• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hallo,

Masamune

Junior Member
Hallo,

Ik ben Jitu, nou.. eh dat was het? Ik ben van Rotterdam.

Ik heb de afgelopen jaren alleen met laptops gewerkt. Overal en waar dan ook zie ik mensen posten van prijs/vermogen verhouding dat laptops vreselijk zijn.
Het intresseert mij niet al te veel want ik zit bij een laptop met meer voordelen dan aan een vaste desktop.

Begon eigenlijk ongeveer al 5 jaar terug. Ik was "klaar" met mijn technische opleiding en na dat deed ik ineens heel iets anders, ICT namelijk. Want computers waren toen ineens heel tof :D
Nou lekker, school begonnen. Alles was helemaal nieuw voor mij (behalve windows 2000/xp ik weet wel meer dan een gemiddelde thuis gebruiker)
En toen hoorde ik ineens dat je een laptop mocht gebruiken. Dope! naar mijn ouders gegaan en vragen. Wat kreeg ik?
Juist! een oude laptop bak uit '97/'98 Pentium 3 800Mhz?, 64 of 96mb ram en een HD van 12gb. Wel een Sony Vaio :D
Maar dat werd dus niets als je eenmaal met 7 man bij een switch zit. Ik kon nauwelijks winword doen met dat ding.
Ouders lief aangekeken en ik kreeg toen een veel snellere Vaio, Pentium 4 2,5Ghz, 512mb Ram en een grafische kaart van ati.
En daar zit je dan zo'n beetje de heledag te gamen onder schooltijd in de lesuren. Opleiding dus niet afgemaakt :021:
Bijna een jaar daarna ging die Vaio ineens kaduuk, maar omdat ik een extra verzekering o.i.d. had ik dus 2 jaar garantie.
Na een dikke 8 maanden reparatie werd mijn laptop als Total Loss verklaard en omdat ie al zo oud was, was het dus niet meer verkrijgbaar. Ik mocht dus iets nemen met dezelfde waarde.
Nog net niet op de markt toen, een dikke 17" scherm laptop! Een HP Pavillion DV9000 serie, met een Dual core op 1.66Ghz, 1Gb Ram, een GeForce Go 7600 met 512MB

Tot een maand geleden vind ik mezelf een beetje outdated. Ik heb daarmee bijna 3 jaar "gewerkt"
Ik heb zojuist (maand of 2 geleden) Xxodd ontdekt en dus flink wat euries neergeteld voor een van de meest snelle laptops momenteel verkrijgbaar.

Ik weet niet of ik blij ben met mijn aankoop, als ik een weekje later de laptop had gekocht had ik een keuze tussen een C2Q of een i7 en nog eens meer ram... en 2 weken later een keuze tussen 2×9800M GTX of 2×280M.
Maar dan was ik zeker veeeel meer kwijt dan dat ik nu ben.


Ok einde verhaal, reden waarom ik hier ben.
Ik heb een schijthekel aan zomer/warm weer. Het is al warm en dan komt er nog eens hitte van de apparatuur niet te doen dus.
Ik vond mijn voorgaande HP al veel te warm en heb ik dus al een aantal laptopkoelers gebruikt.
Voorheen heb ik wel een heatpipe koeler gehad maar dat is 3 keer niks.
Daarna een Zalman, deed het werk wel ok maar de laptop was te groot. Een paar maanden later kwam er een grotere Zalman en mijn laptop paste maar net op. Nu heb ik een van de beste namelijk de NZXT Cryo LX de fans heb ik vervangen. Eerst had ik 3 Scythe's Ultra Kaze (3000rpm) erin gedaan, het koelde super! 1 nadeel en 1 dikke fout.
Nadeel, ze maken een pokke herrie en als ik ze trager laat draaien heeft het geen nut meer. Ik kan net zo goed de originele gebruiken die beter en stiller is.
De fout, ze waren veels te dik.
Ik heb nu 3 tal Noctua's erin, goede airflow en weinig geluid.
Mijn laptop maakt nu meer herrie dan de koeler... 4 fans en 3 HDD's van 7200rpm.
Ik ben dus opzoek naar andere alternatieven om laptops koel te houden. :D
 
welkom op forum.

Een collega van mij is bezig met een bench tafel voor laptops te maken, Omega is zijn naam hier.

Hebben al vanalles getest, eerst hadden we TEC getest, het koelt goed, maar je zit ook weer met de warme kant, kwamen daarmee op een temp van -5°

Nu heeft hij een 1pk compressor koeler van mij over gekocht, en gaat hij een Waterkoeling rad gebruiken die gekoeld word door het gas van phase-change,
en die word verwerkt in een koelplaat die onder de laptop komt te liggen.

Vraag hem anders eens voor pics ofzo
 
Haha, dat gaat weer een stap verder. Ik ben wel geïntresseerd maar....
ik heb niet bepaald de ruimte voor een compressor o.i.d.
en ik ben lui, geen zin in onderhouden enzo.

Van middag mijn bestelling ontvangen en van 19:00 lopen kloten tot nu, en zo gezegd klaar...

Ik heb ergens uit een waterkoeler (drinkwater, je weet wel zo'n watertap geval.. met een grote water bus op de b'venkant)
Een koelrib inc. fan gesloped, fan d'r uit gebonjoured. Vandaar de bestelling een kleine Noctua fan en een grill.

Zoals ik al zei, rond 19:00 wezen schuren... uren later 23:-- heb ik het nog niet vlak... maar wel voldoende.
Dat een of andere aluminium (legering) is zo hard als weet niet wat. ik schuurde dat ding met druk op een stoeptegel en er komt nauwelijks krassen op.
 

De coolermaster laptop koeler is alleen de behuizing, er zit nu een 120mm fan van noctua erin en wordt gevoed door een externe harddisk controller.
Ik zie dat een 12v fan wel werkt op 5v maar is nutteloos.

Die koelrib.. zie foto.

Dit hele gebeuren is nu bestemd voor mijn laptop voeding die erg heet word.
Alleen een fan onderin is niet genoeg, dus een koelrib met een fan erbij moet het doen.

Voorheen koelde de laptop koeler m'n netbook.. die gebruik ik nu nauwelijks vanwege de warmte/warme weer.
Raon Everun Note, een dual core (@ 1.2Ghz) netbook van 7 inch. :)


Mijn NZXT, beetje stoffig maar goed.
 
Laatst bewerkt:
Thanks :D
Maar dit is dan alleen puur thuis gebruik.

Tinypic slaat plaatjes op op een lagere kwaliteit, je zie dan die lelijke artifacts.
De links gaan direct naar de foto, ik weet niet of er popups komen. Bij mij in iedergeval niet
 
Lijkt me ook erg zwaar om zo'n blok mee te nemen :D

Het was me nog niet opgevallen dat Tinypic met de kwaliteit speelde :S
Je hebt daar in ieder geval geen popups, bij imageshack wel (ook directe links) :(
 
Gegroet,

Ik ben inderdaad al een tijdje bezig met het ontwikkelen van een supperlaptopkoeling.

Eerst gemaakt met 3 Fan van scythe die gemonteerd werden op een plexiglazen plaat. Onder heel dit gebeuren legde ik nog eens een aluminiumplaat van 4mm dikte zodat de fans net boven deze plaat zweefde.
Resultaat was onmiddelijk een 6 tal graden verschil :gek
Daarna had ik op de plexiplaat een tochtband geplakt ter grote van de laptop zodat alle lucht door de laptop geperst wordt en dit gaf me al een resultaat van 10 à 12 graden verschil :023:

Nadien wilde ik dit maken met TEC (nadat Chiller mijn hoofd heeft zot gemaakt van hoe goed TEC wel is):107:
Resultaat: TEC is niet geschikt om grote oppervlaktes te koelen, daarvoor moet je veel te veel zware TEC-plaatjes steken met als resultaat dat je enorm veel stroom nodig hebt en laat staan de enorme warmteontwikkeling die je amper wegkrijgt door luchtkoeling.

Nu heb ik een enorme koeler gekocht van Chiller, Deze is wel enorm groot (1PK compressor) Na overleg met koeltechniekers hebben ze me afgeraden om een Rad360 te gebruiken als verdamper, deze zal het zekers niet houden omwille van de kracht van de compressor, nu ga ik eerst eens een boek lezen over koeltechniek en dan een verdamper ontwikkelen die dit allemaal aankan, dus ik ben nog effe bezig met onderzoek.
De koeler zelf is amper mobil maar de laptop blijft onaangeroerd
 
Hallo, dikke pret zo te zien.

Leuk, ik ga ook maar es tochstips kopen. Daar had ik helemaal niet aan gedacht.

Een klein vraagje, stoot de compressor geen warmte af?
Ik bedoel als je een kleine kamer hebt dan zit je zelf wel namelijk te zweten terwel je laptopje lekker fris doet op een graad of 10/20?
 
Tuurlijk stoot deze warmte af, maar zo een monster van een compressor moet je eigelijk ergens buiten kunnen monteren of op een karretje plaatsen en de leidingen naar binnen laten komen.
De grote ventilator op de koelmodule blaast zeer hard over de compressor heen zodat die zichzelf afkoelt.
 
Nadien wilde ik dit maken met TEC (nadat Chiller mijn hoofd heeft zot gemaakt van hoe goed TEC wel is):107:
Resultaat: TEC is niet geschikt om grote oppervlaktes te koelen, daarvoor moet je veel te veel zware TEC-plaatjes steken met als resultaat dat je enorm veel stroom nodig hebt en laat staan de enorme warmteontwikkeling die je amper wegkrijgt door luchtkoeling.

Zware TEC's (vanaf 266w) zijn zeer goed als je ze watergekoeld kunt houden,
eerder gaan deze hun capaciteit niet laten zien.

Dat is wel een nadeel.

voordeel : voor iemand die toch watercooling in zijn pc steekt, kan gelijk TEC op zijn cpu steken.

Ik bedoel als je een kleine kamer hebt dan zit je zelf wel namelijk te zweten terwel je laptopje lekker fris doet op een graad of 10/20?

Laptop zal onder nul gekoeld worden dan.

Mits een vele lichtere Vapochiller of Mach2gt al -30° a -60° doet op cpu en die gebruiken 1/3 of 1/2pk compressors.
Dit zijn 1pk comp, stukje zwaarder.

Plus phase-change koelt ook naargelang het soort gas, grootte van verdamper en evap kop.
 
Laatst bewerkt:
Tijd is een grote vijand voor sommige maar je kunt beter wat meer tijd spenderen in goed onderzoek, haast en soed is zelden goed, zeggen ze toch.
Wat je ook kunt proberen is een minidiepvriezer van 50cm/50cm ombouwen als koeler voor laptop, is ook zo een gedachtegang van me. Het neemt niet zoveel plaats in en alles is er al (qua koeling toch), gewoon effe de deur aanpassen om de koude lucht naar de laptop te voeren en het maakt bovendien ook niet zoveel lawaai :003:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
D hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
T Hallo, ik ben Leon Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
W Hallo Ik ben Jan Willem Advies Waterkoeling Setup 4
C Hallo Ik ben Melvin Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
S Hallo ik ben Bas Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
S Hallo ik ben stijn Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
T hallo ik ben thomas! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
J Hallo Johan stelt zich voor Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
Madbull Hallo daar! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
M Hallo luitjes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
R Even voorstellen, Hallo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Ubbidude Hallo Users van het HighFlow forum Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
S hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
F Hallo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
A Hallo , even voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
AverageNinja Hallo daar! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
D Hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
iwanscholten Hallo mensen - Iwan S Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
D Hallo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
H Hallo ik ben Dylan Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
M hallo ik heb sinds vandaag mn desktop een ssd ingebouwd Problemen & Oplossingen 2
L Hallo mij naam is Parish de Boer Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 13
john hallo alle maal dit is flippmode Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
C Hallo, ik ben Joost Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
O Hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
T Hallo iedereen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
S Hallo iedereen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
J hallo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
corecrusher Hallo een eenieder Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
R Hallo Iedereen! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
S Hallo van Nieuw Zeeland Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
U Hallo! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
I Hallo Allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 2
J Hallo HF Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
A Hallo allemaal, Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
N Hallo iedereen. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
HighFlowSTER hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
J Hallo allemaal! Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
G Ook ff hallo zeggen. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
blingbling Hallo allemaal Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 17
vincent hallo allemaal ff voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan