• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Radeloos

Skydrone

New member
Hallo,


Ik heb een probleem waar ik na 3 weken nog steeds niet vanaf ben. Ik heb een Silverstone TJ07-BW case die ik uit elkaar heb gesloopt om alles een matzwart kleurtje te geven. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens alles weer in elkaar gezet maar tot mijn verbazing krijgt mijn monitor geen signaal (geen beeld dus) Toetsenbord start niet op, muis niet, geen beeld. Ik heb mijn PC weggebracht naar de plaatselijke computerwinkel en deze zeggen alle specificaties te hebben gecheckt en kwamen tot de conclusie dat mijn moederbord overleden is. Mijn ASUS P7P55D dus opgestuurd naar Alternate want ik heb hier nog 1 jaar garantie op. Afijn, ding opgestuurd en weekje later krijg ik de email dat mijn moederbord volledig functioneerd en dat er geen probleem kan worden geconstateerd.

Ik sluit alles correct aan, ik veroorzaak na mijn weten geen sluiting (alle mobotray pootjes gecontroleerd) Ik hoor geen piepjes (via audiojack aangesloten op speakers) Er brand wél een lampje bij dram led.

Alle fans draaien wel, ook die van de videokaart.

Ik weet me geen raadt meer. Wie kan mij helpen?
 
Zoiets heb ik mn de PC van mn zus gehad.
Ding helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt (stof) en weer in elkaar.
Deed ie t weer (bij mij thuis) en vervolgens terug naar mn zus gebracht.
Sluit ik daar alles aan, weer niks...

Bleek dat de CPU koeler er niet goed op zat, 1 montage pootje los.
Die trok op zijn beurt de CPU uit zn socket... soms wel maar soms ook niet.

Misschien kun je daar ff naar kijken?
 
Als je een CPU met backplate hebt kan je daar ook kortsluiting maken overigens. Heb het ook al voor gehad bij een hermontage dat de metalen kant tegen het moederbord zat ipv omgekeerd enzo. Je kan ook altijd eens opzoeken in de manual wat die led wil zeggen.

Wat je best kan doen:
1. zorg dat je een onboard speakertje hebt als je dat nog niet hebt. (dit kan best moeilijk te vinden zijn btw, iets voor freddy?)
2. doe een minal boot dan wil zegge enkel cpu op je moederbord, geen ram, geen video kaart, gewoon voeding eraan en op een doos ofzo leggen. Hoor je geen beep dan zit je ofwel met een dode cpu, dood moederbord (wat uitgesloten is gezien die gechecked is) of dode voeding, kan je makkelijk testen/uitmeten met een paperclip.
3. Als je wel een beep hoort, dan zit er leven in. Je zal waarschijnlijk de beepcode van ontbrekend ram krijgen, maar het kan ook zijn dat hij over iets anders klaagt, dan heb je je probleem gevonden. In geval van ontbrekend ram, 1 latje ram toevoegen.
4. nu zou je een andere beepcode moeten krijgen, als alles goed gaat dat je grafische kaart ontbreekt. zelfde als hierboven, controleer de beepcode en als het inderdaad ontbrekende grafische kaart is voeg je die toe.
5. Als je nu nog een bepaalde beepcode krijgt dan zal die je probleem aanwijzen. Indien niet is je basis hardware in orde en kan je stap voor stap de verdere hardware toevoegen.
 
Als je een CPU met backplate hebt kan je daar ook kortsluiting maken overigens. Heb het ook al voor gehad bij een hermontage dat de metalen kant tegen het moederbord zat ipv omgekeerd enzo. Je kan ook altijd eens opzoeken in de manual wat die led wil zeggen.

Wat je best kan doen:
1. zorg dat je een onboard speakertje hebt als je dat nog niet hebt. (dit kan best moeilijk te vinden zijn btw, iets voor freddy?)
2. doe een minal boot dan wil zegge enkel cpu op je moederbord, geen ram, geen video kaart, gewoon voeding eraan en op een doos ofzo leggen. Hoor je geen beep dan zit je ofwel met een dode cpu, dood moederbord (wat uitgesloten is gezien die gechecked is) of dode voeding, kan je makkelijk testen/uitmeten met een paperclip.
3. Als je wel een beep hoort, dan zit er leven in. Je zal waarschijnlijk de beepcode van ontbrekend ram krijgen, maar het kan ook zijn dat hij over iets anders klaagt, dan heb je je probleem gevonden. In geval van ontbrekend ram, 1 latje ram toevoegen.
4. nu zou je een andere beepcode moeten krijgen, als alles goed gaat dat je grafische kaart ontbreekt. zelfde als hierboven, controleer de beepcode en als het inderdaad ontbrekende grafische kaart is voeg je die toe.
5. Als je nu nog een bepaalde beepcode krijgt dan zal die je probleem aanwijzen. Indien niet is je basis hardware in orde en kan je stap voor stap de verdere hardware toevoegen.
hé enthernal, dankjewel! Ik heb hier toevallig nog een onbeard speakertje liggen. Ik ga het morgen eens proberen :) Ik heb inderdaad een CPU koeler met backplate (Corsair H100) Ik ga er morgen eens een rubbertje tussen plaatsen. Wie weet of dat helpt.

EDIT 01:21 : Ik kon het niet laten om het nu al te proberen. Ik heb een HP-systeempje uitelkaar gehaald en het onboard speakertje eraf gehaald. Deze zat met alleen een + en een - gekoppeld aan het mobo (2-pin) Op mijn huidige mobo, ASUS P7P55D, kan ik een onbard speaker aansluiten op mijn q-connector panel met 4-pin. Dit valt dus al af. Zojuist alles geprobeerd zonder speakertje. Alleen mobo + cpu = alleen DRAM ledje. Éen RAM module + CPU = Continu brandend DRAM ledje. RAM + CPU + VGA = het zelfde. User manual van het mobo erbij gepakt en daaruit kon ik maken dat het DRAM ledje continu blijft branden bij een boot-error van de modules. Als dit vermoedelijk door DRAM ovc komt dan had ik nog de mogelijkheid om op het MEMOK! knopje te drukken dat zich bevind naast het DRAM ledje. Nu zal de PC booten en de DRAM settings aanpassen o.i.d. maar ook dit mocht niet baten.

Ik heb tijdens het demonteren drie weken geleden wel liggen kutten met die DRAM OVC en CLSTR jumpers. Éen van deze viel van het mobo af en toen had ik de andere ook losgehaald om te kijken of het dezelfde waren o.i.d. Anyways, beide zijn dus ontkoppeld geweest van het mobo. Zojuist het mobo batterijtje eruit gehaald en er weer in gedaan maar ook hierna kreeg ik de PC niet geboot.
 
Laatst bewerkt:
Er vanuit gaan dat het een geheugen probleem is aan de hand van enkel dat ledje zou ik nog niet direct doen. Zo'n speakertje is eigenlijk HET handigste troubleshoot tooltje dat kan hebben als je een pc hebt die niet boot. Kan je nergens tweede hands eentje vinden van een medeflower ofzo?
 
Ik ga dalijk nog even maar de plaatselijke computerwinkel om de hoek om te vragen of ze nog iets voor mij kunnen doen. Want in feite heb ik nu €20 onderzoekskosten betaalt waar ik uiteindelijk niets mee ben opgeschoten. Wie weet hebben ze daar nog een 4-pin onboard buzzer liggen die ik even kan gebruiken.

Stel dat het wel aan het RAM geheugen ligt. Dat deze modules dus defect blijken te zijn, wat overigens heel goed kan aangezien ik heb zitten overklokken met deze dingen. Kunnen defecte RAM modules ervoor zorgen dat je bij het booten geen monitor signaal krijgt? Dat vraag ik mij af.

EDIT:
Via de computerwinkel een onboard speakertje kunnen bemachtigen, dit ga ik nu even proberen. Mensen daar waren verbouwereerd toen ze te horen kregen dat Alternate geen defect kon constateren aan het mobo. RAM hadden ze uitvoerig getest en deze werkte gewoon naar behoren. Ze waren er heilig van overtuigd dat het defect aan het moederbord lag.
 
Laatst bewerkt:
Tests met het onboard speakertje gedaan. Heb er video's van gemaakt.

Test 1 CPU + moederbord - piept en ledje bij DRAM


Test 2 CPU + moederbord + één module RAM - piept, ledje bij VGA en bij BOOT DEVICE


Test 3 CPU + moederbord + één module RAM + grafischekaart - twee korte piepjes + ledje bij BOOT DEVICE


Bij alle tests had ik géén HDD aangesloten. Is dat de reden dat het ledje van BOOT DEVICE brand?

Added after 17 minutes:

Ik snap er werkelijk waar helemaal niets meer van, maar ik sluit mn HDD aan en hij start weer op met beeld en zonder waarschuwings leds op het mobo.

Ben ontzettend blij dat die het weer doet, maar het verelende is dat ik nu niet weet wat er nu aan mankeerde...

Ontzettens bedankt voor alle reacties iig :) Blijkbaar doet dat speakertje wonderen.
 
Laatst bewerkt:
Daar kan ik me helemaal mee aansluiten. Ik had zo'n zelfde probleem dat hij niet wou opstarten etc... (geen beeld, geen boot), dan heb ik alles opnieuw erin gestoken, en het werkte dan weer :p
 
Het ziet er dus naar uit dat alles het inderdaad doet en je geen probleem meer hebt.
Er zijn een paar mogelijkheden, de ene meer voor de hand liggende dan de andere.
Meest voor de hand liggend is dat iets niet helemaal correct verbond. Een stofje in je PCI-e bijv. afhankelijk van de test procedures is het mogelijk dat ze alles eens uitgeblazen hebben.
ander iets kan zijn dat je nu maar met 1 ram module boot. Er kan een probleem zijn met meerdere modules of met modules in meerdere sloten (dit is wel onwaarschijnlijk, maar toch).
Een derde iets wat je ook kan hebben met RMA is dat ze het probleem fixen, maar doen alsof er niets aan de hand is zodat ze verzend en controle kosten aan kunnen rekenen. Gezien je het probleem echter nog had nadat het terug kwam lijkt me dit niet het geval.
 
Het ziet er dus naar uit dat alles het inderdaad doet en je geen probleem meer hebt.
Er zijn een paar mogelijkheden, de ene meer voor de hand liggende dan de andere.
Meest voor de hand liggend is dat iets niet helemaal correct verbond. Een stofje in je PCI-e bijv. afhankelijk van de test procedures is het mogelijk dat ze alles eens uitgeblazen hebben.
ander iets kan zijn dat je nu maar met 1 ram module boot. Er kan een probleem zijn met meerdere modules of met modules in meerdere sloten (dit is wel onwaarschijnlijk, maar toch).
Een derde iets wat je ook kan hebben met RMA is dat ze het probleem fixen, maar doen alsof er niets aan de hand is zodat ze verzend en controle kosten aan kunnen rekenen. Gezien je het probleem echter nog had nadat het terug kwam lijkt me dit niet het geval.
Over dat laatste heb ik ook zitten denken. Zou zeer slim zijn van ze, alhoewel niet iedereen het mobo dan weer gaat installeren, gezien het feit dat op het factuur staat dat ze er niets aan hebben gerepareerd. PC bootte ook met de tweede RAM module dus ik denk dat het inderdaad gaat om een eigenwijs stofje dat zich ergens schuil hielt. In ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp gozer!
 
Terug
Bovenaan