• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

plexi buigbank

Flythe

Senior Member
Ik had dit al op tweakers gepost dus even een copy paste vanaf die pagina ;).

Gisteren bezig geweest met het maken van een plexi buiger, normaal sta ik met een verfstripper te rommelen. Omdat ik eindelijk m'n g5 mod ga afmaken moest ik stukken gaan buigen van 40cm breed dus het leek me makkelijker om eerst een buiger ervoor te maken.

foto's zijn een beetje crap door onvoldoende licht in m'n kamer. anyway, dit is het weerstandsdraad dat ik gebruik:

IMG_2333.jpg

speciaal gemaakt als verhittingsdraad dus mocht ik het nodig vinden kan ik 'm stoken tot 1100 graden.

Draad opspannen tussen twee schroeven:

IMG_2342.jpg

IMG_2343.jpg

Waar ik nog geen rekening mee had gehouden was hoeveel het draad gaat uitzetten bij het verwarmen, morgen ga ik een constructie maken met een paar postbode elastieken om dat op te lossen.

Ik heb geen labvoeding en aangezien die dingen veelste duur zijn heb ik er een trafo op gezet:

IMG_2340.jpg

In de elektronica bak in de garage ook nog een stop met schakelaar gevonden, met het idee dat de stop in de meterkast er dan niet uit vliegt. Fout gedacht deze stop is (denk ik) net iets hoger gezekerd zodat ze er alsnog allebei uit vliegen als er kortsluiting is:

IMG_2339.jpg

En alles staat op een plank met een doormidden gezaagde plank erop geschroefd met daartussen in een stuk hoek-profiel aluminium. eindresultaat:

IMG_2341.jpg

Flink geval geworden maar als er nu flinke stukken plexi gebogen moeten worden heb ik iig genoeg ruimte om dat te doen :).

Na wat testen bleek dat de draad niet warm genoeg werd, nou was ik nog wat verder gaan experimenteren en het bleek dat de veer die ik ergens in de schuur gevonden heb een enorme weerstand gaf waardoor het uiteindelijke vermogen over de draad erg laag werd. Nu heb ik dat opgelost door een flexibel stukje kabel over de veer heen te zetten:

IMG_2344.jpg

Als de draad koud is ziet het er nu zo uit:

IMG_2358.jpg

En als er spanning op staat zo:

IMG_2349.jpg

Verder alles nog even netjes vastgezet etc:

IMG_2345.jpg

IMG_2348.jpg

En de draad wordt nu roodgloeiend :):

IMG_2350.jpg

Je kan hier ook nog zien dat ik nog ff flinke kortsluiting heb gemaakt, de eerste draad is uit elkaar geklapt omdat ik er teveel stroom overheen had gezet :p.

IMG_2351.jpg

Even een voorbeeld van de werking op een schroot-stukje plexi:

IMG_2352.jpg

IMG_2354.jpg

IMG_2357.jpg

Ik haat donkere foto's :(.

Als iemand meer info wil kan ik nog wel een lijstje met specs posten.

De onderste 3 foto's zijn van het buigen, zal morgen ff nog wat meer foto's maken van geplooide stukjes en ik zal kijken of ik een filmpje kan maken. Ik schat dat het ongeveer 30 seconden duurt voordat het plexi warm genoeg is om te buigen en als je nog iets langer wacht 50-60 seconden dan krijg je ook niet van die 'bobbels' op de zijkanten van het plexi.

weet je trouwens hoeveel ohm/m dat weerstands draad is en hoeveel spanning en stroom eroverheen staat? dan kan ik uitrekenen of t geschikt is om plexi mee te buigen :).

Cool, goed bezig! Wat je nu eigenlijk nodig hebt is aan de ene kant een scharnierpunt in je plank en aan de andere kant een tweede plank bovenop zodat je je plexi kan vastklemmen en volledig gelijkmatig kan buigen. Als je dan verschillende rondhoutjes doormiddenzaagt kan je die als opzetstukje gebruiken om verschillende diameters te krijgen in je buiging.

Ik wou dat ik de kennis en de spullen had om zoiets in elkaar te flansen :)

Ja ik wilde eerst ook nog schanieren gaan maken, maar dat werd me allemaal veelste ingewikkeld. wat je zegt met een plank + stukje rondhout erop klemmen is een goed idee, zal dat misschien gebruiken op een paar stukken plexi voor de g5 mod die k binnenkort moet gaan buigen.

Voor ongeveer 50 euro heb je trouwens al het elektronica spul wat je nodig hebt om dit te bouwen ;). Dan heb je alleen nog 2 stukjes hout of mdf nodig.

Ga nu trouwens ff plek vrijmaken om m'n hobby tafel om een filmpje te maken dus die komt er zo aan.

zo hier is dan het filmpje:

http://nl.picturepush.com/public/2664431

weet niet hoe ik dit hier moet embedden :/.

+ nog 3 foto's

IMG_2367.jpg

IMG_2361.jpg

IMG_2368.jpg

absoluut 0 bubbeltjes in het plexi. En de hoeken zijn ook mooi meegebogen ipv. dat het omgevouwen wordt, wat vaak gebeurt als het niet helemaal egaal verwarmt wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zal het ook even hier posten:

trafo: Platte transformator 60VA 2X12V 2500mA - - Conrad Electronic
draad: Weerstandsdraad isachrom 60 10m - Weerstanddraden - Conrad Electronic

Dat zijn de 2 belangrijkste dingen die je nodig hebt.

Verder nog een:
-als je geen zin hebt in solderen, krokodil klemmen: Ge - Krokodilklemmen - Conrad Electronic
-standaard on/off schakelaartje
-eindje draad
-alu u- of haaks profiel
-2 planken hout/mdf van 1,20mx30cm
-schroeven waarvan 2 minimaal net zo lang als dat je 2 planken hout (boven op elkaar) dik zijn
-draadclipjes
-kroonsteentjes

-en heel belangrijk een trekveertje!

ps: dit werkt dus alleen als je een weerstandsdraad van 1 meter gaat maken, ik trek 12V op 2,5A over 5.65ohm/m draad. de weerstand van het draad veranderd als je de lengte gaat veranderen (bijv mijn draad geeft 0.0565ohm/cm)!
Je hebt ongeveer 35W nodig om plexi goed te kunnen buigen dus reken het even uit met P(ower)=R(weerstand)*I²(stroom).

En zorg dat het draad + de schroeven waar het draad op gemonteerd zit het alu profiel niet raken want dan gaat daar ook stroom doorheen lopen ;).

edit: tegen kostprijs wil ik er nog wel 1 bouwen voor iemand hoor :p.

Laatst bewerkt:
WoW hier hebben we iets aan :D :066:.

Top verzonnen ziet er mooi uit het buig werk.
Meestal zie je duidelijk dat het verwarmt is geweest aan bubbeltje in het plexiwerk.

Hou dit zeker in me achterhoud als ik is een keer met plexiglas ga werken.
Material lijst heb ik al opgeslagen. :p

Had helemaal mooi geweest als je een plaat met scharnieren had vast gemaakt.
En dan dat je het vast kan zetten op 45' of 90' graden.

Laatst bewerkt:
Met scharnieren zei iemand hierboven ook al ;), als je twee grote deurschanieren hebt en een bovenfrees (of met een beitel maar dat is zon gedoe :p) kan je dat zelf er nog bij knutselen als je het ooit gaat bouwen ^^.

Ik heb trouwens geprobeerd te buigen met een stukje rondhout maar dat is bijna niet te doen omdat het plexi heel gecentreerd verwarmt wordt.

Heb vandaag wat dingetjes verbogen aan m'n modproject op plexi waar nog beschermingsplastic en schildertape op zat, het gaat een stukje lastiger omdat je niet kan zien wat je doet maar met een beetje geduld lukt dat ook nog prima :).

werkt prima zoeits deed t vroeger ook
maar ik deed dat met een zeer zware voeding van zo`n 75 Ampere die niet te beuren was lol
en een gewone koperdraad massief 1,5 of 2,5 mm aan de rand van de werkbank
totdat t warm genoeg was en dan snel zijn en de boel buigen hoe je t wil hebben
met weerstandsdraad zou t allemaal nog beter kunen wel t scheelt dan je voeding hoeft niet extreem te zijn maar mogelijk duurt t wel wat langer ...
ik had me draad gespannen door t door een oogje te laten lopen en daaraan een gewicht te hangen maar een veer kan natuurlijk ook

@xtrafresh: dat is antraciet plexi van bouwplastics.nl, werkt ook een stuk fijner dan standaard a.c. ryan platen die ik ooit eens gebruikt heb.

@hierboven: oogje + gewichtje werkt ook prima maar dan moet je alles op een tafel zetten, en daar heb ik op m'n hobby plek nogal eens een tekort aan daar ligt meestal al het gereedschap op uitgespreid :p.
En als je je voeding maar zwaar genoeg maakt kan je alles laten gloeien, maar dit is een aardig fool-proof oplossing. Het duurt wel een tijdje voordat het plexi goed op warmte is idd, is nog wel op te lossen door er een draad met meer weerstand op te zetten, maar conrad gaat van 5,65ohm/m draad naar 10ohm/m draad waardoor k weer een zwaardere voeding nodig zou hebben.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
L Hori rap v3 vx plexi en artwork Cases en Modding 2
john Phobya Plexi Shroud 120x120x20mm HighFlow Computer Cooling Shop 2
Jason EK-Quantum Momentum² ROG Crosshair VIII Extreme D-RGB - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason EK-Quantum Reflection PC-O11D Mini D5 PWM D-RGB - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector XC3 RTX 3080/3090 Active Backplate Acetal & D-RGB Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector RE RTX 3080/3090 Active Backplate Acetal & D-RGB Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Alphacool Plexi Tube 50x200mm (DxH) - 15153, schroefdraad binnen of buiten? Waterkoeling 1
arwin74 Plexi of alu behuizing voor een enkel 5.25" apparaat Gezocht 0
Slader [Gezocht] EK Supreme HF copper/nickel - Plexi Gezocht 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3070 D-RGB - Nickel + Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Momentum Aorus Z490 Xtreme D-RGB - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Momentum ROG Maximus XII Hero - D-RGB - Plexi & Acetal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason The Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3080 Founders Edition with Backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock XPX Pro Aurora Light - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3090/3080 with Backplate (Reference) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity D-RGB - Nickel + Frosted Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Vector Direct RTX RE Ti D-RGB - Nickel + Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
arwin74 Alphacool Eisblock XPX Aurora PRO - Plexi Black Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M 2x Alphacool Eisblock 2080ti m01 plexi Verkocht 0
H [IN-ACTIVE] EK-Supreme LT UNI Nickel Plexi Verkocht 0
alain-s Alphacool Plexi lighting module with cover G1/4 - Long Version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
nicvdv EK-FC Bridge DUAL Parallel CSQ Plexi Waterkoeling 2
faljukin Alphacool HF D5 TOP -Plexi G1/4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
volcom Alphacool 50mm reservoir holder plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
T Alphacool plexi light module en nanoxia 120mm pwm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
NAVYVIPER [GEZOCHT] EK-RAM X4 - Nickel plexi Gevonden 4
D [VERKOCHT] EK supreme HF nickel plexi + RAD + Reservoir Verkocht 10
l3p [VERKOCHT] 2 x ASUS GTX580 incl EK plexi blocks + EK Nickelplated backplates Verkocht 4
l3p [CANCELLED] ASUS Rex III + i7 960 + 6GB Corsair Dom GT + EK Plexi blocks Verkocht 6
H [IN-ACTIVE] Corsair 600T Plexi glass door or Window. Gevonden 4
H Phobya Plexi Shroud 120x120x20mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J [VERKOCHT] EKWB Supreme LTX Plexi/Nickel (geen rondjes) Verkocht 3
l3p [VERKOCHT] 16GB Corsair Dominator GT 2133Mhz C9 modded en incl EK Plexi block Verkocht 1
l3p [VERKOCHT] EK GTX680 Plexi + Backplate (Old style!) Verkocht 1
M [IN-ACTIVE] EK Gtx 580 nickel/plexi 2 keer Gevonden 0
chicken Phobya 140x140x20mm Fan / Radiator Shroud - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
l3p [CLOSED] 2x ASUS GTX580 + 2x EK Nickel/plexi + 2x EK Nickel backplate Gesloten 4
H [VERKOCHT] EK-Supreme LTX nickel-plexi (zonder de cirkels) LGA2011 ready Verkocht 6
canonchiel [VERKOCHT] EK Supreme HF Copper Plexi 2011 ready! Verkocht 2
k.3nny [GEVONDEN] TEAB 2x intel plexi cpu blokjes! Gevonden 3
AzzKickr EK-Supreme LTX AMD Plexi versie ? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
ChillPascal Asus Maximus V Formula Waterblock (Acetal, plexi) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
T EK-Supremacy - Nickel - Plexi lekt aan de achterkant Waterkoeling 27
B EK-D5 X-TOP CSQ - Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Verderf [IN-ACTIVE] Supreme HF clear plexi top Gevonden 0
alain-s [IN-ACTIVE] EK Supreme Copper-plexi Verkocht 0
S EK-RAM Dominator X4 koper plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Thierry ek plexi GTX580 top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Sw333t [GEVONDEN] EK-NB/SB 4 koelblok (Acetal of Plexi) Gevonden 0
A [VERKOCHT] eVGA GTX-295 incl. EK-FC295 GTX Plexi waterkoelblok Verkocht 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan