• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

ExoSkeleton

mystikal

New member
Exo-s: Mega update!

Werk titel: ExoSkeleton

Ik (we, een maatje, SqUeD, doet ook mee en is het grote brein achter het project en is ook veruit de handigste van ons 2) gaan een casemod maken. De case waar de casemod in komt is al gekocht. Dat is een American Audio ABS case. Om precies te zijn: American Audio ABS DDR-4 kunststof flightcase 4 HE Deze wordt gebruikt om de case in te vervoeren of eventueel in te laten staan. Voor en achterkant kunnen open.

Afbeelding
American_Audio_ABS_DDR-4_kunststof_flightcase_4_HE_1.jpg



Beschrijving
Deze rack case is gemaakt van een lichtgewicht en duurzaam kunststof en is voorzien van stevige handgrepen zodat u hem overal gemakkelijk mee naar toe neemt. Ideaal voor het inbouwen en beschermen van een 19 inch CD speler, versterker(s), 19 inch mengpaneel of lichtpaneel of een volledige computer :p

Specificaties
- 4 HE formaat
- stevig en lichtgewicht ontwerp
- rail racks aan de voor- en achterkant
- stevige handgrepen
- montage diepte: 42.00 cm
- top diepte: 6.50 cm
- inclusief montage benodigheden (rackware)

De 2 cases hebben we al 5 maanden geleden gekocht en we hebben nu de tijd gevondengenomen om er aan te beginnen.

Hardware
Hardware wat erin komt bij mij:
-MSI G41M-P21
-Intel® Core™2 Quad Processor Q9550
-4GB RAM
-MSI HD6870DC
-Corsair 120GB SSD
-Corsair H50 waterkoeling
-Coolermaster 600Watt PSU Silent Pro M

Doel van de casemod
Een ‘sturdy’ minimal case, welke makkelijk is te vervoeren naar lans. We (RFFN) organiseren zelf regelmatig lans en af en toe gaan we naar een externe toe. Naast de lol die we er aan gaan beleven, zijn we graag bezig met onze handen en willen we iets moois en unieks neerzetten. Daarnaast past deze stoere case wel in het genre spellen dat we spelen (Call of Duty reeks). We hebben samen al wel wat kluservaring. We hebben ooit dit gemaakt en waren erg tevreden met het resultaat.
[MESSAGE=31591089]Mystikal in "\[LANPARTY]Welke games zijn de toppers"[/MESSAGE]
Daarnaast heeft mijn maatje SqUeD wat meer ervaringen met casemods en met metaal bewerking in zijn algemeenheid. Hij zal dan ook de lead nemen in de casemod en ik probeer hem zo min mogelijk voor de voeten te lopen ;).

Vooraf gestelde globale ideeëen/wensen
-DDR-4 case wordt rechtop gezet.
-Er wordt een volledig metalen profiel gemaakt wat de ‘case’ wordt voor alle componenten.
-De pc moet in de DDR-4case passen en eruit kunnen worden geschoven door middel van alu hoekprofielen.
-SSD en voeding blind wegwerken in de bodem, zodat alleen het mobo en de graka te zien is. Gedeelte van de zijkant en de voorkant worden gemaakt van (holle) staven. Het idee was eerst om dit voor de gehele zijkant te doen, echter we kwamen erachter dat hij dan niet meer in de American Audio Case zou passen. Vandaar dat we nu achter een metalen plaat gaan maken die over de voeding heen past.
-Kabelmanagement. ‘Alle’ kabels blind wegwerken.
-Verder zal de pc vrij kaal zijn. Dat wil zeggen, geen dvd speler, card reader of additionele harde schijven. Gewoon strak en simpel.
-Middels metalen strips willen we de dubbele bodem gaan verfraaien. Eventueel strips met plexifglas er tussen om iets met licht te kunnen doen. Dat zit echter in een latere fase en definitieve ideeën hebben we hier nog niet over. De basis schets geeft een globaal idee van wat we voor ogen hebben (op dit moment).
-Natuurlijk willen we ook wat gaan uitlichten met behulp van leds. Ik heb een regelbare led controller in gedachte zodat de kleur altijd naar wens is aan te passen. Dealextreme heeft hier prima artikelen voor.
-Kleuren patroon zal metaal en matzwart gaan worden. Eigenlijk de kleuren die bij de American Audio Case passen.
De eerste schetsen ziet er als volgt uit:

5663445057_84b4a60c1c.jpg


Hierop is te zien dat we met staven willen gaan werken die tot halverwege de zijkant lopen. De achterkant en bovenkant moet als in geheel door gaan lopen. In de dubbele bodem zal de PSU en SSD te vinden zijn. Boven op de dubbele bodem komt het moederbord.


5663445115_1627882250.jpg

Hier een detail van wat willen gaan doen middels metalen plaatjes die boven op de psu cover komen te liggen in een bepaald patroon. Eventueel willen we er plexiglas tussen gaan doen om ruimte te creeeren voor de verlichting.

Het doel is dus om er 2 te maken, maar SqUeD wilt eerst progressie maken met mijn case, zodat die voor de X-life klaar is! Helemaal top van hem en ik ben hem natuurlijk erg dankbaar! Daarnaast zullen de cases naar verwachting in de basis hetzelfde worden, maar wellicht dat we voor de afwerking gaan afwijken van elkaar. Dat zal moeten blijken in de toekomst. We beginnen echter met 1 case met als doel deze voor de X-life klaar te hebben (1 juli-11).


Met gepaste trots mag ik onze eerste sponsor aankondigen. Dat is:

SteelSeries_logo_horizontal_with_payoff.jpg


Bedankt Andrea voor je fantastische mail terug. We krijgen een muis gesponsort.
SteelSeries_WOW_CT_MMO_gaming_muis_02.png




Update 1
Vorige week begonnen aan de update. Allereerst hebben we de profielen uit de DDR-4 gehaald. Deze hebben we niet nodig. Vervolgens de aluminum profielen op maat gezaagd.
*Pic ben ik vergeten te schieten , maar op de eerste foto kun je de profielen zien zitten aan de binnenkant.

Bodem gedeelte is reeds gemaakt als verrassing voor mij door mijn maatje SqUeD. De 20mm vierkante profielen zijn voor een gedeelte open geslepen en vervolgens weer dicht gezet met plaatmateriaal Deze ruimte hadden we nodig, omdat anders de case te breed zou worden om vervoerd te worden in de DDR-4 case. Dit is dus het bodem profiel waar straks de voeding in komt hangen (in combinatie met de 4 vierkante staanders).


Boven de voeding komt een een metalen plaat van 2mm plaat die als dubbele bodem gaat dienen en zal worden bewerkt met metalen strips.

Dit is het bovenste gedeelte van het frame. Hiertussen komen dus de verticale vierkante profielen die als staanders gebruikt gaan worden. In deze staanders worden vervolgens de ronde staven geboord en gesoldeerd. Deze zullen schuin aflopen aan de zijkant, om een wat speelser effect te krijgen.


Passend maken voeding voor onderframe. Hier zie je de case staan, en als je goed kijkt zie je de (gedeeltelijke) losse profielen zitten. Hier moet straks de case in en uit kunnen schuiven tijdens transport.

5662204685_8f24c23b0d.jpg


Zilver solderen onderframe.

5662203695_572cd3598c.jpg


5662772242_3c7b381747.jpg


5662772178_de68898cb4.jpg


Bodem plaat heeft al vorm. Je kijkt hier tegen de onderkant.
5662203753_a2cedd015c.jpg


Fits like a glove (koekie voor diegene die de film raadt...) Wel is daar het nodige schuren en slijpen aan vooraf gegaan...
5662203823_5a0ee0a64e.jpg


Polijsten. Het is nog niet duidelijk of we deze matzwart gaan verven of volledig polijsten.Polijsten zou de lichtweerkaatsing ten goede kunnen komen die tussen de ronde pijpjes naar buiten zal schijnen.

5662204071_c2618d09a1.jpg


Met de voeding erop.
5662204183_8de68df13f.jpg


Op deze foto zie je duidelijk dat we het profiel wat hebben moeten versmallen, zodat de voeding er tussen past.

Er komt onder de voeding nog een gat, zodat de voeding de lucht onder case kan aanzuigen voor de voeding. Als de onderste plaat los wordt geschroefd (inbus m10 naar alle waarschijnlijkheid ), zal alleen de bodem blijven liggen. De rest zal allemaal vastzitten aan het frame.

Update 2

Update 2 zal bestaan uit het verder polijsten van de bodemplaat waar de voeding op komt te staan en het maken van de PSU cover, zodat de voeding niet meer te zien is.

Waarschijnlijkt komt de volgende update maandag, dan gaan we weer aan de slag.

Update 2
De (mini) update is er al wat sneller. SqUeD heeft tussen de bedrijven door nog aan de case gewerkt Er zijn inbusbouten gemaakt aan de grondplaat waardoor je die kan vastzetten/losmaken van de rest van de case. Gekozen voor ‘stevige’ m10 inbusbouten. Aan de binnenkant is een moer gesoldeerd. Ziet er sturdy genoeg uit wat mij betreft.
Er is meteen een nieuwe boor gekocht voor het netjes uitboren van de inbus gaatjes in het frame.
[img=626,366]http://www.rextools.nl/upload/assortiment/product/afbeeldingen/steplos.jpg[/img]
Wat dat betreft gebruikt SqUeD geen halve maatregelen! _/-\o_

En de bijbehorende foto’s natuurlijk.
5664393909_6c32331e87.jpg

5664393901_6e4ea58170.jpg

5664393895_ba24471582.jpg

5664393893_0702d75bcd.jpg


d:)b

Update 3-A
Wederom een update.... SqUeD is goed bezig tussen de bedrijven door!

- Achterkant bodem plaat 2 mm omgezet, deopstaande rand om het geheel wat evenwijdiger aan het buiten frame te laten lopen.

- 4 keer inbus bout gemaakt met spacers zodat ze mooi gelijk zitten met de buitenkant van het frame.
-Inbus bouten afkorten en vastzetten.

En daarmee is de onderkant in de basis KLAAR!

Verder gegaan met de PSU cover. Even gekeken naar de hoek, maar dit lijkt ons een mooie hoek om mee verder te gaan. Wellicht alleen nog wat inkorten.
5669590196_4365021e9a.jpg


5669018575_b0f4ccca34.jpg


Update 3-B

Hier wederom een kleine update. Maandagavond verwachten we weer een grotere update te kunnen doen!

En hier de CPU cover en het idee wat we met de 'bars' willen gaan doen. Tussen de bars komt 3mm ruimte, Precies genoeg om wat met licht te gaan doen aan de binnenkant. De CPU cover wordt natuurlijk ook nog verfraaid, maar de basisvorm is er.

5672216008_54e98a78f6.jpg


5672215916_3ab4121447.jpg


Eventueel ook op de bovenkant, maar daar is nog even bekijken hoe het straks oogt.
5672215886_52030fe094.jpg


Update 4
En weer eens een grote update na een maandagavond modden.
Gisteren hebben we voetjes onder het onderframe gezet middels m5 boutjes. Hier komen uiteraard nog rubbertjes op tegen het beschadigen.
5683776249_0b7c3fbce1.jpg


5683777013_94ce44d747.jpg


Verder heeft SqUeD zich bekommert om de bracket van de psu. Aan de achterkant moest er een plaatje ingezet worden.
5683777225_d66a5b514d.jpg

Even een handige positie innemen :)
5684345642_be1bd1f8e6.jpg
[/img]
Helaas viel de case toch wat groter uit dan verwacht, en dus hebben we de aluminum hoekprofielen er weer uit gehaald. De onderkant ook gedemonteerd, zodat we er een plaat zelf in kunnen zetten. Dat geeft ons wat meer ruimte. Resultaat is verder hetzelfde.
Vervolgens ook de voorste aluminum strip die aan de case zit eruit gehaald, zodat de pc er makkelijker in te zetten is.
Deze rand dus...
5683776841_7eb55be0b4.jpg

Vervolgens moesten we ook een gat maken in het onderframe zodat de PSU-fan zijn warmte kwijt kan.
Even aftekenen en de juiste boor zoeken.
5683777425_d518609ac1.jpg

Deze maat was net wat te groot....
5684346128_27b91314ec.jpg

Dus toen maar deze maat gepakt.. Een rustige aanzet maken om te kijken of hij goed gecentreerd is..
5684345884_cb6e4a1278.jpg



En boren maar...met wat olie uiteraard... het is een harde plaat!!
5683777797_3095b485c2.jpg

Ziet er goed uit!
5683777949_05317c0459.jpg

En zo ziet de onderkant er uit..
5683778035_b1cabca263.jpg

Dit was het idee met de pijpjes....(afgekort uiteraard..)
]
5684344564_4464dc974b.jpg

Maar dat gaat niet meer door. SqUeD kwam met een mooie oplossing gisterenavond om 23:30... dus dat zien we wellicht later deze week nog!
Vandaag is ie ook nog even aan de slag gegaan. Vanwege het nieuwe idee moest de PSU cover langer worden gemaakt aan de voorkant. En dus meteen ook maar een nieuw plaatje aan de bovenkant. Dat kost ons wel 2mm extra hoogte die we wellicht niet hebben. Maar daar komen we ook wel weer uit.

Dit ziet er slechter uit dan dat het is..
5684392674_639d3079f5.jpg

En het nieuwe plaatje aan de bovenkant
5684392872_0f1b091e48.jpg

Tot de volgende update!

En hierbij de beloofde update. Ben helaas niet fit, maar SqUeD gaat onvermoeid door met modden! Goed bezig maatje! d:)b *O*

Hieronder is duidelijk het nieuwe idee te zien. Het wordt allemaal wat strakker. In de schuine inham, komt de SSD te liggen in het verlengde van de case. Die is dus voor 80% zichtbaar en voor 20% onder de PSU cover.Ideaal natuurlijk, aangezien de aansluitingen voor de SSD buiten het zich vallen op deze manier.

5687121298_f0f2f67007.jpg


In het schuine gedeelte boven de SSD-inham komen de aan/uit schakelaar en 2 usb poorten.

5686552881_c5d3a3fa9e.jpg


Deze foto geeft een vertekend beeld. Het is namenlijk wel degelijk een schuine zijde, zoals te zien valt op bovenstaande foto's
5686553203_4e25cedf89.jpg


Wellicht later deze week nog een update met betrekking tot de mobo-tray. Die zal aan de rechterzijde komen, aangezien mijn pc thuis aan de linkerzijde staat :).

Achterzijde van het mobo tray zal ook minimalistisch worden. Geen volle plaat, maar een verbinding tussen de verschillende schroefgaten in het mobo. Daar moeten we nog een mooi patroon voor zien te verzinnen.

Tot de volgende update!

Update 5
En wederom een update. Mijn maatje wist me weer te verrassen tijdens de mini-lan die ik thuis had georganiseerd afgelopen zaterdag voor 6 man. Hij had Inmiddels de moederbord backplate gemaakt. Zoals je kunt zien hebben we gekozen voor een open structuur gemaakt van de kokerprofielen. Het is geschikt voor zowel een ATX als mATX bord. Doel is om het mobo iets te laten zweven boven de PSU cover. Het is nog niet helemaal klaar, het is slechts op een paar punten vastgezet. Ik vind het erg goed gelukt. Straks als alles matzwart wordt gespoten, gaat dit er mooi uitzien!

5703065100_8ea9b53bee.jpg

5702495479_180525a5c2.jpg

5702495623_be0b61bbe7.jpg

5703064976_ca99c03871.jpg

Morgen vertrekken we samen voor een weekje naar Zuid Spanje met onze families. De volgende update zal dus even wat langer op zich laten wachten!

Update 6
Na een gezellige vakantieweek met onze beiden families in Spanje, zijn we weer verder gegaan met de Casemod.
Op het eerste gezicht lijkt het dat we niet veel gedaan hebben, maar niets is minder waar. Allereerst hebben we het mobo-tray definitief vastgezet. Dit was even vluchtig gedaan, omdat SqUeD me wilde verrassen op onze eigen lan. Dus dat zit nu helemaal vast.

Daarnaast hebben we het definitieve ontwerp rond voor de PSU en SSD cover. Na meer dan 50 verschillende ontwerpen en 100-en lijnen te hebben getrokken, vonden we uiteindelijk dit het beste recht doen aan ons idee. Onze inspiratiebron was de Lamborgini Aventador, welke was opgemerkt door SqUed in een Topgear Magazine op vakantie.
Lamborghini-Aventador-Up.jpg


Het uiteindelijke ontwerp wordt dus zo. Let op dat de lijnen die je ziet, uiteindelijk de lijnen worden waar het licht door schijnt. Zie foto 4 voor ons idee. We gaan dus werken met platen op de huidige PSU cover. Daartussen worden de led-strips blind weggewerkt. Ruimte tussen de platen wordt ongeveer 2mm, zeer minimaal dus.

Zijkant
5752725340_13be6867df.jpg


Voorkant/bovenkant
5752726146_b221fe2e9f.jpg


De ronde knoppen worden straks de power en reset button. Op het rechte stukje net boven de SSD inham, worden 2 usb poorten verwerkt.


Zijkant/bovenkant
5752727496_e485e75568.jpg



Het idee met de platen komt er dus grofweg zo uit te zien.
5752182291_58a1154596.jpg


Het gehele schild zal aan de onderzijde 2 mm boven de PSU cover eindigen, zodat ook aan de onderkant het licht het frame nog zal verlichten.

Woensdag gaan we experimenteren met de platen en de ledstrips. Welk effect geeft het bij de verschillende ruimtes tussen de platen. Verder zijn we hard aan het brainstormen hoe we eventueel wat licht over het mobo willen laten schijnen. We hebben al wel wat ideeen, maar zijn er nog niet uit. Het liefst willen we dit in de staander linksvoor verwerken, zodat het schuin op het mobo schijnt. Echter, dat is zo eenvoudig nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Update 7A
En een update. Blijkbaar heeft Bas gisteren weer niet stil gezeten... en vanochtend vond ik deze foto's in mijn mailbox.

Vanavond zullen er meer foto's verschijnen, dan gaan we samen verder.. Hopelijk kunnen we dan wat laten zien met licht om onszelf en jullie een impressie te geven wat het effect zal zijn.

5757409575_8d03ae3e25.jpg


5757953034_8781fce13b.jpg


Schakelaars welke we op het oog hebben (niet op ware grootte :+ ). We hebben er 2 nodig, voor power en reset.
2017_black_red12447572664a317d129a9e1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update 7B
En de grote update voor vandaag... Het was weer een latertje....

Allereerst is het hele idee met leds in het water komen te vallen. De leds schijnen alleen recht naar boven en niet langs de zijkant. We zijn dus overgestapt op CCFL. We hebben een zijde volledig uitgeslepen om er vervolgens de shields weer op te zetten. Als spacers hebben we moertjes van 3mm hoogte gebruikt.

Het grote werk is gedaan met de slijptol, afwerking is gedaan met de dremel. Daarnaast ook de mobo plate nog geschuurd in de hoeken.

Al met al na de tegenvaller van de led strips, hebben we de avond nog goed kunnen afsluiten.

Pics... Er zitten een aantal mooie tussen, al was het lastig foto's te maken van de CCFL. De SSD bay wordt wel aardig verlicht. De kleur roze (lees rood) kwam nog uit SqUeD zijn persoonlijke collectie (don't ask...).
Ik zal gaan voor blauwe CCFL's.

Eerst even testen....

5759427573_7c59647669.jpg


Dremel all the way...
5759429145_e14b1c6960.jpg


Shields voor 90% vast gezet...

5759973306_660278b2ee.jpg


Een betere impressie.
5759974510_c020c0915c.jpg


5759975770_9a2d67ed22.jpg


Te lange sluitertijd, maar het idee is duidelijk. In het echt zag het er ook stukken beter uit..
5759434083_a5c0b933df.jpg


Bewogen, maar dat mag de pret niet drukken... :9
5759426583_b241d22d7f.jpg



Nog een vraagje over die CCFL's. Ik wil er meerdere ingaan zetten. Er zitten van die 'adapters' bij de CCFL's. Vaak kun je er daar 2 op aan sluiten, is het ook mogelijk om er daar meer van aan te sluiten of kom je dan in de problemen met wattages, volt en ampere....
 
En wederom een kleine update. De shields worden steeds duidelijker en het ziet er echt GAAF uit vinden we zelf! Respect wederom voor SqUed!!! Goed werk!

5768328005_48168ffbe9.jpg


5768328169_2b9106fdd4.jpg


5768870980_728d6ab4fd.jpg


Verder ook een bestelling gedaan bij Highflow. Echter alles is niet op voorraad, dus ik heb nog even wat geduld nodig. Echter deze week zullen we nog wel bezig zijn met de shields! Maandagavond gaan we verder. Dit was slechts een mini update.

Bestelling die geplaatst is:

4 CCFL blauw 10cm
1 Converter
1 Sleeved PSU 24 pin verlengkabel
2 Sleeved GPU 6pin verlengkabel
1 Internal USB hub
2 Power switch
2 Power switch cable

@Zwelgje. Inverter is gekocht.
 
Gisteren weer een lange avond gehad tot een uur of 00:30. In het maken van de shields gaat ERG veel tijd zitten met namen aan de voorkant, waar de hoeken / lijnen allemaal in elkaar doorlopen. Maar de voorkant is nu af en het ziet er ERG gelikt uit!
Woensdag hopen we rechterzijde af te hebben en dan zijn we klaar met de schields.

Ik heb helaas geen nieuwe pics, fototoestel vergeten. Woensdag hopen we weer een nieuwe grote update te doen met nieuwe pics en wellicht een impresse met licht.

Zijn er mensen met ervaringen van het spuiten van het frame. We twijfelen een beetje of we het zelf gaan spuiten of dat we het laten spuiten. Hangt natuurlijk puur af van de kosten. Als ik voor 100 euro klaar zou kunnen zijn, vind ik het wellicht wel waard.

Daarnaast komt als het goed is vandaag de bestelling binnen van highflow. We kunnen dus wellicht woensdag al snel even kijken wat het licht gaat doen en of het eruit gaat zien zoals we gepland hebben.

Todo List niet volledig:
  • Gaten maken in de backplate voor het mobo.
  • Gaten maken voor de kabels door de PSU cover.
  • Gaten maken voor de power en reset button.
  • Gaten maken voor de SSD en de spacers voor onder de SSD.
  • Gaten maken voor de Casefan (van de waterkoeling).
  • Front usb aansluitingen maken.
  • Lichtplan uitwerken.
  • Kabelmanagement
  • Schuren en spuiten (2x gronden, 2x aflakken) Eventueel door een spuiterij.
  • Assembleren.
 
Sorry, cannot do. Dit wordt nooit verkocht. Er zit te veel werk in. Daarnaast een 2e maken al helemaal niet... Maar goed, het staat je vrij om het idee te kopieeren natuurlijk :).

@Zwelgje...Hmmm wellicht een idee om ook nog een muis te modden.... Of die muis te pakken en er blauw led in zetten.. Welk merk is het? Steelseries.. Net gevonden.

Zouden ze er niet 1 willen sponsoren? Is het alleen een kwestie van dat WOW logo eraf krijgen en blauwe led erin zetten...
 
@Zwelgje...Hmmm wellicht een idee om ook nog een muis te modden.... Of die muis te pakken en er blauw led in zetten.. Welk merk is het? Steelseries.. Net gevonden.

ik vond die muis ook heel gaaf.
Toen die uit kwam vond ik 'm te duur en ook dat logo hield me af.
Maar het blijft een mooie muis.
Zou gaaf zijn als je 'm mod.
En sponsors hopen we allemaal op
Maar dan zouden er denk mailtjes gestuurd moeten worden.
Maar wie niet waagt wie niet wint.
 
Eindelijk hebben we deze avond de shields op de PSU cover afgerond. Het heeft heel wat tijd gekost maar we zijn er! Nu alleen nog wat schuren en polijsten voor de finishing touch. We zijn in ieder geval helemaal tevreden met het resultaat zo ver...

Verder ook het idee hoe we de waterkoeling unit willen gaan bevestigen.

5788246638_fae36a3af9.jpg


5788246980_ce3ccac616.jpg


5787690827_92863ef912.jpg


5787690981_0630b843c0.jpg


En met de waterkoeling.
5788246476_38f0817527.jpg


Straks spuiten we de case mat zwart, dus dan wordt het plaatje heel anders...

Verder nog een vraag over die bulgin switch. Ik had er kabels bij genomen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het nu moet aansluiten. En dan heb ik het met name over de kabel naar de switch toe...

Iemand een aansluitschemaatje?
 
Terug
Bovenaan