Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
rubidium zei:I'm sure plenty of arguments will follow telling me that we don't have salt water circulating in our loops, which is true. However, there WILL be SOME electrical conductivity to the liquids we are circulating. Enhancing the conductivity as I have done for this test will merely enhance the corrosion rate, IF the conditions for bimetallic corrosion are present in the first place. A sodium chloride electrolyte will not of itself cause nickel to be attacked, any more than the lower conductivity fluid circulating in the average cooling loop will.
RRTech zei:That was a special order block, direct from Edvard, asked him to sell me one that did not have their fucking lacquer on it. So my EK Supreme HF Copper top pictured in POST #2 (this thread), that was a hand picked item.
?? Ik snap je reactie niet echt...
Haha, ik faal hard! Nouja, de strekking is duidelijk toch? Als je een onafhankelijke test wil laat je een onafhankelijke tester de sample regelen, niet de fabrikant en ZEKER niet de concurrent.Kanis & Gunnink en Douwe Egberts hetzelfde ?
Allemaal leuk, maar het feit blijft dat hij een concurrerende service aanbiedt. Als iemand de nickel plating van EK niet vertrouwt, zal hij eerder geneigd zijn een gewoon block te nemen en dat te laten platen bij bijvoorbeeld RRtech. Dat is direct financieel belang hebben, en dan kan je geen onafhankelijkheid meer claimen, en al HELEMAAL niet zonder daar tekst en uitleg over te geven. Dat hij geen plannen zegt te hebben om uit te breiden zal best, maar ik moet de eerste amerikaan die scheit op wat extra cash nog leren kennen.@Xtrafresh:RR's plating service zie ik niet echt als een concurrent van EK nikkel producten of andersom. Het is een service op zeer kleine schaal voor alleen mensen die high-end plating willen en daar ook een prijs voor willen betalen. De plater van RR is ook bij lange na niet groot genoeg, nog hebben ze waarschijnlijk de wens om een marksegment van de orde wat door EK gedekt wordt, over te nemen. RR heeft een baan en verdient daar goed mee en heeft voor zover ik het opgepikt heb geen ambities om dat op te geven voor deze hobbie.
Jaaaaaa. Gran Torino is gaaf! :eusa_clap:Hier een filmpje waar je van zou kunnen leren hoe het taalgebruik op RRTech ongeveer in je op te nemen en te filteren:
Ik wordt daar eerlijk gezegd een beetje moe van om het taalgebruikargument te gebruiken om inhoudelijke argumenten van RRTech af te zwakken en eigen argumenten pogen te versterken. (je bent niet de eerste, dus ik bedoel niet alleen jouw)
Korte quotes zonder context. (ok een bronvermelding, maar dan is bij de lezer hier het zaadje al gezet)
Zelf ben ik ook geen groot fan van het fuck this en dat taalgebruik. Dat filter ik er voor mezelf uit en kijk wat er inhoudelijk over blijft.
Haha, ik wil geen truuk uithalen hoor. Ik zeg zelfs dat ik het een goede beslissing van 'm vindt! Ik ben het met 'm EENS. Dit woordgebruik is geen aanval op zijn test, juist een ondersteuning van.Rubidium heeft zoals hij zelf al expliciet aangaf die watermix gebruikt om het proces te versnellen: "Accelerated corrosion testing"
Met een leuke woordtruuk noem je dit "zwaar vervuild water". Dit water is dus niet vervuild, maar de toevoegingen zijn er bewust door gedaan met een specifiek doel voor ogen.
Kijk, en dit is dus waarom niet jan en alleman zich in deze zeer technische discussie moeten gaan mengen, je hebt het EXACT verkeerdom. Bimetallic Corrosion (ookwel Galvanic Corrosion) gebeurt alleen als de twee metalen juist wél met elkaar in contact staan. [bron, punt 3]
[bron]Since the exposed region of the substrate is both directly electrically connected to the surrounding plating, when that exposed region is mutually exposed along with the surrounding plating to an electrolyte, then we have the conditions for bimetallic corrosion.
De grote hoeveelheden zijn daar de verklaring voor. Als je tienduizend units verscheept zitten er altijd defecten en ronduit schandalig slechten tussen. Die mensen stormen natuurlijk als eerste naar het internet en posten het op 5 plekken. Ik heb overigens de foto's van de flaking nog niet gezien, en al helemaal niks gehoord over aantallen. (ik sta klaar om met harde feiten mijn ongelijk bewezen te krijgen hoervoor trouwens, als er werkelijk een paarhonderd man flakende blokken hebben slik ik mijn woorden in).Maar buiten dat. Dit verklaard nog niet waarom sommige al "flaking" hadden na een paar dagen of zelfs zonder dat het blok gebruikt was.
Wow, twee zaken vallen mij op aan dit verhaal.Handpicked door EK zelf en daarom bewust geselecteerd voor de test. Dit was lang voor het dit nikkel issue er was. Toen waren ze nog maatjes en was EK een prefered vendor op het RRTech forum. RR heeft speciaal dit blokje uitgekozen omdat dit dus een top kwaliteit blokje is volgend de persoonlijke handpick van EK zelf in die tijd.
De mensen op die fora die je aanhaald zijn allemaal opgehitst door, of mensen uit het kliekje binnen RRtech. De fotos die gepost worden zijn ook weer steeds dezelfde.Maar nogmaals: niet RRTech is het probleem hier, maar EK. Er zijn nu meerdere grote forums waaronder OCN en OCAU en het zwaar gecencureerde@gladgestreken XS waar men niet klakkeloos de argumenten van EK slikt.
Gelukkig komen ze nu wel met een goede RMA regeling en hebben ze de produktie van nikkelblokken stilgezet. Ze hadden dit echter beter veel eerder kunnen doen. Dan hedden ze meer respect in de wc community gekregen en waren ze waarschijnlijk nog gewoon prefered vendor bij RRTech.
Met betrekking tot "niet RRTech is het probleem hier, maar EK.", het één sluit het ander niet uit. Zoals ik al eerder zei, ik vertrouw EK ook niet op hun blauwe ogen, anders had ik ook niet die test van een paar posts terug voorgesteld. Wat wél vaststaat is dat RR zich moet schamen voor z'n gedrag, taalgebruik, ethiek en leugens (een claim van objectiviteit in zijn positie is een keiharde leugen, zo simpel is het). Hoe leuk het ook is om met een community een bedrijf neer te halen (en hoe belangrijk soms ook!), het is niet altijd terecht. In dit geval is zelfs als ALLE claims die RRTech maakt over EK waar zijn (en dat moet ik nog maar zien) de reactie van RRtech zwaar overtrokken. RRtech is dus niet HET probleem, maar wel een probleem. Wat als de volgende persoon die iets doet wat 'm niet aanstaat ene Freddy uit Holland is?
[*]Eén loop: Om te zorgen dat alle blokken absoluut aan dezelfde omstandigheden blootgesteld worden, gaan ze allemaal in serie in één en dezelfde loop. Als waterkoeler gaat dit natuurlijk tegen onze principes in, maar zoals eerder gezegd moet een goed block tegen de zouten kunnen (daar testen we op) en komen er bij het falen van één block geen stoffen vrij die een ander (goed) block alsnog kunnen laten falen. Correct me if i'm wrong!
[/list]
Aanvullingen? Commentaar? Doe ik t fout?
Ja goed punt. Het enige is wel dat we dan natuurlijk voor elk merk (of beter, voor elk blok) een losse opstelling nodig hebben, of we kunnen ze maar één voor één testen en dan duurt t eeuwen, om nog maar te zwijgen van de heftige reiniging die nodig is na elke test.Dit zou ik niet doen, in de scheikunde wordt elke opstelling ook gescheiden gehouden ook al wordt dezelfde test uitgevoerd. Dit is de correcte wijze. Zorg dan wel dat je een grote homogene pot vloeistof hebt aangemaakt zodat overige variabelen uitgesloten worden.
elk onderdeel dient dezelfde behandeling te krijgen en fabrieksafwijkingen van de andere onderdelen (als die aantoonbaar aanwezig zijn) moeten worden verwijderd of meegenomen in de conclusies.
Met 'lab' bedoel ik gewoon "de plek waar je test". Inderdaad is echte chemische analyse niet interessant voor iemand die gewoon wil weten welk blok wel en welk blok niet goed is.Op zich lijkt het hebben van een lab me niet eens nodig? Als je op het einde van de rit visueel kan aantonen dat bepaalde blokken wel of niet de effecten van het water weergeven heb je genoeg bewezen lijkt me. De chemische oorzaak van dit alles is dan aan anderen.
simpel gezegd, het koper van je rad + nickel = Koperen/nickel blok + allu rad, maar in dat geval gaat je rad er het eerste aan (als ik het goed heb, moet ik even na zoeken, ik dacht te menen dat nickel edeler is dan allu)
daarom is het scheikundig te verklaren dat het nickel opgevreten word, met allu en koper in 1 loop gebeurd het ook (met geleidende vloeistof!!!) dus met 100% puur water (dus geen kraanwater ) zal er niets aan de hand zijn omdat de reactie niet op gang gebracht kan worden, er is immers geen electrische verbinding tussen de metalen.
Het is uberhaupt niet handig om welke vorm van Allu in je loop te hebben het is eenvoudig na te kijken en je rad hierop af te stellen, je investeerd toch al zoveel in je setup dus hieruit blijkt alleen maar dat goedkoop duur koop is, zeker in het geval van je rad.
Overigens vergeet je dat 100% puur water wel degelijk geleid, je zal ervoor moeten zorgen dat je 1) Distilled water heb en 2) dat het de-ionized is. Dit zal in het begin super veel helpen maar je kan nooit voorkomen dat de ionen weer terug komen na verloop van tijd. ( Door de wrijving van de vloeistof tussen de metaln bouwd dit langzamerhand weer op )