• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Tygon® B-44-4X Food, Milk and Dairy Tubing

Als het goed gaat krijg ik deze week een paar meter B-44-4X binnen van sidewindercomputers. Helaas hadden ze de 2001 Plasticizer Free Tubing niet meer op voorraad.

Nu heb ik er weer R3603 in zitten. Die ziet er deze keer nog erg goed uit voor twee maanden gebruik.

2yuklqa.jpg


Hiervoor zat er een maand of zes primochill primoflex ltr in. Die is nieuw minder helder als R3603, maar werd in die zes maanden tijd ook niet veel minder helder.
PC staat nu ook niet 24/7 meer aan + dat het rad elke keer na het wisselen en spoelen weer een toefje minder radflux afgeeft. In het begin van deze wc set was de R3603 elke keer na een week al een stuk doffer.

Maar ik ben benieuwd naar die B-44. :)
 
Ik krijg binnenkort 2 meter van die Tygon 2375 1/2" binnen. Had om meer gevraagd, maar meer kon ik niet krijgen van die gasten. Ik zal als het binnen is wel lekker wat foto's maken (inclusief buigstraal).

Alleen, in wat voor vloeistof kan ik hem het beste testen? Gewoon demi of kant-en-klare mix?

Is dit iets om voor de test aan te schaffen: Feser Aqua - Ultra Pure Water
 
Zal kijken of ik een klein stukje over houdt van de slang. Zal ik hem naar je toesturen, kan je kijken hoeveel effect die Acid Green heeft erop ;). Vind die Acid Green net even iets te prijzig om te bestellen voor die paar cc.
 
Zijn wel helder aan de buitenkant, maar aan de binnenkant lijkt de kleur er in te trekken. (Weet niet of dat normaal is?)

Anyway, ik heb nog staan om te testen:
Feser Acid green UV active
Feser Red UV active
Feser Green UV active
Primochill red
 
9rrvcl.jpg


Het is ongeveer net zo helder en soepel als Primoflex ltr.


De buigzaamheid is niks mis mee:
9r3w8y.jpg



Maar mijn afknapper is de lap gedrukte tekst op de slang:

Saint-Gobain TYGON® B-44-4X MEETS NSF-51 STD. AND 3-A CRITERIA MAX. TEMP . 165° F.

26 cm lang met een stuk van 22cm zonder tekst
 
Daar heb ik nog niet eens aan gedacht. :D Maar heb je er ervaring mee?

Net zelf een paar dingetjes geprobeerd:


Met mijn nagel krabben: zonder succes.

Daarna met een wattenstaafje met isopropanol 99.9%. Daarmee ging het er wel af, maar niet gemakkelijk en ook niet zonder sporen van het vegen met het wattenstaafje. In de glans was nog steeds de afdruk van de letters te zien.

Toen maar eens ArctiClean nr1 geprobeerd. (Dat spul zouden ze in een literverpakking moeten verkopen. Waarschijnlijk dat die nr 1 dan nog steeds eerder op is dan die nr2. )

Met artcticlean nr1 gaan de letters er dus wel redelijk gemakkelijk mee af zonder dat er een spoor achterblijft. :)


Toch moet die B-44 wel erg goed gaan bevallen wil ik dat gaan doen.
 
kan zijn omdat mijn tygon ouder is misschien maar hier veeg ik het er soms zo gewoon af... (heb wel zwarte tygon)
en die articlean 1 is soort van citroensap/ontvetter dus misschien kan je in de supermarkt eens gewoon een flesje citroensap halen en het daarmee proberen?
Greetz B0B0
 
Van die zwarte R3400 gaan de letters er idd heel gemakkelijk af. Daar moet je zelfs nog voorzichtig mee omgaan als je het er graag op wilt laten. :)

Maar ik de B-44 eerst eens gaan uitproberen (over een paar maandjes denk ik) om te kijken of het wel de moeite waard is om de letters eraf te gaan halen.
 
Zojuist binnengekomen: Tygon 2375 ID 12.7 x OD 19.1:

01.jpg


02.jpg


03.jpg

Echt doorzichtig is het niet. Moet het nog even een paar keer doorspoelen, kijken of het verbeterd.

04.jpg

De opdruk valt niet zo heel erg op.

05.jpg

De buigstraal is in mijn ogen niet verkeerd, moet wel zeggen dat het enorm stug is.


06.jpg

Hier begint het pas echt te knikken, al kan er alsnog wel behoorlijk wat water doorheen.

07.jpg

Best wel dikwandig (3mm wanddikte).

08.jpg

Even een fitting erin gedaan, ziet er keurig uit.

Wel is bij deze slang een slangknipper of een goed scherp mes een echte must. Hij is zeer lastig te snijden.

Binnenkort even wat demi halen.
 
Ik vind ze er op de foto's wel erg dof uitzien. Het idee om een alternatief voor de Tygon R3603 te zoeken is om juis van die doffe slangen af te komen. :116: Misschien dat ze door het ontbreken van weekmakers niet veel doffer zullen worden, maar ze lijken nu al doffer dan de R3603 die er bij mij al een maand of 4 in zit.

Heb je het misschien nog kunnen verbeteren door er wat water door te spoelen?


B-44-4x is voor mij al op het randje van dofheid. Ik hoop dat deze slang wel een beetje gelijk aan helderheid blijft op de langere duur.
Anders hou ik het wel bij R3603. Op zich geeft het elke keer wel weer een visuele kick om vlak na het vullen de helderheid van deze slang icm met puur gedestilleerd water te zien.

Maar zeker super dat je die slangen even besteld hebt en er een mooie serie foto's van gemaakt hebt. :023: Schept toch weer even duidelijkheid over de mogelijkheden op het clear gebied.
 
Nu heb ik er weer R3603 in zitten. Die ziet er deze keer nog erg goed uit voor twee maanden gebruik.

2yuklqa.jpg


Hiervoor zat er een maand of zes primochill primoflex ltr in. Die is nieuw minder helder als R3603, maar werd in die zes maanden tijd ook niet veel minder helder.
PC staat nu ook niet 24/7 meer aan + dat het rad elke keer na het wisselen en spoelen weer een toefje minder radflux afgeeft. In het begin van deze wc set was de R3603 elke keer na een week al een stuk doffer.

Maar ik ben benieuwd naar die B-44. :)


1 jaar later:

nb3ez8.jpg


Met een wattenstaafje een stukje schoongefriemeld:
27ypl5e.jpg



Vandaag de boel vervangen door Tygon B-44. Het moest wel, want een o-ring van een stopfitting begon vrij heftig te scheuren. Waarschijnlijk lekte het daar een klein beetje.

Hele zooi dus vandaag op z'n kant:

sfdqfr.jpg


Die ook al een jaar niet gezien. :D
33eodtz.jpg


En klaar voor de volgende rit:
24cw603.jpg


wwmffd.jpg


Eens kijken hoe deze slang er over een jaar uit ziet. :)



sfeerplaatje:

6ie0w9.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Groenteshakes / Raw Food Gezondheid en Sport 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan