• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Over telescopen enz.

Katsie

New member
@Katsie: Wat is het?

het is een German Equatorial Mount.
oftewel een parralactische montering voor telescopen.

dit ding word via de PC en software aangestuurd om de telescoop naar het gewenste object te richten.
omdat fotograferen van objecten aan de nachtelijke hemel zeer moeilijk is.
1mm die je hier beweegt is maar paar miljard km daarboven met een grote vergroting.

deze montering ken je vergelijken met de techniek die ook gebruikt word in robots die auto's in elkaar zetten.

de oude technologie is een motortje met een wormwiel en nog een wormwiel= veel mechanische overgang, en meer kans op fouten.

deze technologie heeft motor direct op de as met daarop een zeer precieze encoder (100 uitlezingen per seconden )

gemiddeld wil je 20 a 30 minuten belichting per foto halen ( dus je beeld moet goed volgen gedurende die 20 a 30 min )

morgen meer info nu naar bed ;)
 
Ik ben met hetzelfde bezig, maar op een compleet andere financiële schaal ;)
Die montering die je daar als pre-order hebt staan is echt een ontzettend mooi beestje, maar voor mij onbetaalbaar.
Desalnietemin ben ik erg tevreden over mijn huidige telescopen en ik ben op zoek naar een betere montering als vervanging voor mijn el cheapo Celestron CG-5 Advanced Goto, die ik iets te snel heb gekocht.

De Losmandy G-11, die jij niet goed genoeg vindt, is voor mij een enorme stap omhoog.
Maar ook dat is net iets boven mijn budget dus ik zoek een NEQ-6 ;)

Ik wil ook gaan fotograferen en heb mijn zinnen gezet op de Atik Titan, om mee te beginnen, helaas is deze nog niet beschikbaar.
In april zou die wel uitkomen, dus ik hoop dat het niet lang meer duurt.

Ikzelf heb een 120/900 ED apochromatische refractor (= lenzen telescoop, voor de leek ;) ) en een 80/600 ED apo als volgkijker, waarop ik een LVI Smartguider aansluit.

Ik was vroeger al geïnteresseerd in alles wat met de ruimte te maken heeft en dat ben ik nooit kwijtgeraakt, ik heb pas enkele weken geleden deze hobby weer opgepakt na ~20 jaar er niets mee gedaan te hebben.

Ik ben heel benieuwd naar fotografische resultaten van jou Kattie, als je die al hebt (gezien de camera op je Vixen) en naar je toekomstige foto's!
Leuk om hier een mede-hobbiest tegen te komen (wat niets met waterkoeling of computers heeft te maken) :)
 
gezien mijn leeftijd (21) ben ik ook maar 1 van de enige ter wereld denk ik die dit speeltje kan kopen.
ik heb maanden lang de hand op de knip gehouden voor dit moment.
2 vrienden van me ( karel teuwen, Karel Teuwen en josch hambsch )
beschikken al over de ASA ddm 85 montering, ben ook langs geweest om te kijken hoe het werkt enz.

helaas, zit ik met de keuze om dus een auto of voor deze montering te gaan.
ik ben zelf al 10 jaar bezig maar sinds de losmandy g-11 helaas een stap achteruit gegaan.


(wat niets met waterkoeling of computers heeft te maken)

heheheh.
jij doet je guiding met een LVi, maar ik doe het via de PC ;) dus heeft alsnog met PC te maken ;)

de asa ddm 85 kan tot nu toe alleen maar aangestuurd worden door PC.

voor wat resultaten ken je hier kijken, tis niet alles, tis niet het beste wat je waarschijnlijk gezien hebt, maar zolang je erzelf maar van leert vind ik.

Album 0 Gallery 1 Photo Gallery — Astro-Land

als je indruk van me apparatuur wil ken je hier kijken.
moet nog nieuwe fotos maken

Album 0 Gallery 2 Photo Gallery — Astro-Land


voor jouw, is een EQ-6 pro met EQ-mod geen oplossing?
Emiel Kempen ( Astrofotografie-Emiel Kempen-Hoogeveen-Gemodificeerde Canon 40D-Gemodificeerde Canon 350D-HEQ6 Pro ) haalt zeer mooie resultaten met die montering.
:066:
 
Wauw, wat een waanzinnige apparatuur en foto's van Karel Teuwen.
Geweldig zeg als je de ruimte en mogelijkheden hebt om je eigen observatorium zo te kunnen (laten) bouwen en vullen met zulke fantastische apparatuur!
Ik moet toch eens stoppen met kijken naar zulke mooie spullen en foto's die daaruit voortkomen, ik ga het gevoel krijgen dat ik nooit tevreden zal zijn met wat ik heb straks! ;)

Dat is inderdaad een van de redenen dat ik een NEQ-6 of HEQ-6 wil, zodat ik mijn laptop erop kan aansluiten en met Cartes du Ciel, bijvoorbeeld, de zaak kan aansturen.
Eventueel met PHD voor de guiding zorgen, mocht de LVi me niet (goed) bevallen, maar dat betekent wel weer dat ik een extra guide camera aan moet schaffen.
Op dit moment kan ik mijn montering al met mijn laptop aansturen, ik heb CdC en Starry Night Pro Plus erop staan en dat werkt prima.

Ik vind dat je er hele mooie foto's tussen hebt zitten hoor, ik mag hopen in de buurt daarvan te komen, als ik die camera eenmaal binnen heb :D

Wat valt je trouwens zo tegen aan die G-11 montering? Ik hoor er tot nu toe alleen maar goeie dingen over, dat het een hele vooruitgang zou zijn vergeleken met een EQ-6.

Knap trouwens dat je zo strak de hand op de knip weet te houden, mij is het nog nooit gelukt, ik ben veel te ongeduldig ;)
 
Karel is in de tussen tijd goede vriend van me, en ik heb meerdere keren zijn werkwijze gezien, en ongelovelijk is dat !

tijdens zijn foto bewerking let hij ook egt op het minste stukje stof of ruis omdat weg te krijgen.

De G-11 die ik heb moet je elke maand weer de wormwieltjes aandrukken op de grote wormwiel, telkens met imbusjes lopen klieren in hoekjes enz om het weer goed te krijgen.

anders heb je veel backlash namelijk, en teveel backlash kan weer voor foute guiding zorgen.

daarnaast zou je zowiezo een goto bij de g-11 moeten kopen en dat kost ook weer 1500 euro ;)

geen goto = fail in nederland, ofja bij mij wel, zoveel lichtvervuiling dat ik niet eens zie waar ik naar toe richt.

p.s. ik ben ook ongeduldig ;)
levertijd is ook nog 6 a 8 maanden :(
 
Goto is niet nodig als je je pc/laptop kan aansluiten, dát is dan je Goto systeem ;)
Mijn montering heeft nu wel Goto, maar ik kan em net zo goed via CdC of Starry Nights, of via een van de andere programma's, aansturen.

Wel jammer dat je die problemen met die G-11 hebt, is dat bij allemaal zo? Ik heb daar nog niet eerder van gehoord en als dat "normaal" is hoef ik er straks geeneen.
 
op de g-11 heb je het gemini of argo navis systeem nodig om goto te kunnen doen, en das dan 1500 euries extra neer lappen ;)
en dan pas kan je via de pc.

de wormwieltjes is iets dat alle ook de losmandy GM8 heeft en ook alle g-11 , de 1 misschien minder als de ander, maar tot zover vond ik het zonde van me geld, het enige positieve was het zeer stabiele statief, en die ga ik dus hergebruiken als ik de asa montering koop ;)
 
Lijkt mij een superleuke hobby!
Ben al een uur zoet op de site van Karel Teuwen :D
En holy crap, wat een apparatuur heeft die man, lijkt wel overkill hehehe
 
Lijkt mij een superleuke hobby!
Ben al een uur zoet op de site van Karel Teuwen :D
En holy crap, wat een apparatuur heeft die man, lijkt wel overkill hehehe


whahahah.
zelfs ik kijk nog uren op zijn website ;)
heb paar maanden terug een foto van hem gehad geprint op A2 :040:
(deze foto Karel Teuwen )

wat hij heeft is de droom van ieder in de hobby (maar hij boekt ook waanzinnig mooie resultaten) hij heeft ook een op afstand bestuurbare sterrenwacht in zuid frankrijk, ben daar vorig jaar geweest, en das zeer leuk spul (vooral de donkere nachten ! )

helaas is nederland zeer lichtvervuild :(
 
inderdaad ;)

voor de geinteresseerde, hier een filmpje over de montering, in engels.
degene die ik wil kopen is te zien achter die gasten op ongeveer 4:09

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=S2Al5BnGC5c]YouTube - ASA Astrosysteme Austria at AIC 2009 - Sky & Telescope[/ame]
 
in het andere topic liet ik zien welke camera ik besteld heb.

Kolere wat is dat ding duur zeg! wat is er zo speciaal aan deze camera? Ik neem aan dat je niet 3200 dollar alleen voor de koeling betaald?

de camera is een zeer fijn stukje werk, de camera is een z/w chip en de ronde dingen die te zien zijn, is een filter wiel ( met filters op die foto die ik poste )
je moet dus meerdere foto's maken om 1 uiteindelijk kleuren foto te maken.

de chip is verder ook gevoeliger.

ik weet niet of bekend is bij jullie maar 1 van de grootste veroorzakers van ruis op foto's is door warmte, ( omgevings warmte o.a.)
daarom zit in de camera behuizing recht op de chip zowiezo een computergestuurde TEC cooling, ook verkrijgbaar voor CPU's, die TEC koeling is tot op 0.1 graad nauwkeurig te regelen, en tot 30 graden onder de omgevings temperatuur.

daarnaast is het ook duur omdat het niet veel verkocht word, het astrofotografie, oftewel het fotograferen van de sterrenhemel makkelijk gezegd is een niet veel voorkomende hobby waardoor het zowiezo wat duurder kost.

zo wienig vraag zelfs dat zoals ik zei, ze worden pas op bestelling gemaakt, en na vooruit betaling.

het is verder 1 bonk technologie, ik zal verder niet in gaan op de software matige aansturing, want daar is ook veel te beleven ;)

Damn, alweer zulk mooi spul, ik wil jouw werk ook wel doen als ik zulke kadootjes voor mezelf kan kopen!

ben maar 1voudige electricien, en verdien ook bij als een 1voudige fotograafje.
 
ja 5 maanden eerder dan gepland, hijs binnen !!!

1 hernia later, en hij staat.
software werkt allemaal al , nu nog een heldere nacht om te synchroniseren.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=9RAQmd7KrkY]YouTube - ASA DDM 85 slew test[/ame]

fotootje

asa-01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ooh, mooi! Dit boeit mij ook zeer! Alleen heb ik er het verstand er nog niet echt van en heb toen ooit zo'n goedkoop telescoopje aangeschaft. Maar vind het zeer interessant.

Heb je nog favoriete hemellichamen waarop je richt om te zien?
 
Erg mooie en goeie montering Katsie, maar dat weet jij allang natuurlijk :D
Beweegt supersnel en lijkt zo op het filmpje ook erg stil te zijn.

Is je statief nog wel voldoende stevig daarmee? Of ga je een zuil(tje) maken in je tuin?

We zien jouw nieuwe foto's binnenkort wel op de yahoo mailinglist voorbij komen neem ik aan? ;)
 
@kalmte5, ik fotografeer liefst andere sterrenstelsels.
@Freddy, ik heb er al plezier van gehad ;)
@antryrael, zuil komt nog maar dit statief is zeer stabiel en stevig ;)
ik hoop binnekort al wat resultaten te kunnen maken, eerste even dat slechte weer over laten trekken.

hier nog pica.(allemaal ook test pics ivm nieuw compact cammetje)
*high res* van apparaat in de tuin.
http://www.astro-land.net/wp-content/gallery/equipment/asa-10.jpg

asa-15.jpg


voor het richtwerk.
asa-09.jpg
 
ja was ik weer ;)
eerste test van de week gedaan.
met een brandpunt van 800mm heb ik met maar een afstelling van 10 sterren ( je kan een oneindig aantal gebruiken om af te stellen )

de telescoop moet nog afgesteld worden ( collimeren )

als van de week de nieuwe cam binnekomt gelijk weekje franse alpen geboekt ;)

img_0076-klein.jpg
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan