• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Request] Comp samenstellen!

Hallo iedereen,

Ik ben toe aan een nieuwe computer.
Alleen ben ik zelf niet zo op de hoogte
van hoe ik hem het beste kan samenstellen.
Zouden jullie dit voor me kunnen doen?

Mijn budget bedraagd:

€1575,-

Ik ga de computer vooral gebruiken voor:

- Gaming
- Downloading
- Photoshopping / Design


Alvast bedankt :)


Gr. Robbert
 
1 Asus P5E € 168,-
1 Intel Core 2 Duo E8400 € 164,-
1 Scythe Infinity SCINF-1000 € 35,-
1 G.Skill 2x2GB 1000Mhz € 160,-
1 ATI 3870 X2 € 345,-
1 Creative X-Fi XtremeMusic € 62,7
2 Samsung SpinPoint T166, 500GB € 161,60
1 Samsung DVD-RW SH-S203N € 25,45
1 Zalman ZM600-HP 600W € 92,25
1 Behuizing naar wens € 100 euro

Totaal 1314 euro (volgens tweakers pricewatch)

Verder zou ik Windows Vista Ultimate 64bit erbij nemen: 150 euro.
Dan kom je op 1454 euro.

Heb je nog een beetje speling :)
 
Om rekening te houden met zijn budget :)

De E8400 is aardig snel voor de prijs (3Ghz).

Als zijn budget het strekt, kan ie ook voor quadcore gaan (wat ik zou doen).

Of als hij het aandurft, voor een Q6600 gaan en overclocken naar 3Ghz of hoger :)
(186 euro)
 
Ik zou geen Q6600 meer nemen, veels te oud alweer. de E8400 is op stockvoltage nog te overclocken naar 3,6 en 4ghz zit er met goede koeling ook in.

Ik ga ook wel even kijken naar een setje.

Edit:

Antec Performance One P182 Zwart € 104,13 € 104,13 1x

Corsair CMPSU-520HXEU € 77,16 € 77,16 1x

Gigabyte GA-X48-DS5 € 198,60 € 198,60 1x

Intel Core 2 Duo E8400 € 156,81 € 156,81 1x

OCZ OCZ2RPR800C44GK 4GB (2x 2GB) DDR2 € 94,- € 94,- 1x

Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 74,90 € 74,90 1x

Sapphire Radeon HD3870X2 € 299,- € 598,- 2x

Thermalright Ultra-120 Extreme € 40,50 € 40,50 1x

Totaal € 1.344,10

Ik heb rekening gehouden met je photoshop je kan eventueel een Quad nemen maar een E8400 zal zeker genoeg daarvoor zijn, met een 64Bits windows zul je 4Gb volledig kunnen gebruiken, ook met photoshop zeer handig.

Met Gamen heb ik gekozen voor Crossfire, je moederbord ondersteund dit en heeft 2 lanes @ 16x.
Je moederbord is nou nog niet in voorraad bij geen enkele winkel dacht ik zo, binnenkort zijn ze goed leverbaar. (lees zeer gauw.)

Je zult toch wat van je oude pc meenemen?
Vandaar geen Dvdrom/brander, en maar 1 hardeschijf. (dvdrom kost ook geen drol dus dat maakt niet uit)

De kast heeft goede koelingsmogelijkheden en waterkoelingsmogelijkheden.

Cpu koeling mits overclocken zeer belangrijk. Deze is redelijk bekend en beproeft.

Voeding is modulair en in reviews vaak het woord stil tegengekomen ;).
Er is nog ruimte voor verandering.
 
Laatst bewerkt:
Met de Intel processors is dat echt een piece of cake en met je geheugen wat ik heb uit gekozen heb je een max overclock van 3,6 ghz totdat je je geheugen pas over zijn default settings gaat.
 
ja zeker weten, het overclocken is het echt wel waard.

Mocht je het willen proberen, kan je ons altijd voor meer info vragen.
Wij helpen je graag op weg ;)
 
Om rekening te houden met zijn budget :)

De E8400 is aardig snel voor de prijs (3Ghz).

Als zijn budget het strekt, kan ie ook voor quadcore gaan (wat ik zou doen).

Of als hij het aandurft, voor een Q6600 gaan en overclocken naar 3Ghz of hoger :)
(186 euro)

Ik weet niet of je de prijsdaling beetje volgt. Maar een Q6600 heb je nu ook al voor 180 tot 200 euro :)
Dus in zn budget past het zeker wel, want die 20 euro maakt niks uit :p
 
Wat ik bedoel, je moet ook kijken naar het aantal Ghz.

Q6600: 2.4 Ghz
E8400: 3.0 Ghz

Het aantal Ghz is tegenwoordig nog steeds belangrijker dan het aantal cores voor de meeste programma's.

Wil je een Quad die stock op 3.0Ghz draait, dan is de meerprijs wel hoger dan 20 euro en past het niet meer in het budget ;)


OFFF hij moet het aandurven om over te clocken, dan kan hij ook voor de Q6600 gaan wat idd bijna net zo duur is.
 
haha :D
Dat zijn meestal alleen de "tweakers" die je vaak in dezelfde fora's tegenkomt en etc.
Of die je goed kent en dezelfde interesses heeft.
Die gaat het meestal idd proberen om het op 3Ghz te zetten hehehe.

Maar die mensen zijn pas het topje van de ijsberg die een Q6600 in bezit hebben :)
De meeste Q6600 gebruikers draaien hun Q6600 nog op stock.

Maar voordeel van de E8400 tegenover de Q6600 is, dat je de E8400 nog hoger kan overclocken.

De Q6600 stopt gemiddeld al bij 3.6 Ghz.
De E8400 schijnt met gemak bij de 4.0Ghz te komen en hoger.

Dat moet je ook in beschouwing nemen bij je keus tussen die twee.

Want wil je een Quad die stock op 3.0Ghz draait, dan moet je gaan voor de Q9650.
Die is goed bewezen als overclocker!
Maar van de prijs wordt je niet vrolijk.. maar liefst 800 euro :p
 
Ben ook bezig met een nieuw systeem. Voor mij waren de prestaties, de zuinigheid en lagere warmteontwikkeling doorslaggevend in mijn keuze voor de Penryn (E8400).
Hij geeft je erg veel 'bang for the buck', zeker in vergelijking met de E8500, die bijna 60 Euro duurder is en maar minimaal beter presteert. Ook lijkt-ie zeer overklokbaar te zijn, wat eigenlijk een garantie voor kwaliteit is. Op stocksnelheid zal-ie zo stabiel als een berg zijn en lekker koel blijven.

Het voordeel van quadcores is ook maar beperkt, hier heb je alleen een klein beetje profijt van als de programma's dit ondersteunen, en dat zijn er nog niet zoveel. Gewoon voldoende geheugen in je systeem is de beste investering (4GB). De warmteproductie van quadcores is ook iets om mee rekening te houden. In de CT! van april LINK staat er een goed artikel over processorkeuze.

De cas latency van geheugen is niet zo belangrijk, het minimale verschil tussen cas4 an cas5 is misschien wel meetbaar, maar echt niet merkbaar.

Ondanks dat je niet de volle 4 GB zal kunnen aanspreken, zou ik toch kiezen voor een 32-bits besturingssysteem. De prijs van geheugen is tegenwoordig zo laag dat het 'verlies' van de 800MB te verwaarlozen valt.
Bij 64 bit is de geheugenadressering breder, daardoor gebruiken de applicaties meer geheugen dan bij een 32-bit systeem en gaat je voordeel van 800MB verloren. De meeste spelletjes en aps draaien nog steeds op 32-bit ook net wat sneller. In de toekomst kun je altijd nog wel overstappen naar een 64-bit OS.

Als grafische kaart zou ik eerder kiezen voor een 8800GT met 512 MB (ca 170 Euro), houd je toch weer zo'n 130 Euri in je zak.
Evt zou je er (later) een tweede naast kunnen hangen (SLi), wel even opletten of het mobo dit ondersteunt, maar denk dat dit sneller zal zijn dan de 3870x2. De 3870x2 is (nog) niet in crossfire te gebruiken, omdat deze zelf een crossfire is (2xGPU). Maar volgend jaar zal de situatie met grafische kaarten weer anders liggen.
Edit: 3870X2 niet in CrossFire onder XP, wel onder Vista 64-bit

Moederboard kun je een P35, X38 of X48 chipset nemen, en de uitrusting (wel of geen raid, gigabit Lan, wifi, SLI, etc. etc.) bepaalt je keuze. Let wel op welk type geheugen het bord ondersteunt. DDR2 is goedkoop, DDR3 is voorlopig nog prijzig. Bovendien worden de snelheidswinst overdreven, net zoals dat bij de intrede van DDR2 gebeurde.

Harddisk: je zou 2 schijven in raid0 kunnen zetten (kan zijn dat je een floppy nodig zal hebben als je WinXP gaat installeren), dat merk je goed in respons van je systeem.

Zorgen dat de airflow/koeling van je systeem goed in orde is, dan houden je componenten het het langste uit. veel grote trage ventilatoren houden koel bij een lage geluidsproductie. Maar daar kunnen ze je hier alles over vertellen :D
 
Laatst bewerkt:
Niks aan toe te voegen :D

Alleen ik zou wel voor 64bit gaan.
Ik gebruik zelf al ruim een half jaar Vista 64bit volop tevreden.
Geen problemen tegen gekomen en het loopt als een trein.
Ik heb ook 4GB erin, en met CSS, C&C Tiberium Sun plus 10 browsers aan kom ik met mijn MEM gebruik op 60-70% :D
Ik heb van alles geprobeerd om mijn 4GB vol te krijgen, maar dat is me nog niet gelukt hehehe.
Je hebt met 64bit naar mijn idee niks te verliezen, het is evenduur als 32bit en je bent voorbereid op de toekomst voor 64bit applicaties.

Als budget een probleem is, dan is 8800GT een hele goede keus.
Maar dan moet je wel voor mobo met andere chipset.
De P35, X38 en X48 ondersteunt geen SLI.
Maar de P35, X38 en X48 schijnen wel betere overclockers te zijn dan nVidia chipsets.
Alleen om die reden zou je dus ook voor de 3870x2 willen gaan :D
 
Ik wist niet dat de 3 series (G33, X38, P35) chipset van Intel geen SLI ondersteunden, dacht eigenlijk dat er wel een mobo-fabrikant zou zijn die dit wel zou uitbrengen. Intels skulltrail doet 't wel, maar dat is een heel ander platform (2*quadcore!) ;).

Maar evt zou je een enkele 3870 (met 512MB GDDR4) van ca € 150,- kunnen nemen, en mocht dit niet genoeg 3d power geven, kun je evt later een tweede erbij hangen, ben je hetzelfde kwijt als een 3870X2 met vrijwel dezelfde dezelfde performance.

Een 8800GT (€ 170,-) is over het algemeen sneller dan een 3870. twee 8800GT in SLI (€340,-) zijn dan ook sneller dan een 3870X2 (ca € 325,-). Het moederbord wordt wel duurder als je voor SLI gaat (ca € 125,- duurder).

Kan dus ook een mobo met een NVidia 780i SLI cipset nemen. De eerdere chipsets hebben problemen gehad met de 45nm en quad cores, maar die lijken nu overwonnen. MSI en Asus hebben zelfs een mobo dat 3x SLI ondersteunt :d

Eigenlijk is het beste advies: kies alles op maat en koop geen dingen die je toch niet gebruikt. Als je denkt niet te gaan overklokken, hoef je geen duur overklokkersbord te hebben en is een mobo tussen 70 en 120 euro toereikend. Het geld dat je uitspaart kun je in een (of twee) mooie monitor stoppen (bijvoorbeeld 2*22" of een 26") daar heb je meerdere upgrades plezier van.

Maar als ik voor 64bit ga, zou ik wel 8GB installeren.
Nog een kleine tip: zorg ook voor een goede backupmogelijkheid (bijv externe harddisk), zeker als je voor Raid0 gaat. Nix is frustrerender om onvervangbare data (foto's etc.) te verliezen. Voor backup van foto's zijn USB-sticks ook ideaal (verouderen niet zo snel als DVD's).

Quad vs Core2Duo: THG CPU charts
 
Laatst bewerkt:
Hier is mijn advieslijstje dus:

Als je voor twee 8800GT's in SLI gaat, dan een Nvidia 780i (bijv overklokker Asus Striker II Formula met 3x SLI € 240,-)

Ik zal deze lijst in de loop der tijd nog aanvullen
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie opstelling.
Met die systeem kan je een tijd vooruit!! :)

Denk dat de TS nu wel weet voor welke hardware die moet kiezen met deze deskundige adviezen :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Source Photoshop request Algemene Discussies 19
D request review Masterkleer - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear HighFlow Product Reviews 12
X Reporting a bug/request HighFlow Forum 0
HighSpeed^ The Party 12 - LoL Comp - 5th member needed! Lan Party 0
N [Waterkoeling] samenstellen kit: Z170 pro gaming, 6700K, 980 Advies Waterkoeling Setup 9
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
D Waterkoeling Hulp bij samenstellen X79 S2011 3x AMD HD79xx € ???? Advies Waterkoeling Setup 12
reclamations Hulp gezocht voor samenstellen HTPC Hardware & Software 2
S Hulp gevraagd bij samenstellen waterkoeling 4 GPU's Advies Waterkoeling Setup 5
X pc samenstellen Hardware & Software 4
W Waterkoeling samenstellen, Beginner Advies Waterkoeling Setup 22
R Nieuwe pc samenstellen/suggesties? Hardware & Software 28
cool daddy Diverse vragen over PC samenstellen Hardware & Software 6
K Samenstellen Electronica 0
X Computer samenstellen Electronica 28
P Wat voor set samenstellen Advies Waterkoeling Setup 15
X pc samenstellen HighFlow Computer Cooling Shop 4
Dustyrick Hulp nodig: Nieuwe PC samenstellen, geschikt voor CSS (game) Hardware & Software 30
J wie kan voor mij een heel nieuw liquid cooling systeem samenstellen. Advies Waterkoeling Setup 96
D htpc samenstellen ? Hardware & Software 20
P Waterkoeling samenstellen, CPU set voor AMD AM3 Advies Waterkoeling Setup 21
E Hulp bij samenstellen PC Hardware & Software 8
M WC setupje samenstellen Advies Waterkoeling Setup 16
I PC Samenstellen..., max 600 euro Hardware & Software 14
Joren Pc samenstellen. Hardware & Software 15
M Samenstellen van waterkoelings set Waterkoeling 6
V Hulp bij het samenstellen van een waterkoelingsset (spoed aub) Advies Waterkoeling Setup 18
A Hulp met setje samenstellen Advies Waterkoeling Setup 20
stravinski [web] sites waar je zelf je laptop kan samenstellen Algemene Discussies 9
maomanna HTPC samenstellen Hardware & Software 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan