Ze gaan het nooit leren. Een van de zaken die echter maar weinigen 'beseffen' is dat er eigenlijk 2 delen aan 'Always Online' zijn. Enerzijds heb je de werking van de game, Als het ware al je game info wordt op de server bij gehouden, wat eigenlijk een flink aantal voordelen heeft. Cheaten wordt veel moeilijker tot onmogelijk, je kan van om het even waar gewoon verder spelen, geen save games verloren bij crashes ofzo en we zitten toch bijna altijd on-line. Het probleem hiermee is dat je servers de toestroom aan nieuwe gamers aan moeten kunnen direct na de release, maar daar zijn simpele oplossingen voor (ze willen ze gewoon niet implementeren
).
Wat de Content industrie (Ubisoft voorop) echter verstaat onder 'always online' is hun licentie model. Je moet altijd met een account met hun servers verbonden zijn. Die accounts zijn volledig in hun beheer dus je 'kan' de game gewoon niet kraken en deze toch off-line spelen. Dat is ook de reden waar ze de 'simpele' oplossing voor de lag-problemen niet willen implementeren, die bestaan er uit een lokale 'cache' te implementeren die ze kunnen regelen aan de hand van belasting van hun servers.