• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Alles over voedingen

stravinski

Oc-en is a way of life
allowa allemaal.
ik wil nu eigenlijk wel eens wat meer te weten komen over voedingen.
ik weet wel altijd hoe ik het moet aansluiten maar om een leuke casemod te kunnen voltooien wil ik ook eens wat meer over de voltages e.d. leren.
ik wil graag weten hoeveel volt een molex geeft (ik weet dat die 2 soorten voltages levert).
hoe zit die 20(+4) pins stekker op het moederbord in elkaar?
en wat komt er uit die ATX aansluiting en PCI-E aansluiting (niet dat ik hier verder wat mee ga doen).
ikzelf heb een Toughpower 750 watt (non modulair).
hier wat specs van alternate afgepikt:p:

Vermogen
Combined 750 Watt
Efficiëntie
85 %


Ingangsspanning 230V, 50Hz, 5 A
110V, 60Hz, 10 A


Standaard ATX12V 2.2, ATX 2.03, EPS


Moederbordaansluiting 1 x ATX (20-polig)of
1 x ATX 2.0 (24-polig)of
1 x EPS (24-polig)


Extra aansluiting 1 x ATX12V (4-polig)
1 x ATX12V (8-polig)


Stroomaansluitingen 8 x 5,25 inch
1 x 3,5 inch
6 x Serial-ATA


Stroomaansluitingen AGP/PCIe 2 x PCIe


Stroomsterkte
+3,3V 30 A
+5Vsb 3 A
+5V 28 A
+12V1 18 A
+12V2 18 A
+12V3 18 A
+12V4 18 A
+12V totaal 60 A
-12V 0,8 A


Achterzijde
Aan/Uit schakelaar 1


Eigenschappen PFC actief, afneembare kabels (Kabel Management)


Features ATX12V 2.2, Kabelmanagement, Koeler temperatuurgestuurd


Geluidsontwikkeling 16 dB(A)


Bouwvorm ATX


Koeler
1 x 140 mm
ventilator temperatuurgeregeld Ja


Formaat (BxHxD) 150 x 85 x 160 mm


Overige informatie
MTBF: 120.000 uren, 140 mm fan (1900 RPM en 82 CFM, 16dB bij 1300 RPM)

ik hoop dat ik door jullie nog meer kan doen met mijn casemod :033:
thnq stravinski:)
 
connector_atx_pinout.GIF


Deze is makkelijker af te lezen qua nummers:
24-pin_ATX_pin-out.png


tadaa :p, pin ouput van je 24-pin stekker (is te vinden met google btw ;)).

Verder zijn alle gele kabels 12V, rode kabels 5V en zwarte kabels gaan naar de aarde van je stopcontact (0V dus).

Voorbeelden wat je kan doen met een molex aansluiting:

Als je een weerstand over een rode en zwarte draad zet is het spanningsverschil 5-0=5V, er staat dan dus 5V over je weerstand.

Als je een weerstand over een gele en zwarte draad zet is het spanningsverschil 12-0=12V, er staat dan dus 12V over je weerstand.

Als je een weerstand over een gele en rode draad zet is het spanningsverschil 12-5=7V, er staat dan dus 7V over je weerstand.

Voorbeeld wat je kan doen met je 24 pin aansluiting:

Als je pin 13 en 15 met een schakelaar ertussen aan elkaar soldeerd kan je de voeding aanzetten zonder dat je een mobo nodig hebt (zelfde idee als de bridge tool).

Verder moet je geen ledjes of wat dan ook aan deze kabel hangen de vermogens worden dan verandert door de extra weerstand die je ertussen zet en dat bevordert de stabiliteit van je mobo niet ;).

Geen idee wat je verder met PCI stekkers kan doen ik weet niet of er voor deze stekkers ook opgaat dat de gele draden 12V afgeven al ga ik er vanuit van wel omdat er in de elektrotechniek meestal dezelfde kleuren draden worden gebruikt voor dezelfde voltages.

Misschien als je wat van je ideeën vertelt dat we dan beter advies kunnen geven, omdat ik nu niet precies weet wat je wilt gaan doen :).
 
ik wilde weten waar ik het beste ledjes op kan zetten, op de 12 volt lijn van molex of de 5 volt lijn van molex..
als ik me niet vergis zijn 12volt ledjes krachtiger in lichtsterkte dus daarom wilde ik even weten wat de twaalf volt lijn was:)
het enigste wat ik dan nog moet doen is de 6 of 9 ledjes in serie solderen met een weerstand en dan kan ik deze gebruiken om mijn acryle plaat strakker te verlichten:)

thnx fot the info flyth:D
 
Ik denk dat de meeste witte en blauwe leds bijv. 4-5V nodig hebben ongeveer. Als ik me niet vergis zet je ze dan gewoon parallel op de 5V, of je zet er 3 in serie en je zet ze op de 12V. Denk ik toch :)

Wat ik wel zeker ben is dat je 1 led niet zomaar aan de 12V mag hangen, tenzij je er een weerstandje bij gooit.
 
Laatst bewerkt:
Lol 12V ledjes zijn volgensmij erg zeldzaam of bestaan zelfs niet (pin me daar niet op vast aub :p). Ik weet niet precies waar de voltage op ledjes precies uit berekend wordt maar deze heb je alleen nodig om uit te rekenen hoe groot je weerstand moet zijn die je in serie eraan soldeerd.

weerstand calculator

goedkope ledjes/weerstanden/andere elektronica dingen

edit: @ hierboven: leds zonder weerstand solderen moet je nooit doen dan brand de led door.
 
Dan heb je volgende weerstanden nodig:
dat programmatje bespaart je een pak rekenwerk :)

1 led --> 470 Ohm
2 leds in serie --> 240 Ohm
3 --> 68 Ohm

Ik ga dat linkje ergens opslaan, handig voor in de toekomst.
 
en ik kom maar niet wijs uit die calculator :S:p hoe doe je dat toch xD
ik moet allerlei dingen invullen waar ik nog niet eens van weet wat het inhoud misschien een topic starten met deze calculator met een handleiding erbij:p?
 
Het is eenvoudig hoor.

De voedingsspanning is de spanning die je invult van bijv de molex waar je de led op aansluit, afhankelijk hoe je het wil aansluiten natuurlijk, op 5-7-12V.

De LED spanning is gegeven in de specs van je LED, das 3.6V

De stroomsterkte waarop hij werkt is ook gegeven en is 20mA.

Dan kies je gewoon nog hoeveel LEDs je in serie wil zetten en dan BEREKEN.
Zo moeilijk is het :)
 
Laatst bewerkt:
en 68ohm geld dan voor 9 leds?

Wel hoe ga je de LEDs aansluiten, in serie met elkaar of parallel over elkaar?

Als je ze allemaal in serie zet naast elkaar dan heb je maar 1 weerstand nodig ook eh.
Als je ze in parallel zet heb je voor elke LED een weerstand nodig.

Je moet wel weten dat je voedingsspanning maximaal 12V bedraagt, dus je zal ze per 3 leds moeten doen.
Dus 3 leds in serie met een weerstand van 68ohm, parallel daarover weer 3 leds in serie met dezelfde weerstand en parallel daarover nog eens hetzelfde. Dan heb je ze alle 9.
 
Laatst bewerkt:
deze moet ik hebben en ik moet zeggen dit is niet duur:O:|
hier betaal je per ledje bijna 2 euro per stuk
en 50 stuks voor 5,75 is dan wel prettig:p

Heb je er gelijk een paar reserve he :D, kheb zelf 50x uv ledjes liggen en 100x witte ledjes + een zooi weerstanden (voor de prijs hoef je het niet te laten :p).

Handleiding:

gebruik punten en geen komma's anders werkt het scriptje niet

kijk op samenkopen.net welke datasheet er bij de ledjes hoort die je wilt hebben

voorbeeld:

Omschrijving:

50 x 5mm UV LED

- Nominal current: 20 mA
- Voltage: Typ 3.60V DC
- Light power: Typ 2000mcd
- Light colour: UV 400-405nm
- Light angle: 15 degree


'voedingspanning' = welke molex aansluiting je gaat gebruiken in dit geval dus 12V.
Led spanning = 'Voltage' uit het voorbeeld hierboven dus 3,60V
Led stroom = 'Nominal current' dus in dit geval 20 mA
aantal leds in serie = laten we even 3 leds gebruiken (meer kan niet omdat dan het vermogen van de voeding te klein wordt, dan gaan de ledjes niet branden)

Dan komt er in het hokjes berekende voorschakelweerstand 60 ohm uit, omdat er geen weerstanden bestaan in de E12 standaard van 60 omh wordt er afgerond naar 68 ohm. Je hebt dus een weerstand nodig van 68 ohm.

Als je meer leds in serie wilt zetten neem dan leds met een lagere 'voltage' in de specs die hebben minder verbruik dus kunnen er meer achter elkaar staan.


edit: waarom ben ik toch altijd te laat aaaargh :(.

@ hierboven: Als je 9 ledjes parallel over elkaar aansluit wordt de lichtopbrengst ook lager.
 
@ hierboven: Als je 9 ledjes parallel over elkaar aansluit wordt de lichtopbrengst ook lager.

Ook juist.
Ik vraag me trouwens af welke interne berekeningen erachter zitten bij die calculator, want met eenvoudig rekenwerk kom ik er niet :)

EDIT: toch wel, het zal wat laat aan het worden zijn :)

Als je wil voor de duidelijkheid wil ik het wel ff uittekenen voor je hoor, dan begrijp je het misschien beter...
 
Laatst bewerkt:
Niks mis mee, je kan er maximaal 3 in serie zetten met jouw voeding, vandaar de error :)

Elke led heeft 3.6V nodig juist? Wel als ze in serie staan moet je de spanningen optellen, stel dus dat je er 3 in serie zet dan heb je dus 3.6x3 = 10.8V nodig, die spanning kan je voeding nog leveren, maar doe je er nog een led bij dan zou de spanning van je voeding 4x3.6 = 14.4V moeten zijn en je hebt maximaal 12V ter beschikking dus ja :)
 
@ hierboven: Als je 9 ledjes parallel over elkaar aansluit wordt de lichtopbrengst ook lager.

Nu ik erover nadenk, dat is toch niet waar?
Stel nu dat je 2 leds over elkaar zet elk met hun weerstand. Over elke tak (weerstand + led) staat 12V en er moet 20mA door stromen (bereken de weerstand om die stroomsterkte te bereiken). Met elke tak die je bijschakelt komt er dus 20mA bij die je voeding levert. Je kan toch zo hoog gaan tot de max ampèrage op die specieke rail zonder verlies aan intensiteit? Met een rail die 18A aankan zou je dus 900 leds parallel kunnen zetten bij wijze van spreken... Of ben ik nu echt zooo fout :)
 
Hier voor alle duidelijkheid wat figuurtjes, ik had ze nu toch uitgetekend om te controleren dus heb snel een fotootje gemaakt.

In de foto hieronder zie je eerst de berekening van de nodige weerstand wanneer je 1 LED aansluit op 12V.
Daarna heb ik een berekening gezet van de weerstand met 3 LEDs in serie, daar kan je ook zien dat als je een 4de LED zou bijschakelen je voeding 14.4V zou moeten kunnen leveren, wat dus niet mogelijk is.

leds1.jpg


De volgende foto geeft ze situatie zoals jij het zou moeten doen volgens mij. Je zet 3 LEDs in serie en die schakeling zet je 3 maal parallel. De weerstand blijft dezelfde alleen zal er per tak van 3 leds die je bijschakelt 20mA meer moeten geleverd worden door de voeding. Als je nog een 4de tak zou bijzetten zou er dus 80mA komen van de voeding. Je kan volgens mij zo verder gaan tot je de 18A max bereikt hebt die die specifieke rail van je voeding aankan en dan zijn er dus heel veel :)
Als ik mis ben mag je het zeggen Flythe, want je deed me even twijfelen...

leds2.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Koningsdag 2017: 10% korting op alles! HighFlow Computer Cooling Shop 0
gerjanlubbers [VERKOCHT] Alles gaat weg, wegens beëindigen hobby! Verkocht 13
Freddy TFC Feser F1 Racing Fittings, nu alles op voorraad HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J [CLOSED]Computer voor van alles. Gesloten 6
vincent Het grote SIM Racing Topic, setups, games, alles! Gaming 55
DutchMicro Alles netjes binnen. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Cygnitr0n Alles over Dremel Tool / Gereedschap Cases en Modding 20
Wally1987 [IN-ACTIVE] Alles wat ik heb Verkocht 20
Dustyrick klopt alles? Hardware & Software 4
Marcel2102 heb ik zo een beetje alles ? Advies Waterkoeling Setup 8
ChrisdeW [CANCELED ]Van alles wat Verkocht 9
k.3nny [TKA]Alles van k.3nny wegens actieve stop. Verkocht 33
xTOX Alles over DJ-en! Algemene Discussies 6
M schroeilucht na aansluiten van pomp maar alles werkt perfect Waterkoeling 5
MonsterEnergy Alles over Airbrushing Handleidingen en Installatie Tips 6
M Heb ik alles? Advies Waterkoeling Setup 4
Thierry Alles weer prima. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
M heb ik alles? Waterkoeling 5
T Nieuw WC systeem, net alles binnen en nou? :D Waterkoeling 11
ShaquilleMoreno Alles goudkleurig of met zwart Cases en Modding 13
A Corsair 24-pins sleeved ATX power cable voor RM type voedingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Joren [IN-ACTIVE] Kastopruiming: Fans, voedingen, diversen Verkocht 11
Freddy Cooler Master Silent Pro 80plus Gold voedingen op voorraad :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Blackruby Corsair AX Voedingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
ChrisdeW Diverse 850/1000 Watt voedingen getest! HighFlow Product Reviews 3
RRPhantom Ervaringen met SilverStone (voedingen)? Hardware & Software 6
stravinski Watergekoelde voedingen bij HF? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
L Kwaliteit voedingen Hardware & Software 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan