Ik wist niet dat de 3 series (G33, X38, P35) chipset van Intel geen SLI ondersteunden, dacht eigenlijk dat er wel een mobo-fabrikant zou zijn die dit wel zou uitbrengen. Intels skulltrail doet 't wel, maar dat is een heel ander platform (2*quadcore!)
.
Maar evt zou je een enkele 3870 (met 512MB GDDR4) van ca € 150,- kunnen nemen, en mocht dit niet genoeg 3d power geven, kun je evt later een tweede erbij hangen, ben je hetzelfde kwijt als een 3870X2 met vrijwel dezelfde dezelfde performance.
Een 8800GT (€ 170,-) is over het algemeen sneller dan een 3870. twee 8800GT in SLI (€340,-) zijn dan ook sneller dan een 3870X2 (ca € 325,-). Het moederbord wordt wel duurder als je voor SLI gaat (ca € 125,- duurder).
Kan dus ook een mobo met een NVidia 780i SLI cipset nemen. De eerdere chipsets hebben problemen gehad met de 45nm en quad cores, maar die lijken nu overwonnen. MSI en Asus hebben zelfs een mobo dat 3x SLI ondersteunt :d
Eigenlijk is het beste advies: kies alles op maat en koop geen dingen die je toch niet gebruikt. Als je denkt niet te gaan overklokken, hoef je geen duur overklokkersbord te hebben en is een mobo tussen 70 en 120 euro toereikend. Het geld dat je uitspaart kun je in een (of twee) mooie monitor stoppen (bijvoorbeeld 2*22" of een 26") daar heb je meerdere upgrades plezier van.
Maar als ik voor 64bit ga, zou ik wel 8GB installeren.
Nog een kleine tip: zorg ook voor een goede backupmogelijkheid (bijv externe harddisk), zeker als je voor Raid0 gaat. Nix is frustrerender om onvervangbare data (foto's etc.) te verliezen. Voor backup van foto's zijn USB-sticks ook ideaal (verouderen niet zo snel als DVD's).
Quad vs Core2Duo: THG CPU charts