• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wifi Repeater/Versterker of Acces point?

stravinski

Oc-en is a way of life
hallo allemaal,

hele tijd weggeweest en druk gehad met verhuizen... vriendin e.d. weerhoud je ervan om lekker veel op internet te surfen...

Ontopic:
ik ben verhuisd naar een duplexwoning, ik heb nu in de woonkamer een ziggo modem (en dus ook draadloos van ziggo) en op mijn werkkamer (1 verdieping hoger) een cisco E4200 router, alles leuk en wel maar ik wil graag 1 stevige, betrouwbare verbinding door de gehele woning, zodat ik overal in hetzelfde netwerk zit. iets wat het ziggo modem niet geregeld krijgt.

nu is de vraag ik wil een accespoint of wifi repeater die mijn cisco (voorkeur met kabel) versterkt tot in de woonkamer. zodat ik over een krachtig signaal heb van mijn eigen netwerk. wat is een goedwerkende accespoint? die ik bekabeld kan aansluiten op mijn router, of misschien zelfs wel op een switch (weet niet of dat ook werkt...)

Mvg Strav
 
Het kan inderdaad. Een repeater zal waarschijnlijk niet zo interessant zijn, gezien een deftig AP zoals je Linksys E4200 onder normale omstandigheden zeker een heel huis bediend. Wat het meest waarschijnlijk lijkt is dat je plafond/vloer sterk verstevigd is met veel ijzer, waardoor je daar maar weinig signaal over houd.

Dus lijkt een tweede AP de beste oplossing. Jouw specifiek type ken ik niet, maar volgens wat ik uit de faq is er een mogelijkheid (maar pin me daar niet op vast, is niet echt zuiver daar ook :s). Als je echt zeker wilt zijn dan zou je al in de richting van 2 'professionele' access points moeten kijken, maar dat is waarschijnlijk duurder dan wat je in gedachten had ;)
 
ja is inderdaad wat duurder dan verwacht... maar ook waar ik niet helemaal uitkom is precies het verschil tussen een acces point (waarvan ik denk dat een AP een nieuwe SSID maakt waardoor de laptop/gsm niet direct de kracht krijgt van de AP als deze in eerst instantie aangesloten is op de router zelf) en een repeater, die neemt zoals ik het begrijp de naam van de reeds bestaande wifi over en maakt in de ruimte waar je deze plaatst gewoon weer een extra zender aan, hierdoor neemt de gsm/laptop als het ware 1 wifipunt waar hoewel het eigenlijk 2 zijn... iemand die me dit kan bevestigen/uitleggen?
 
Het verschil tussen een repeater en een AP is (afhankelijk van instellingen) veel kleiner.
Een repeater 'versterkt' als het ware het bestaande draadloze netwerk. Dat wil dus zeggen dat het netwerk draadloos binnenkomt.
Een access point krijgt zijn netwerk via de kabel binnen en zet dit in een draadloos netwerk.
Zowel repeaters en access points kunnen als 1 netwerk samenwerken. Dit natuurlijk als die opties voor handen zijn, wat je vooral bij de wat duurdere access points tegenkomt.

Misschien ook eens meegeven, een router is meer dan enkel een access point, wat naast de nodige voordelen ook nadelen heeft, vooral dat er voor het access point minder opties voorzien zijn.
 
Kijk eens naar de TP link WA801ND (uitgebreide review) of WA901ND, misschien is dat nog wel wat en niet heel erg duur. Doet AP, maar ook repeater (aka range extender) en kan via PoE. Enige verschil tussen die twee is wat ik zag/las dat de 901 1 antenne meer heeft en volgens mij ook beter wordt ondersteund door OpenWRT, mja... of dat veel uitmaakt voor jou weet ik niet natuurlijk.

En idd, bij een router kan je die bekabeld neem ik aan als AP gebruiken plus dat je dat nog wat extra LAN poorten over hebt. Alleen denk ik niet dat ie kan repeaten vanaf de Cisco, dan zal het weer een ander netwerk worden met nieuwe SSID.


Ik zit namelijk een beetje in het zelfde schuitje als jou stravinski en ik wilde toevallig vanavond (vannacht al bijna :S) even wat spul bestellen. Om de Experiabox die ik voor fiber heb gekregen te vermijden ga ik over op een losse switch, router en AP. Voor het gemak alles van TP-link (zelfde menu's is wel handig als beginner :p), waaronder dus die 901ND.
 
Ik heb hetzelfde probleem, door de bouwkundige constructie van mijn woning (véél ijzer en 4 verdieping incl bg) heb ik op de 4e amper draadloos netwerk. Er staat al een krachtige router met range extender(geen repeater).
Wel heb ik boven bekabeld incl een switch.

Bestaat er niks wat ik in die switch kan prikken wat een signaal gaat uitzenden?
 
vandaag bij Mycom geweest, welliswaar om 6TB aan harde schijven te kopen... maar ook eens geïnformeerd naar de mogelijkheden.
meneer verteld dat ik met de Linksys Wireless-N Range Extender - RE1000 een heleboel kon doen, hij vertelde dat deze zowel bekabeld als draadloos te gebruiken is. volgens meneer kon ik dus een kabel trekken door het huis en de re1000 erop aansluiten met de garantie dat mijn draadloos netwerk een "extra antenne" in het huis krijgt, waardoor er 1 draadloos netwerk blijft, maar met meerdere toegangspunten precies wat ik wil dus :) dit dingetje kost tussen de 60 en 80 euro. ik ga deze zo snel mogelijk proberen en dan breng ik jullie op de hoogte
 
meneer verteld dat ik met de Linksys Wireless-N Range Extender - RE1000 een heleboel kon doen, hij vertelde dat deze zowel bekabeld als draadloos te gebruiken is. volgens meneer kon ik dus een kabel trekken door het huis en de re1000 erop aansluiten met de garantie dat mijn draadloos netwerk een "extra antenne" in het huis krijgt, waardoor er 1 draadloos netwerk blijft, maar met meerdere toegangspunten precies wat ik wil dus :).
Die meneer kan flink uit zijn nek lullen. Overigens nooit op maandag voor advies vragen, dan zijn ze nog niet wakker genoeg :sarc:.

Die netwerkpoort die erop zit is dus voor enkel apparaten die geen wifi hebben maar een lan aansluiting.
 
Hier nog iemand met zelfde probleem :D

Heb mijn netwerk in mijn woning eindelijk werkend!
1e monteur had in de muuraansluitingen en aansluitingen in meterkast paar draadjes van de CAT6 kabels omgewisseld...
Had soms dus geen verbinding, soms wel maar dan 10mbit traagheid en héél soms gigabit, ik werd er gek van (dacht dat het aan mijn eigen switches, kabels of instellingen lag.
Frustratie!!!
Toen 2e monteur laten langskomen en heeft ie alles gefixed -_-

Gebruik nu standaard router van UPC (Cisco ding), matig tot goed bereik op 1e verdieping.
Op zolder zo goed als geen bereik -_-
Heb op de zolder wel een UTP aansluiting, hierop kan dus een Switch/Accesspoint aangesloten worden.

Mensen die hier al zo'n setup heeft draaien en aanraders?
 
Gewoon een oude router ergens wegplukken, zelfde ssid en wachtwoord geven als beneden, en de router zo instellen dat hij de adressering door de router beneden laat doen.
Dan connect je laptop/telefoon automatisch met de router met het beste bereik :)
 
Gewoon een oude router ergens wegplukken, zelfde ssid en wachtwoord geven als beneden, en de router zo instellen dat hij de adressering door de router beneden laat doen.
Dan connect je laptop/telefoon automatisch met de router met het beste bereik :)

Dat moet jr mij eens goed ooit uitleggen? En eventuweel via teqmviewer mee helpe want het is me nog nooit gelukt

Verstuurd van mijn HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e met Tapatalk
 
Vanaf router1, poort1 trek je een kabel naar router2,poort1 ( dus niet de internet poort!). Vervolgens laat je de adressering regelen door router1, stel je de SSID en wachtwoord hetzelfde in als router1 en zet je het wifi kanaal minstens 5 uit elkaar, dus router1 bijvoorbeeld op 2 en router2 op 8.

Dan zou het moeten werken :)
 
Dit is inderdaad gewoon een huis tuin en keuken oplossing. Op het moment dat jij je telefoon laat verbinden kiest ie dus de router met beste ontvangst, in praktijk zal hij dus met de router beneden verbinden als je thuis komt, en als je naar boven loopt blijft hij nog steeds op de router beneden hangen, totdat de verbinding helemaal wegvalt of jij opnieuw verbind, dan pakt hij router 2.

Maar ik heb het hier dus ook zo thuis ingesteld met 3 routers in hetzelfde netwerk, moet zeggen het werkt prima! In praktijk ondervind je 0 last van het opnieuw connecten, dat is bovendien ook alleen het geval wanneer jij door het huis heenloopt. Meestal zit je wel op 1 plek.

Voor een groot écht wifi netwerk zul je 1 router nodig hebben, en vervolgens verschillende bijbehorende repeaters..
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H Nvidea A6000 + Asus Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI + AMD Ryzen Threadripper PRO 3975WX Waterkoeling 1
ForresT Nieuw WiFi voor thuis Hardware & Software 10
Tath "New" Bitspower Nickel Plated (Clear) voor de Gigabyte GA-X99-Gaming G1 WIFI HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sparky Meerdere routers (WIFI) aan elkaar koppelen als 1 netwerk? Hardware & Software 5
88Gamer88 Tweede router voor Wifi instellen lukt niet. Hardware & Software 4
P Hoe vergroot ik mijn wifi signaal? Hardware & Software 7
J WiFi (hoe (on)gezond is t?) Nieuws en Sport 9
l3p [VERKOCHT] Zotac Z68-ITX WiFi Verkocht 12
D oqo e2 umpc wil geen verbinding maken met wifi. Problemen & Oplossingen 0
Sparky Foutmelding bij WIFI verbinding maken: 0x8007000e. Help!!!! Problemen & Oplossingen 4
Freddy Beste PCI WIFI kaart voor Windows 7 (64bit) Hardware & Software 19
M BSOD, nieuwe wifi router Hardware & Software 5
MonsterEnergy AVM Fritz!WLAN Repeater N/G HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
thijs2163 Speakers en versterker HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
T Versterker koelingprobleem Overige Koeling 13
meneer peer Graag hulp bij reparatie speaker (speaker laat zekering in versterker doorbranden) Hardware & Software 6
BlackCurry versterker zwart spuiten. Cases en Modding 12

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan