• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Rekensommen

maomanna

Shoutboxspammer
Jaja, het schooljaar is weer begonnen.

Als er mensen zijn die nog leuke sommen hebben, post ze hier :D

Ik trap af!

Een klas bestaat uit 15 meisjes en 12 jongens. Voor de organisatie van een feest worden drie leerlingen aangewezen. De eerste aangewezen leerling verzorgt de muziek, de 2e de drank en de 3e de hapjes.

Op hoeveel manieren zijn 3 leerlingen aan te wijzen als niet 2 jongens of 2 meisjes de drank en de hapjes verzorgen?

Wie?
 
Voor de eerste keuze: muziek, heb je de keuze uit 27 individuen.
Voor de tweede keuze: hapjes, zijn dan nog 26 over, als dit deze twee een jongen waren, blijven voor de drankjes nog 12 meiden over.
Op dit pad heb je dus 27x26x12 keuzes = 8424 mogelijkheden

Waren de eerste twee keuzes twee dames, dan heb je 27x26x15 = 10.530 mogelijkheden

Was de eerste keus een jongen, de tweede een dame, dan wordt het 27x26x14 = 9828

En was de eerste een dame, daarna een boy, dan blijf je met 27x26x11 = 7722 zitten.

Dan tel je al deze mogelijke paden op, en dan kom je uit op 36.504 mogelijkheden.
Correct?
 
8 manieren!

Als er van de meisjes 2 niet meedoen wordt het aantal 13. Waar je groepjes van 4 kan maken(3x4=12) blijft er nog 1 persoon over.
En als je van de jongens 2 boys weg laat wordt het 10 en daar kan je dan weer 3 groepjes van maken(3x3=9) blijft er nog 1 persoon over.

Dus je houdt 2 man over :p Voeg daar de leraar bij toe en je hebt groepjes van in totaal 8. Mogelijkheden hahah :D
 
Er gaan 2 jongens gezamelijk een fiets kopen (tandem) en ze betalen allebei 15 euro (30 euro in totaal).
Maar de fietsenmaker denkt later: "ik heb de fiets te duur verkocht" dus stuurt hij zijn hulp met 5 euro op pad om die jongens geld terug te geven.
Die hulp denkt: "ik steek 2 euro in mijn eigen zak" dus de jongens krijgen elk 1.50 terug.
Dat betekent dus dat de jongens 15 - 1.50 = 13.50 hebben betaald voor de fiets. Dat is dus twee maal 13.50 = 27 euro +2 euro die de bediende in de zak heeft gestoken is dus 29 euro.
Maar ze hebben 30 euro betaald. Mijn vraag is dus:

Waar is die ene euro gebleven ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Wie?
 
Nee :)

25 van de fiets + (2x 1,50 die beide jongens terug kregen) en de 2,- die de knecht in zijn zak heeft gestoken is dus 30

Je doet 2x 15 euro - 5 wisselgeld = 25
25 + (2x 1,50)= 28
28 + 2 = 30 :)
 
Dat is toch hetzelfde :sarc:
Ik benader het alleen van de kant dat je er eerst 2x1,50 (= 3 euro) vanaf haalt, en vervolgens slechts 2 erbij optelt.
Dus 1 euro verschil.

Er wordt gevraagd waar die euro is gebleven, niet hoeveel 25 + wisselgeld + zwart geld is :D
Dat haalt je de koekoek
 
Nee, tuurlijk niet, kan niet zomaar weg zijn :p
Maar op de manier zoals het daar uitgelegd is kom je inderdaad een euro te kort, omdat elke rekensom opzich daar klopt valt het niet direct op.
Maar het zijn gewoon onlogische stappen.
Als ik je zo zou zeggen: je hebt 30 euro, ik trek er 3 vanaf, en tel er 2 bij op, waar is die ene euro heen? Dat snapt iedereen, maar de kunst zit hem in het afleidende verhaaltje :p
(ik ben overigens niet goed in zaken uitleggen, maar dat was wel al duidelijk :p )
 
Oke een nieuwe dan: in een schoolbus worden 7 kinderen vervoerd. Elk kind heeft 7 rugzakken. En in elke rugzak zitten 7 poezen. En elke poes heeft 7 kittens.
Hoeveel benen en poten bevinden zich in totaal in de bus?
 
Oke een nieuwe dan: in een schoolbus worden 7 kinderen vervoerd. Elk kind heeft 7 rugzakken. En in elke rugzak zitten 7 poezen. En elke poes heeft 7 kittens.
Hoeveel benen en poten bevinden zich in totaal in de bus?

1388 poten/benen.

Uitleg:

7 rugzakken met 7 poezen (poes heeft 4 poten).
Per rugzak: 7 x 7 x 4 = 196
Per kind dus 2 benen + 196 poten = 198

7 kinderen = 198 x 7 = 1386

Chauffeur moet rijden = + 2 benen.

Dus 1388.

Om het op te splitsen: 16 benen en 1372 poten.
 
Die kittens zijn het niet, er staat namelijk enkel dat die poezen de kittens hebben.. niet dat ze in de rugzak zitten.

Je zou nog eventueel kunnen zeggen dat er nog een leraar / lerares bij is die het aantal benen nog doen stijgen met 2.
 
Terug
Bovenaan