• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

jetskyer - jelle

jetskyer

New member
0. Echte naam (Voor/Achternaam): Jelle Wouda
1. Nickname: jetskyer
2. Leeftijd: 21
3. Woonplaats: Enschede
4. Studie/Werk: werktuigbouwkunde / monteur garage
5. E-mail: jelle.wouda at me.com
6. MSN:
7. Xfire:
8. Hoe ben je bij HighFlow gekomen? google

Jouw PC Mac:
Macbook pro 15,4" 2,6ghz (mid 2009) met zelfgebouwde laptopkoeler + apple cinema display 24"


Dus.. wat moet een macfreak bij highflow? Deze freak freakt steeds minder en voor personal use is m'n nog macbook prima, maar oh god als ik in windows moet werken (solidworks) is het beestje niet meer vooruit te branden.
Ok, traag is hij zeker niet, 8GB geheugen en een SSD houden hem wel op snelheid, maar zodra het aankomt op de processor (oftewel, grote solidworks drawings of renderen met keyshot) houdt hij mij niet meer bij.

Daarom wil ik een PC voor erbij, voor het echte werk, en natuurlijk gamen, want dat wil ik ook wel weer eens. Helaas ben ik een type dat het dan ook góed wil doen.
Geluid is voor mij erg belangrijk, maar nog meer het gebrek eraan. Daarom heb ik 3x 80mm fans gezet onder m'n laptop welke alleen aanslaan als mijn macbook te warm wordt en het toerental van zijn eigen fans opjaagt. Hierdoor is m'n mac ook onder volle belasting (ook in windows) heerlijk stil.
Maar goed, met geluid in gedachten ben ik dus wat gaan denken en al snel ging de keus naar waterkoeling. De kosten liggen (vele malen) hoger dan luchtkoeling, maar ik hoop dat de baten er ook naar zullen zijn. Bovendien wil de werktuigbouwkundige in mij weer eens een project.
Helaas heb ik 0 ervaring met het bouwen van PC's, en dus ook 0 ervaring met waterkoeling. Ik hoop, na het beschrijven van dit project (in een ander draadje) jullie mij op een aantal punten kunnen wijzen waar ik door gebrek aan ervaring niet aan heb gedacht.


Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor alle hulp!
Groeten,
Jelle
 
Als je hulp wenst bij het samen stellen van een leuk PC'tje voor te gamen moet je maar een topicje aanmaken onder hard & software, onszelf kennende zal het niet lang duren voor de mogelijkheden je rond de oren vliegen :p
Eens je dat hebt kunnen we je dan aan waterkoeling helpen, nog meer configs om wijs uit te raken :D
 
Op dit moment zit ik te denken aan een 2500k, en 7970 op een gigabyte bordje.
De kast wil ik overigens niet ontwerpen naar de hardware die er nu in gaat, maar wat erin zou 'kunnen' gaan in de toekomst.
E-ATX moet erin passen en het liefste XL-ATX ook, al kan ik zo niet de ruimte vinden voor een 10-slot i/o shield.

Voor het idee waar ik naar wil hier alvast een afbeelding:
 

Bijlagen

  • wcpc.19.jpg
    wcpc.19.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 1
Ik zou zeggen, brand los met je vragen over Beastie ;).

beastie.png
 
och ja, we kunnen ook vast beginnen hier.

het moederbord wil ik eigenlijk direct op de achterplaat vastzetten. dus geen tray in de case. ik ben benieuwd naar hoeveel ruimte je nodig hebt achter het bord zodat je niet in de knoei komt met de backplate van een cpu koeler.

daarnaast hebben pci-brackets aan de ene kant een 90º hoek met bevestiging voor een schroef, aan de andere kant een 'piefje' waar de 7970 hier op rust.
dit steekt uit voorbij de achterkant van het moederbord en ik neem aan dat een tray hiervoor sleuven heeft zodat de bevestiging goed is. een stripje met de juiste sleuven erin is geen probleem, maar de kaart moet natuurlijk niet tegen de achterwand aan komen waardoor hij het pci slot op het moederbord niet goed in kan.

verder heb ik geen flauw idee hoe groot de gaten zijn in een bord (om te weten of M3 erdoor past)


daarnaast is mijn oog gevallen op de HWlabs SR-1 280mm rad, aangezien die goed behoort te werken bij lage fansnelheden. hier wil ik eigenlijk bequiet silentwings op zetten, maar deze hebben een ronde seal ipv de gebruikelijke vierkante dat fans meestal hebben. 21,5% van het oppervlak van de rad wordt dan niet bedekt.
zal dit een even groot verlies in vermogen tot gevolg hebben? (dus de 280 rad degraderen tot lompe 240mm rad)

dit is natuurlijk op te lossen door een shroud te plaatsen tussen de fans en rad of voor andere fans te gaan.
mijn instinct zegt overigens dat het verlies veel minder zal zijn dan de berekende 20%
 
nou, niet echt eigenlijk. zolang de kabels maar niet dusdanig de (geringe) luchtstroom hinderen vind ik het best.
hier en daar zie je kasten die echt perfect zijn van binnen, erg mooi, maar bij deze pc geld voor de binnenkant functie boven vorm. wanneer de kast dicht zit zie je daar toch niets van, ik ben namelijk niet van plan sidewindows erin te planten.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de bequiet psu's stiller waren dan de tegenhangers van corsair.
Mogelijk omdat de bequiets ruimer behuisd zijn en dus makkelijker van de hitte af kunnen komen. al is de feature dat de fan stil staat bij laag verbruik wel super. Dan zou bij idle alleen de pomp draaien
 
Als je stilte wilt kun je beter voor de coolermaster silent pro hybrid serie gaan hiervan slaat de fan pas aan als dit daadwerkelijk nodig is hetgeen in mijn geval m.u.v. gamen en benchen maar vrij zelden was. (1050W versie)
 
Welkom! But be aware!!! Waterkoeling is erg verslavend:eusa_shhh: Wij gaan niet je periode in het afkickcentrum betalen wanneer je niet van deze verslaving kunt afkicken :p

Maar eh...welkom op't forum!! :006:
 
klinkt goed.
Hoeveel watt raden jullie aan?
De 2500k wil ik goed kunnen kietelen. Wanneer ik keyshot laat renderen zou 5ghz geen overbodige luxe zijn. Daarnaast moet er vermogen zijn voor 2x een highend kaart als 7970 en een pomp. (swiftech m35x oid)
 
zelfs met 2x 7970 zit je met 850 watt nog wel veilig maar meeste mensen houden van wat speling voor mogelijke uitbreidingen en dan hoeft je voeding ook niet altijd op zijn tenen te lopen om alles bij te houden
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan