• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

FboX

Mini-updateje :)

Ik ben er uit qua kleur. Het wordt oranje vloeistof, gele slang. Ik wil zo veel mogelijk een goudgele kleur bereiken, en ik denk dat het op die manier prima gaat lukken:

101_4130.jpg

101_4134.jpg

Tussenstand lektesten... 4 lekken. Alle 4 zijn ze te verhelpen, drie van de vier zijn al gedaan, de vierde is héél klein en doe ik bij het afbouwen wel. Ben wel blij dat ik ben gaan lektesten :D

Zeuw! Hele avond bezig geweest, ff een update uitpoepen voordat ik een paar uurtjes slaap pak. :icon_hang:

Ik was totaal niet tevreden met de enorme flowrestrictie van de mosfetkoeling, hoe gaaf het er ook allemaal uitzag. Dus, ik ben eens goed gaan graven, en uit de onderlagen van mijn verhuisdozen kwamen nog wat van die leuke bitspower dobbelsteentjes en stopjes naar boven. Daarmee heb ik een extra slang aan kunnen leggen die parallel met de mosfetkoeling loopt, en op deze manier de flow weer herstelt. Een waterkoeling-flyover, hoe vinden we die?

101_4140.jpg

Ook is goed te zien hoe het kantelen van het tweede mosfet splitsblokje ervoor gezorgd heeft dat de slangroute nu een heel stuk netter is. Het water wordt nu duidelijk van bovenaf "geinjecteerd" door de pompen, en loopt dan een volledige cirkel om de CPU heen voordat het naar de VGA gaat.

Next, het afmaken van de loop op de benedenverdieping. Na een beetje piel- en schuifwerk ben ik uitgekomen op deze configuratie:

101_4147.jpg

101_4148.jpg

Ik zou het bijna jammer vinden om er een moederbord overheen te leggen. Maargoed, laten we dat toch maar doen. Hieronder fotootjes met en zonder flits van de gehele, afgebouwde loop. Zie ook hoe de slangen RES-PUMP en VGA-HDD een nieuwe, veel betere route hebben gekregen ten opzichte van gisteren.

101_4149.jpg

101_4150.jpg

Goed, toen was het tijd voor het grote vullen & lektesten. Het was weer eens een spannende aangelegenheid, met 4 lekken in totaal. Uiteraard heb ik hier geen foto's van, ik had mijn handen vol keukenpapier om mijn moederbord droog te kunnen houden.
Even een korte beschrijving van de lekken:
  • Lek 1: De dobbelsteen tussen mosfet en geheugen lekte als een malle. Alle plugs waren goed grondig aangedraaid, maar toch waren ze niet volledig verzonken, wat mijn argwaan wekte. Uiteindelijk zat het probleem hem in de combinatie van de volgende drie onderdelen:

101_4154.jpg

Oorsprongkelijk had ik twee stuks van de linker stop gebruikt op de dobbelsteen in een hoek van 90 graden. Deze raakten elkaar aan de binnenkant, waardoor de tweede niet volledig ingedraaid kon worden. Lekken dus.
  • Lek 2:Tijdens het fixen van lek 1 zie ik ook een plasje liggen op de 'behuizing' van de 6 geluidspoorten van het mobo. Probleem identiek aan lek 1, maar op een ergere plek, want het water heeft flink over het bord gelopen. Drogen drogen drogen, andere stopjes erin, nog eens proberen.
  • Lek 3: De derde dobbelsteen besloot dat hij niet achter kon blijven en begint ook te lekken. Geen grote schade deze keer, maar het duurt wel ff voordat ik uitgevogeld heb dat het stopje er helemaal ingejast dient te worden.
  • Lek 4: het kortste mosfet slangetje lekt kennelijk een héél klein beetje. Er vormt zicht ongeveer elke 20 seconden een klein druppeltje op de aansluiting op het zwarte blok. Voorlopig keukenpapier er tussen frotten, ik vervang later het slangetje wel ff.

Al met al genoeg te troubleshooten gehad, maar uiteindelijk liep het geheel wel heerlijk. Volgende foto geeft me twee conclusies:

101_4160.jpg

1. Het zit wel goed met de flow :D
  2. Er komt nog rode kneut uit de blokken zetten, dat wordt dus schoonmaken.

Nouja, als ik toch moet gaan schoonmaken, dan kan ik het net zo goed grondig doen. Een uurtje nadat ik de lektest voor geslaagd heb verklaard, stond alles er zo bij:

101_4161.jpg

En zo staat het morgen op me te wachten. Morgen:
  • kast schoonmaken
  • blokken schoonmaken
  • faceplate modden zodat de rads fatsoenlijk komen te hangen
  • mosfet koeling rechttrekken, finetunen en slangetje vervangen
  • kast opbouwen
  • PC opbouwen
  • vullen
  • laatste lektest
  • Boot!

Als dit allemaal lukt heb ik donderdag de tijd om de PC softwarematig te configureren voor TTG LAN komend weekend, temps te testen, Harde schijven in te delen, etc etc.
Wish me luck! :icon_super:

Terug
Bovenaan