• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Meterkast ombouwen

Ja, dat kan overigens vind ik 80A wel een beetje veel voor een huis installatie (je hebt toch geen groene plantjes). Die 80A laten ze ook gewoon over een 6 of 10 mm2 kabeltje lopen hoor :p.

Maar ik denk dat je hele meterkast nu al op 3 fase ingericht is? dan moet je alles weer ombouwen. met een zekering van 1x35 (40) moet zo'n installatie als de jouwe ook nog wel te reden zijn.

Note to self: eerst hele topic lezen.

Je hebt nu 1x40A aansluiting: Ik zou de fornuisgroep gewoon aansluiten en op de aardlek bij 2 hele kleine groepen zetten.

Mocht je zekering er alsnog uitvliegen (denk het niet hoor) dat kun je altijd naar de 80A
 
Hoe kan ik dat het beste zien, wat het momenteel is?
1 Hoofdschakelaar (automaat) van 40A zit er nu in. geen idee hoeveel fasen volgens mij 1.

Die kookplaat zou er op kunnen, maar dan wordt het over het hele huis gezien krapjes.
Ik heb ook nog staan:

Beneden
1 TV's, (1 plasma)
1 surroundset (700w spiekers jonguh/ versterker doet 300w meen ik)
1 mediaspeler (valt mee)
1 server (50w?)
1 Oven (3600w aansluit)
1 combi (3600w Aansluit)
1 vaatwasser (2000w aansluit)
1 Amerikaanse koelkast (enkel verbruik per jaar: 419 kWh = 419000w / 365 = 1147.95 / 24 = 48w per uur)
1 afzuigkap (250w)
1 senseo (1500w)
1 waterkoker (1000w)
1 kookplaat (7400w)
Totaal: +- 20800 watt MAX

1e etage
1 TV (1 LED)
1 stoomcabine (geen idee)
2 werkpc's (+- 500w samen)
Totaal: geen idee (2 groepen?)


Zolder
1 wasmachine (2300w aansluitwaarde)
1 tv (LCD)
1 surroundset (70w)
1 mediaspeler
1 wii
1 ps2
1 cv ketel
Totaal: 1 groep?
toekomst zonnepanelen en/of zonneboiler
evt kamer van kinderen in toekomst

Uiteraard nog wat losse dingen zoals telefoons, lampen etc.
Afzonderlijk gebruik is er niks aan de hand, gelijktijdig wordt het krapper.
 
Laatst bewerkt:
vrienden,

ik heb dit ff zitten tekenen (sorry van mijn paint skill was autocad gewend)

Untitled.png

nu kan je zo wel 1x80A of 3x35/40A aan op je groepenkast ( ik denk niet dat eneco 1x80A levert aan een huis eerder 3x35/40A ivb fase verdeling)

het enige verschil is of je aardleks samen op een fase zet (geval 1x80) of dat je ze alle 3 apart een fase geeft (Geval 3x35/40)

ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen
 
Ten eerste alle genoemde vermogens zijn piek vermogens en niet nominaal vermogen. Wil je het werkelijk opgenomen vermogen weten. Dan moet je zo'n kastje tussen het apparaat zetten.

volgende vraag hoe vaak kijk jij TV(volledig wit beeld), surround geluid (alle tonen 0-22.000hz op max volume), van je mediaspeler, terwijl je server 100% belast wordt, je de oven op voorverwarmen hebt staan, je combi ook, je vaatwasser op het heetste programma staat en het water aan het verwarmen is (motor+verwarmingselement 100% belast), enz.....

Dit is een scenario wat werkelijk ongebruikelijk is. Je telt max 20800W ok maken we even voor het rekenmodel 21000W van.
21000x60%=12600W/230V=54A Let op hele grove berekening.

Ik ben het met je eens dat 40A op deze manier wel goed belast wordt, maar ik ben nog steeds van mening dat deze het wel trekt. Je kan altijd opwaarderen naar een zwaardere aansluiting. Het mooiste zou zijn een 3 fase kookplaat kopen en 3x25 aanvragen en je meterkast correct verdelen over de beschikbare fases. Dit is te meten met een ampèretang. Maar dit is niet de huidige situatie.

Je zou je huidige verbruik even kunnen meten. En daarvandaan beslissen of je, je aansluiting laat verzwaren naar 80A.
 
*troll*
Je bent het koken op 4 pitten vergeten a 7400w :) wat het totaal laat komen op 28400 * 0.6 = 17040 / 230 = 74A
*/troll*

De groepen moeten sowieso worden aangepast.
Dan kan ik het beter goed doen, toch?
Anderszijds scheelt het me op dit moment wel 200,- verzwaringskosten en een nieuwe hoofdschakelaar a 32,-
De overige kosten hou ik toch, dus zou ik moeten kijken wat het kost onder aan de streep.

Dat de 40A zekering het gaat trekken is iig een geruststelling, alleen minder toekomstbestendig.
Een constante hoge stroomdoorvoer over de zekering lijkt mij minder goed dan een lagere verdeelde.
Bij een auto schakel je ook eerder over. Je zit nooit tegen je max aantal toeren. Je harde schijf vul je ook niet tot 100%. De prestaties zijn nooit 100%, altijd lager.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
op 1x 40A laten of over naar 3x 25A?
 
Je bedoeld verzwaren naar 1x80A. Is beter voor jou omdat je kookplaat toch geen 380V aan kan.

Meterkast van links naar rechts:

Bovenste rij: Groep 16A, Groep 16A (deze groepen zitten niet achter de aardlek), Aardlekschakelaar, Groep 16A, Groep 16A, Groep 16A, Beltrafo;

Onderste rij: Hoofdschakelaar, Aardlekautomaat 16A, Aardlekautomaat 16A.

@Maomanna, woon je trouwens in de buurt van Soest? Dan kunnen Plasma en ik ook je meterkast voor je vervangen als je dat wilt. Wij zijn beide Elektricien of elektricien geweest.
 
Nee, ben woonachtig in Almere.

Wellicht makkelijker om dit via PM te bespreken.

Wat betreft die 1x 80A, geen idee of liander dit realiseert. Staat namelijk niet op hun site tussen de mogelijkheden.
Echter staat het wel op de factuur van Essent.
 
zojuist liander gebeld.... Het een en ander is duidelijk geworden *bummer*

een 1x 80A is niet mogelijk, dus zou een 3x 25A moeten worden.
De huidige aansluiting is een 1x 25A...
Erg minimaal dus en moet dus sowieso omhoog.
 
Als de aansluiting 3x 25A wordt, moet ik dan nog steeds een aardlek van 40A nemen? of volstaan de huidige 16A ook?

*edit*
nvm haal alomat en ALS door elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn ben ik het nog nooit tegengekomen dat een (normale) woning met ongeveer de zelfde specs als jou die te weinig had aan 1x40A.
Bij overschakelen van 3x25<->1x40 kan je gewoon dezelfde aardlekken blijven gebruiken. (Dit omdat je geen echte 380V apparaten gebruikt, neem aan dat je kookplaat 2x230V is)
Alleen je hoofdschakelaar moet 3 fasen zijn voor 3x25A
 
Zal ik voor de ALS naar automaat 6mm2 of 10mm2 draad gebruiken? 6mm lijkt me meer dan voldoende (tot 32 - 40A), maar meer zou in principe helemaal geen probleem op moeten leveren? Of kan een dergelijke draad ook te dik zijn?

en dan de vraag:
VD of VDS draad?
 
VDS 6mm2 it is.

Moeten daar nog van die hulzen omheen? of kan het zonder?

*edit*
Bij pontmeyer kan ik alleen de massieve (stugge) 6mm2 draad kopen. ook goed genoeg?
 
Laatst bewerkt:
Zoals in de shout besproken hierbij de interne afbeeldingen.

IMAG0952.jpg
IMAG0951.jpg
IMAG0950.jpg
IMAG0949.jpg
IMAG0948.jpg
IMAG0947.jpg
IMAG0946.jpg
IMAG0945.jpg
IMAG0944.jpg
IMAG0943.jpg

Die beschermhoes van eaton zit niet recht, maar de verbindingskam zit we goed vast. Komt omdat de andere kam in de weg zit.
 
Ik moet er nog aan beginnen, maar een vervolgvraag.

Straks heb ik allemaal nieuwe groepen en alles spik en span.


Kan ik de oude groepen gewoon hergebruiken bij bijv. mijn schoonouders?
dan vervang ik bij hen de smeltzekeringen voor een schakelautomaat.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan