Hij zal wel moe geweest zijn na zo'n wandeling!
(een Ikea tas is trouwens ook een goed(koop) alternatief voor een hoes of draagtas, mocht er onverhoopt iets lekken loopt het niet meteen je kofferbak in)
De nog beloofde screenshots van het model:
Alles wat rood is zijn standaard onderdelen, geel moet ik zelf maken en dat geval met de heatsink bovenop is de ESC die de motors aan gaat sturen. Het vak voor de batterij zit hieronder en dit vak is misschien wel 2 a 3x zo groot als dat van de standaard brushless conversie kit. Meer accu is meer power. Of langer rijden, maarja, wie wil dat nou...
Beide achterwielen krijgen dus hun eigen motor die door 1 unit aangestuurd worden. Gelukkig zijn ze wel onafhankelijk van elkaar aan te sturen dus kan ik een extra kanaal in mijn zender toewijzen aan de 2e motor en door de kanalen te mixen met het stuurkanaal kan ik zelf een differentieel verdeling instellen en op elk moment aanpassen zonder dat ik een ander differentieel zou hoeven te monteren.
De controller voor de motoren kan een 12S LiPo accu aan, de motoren kunnen officieel 18S aan maar een grotere controller gaat helaas niet passen zonder dat de standaard rolkooi nog te gebruiken is. (foto van eerder is niet de standaard rolkooi trouwens) Kleinere motoren zouden mogelijk zijn maar dan zit er weer een te groot gat tussen de velg en de motor waar stenen en dergelijke tussen kunnen komen.
Als iemand nog tips heeft voor waar ik het plaatmateriaal goedkoop kan laten snijden en buigen, let me know!
Dan nog de upgrade van dit project, hetgeen wat ik eigenlijk in m'n hoofd had voordat ik het idee kreeg om zo'n kit samen te stellen.
Dit is een iets ingewikkelder project en gaat ook niet als kit verkocht worden omdat het nooit op een standaard Baja 5B zal gaan passen.
Hier krijgt elk wiel zijn eigen motor, ook de voorwielen. In het originele frame is geen ruimte voor een tweede controller dus moest ik iets anders verzinnen, een (bijna) compleet nieuw frame ontwerpen dus.
Het frame is zo'n 10 cm langer dan het origineel en ongeveer 3x zo breed. Zo kan ik beide controllers in het midden van de auto kwijt en de accu's in de sidepods. Ook heb ik nu genoeg ruimte kunnen maken voor sterkere controllers, deze kunnen 16S aan en het is all wheel drive geworden dus dat zal nog wel leuk gaan worden.
Om al die power een beetje in bedwang te houden ben ik rond aan het zoeken naar een Flight Controller, die worden normaal in drones gebruikt. Hier zitten vaak al gyro sensors op en omdat meeste van deze controllers draaien op open source firmware is het met een (behoorlijk) beetje moeite vast wel om te schrijven naar een traction control achtig systeem. Als dat allemaal niet gaat werken zijn er ook gyro stabilizers voor rc auto's alleen werken die vaak alleen voor de stuurservo. (iets dat ik waarschijnlijk alsnog wel nodig ga hebben)
Dit alles zal wel zwaar worden dus misschien dat ik nog iets aan de ophanging zal moeten tweaken om het geheel overeind te houden zonder dat m'n schokdempers uit elkaar knallen.
De
fans zijn standaard 120mm
fans die de controllers koel moeten gaan houden.
Er komt een FPV systeem op zodat ik beter kan zien wat ik aan het doen ben.
Het plan is uiteindelijk om hier een 3-axis gimbal op te zetten met een camera. Ga ik het ooit daadwerkelijk kunnen gebruiken voor een opdracht?Zeer hoogst onwaarschijnlijk maarja, gotta have fun right?