• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Staatsinrichting

Source

Mr. Grillmeister
Voor de gene met tijd over? :033::033:

Iemand die hier fouten uit kan halen? xD
Moeten volgens me leraar fouten instaan maar ik schijn er over heen te lezen :')
(Gaat dus om blauwe stukjes).

De Staten-Generaal bestaat uit twee kamers. Namelijk de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De leden van beide kamers zijn volksvertegenwoordigers. De volksvertegenwoordiging wordt het Parlement genoemd. Samen met de Koningin hebben de ministers de uitvoerende en wetgevende macht. De Tweede Kamer bestaat uit 150 leden. Verkiezingen voor de Tweede Kamer worden om de vier jaar gehouden. De Eerste Kamer wordt ook wel Senaat genoemd en bestaat uit 75 leden. De leden van de Eerste Kamer worden door leden van de Provinciale Staten gekozen.

Als een wetsontwerp in de Tweede Kamer is aangenomen, wordt het naar de Eerste Kamer gezonden. Als een wetsontwerp ook door de Eerste Kamer is aangenomen, gaat het ter ondertekening naar de minister President en de Koningin. Daarna wordt het in het staatsblad bekend gemaakt. Hiervoor dient de minister van Justitie te zorgen.

Iedereen hoort de wet te kennen. Je kunt het staatsblad niet in de winkel kopen, maar wel op internet vinden. De Koningin en de Staten-Generaal oefenen de wetgevende macht uit.
De Kamerleden van een politieke partij vormen samen een fractie die geleid wordt door een fractievoorzitter. Om een nieuw kabinet te vormen wordt er soms een informateur aangesteld die moet onderzoeken of er genoeg mogelijkheden zijn voor het samenstellen van een bepaald kabinet. Vervolgens moet de formateur proberen een nieuw kabinet te vormen. De nieuwe regering stelt een regeer akkoord samen. Daarin staat volgens welke plannen ministers uit verschillende partijen bereid zijn met elkaar samen te werken. Elke provincie wordt bestuurd door de Provinciale Staten. Het aantal leden hangt af van de inwoners en de grootte van de provincie. In de lente en de herfst houdt men een vergadering. De voorzitter van deze vergadering is de Commissaris van de Koningin. Het dagelijks bestuur van de provincie wordt gevormd door Gedeputeerde Staten. De voorzitter hiervan is de Commissaris van de Koningin. Deze persoon woont in de hoofdstad van de provincie. Ook het provinciehuis staat in de hoofdstad.

De taak van het provinciebestuur is het regelen en beslissen voor een aantal dingen, zoals bijvoorbeeld het openbaar vervoer, de aanleg van spoor-, autowegen en bouw van woningen.
Elke gemeente in een provincie wordt één keer in de vier jaar bezocht door de Commissaris van de Koningin. De gemeente wordt bestuurd door de gemeenteraad. Het aantal leden hangt af van de inwoners van de gemeente. Om de vier jaar worden er verkiezingen gehouden. De voorzitter van de vergadering is de burgemeester. Deze vergaderingen mogen door publiek worden bijgewoond. Het dagelijks bestuur van een gemeente is in handen van het College van B&W. Het dagelijks bestuur maakt allerlei plannen en voorstellen. Deze moeten ze voorleggen aan de gemeenteraad. In Nederland heb je kiesrecht. Om te stemmen moet je minimaal achttien jaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft: "Eerst Kamer " dat is natuurlijk: "Eerste Kamer".
Je schrijft: "aanleg van spoor- autowegen en bouw van woningen", Misschien "spoor- en autowegen? Dat stukje klinkt niet lekker, het is maar een suggestie ;)

Dat is het enige wat mij opvalt, succes verder!
 
Laatst bewerkt:
gedeputeerde staten

hoofdletter g en s ik kijk ook verder :p

---

minister president -> minister-president

---

snap bij sommige dinge niet waarom het blauw is :S

@ richard

het is dan spoor-, autowegen
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor antwoorden :D
Die blauwe dingen zijn open stukjes die je moet invullen, wat blauw is heb ik dus ingevuld :)
En of er 4 of vier staat maakt niet uit, het vakje is maar ___ zo groot :p

Irritant dat het gewoon 'echte' woorden zijn en spellingscontrole ze er niet uithaalt :p
En spel- en typefouten die je zelf getypt hebt haal je er niet zo snel uit =<

----------

Ging trouwens meer om de antwoorden (of het klopt) dan om spelfouten xD
 
Laatst bewerkt:
ik zou nog iets noemen mbt tot de trias politica en dualisme.

Tevens zorgen alle overheidslagen voor wegen.

Het rijk: Autosnelwegen (A-wegen)
Provincie: provinciale wegen (N-wegen)
alle andere wegen: Gemeente

Daarnaast kan ook een waterschap een weg in beheer hebben.
Tevens ben je twee overheidslagen vergeten, namelijk Europa en de stadsregio's.
De stadsregio's zijn er pas sinds kort.
Je hebt: Parkstad (zuid-limburg), het SAN-gebied (Stadsregio Arnhem Nijmegen), Noord- en Zuidvleugel(noord en Zuid holland), SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven). Bij enschede is ook nog een stadsregio, maar weet daar de naam er niet van. Ik heb nog wel een heleboel informatie over de staatsinrichting ;)

Moet je me even toevoegen op msn.
Marten@martenjanssen.eu
 
Laatst bewerkt:
Haha, nee kan alleen die lege plekken (blauwe stukjes) invullen. :p

Als jullie trouwens nog dingen over Hindoe-scholen, Islamitische-scholen en Joodse-scholen vinden, heel graag :D
Mbt. hoe er daar les gegeven wordt en/of ze dingen als bidden doen etc.

Maar dat is echt als je je eigen dood verveelt :D

---

Trouwens, even om mijn recht op het uiten van meningen te gebruiken.
Vind ik deze man toch best wel stupid.
Met 20jaar ervaring als Officier van Justitie en 3jaar als Advocaat-Generaal moet je toch wel bakken met geld verdienen? :|
Om dan naar de Tweede Kamer te gaan, verdient een fors stuk minder of wat? :S
 
Laatst bewerkt:
kiesrecht of stemrecht?

Voorts denk ik dat het redelijk juist is (maar ken niet veel van het Nederlandse rechtssyteem) hoewel je wel verschillende keren met hoofdletters goocheld waar het niet nodig is...
 
Terug
Bovenaan