• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

EK legt productie vernikkelde waterkoelblokken stil

Zucht... het molecuul "water" dat uit H²O bestaat bestaat uit 2 waterstof (H) atomen en een zuurstof (O) atoom.
Water kan niet geleiden omdat het een in balans staand molecuul is, de elektronen hebben geen enkele behoefte om te ioniseren, waardoor stroom kan geleiden (het overspringen van elektronen).

Het 'afbrokkelen' van metalen heeft wel degelijk te maken met ioniseren, in feite is het namelijk hetzelfde ;)
Metaal atomen stoten zich af en laten hierbij een elektron achter of nemen een op, een ion wordend.
Het medium raakt dus verzadigd met het metaal, tenzij deze al verzadigd is met andere ionen.
 
41226_1498123566450_1034945334_1426994_1558180_n.jpg

44635_1498123686453_1034945334_1426995_598071_n.jpg

44635_1498123726454_1034945334_1426996_5883280_n.jpg

44635_1498123766455_1034945334_1426997_2930628_n.jpg

44635_1498123806456_1034945334_1426998_4650181_n.jpg

44635_1498123846457_1034945334_1426999_458381_n.jpg

44635_1498123886458_1034945334_1427000_5895127_n.jpg

zo ziet mijn EK 5970 nickelblok er anders uit na maar een maand ofzo gebruikt te hebben...
ga eens zien of ik dit germa'ed krijg...
Greetz B0B0
 
hmm dat ziet er niet zo goed uit. Had je toevallig corrosion blocker in je water? Ik ga morgen namelijk mn loop vullen en wil dit dus proberen te voorkomen.

Succes met het RMA'en!
 
Zucht... het molecuul "water" dat uit H²O bestaat bestaat uit 2 waterstof (H) atomen en een zuurstof (O) atoom.
Water kan niet geleiden omdat het een in balans staand molecuul is, de elektronen hebben geen enkele behoefte om te ioniseren, waardoor stroom kan geleiden (het overspringen van elektronen).

Het 'afbrokkelen' van metalen heeft wel degelijk te maken met ioniseren, in feite is het namelijk hetzelfde ;)
Metaal atomen stoten zich af en laten hierbij een elektron achter of nemen een op, een ion wordend.
Het medium raakt dus verzadigd met het metaal, tenzij deze al verzadigd is met andere ionen.

Eens maar dat is nog steeds niet een ION.

When an atom is attracted to another atom because it has an unequal number of electrons and protons, the atom is called an ION. If the atom has more electrons than protons, it is a negative ion, or ANION. If it has more protons than electrons,it is a positive ion.

Misschien moet je dit eens lezen : What is an ion?

het afbrokkelen van het metaal atoom is niet per definitie ION zoals jij nu veronderstelt. Elektronen ansich ioniseren dus niet een ION is een atoom wat een oneven balans heeft in elektronen en protonen.
 
haha, dat is altijd het geniale van dit soort discussies, iedereen is ineens materiaaldeskundige, nuclear physicist, moleculair bioloog en metaalbewerker met 40 jaar ervaring.

Bobo, dat ziet er vrij hevig uit. Maar geen corrosion blockers dus? Ik ben heel benieuwd of het mét blockers wel intact blijft. Succes met je RMA (en als het problemen oplevert, geef ff een seintje in PM, ik heb mn contacten ;)
 
haha, dat is altijd het geniale van dit soort discussies, iedereen is ineens materiaaldeskundige, nuclear physicist, moleculair bioloog en metaalbewerker met 40 jaar ervaring.

Bobo, dat ziet er vrij hevig uit. Maar geen corrosion blockers dus? Ik ben heel benieuwd of het mét blockers wel intact blijft. Succes met je RMA (en als het problemen oplevert, geef ff een seintje in PM, ik heb mn contacten ;)

jah er wordt maar gediscussieerd om te kunnen discussiëren...
heb je ook contacten met TFC? heb hier nog een rad met een gaatje in dat niet aan mezelf ligt waar ik geen garantie op krijg omdat het pas na 6 maanden opgetreden was...
Greetz B0B0
 
Ionen zijn geladen "deeltjes".

bijvoorbeeld een zout dat opgelost is (we nemen even keukenzout) NaCL > Na+ + CL- . Na+ en CL- zijn ionen. het kan een metaal zijn, het kan ook wat anders zijn, zolang het complete deeltje maar een lading heeft. maar je kunt geen "zuiver" ion in je hand houden omdat je dan een enorme opdonder van stroom zou krijgen omdat de elektronen in of uit je huid gewerkt worden (bij + trekt ie ze uit je huid, bij een - dumpt ie ze)

haha, dat is altijd het geniale van dit soort discussies, iedereen is ineens materiaaldeskundige, nuclear physicist, moleculair bioloog en metaalbewerker met 40 jaar ervaring.

Bobo, dat ziet er vrij hevig uit. Maar geen corrosion blockers dus? Ik ben heel benieuwd of het mét blockers wel intact blijft. Succes met je RMA (en als het problemen oplevert, geef ff een seintje in PM, ik heb mn contacten ;)

ik zeg niet dat ik 40 jaar ervaring heb, maar ik zeg alleen wat mijn kennis erover is, en dat het te verklaren is dat nickel en koper in 1 loop met water (dat gaat geleiden door de stukjes metaal en zooi in je loop) de reactie tussen de 2 metalen op gang zet.

dit komt meer neer op een reactie van "ik moet wat zeggen maar ik weet niet wat omdat ik er niks vanaf weet"
 
No offence aadje, maar jullie happen gigantisch op elkaar. Zoals ik ook al in mijn reactie op Coolfris zeg, ik ben niet in staat om met genoeg zekerheid een discussie te voeren op dit gebied, dus ik hou me erbuiten. Niet omdat ik niets te zeggen heb (ik snap ook heus wel hoe galvanische corrosie werkt na het lezen van de wiki-pagina), maar omdat de discussie nergens toe leidt.

Edit: visuele weerggave van mijn argument:
thread-derail-1953.jpg
 
Naar wat ik op de bronsites heb gelezen, zou dit puur estethische gevolgen hebben. Het doet niets af aan de koeling van het blok.
Lekken zouden hier niet door kunnen ontstaan. Dus eigenlijk moet je je geen zorgen maken. Of ben ik te naief ?

Zelf heb ik zo'n 2 blokken op mijn 480 GTX-en in mijn systeem en het koelvermogen is nog steeds zoals in het begin. Het gebruikte water ziet er nog goed uit zonder dat er restanten van nickel of whatsoever zichtbaar is. Zelf kan ik de blokken niet controleren omdat deze onderaan mijn case zitten en slechts toegankelijk zijn na demontage van voeding en pomp.
 
Klopt, de gevolgen vallen mee. Op de meeste forums is er wel iemand aanwezig die op het "flaking" wijst (hele stukken nickel die in één keer afbreken in plaats van langzaam wegslijten zeg maar), en die stukjes kunnen natuurlijk wel schadelijk zijn voor bijvoorbeeld je pomp.

Daar komt bij dat hoewel het gevolg voornamelijk esthetisch is, je natuurlijk extra betaald hebt voor die esthetiek. Het koelvermogen van het blok en ook de lekvastheid staan echter niet ter discussie.
 
ik denk dat het in theorie wel tot lekken zou kunnen lijden, er verdwijnt immers een flinterdun laagje tussen de top/metaal van je blok (top is plexi/acatel)

maar de pomp gaat het niet leuk vinden, stukjes nickel door de bladen is niet goed, maar ik denk dat de meesten een filter voor hun pomp hebben? (of was ik de enige die een filter ervoor had :p)
 
ik denk dat het in theorie wel tot lekken zou kunnen lijden, er verdwijnt immers een flinterdun laagje tussen de top/metaal van je blok (top is plexi/acatel)

maar de pomp gaat het niet leuk vinden, stukjes nickel door de bladen is niet goed, maar ik denk dat de meesten een filter voor hun pomp hebben? (of was ik de enige die een filter ervoor had :p)

welk filter heb je ? klinkt wel interessant :D
 
Het proces waar het om gaat (wat je bij B0b0 ziet gebeuren) lost het nikkel geheel op in het water, en is er dus geen gevaar voor de pomp (niet fysiek althans). De pomp loopt alleen gevaar bij "flaking", als er dus echt stukjes afbreken, en dat is hier niet het geval, en ik heb er ook nog geen voorbeelden van gezien.

Een filter kan nooit kwaad natuurlijk :)
 
welk filter heb je ? klinkt wel interessant :D

Koolance G1/4 Inline Coolant Filter INS-FLTR01 heb ik ertussen zitten :)

houd het grove spul eruit. (hij zit voor de pomp, dus moet niet al te restrictief zijn) geen extra fitingen nodig dacht ik, gewoon in je pomp draaien, en dan bovenop de fiting naar je res (of tussen bovenkant res->cpu doen, kan ook bij top/pomp combi's )

deze kan ook: Aqua-Computer Filter G1/4 Stainless Steel Mesh, Ball valves and mounting plate

alleen is die 2e stukje groter/restrictiever, ik zal iedereen aanbevelen de 1e te nemne, het heeft al keer stukjes troep tegen gehouden (denk algen, soort slijm spul zat erin :p)
 
Weer beetje offtopic, maar een filter gaat dat nickel niet tegenhouden zoals Xtra al zei.
Daarbij komt dat ik persoonlijk een filter in je loop grote onzin vind, een constante restrictie in je loop.
Je kan hem ook eens per 3 maanden even een uurtje of 2 ertussen zetten.
En dan uiteraard wel een zo fijn mogelijke, dus erg restrictief.
 
dan zou je de 2e kunnen nemen, met een kraantjes systeem.

ik zal even een paint dingetje maken wat ik bedoel ;)

EDIT:

iwn246.png


de rode dingetjes zijn kraantjes, bovenin het filter, onderste 2 vakjes zijn je T stukken, zo kun je even de kraantjes omzetten (als pomp uit is uiteraard) en dan kun je hem even laten filteren, en daarna weer terug normaal en gewoon normal loop weer doen :)

kan ook ;)
 
Bedoel je qua garantie of qua aanschaffen op dit moment?

Lijkt me dat reeds aangeschafte kits gewoon teruggestuurd en vervangen kunnen worden, en dat de verkoop van nieuwe kits wordt bevoorraad door koperen blokken.
Een wilde gok is dat maar het lijkt me wel plausibel.
 
Terug
Bovenaan