• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Metaalmachientje opknappen.

DutchMicro

Prutser
Tijd voor een volgend project.
Ga m'n draai-boor-frees machientje opknappen en wat moderniseren.
Tijdje terug al helemaal uit elkaar gehad en alle lagers van oud vet ontdaan en opnieuw in het vet gezet.
Nu word het tijd voor het elektro gedeelte en het uiterlijk.
Overigens net als met alles eigenlijk nog niet echt een planning, gaan het gewoon freestylen.


Bediening origineel:
12072546_175826076088849_1416475258895448475_n.jpg


Deels gestript:
11221767_175826036088853_630763792079822961_n.jpg


Deels gestript met motor bovenop:\
12096205_175826059422184_4187744602933607766_n.jpg


Nieuwe motor en regelaar:
12079196_175826086088848_6469857514733890684_n.jpg
 
Nu maar hopen dat de motor niet te warm wordt en voldoende kracht behoudt als die niet voluit draait. Of het wordt een leuke aanpassing: Watergekoelde electromotor:gek

Nee houden het heel saai bij luchtkoeling. :p
Maar dat komt goed.
Zet het toerental zo met de v-riem afstelling dat de motor nog voldoende toeren maakt op lage snelheid.
Hou meestal een 25hz als minimum en vanuit daar zou ik hem kunnen opschroeven tot 600Hz, maar zo ver komt dat in de praktijk nooit.

En mocht ik om wat voor reden dan ook toch een keer een extreem laag toerental nodig hebben kan ik altijd nog snaren wisselen.
 
Bij lagere snelheden heeft de motor minder kracht dan bij 50/60 Hz. Behalve de frequentie wordt ook de spanning verlaagd waardoor de motor minder kracht heeft. Dit kan je enigszins bijsturen door een parameter(V/Hz waarde) aan te passen . De motor wordt dan wel iets warmer bij lagere snelheden.

Ik ben wel benieuwd wat de machine gaat doen als je echt 600Hz:030: op de motor zet. Volgens mij vliegen de kogellagers en andere onderdelen in het rond terwijl hij nog op snelheid moet komen.

PS. Hoe staat het met de LEGO build? Al geruime tijd geen update meer gezien.
 
Bij lagere snelheden heeft de motor minder kracht dan bij 50/60 Hz. Behalve de frequentie wordt ook de spanning verlaagd waardoor de motor minder kracht heeft. Dit kan je enigszins bijsturen door een parameter(V/Hz waarde) aan te passen . De motor wordt dan wel iets warmer bij lagere snelheden.

Ik ben wel benieuwd wat de machine gaat doen als je echt 600Hz:030: op de motor zet. Volgens mij vliegen de kogellagers en andere onderdelen in het rond terwijl hij nog op snelheid moet komen.

PS. Hoe staat het met de LEGO build? Al geruime tijd geen update meer gezien.

Kijk, weer wat geleerd !
Gelijk even getest met de multimeter en is nog waar ook. :p
Nog nooit problemen met gebrek aan vermogen gehad dus nooit mee hoeven werken, maar leuk om te weten. :023:

Nieuwe motor is ook 3 fase ipv de oude 1 fase, weet niet of dat nog verschil maakt ?

Traploos toerental is vooral om geen snaren meer te hoeven wisselen, niet zo zeer om de machine nog harder te laten draaien, denk dat hij daar inderdaad niet op gemaakt is.

Lego PC staat nu in elkaar maar verder niet veel speciaals er aan gedaan, maar hij werkt goed.
't is lego dus eigenlijk altijd under construction. :p
 
Het mooiste is als de toerentallen van beide motoren gelijk zijn. Dan weet je ook dat bij 50Hz de machine op zijn max draait of dat je de motor op lagere snelheden gaat gebruiken.

Het is alleen nog goed kijken of de motor in ster of driehoek moet worden aangesloten. Dit is afhankelijk van de wikkelingen in de motor en aan het typeplaatje kan je nagaan welke van de 2 je moet gebruiken. Een motor met 230/400V(Als ik het goed zie) moet je in ster aansluiten. In het plaatje hieronder is de bovenste in driehoek aangesloten en de onderste in ster.

ster-driehoek%20verklaring.jpg


Voor frequentieregelaars die op 230V werkt moet je ervan uitgaan dat de motor 230V met 3 fasen krijgt. Je kan daardoor de motor in driehoek aansluiten. Je krijgt dan het maximale koppel van de motor. Een veel gemaakte fout is dat de motor alsnog in ster wordt aangesloten. Je bent dan een groot deel van het koppel kwijt.
 
Toerental en vermogen zijn hetzelfde.
Ster driehoek ben ik bekend mee.
Hebben weleens klanten waarvan we een motor terug krijgen omdat hij niet goed is.
Kijk je naar de plaatjes, 230/400 motor in driehoek aangesloten op een 400v machine. :eusa_doh:

Typeplaatjes van de oude en de nieuwe:

12143257_176963519308438_5652953999209338811_n.jpg


12079563_176963532641770_7638372714622496591_n.jpg


Heb hem nu nog op de kamer staan om een beetje mee te spelen.
Ook icm de Siemens LOGO! plc.
Beetje met instellingen klooien en kijken wat het doet, en gelijk wat oefenen met plc programmas maken.
Is toch leuker als er ook iets beweegt.

Krijg als het goed is morgen een analoog uit module bij voor de logo, kan ik daarmee traploos het toerental regelen.
Niet voor in de machine maar gewoon om mee te experimenteren.
Wil hem uiteindelijk een liedje laten spelen. :p

Simpel programmatje linksom rechtsom met wat vertragingen er in:

 
Dat is zo :D
Alleen als jij dat kwa werk doet heb jij vast ook de aloude kunst van handmatig metaalboortjes slijpen geleerd ;)
En ook wel iets geleerd over niet altijd maar vol gas geven tijdens het boren...

ps: ik heb ook wel eens met een stappenboor in 4 mm gewerkt, dat vinden je polsen niet leuk ;)
 
Dat is zo :D
Alleen als jij dat kwa werk doet heb jij vast ook de aloude kunst van handmatig metaalboortjes slijpen geleerd ;)
En ook wel iets geleerd over niet altijd maar vol gas geven tijdens het boren...

ps: ik heb ook wel eens met een stappenboor in 4 mm gewerkt, dat vinden je polsen niet leuk ;)

Boren slijpen komt regelmatig voor ja.
Al moet je die gecoate ( goude ) boren gewoon wegmikken want dat is onder dat laagje peperkoek.
Als een (trappen) boor hard kan gaan happen moet je je hand haaks op het handvat houden ipv in het verlengde.
Dan verdraait je pols niet maar word je hele arm omhoog geduwd.
 
Ook aan veiligheid is gedacht. De machine wordt niet automatisch gestart als de noodstop weer wordt uitgetrokken. Wel eens zo'n onveilige machine tegen gekomen. Snel gekeken of het aangepast kon worden en dan pas verder met het werk.

Vraagje: Geeft het display de snelheid in procenten weer of is dat de werkelijke frequentie?
 
Ook aan veiligheid is gedacht. De machine wordt niet automatisch gestart als de noodstop weer wordt uitgetrokken. Wel eens zo'n onveilige machine tegen gekomen. Snel gekeken of het aangepast kon worden en dan pas verder met het werk.

Vraagje: Geeft het display de snelheid in procenten weer of is dat de werkelijke frequentie?

Veiligheids aanpassingen, zowel bedrijven als scholen, is ook een onderdeel van mijn werk en dat gaat best ver.
Helemaal leuk om te doen op oude machines die daar echt niet voor gemaakt zijn.

Deze voldoet eigenlijk niet omdat de afscherming en elektrische beveiliging op de klauwplaat, freeskop, en v-snaar/tandwiel kap ontbreekt maar is voor mijzelf dus moet maar een beetje zelf na blijven denken. :p
Maar vond goed werkende noodstop toch wel een minimum.

Display geeft op het moment de frequentie aan.
Hij kan meerdere dingen aangeven maar daar moet ik nog even mee spelen.
Binnenkort even een tachometer ( omwenteling meter ) van het werk lenen zodat ik de toerentallen bij verschillende frequenties heb.

Ook heeft de machine van zichzelf nog verschillende toerentallen door de snaren te verleggen dus heb een heel groot bereik zo.
Dan word het even kijken wat het ideale toerengebied is zonder dat ik onnodig laag of hoog in toeren moet gaan met de motor.
Daarna hoef ik in principe niet meer bij de snaren te zijn.
 
Terug
Bovenaan