• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reageer op onderwerp

Hoi hoi,

Nou dat is vrij simpel, ik heb hier een 2D model liggen welke eigenlijk ff in echte 3D (anders dan sketchup) gezet moet worden om vanaf daar verder te werken. Autocad is hier niet goed in en ik denk dat daar de beste kandidaat Solidworks voor is.

Hier is nog wel uit te komen.

Echter op mijn vorige stage bleken ze het zo druk met de machine te hebben dat ik daar geen kans zie het te laten maken.

Dit is jammer omdat wij het zeker wel voor een gunstiger tarief hadden kunnen krijgen.

Ik zal met Harjo eens moeten doorspreken hoe dit aangepakt moet worden, hij weet iets meer van fabricage af (ik ken alleen de theorie).

Het het model zoals ik het nu had bleek uitvoerbaar te zijn in 1,5mm staal of aluminium (de standaard dikte waarmee vrijwel overal gewerkt wordt).

Ook heb ik er berekeningen op losgelaten voor de rads; een L-profiel in staal zou het geen kick geven incl. volle rads, aluminium 2mm doorbuigen in de richting van de rad. Dit is vergelijkbaar met een gemiddeld sidepanel in het midden.

Dus wat mij betreft kan er wel doorgang vinden maar houd er rekening mee dat het bij kleine aantallen al relatief vlug erg duur wordt.

Een mooie vergelijk hierin is dit project; NCASE M1: a crowdfunded Mini-ITX case (updates in first post) - [H]ard|Forum

Deze doen eigenlijk hetzelfde maar dan in ITX en deze kast heeft meer details en moeilijke hoeken.

Hoewel de vergelijking daardoor niet helemaal eerlijk is kun je, als dit 175E omgerekend kost kant en klaar excl. verzendkosten, je wel voorstellen dat het inderdaad erg prijzig wordt.

Natuurlijk heb ik op de stage een beetje kostenberekening geleerd, en je kunt de kosten schatten met de volgende waarden:

Plaatmateriaal onbewerkt inkoop: 65 euro per m^2 voor 1,5mm

Bewerking zetten: 1 euro per bewerking

Plaatmateriaal snijden laser: 25 euro per m^2

Hiermee zit je voor stuks en enkele aantallen binnen een 10% nauwkeurigheid afhankelijk van hoe moeilijk het spulletje te zetten is.

Dus ja, mocht er voldoende interesse zijn wil ik wel eens kijken of ik het spulletje in solidworks krijg de komende tijd.

Dat is wel een beetje hoe de status nu is; exacte 2D tekeningen af, een grover 3D model om knelpunten te vinden en nog geen werkplaats.

Terug
Bovenaan