• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Incassobureau's....

maomanna

Shoutboxspammer
Hey,

Ik heb zojuist een incasso ontvangen omdat ik tweemaal een bedrag heb laten storneren.

De reden:
Zoom.nl (tijdschrift) was eerst van HCC en is vervolgens overgenomen door IDG.
Door de overname ben ik ineens gelinkt aan 2 abonnementen 1 van het tijdschrift bij IDG en HCC. Ik heb voor het HCC abo nooit toestemming gegeven. Dit hebben ze gewoon overgezet. Destijds heb ik wel een brief ontvangen over het een en ander.

Het is eigenlijk een achterbakse manier om geld te kloppen. HCC levert immers geen producten of diensten.

Nu de vraag wat ik hiermee kan doen.
De opties:
1. Betalen
2. geen idee

Wat zouden jullie doen?
 
even kijken of ik het nu goed begrijp hoor? (vind het er niet helemaal duidelijk staan)

ze hebben nu dus van 1 abonement 2 gemaakt??

hebben ze ze wel 2 diensten geleverd om het zo maar te zeggen??

ik zou sowieso als eerste bellen met het incasso buro en het hele verhaal uitleggen en daarna de uitgever bellen en hetzelfde doen!

grtzzz pLaSmA
 
Betaal je nu ook meer dan? Dat mag inderdaad niet zomaar, daar moet je toestemming voor gegeven hebben. Heb je dat? Je verhaal is niet heel duidelijk, we hebben wat meer feiten nodig ;) Sowieso is storneren niet het eerste wat je moet doen, contact zoeken is het eerste.
 
klinkt raar maar wijs ze even op de wet voor het stilzwijgend verlengen van abbo`s..

en zoek uit hoe jij eventueel akkoord hebt kunnen geven op het tweede abonnement.
Als het blijkt dat jij nooit akkoord hebt gegeven, dan houd dat in dat het contract niet van kracht is dus ook niet bindend.
en kun jij dit bovenstaande gewoon tegen het incassobureau uitleggen, eventuele (incasso) kosten zijn dan ook niet van jou rekening!

Ik kan slap door blijven lullen maar dat help je niet:p
FEIT:
Stilzwijgend verlengen "mag" niet!
Een "sluip contract" mag ook niet!
Incasso kosten zijn niet voor jou, mits je GEEN akkoord hebt gegeven!

wijs me er op als ik het fout heb maar volgens mij heb ik het redelijk goed zo:D

P.S.
Zorg dat je het bewijs via mail kan sturen, scheelt uren werk:p
 
Ik kom dit in mijn werk regelmatig tegen het enigste wat je hoeft te doen is het incasso bureau vragen naar de ondertekende overeenkomst waaruit blijkt dat jij een rechts geldige overeenkomst hebt met HCC.

Als je dit schriftelijk doet (uiteraard wel aangetekend versturen) dan mogen ze geen verdere stappen ondernemen tot ze jou dit schriftelijk hebben doen toekomen.
Als ze sommaties tot betaling blijven sturen hoef je alleen maar te reageren met: 'zie mijn aangetekend schrijven d.d. *datum*'

Als ze dit niet kunnen omdat jij niks getekend hebt zullen ze waarschijnlijk niet zeggen dat ze fout zaten maar hoor je er gewoon nooit meer wat van.

Wat van groot belang is in jou correspondentie jegens het incasso bureau is de dagtekening, jou vraag om een contract met jou handtekening eronder en jou eigen brief met blauwe pen ondertekenen.
 
Ik kom dit in mijn werk regelmatig tegen het enigste wat je hoeft te doen is het incasso bureau vragen naar de ondertekende overeenkomst waaruit blijkt dat jij een rechts geldige overeenkomst hebt met HCC.

Als je dit schriftelijk doet (uiteraard wel aangetekend versturen) dan mogen ze geen verdere stappen ondernemen tot ze jou dit schriftelijk hebben doen toekomen.
Als ze sommaties tot betaling blijven sturen hoef je alleen maar te reageren met: 'zie mijn aangetekend schrijven d.d. *datum*'

Als ze dit niet kunnen omdat jij niks getekend hebt zullen ze waarschijnlijk niet zeggen dat ze fout zaten maar hoor je er gewoon nooit meer wat van.

Wat van groot belang is in jou correspondentie jegens het incasso bureau is de dagtekening, jou vraag om een contract met jou handtekening eronder en jou eigen brief met blauwe pen ondertekenen.

Ik denk dat ik dit als eerste ga proberen.

klinkt raar maar wijs ze even op de wet voor het stilzwijgend verlengen van abbo`s..

en zoek uit hoe jij eventueel akkoord hebt kunnen geven op het tweede abonnement.
Als het blijkt dat jij nooit akkoord hebt gegeven, dan houd dat in dat het contract niet van kracht is dus ook niet bindend.
en kun jij dit bovenstaande gewoon tegen het incassobureau uitleggen, eventuele (incasso) kosten zijn dan ook niet van jou rekening!
Thanks!

Ik kan slap door blijven lullen maar dat help je niet:p
FEIT:
Stilzwijgend verlengen "mag" niet!
Een "sluip contract" mag ook niet!
Incasso kosten zijn niet voor jou, mits je GEEN akkoord hebt gegeven!

wijs me er op als ik het fout heb maar volgens mij heb ik het redelijk goed zo:D
Stilzwijgend verlengen mag schijnbaar wel.

PHP:
Mag een abonnement of lidmaatschap zomaar stilzwijgend verlengd worden?
Ja, dat mag.

Meestal sluit u een abonnement af voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld een kwartaalabonnement op een krant of tijdschrift. Of een jaarlidmaatschap bij een sportschool. Na deze periode kan het abonnement vanzelf stoppen. Maar vaak wordt het abonnement daarna automatisch verlengd. Men noemt dit ook wel een "stilzwijgende verlenging". Dat mag. Maar dit moet dan wel in de algemene voorwaarden staan. En uw abonnement mag nooit automatisch verlengd worden voor een periode langer dan één jaar.

Betaal je nu ook meer dan? Dat mag inderdaad niet zomaar, daar moet je toestemming voor gegeven hebben. Heb je dat? Je verhaal is niet heel duidelijk, we hebben wat meer feiten nodig ;) Sowieso is storneren niet het eerste wat je moet doen, contact zoeken is het eerste.

Ja, betaal nu ook meer.
Eerst was het 47,- voor het tijdschrift abbo.
nu is het 47,- voor het tijdschrift en 26,75 voor HCC.

even kijken of ik het nu goed begrijp hoor? (vind het er niet helemaal duidelijk staan)

ze hebben nu dus van 1 abonement 2 gemaakt??

hebben ze ze wel 2 diensten geleverd om het zo maar te zeggen??

ik zou sowieso als eerste bellen met het incasso buro en het hele verhaal uitleggen en daarna de uitgever bellen en hetzelfde doen!

grtzzz pLaSmA

Inderdaad, van 1 abbo 2 gemaakt.

===============

Aanvulling:
In de brief die ik destijds gekregen heb, stond iets in dat ik een brief moest sturen dat ik niet akkoord ga met een HCC lidmaatschap.
Ik heb hier toen niet op gereageerd. Destijds heb ik alleen "getekend" (niet met handtekening oid) voor het tijdschrift en kreeg daar gratis een HCC lidmaatschap bij omdat HCC de uitgever was.


Als je dit topic leest, dan merk je toch wel een hoop onrechtmatigheden
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste brief:

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs heb ik van u een incasso ontvangen, welke door uw cliënt HCC, aan Intrum Justitia is uitbesteed.

Wat mij hoogstelijk verbaast is dat ik nooit enig contract heb gezien of getekend bij HCC, vandaar mijn verbazing over deze incasso met uw referentie *nummer*.

Indien HCC anders van mening is dan zou ik graag hier bewijs van zien, middels een door mij ondertekend document op naam van HCC m.b.t. het betreffende lidmaatschap.

Hoogachtend,
 
Stilzwijgend verlengen is idd legaal, een goed voorbeeld daarvan is een telefoonabbonement. Als je die niet op tijd opzegt heb je er gewoon weer een extra jaar bijhangen.

Dit lijkt mij alleen heel iets anders, hier gaan ze van 1 naar 2 abbo's. Dat zou toch niet zo maar kunnen.

Ben benieuwd, keep us posted!
 
precies dat gaat dus niet.

Wat ook wel grappig is is dat het tijdschrift door IDG is overgenomen incl klantenbestand van HCC.
Ik heb nooit een contract getekend met IDG, dus eigenlijk zou ik ook alles terug kunnen eisen sinds de overname, toch?
 
Ik zou ze bellen, geld terug eisen en klaar. Verder niet moeilijk doen maar gewoon bellen. werkt vaak en als je beetje praat alsof jij beter bent als die gene gaan ze vaak al gouw om!
 
Heb gister dus die brief verzonden.

Werd ik vandaag (wakker) gebeld dat ze er niks mee deden en omdat ik wel betaald heb, dat er toch een overeenkomst is gesloten.
Ik dacht echt, ik heb een overeenkomst gesloten voor het tijdschrift (49,- per jaar) en voor het gratis lidmaatschap. Niet voor het betalen van 26,75. Ze hebben een machtiging van het tijdschrift.
Ze wilde een betalingsregeling aanbieden, waarop ik heb geantwoord dat ik niet van plan ben om over te gaan naar betaling maar eerst reactie wil op mijn aangetekend verzonden brief.
Ze zei dat zij er niets aan kon doen en ik maar gewoon moest betalen om de zaak niet verder te laten escaleren.
Na de betaling verder aanvechten en dan kon ik waarschijnlijk wel een deel van het geld terug krijgen.
Fijn, betalen voor iets waar ik geen akkoord heb gegeven en een fout is van iemand anders...

Omgekeerde wereld...
 
HCC is wel een partij met lef.

Voor de splitsing ben ik hier akkoord mee gegaan:

Ontvang 8x per jaar het blad automatisch thuis.
Ontvang 6x per jaar gratis de boordevolle Zoom.nl DVD ter waarde van €45 met handige workshops, software en foto- en videomateriaal.
Doe mee aan de online fotowedstrijd op de immens populaire Zoom Gallery.
Word automatisch gratis lid van hcc en profiteer van diverse kortingen.


en daar dan 1 machtiging voor uitgegeven. Nu de splitsing is geweest, denkt HCC dat ze hun machtiging mogen houden.

Oftewel, zij hebben van 1 machtiging, 2 machtigingen gemaakt.
 
Nee ken niet echt een advocaat. Ik kan wel eens langs gaan naar het juridisch loket, of bellen met ConsuWijzer.

Heb gisteravond ook een mail de deur uit gedaan naar HCC.

Geachte heer/mevrouw,

Ondanks dat ik het lidmaatschap al opgezegd heb, wil ik graag reageren op een onterechte incasso die ik van Intrum Justitia heb mogen ontvangen, namens uw organisatie.

Stellig ben ik van mening dat dat ik nooit een contract/overeenkomst getekend heb, waar beide partijen overeengekomen zijn dat ik een dergelijk lidmaatschap waar de incasso over gaat heb aangevraagd. Tevens heb ik aan HCC nooit een machtiging afgegeven en laat staan om geld van mijn bankrekening af te schrijven.

Indien HCC anders van mening is dan zou ik graag hier bewijs van zien, middels een door mij ondertekend document op naam van HCC m.b.t. het betreffende lidmaatschap.

In afwachting van uw bericht.

Met vriendelijke groet,

Marten Janssen

De reactie die ik vanmiddag binnen heb gekregen is de volgende:

Geachte heer/mevrouw Janssen,

Hartelijk dank voor uw bericht.

U geeft aan het onterecht te vinden dat u wij uw factuur uit handen hebben gegeven aan Intrum Justitia. U bent lid van HCC sinds december 2008. u heeft tot nu toe alle jaren het HCC lidmaatschap betaald.

Sinds september 2008 zijn de Hobby Computer Club (HCC) HCC en IDG gesplitst. HCC is verder gegaan als onafhankelijke organisatie, IDG heeft zich vervolgens ontfermd over bladen zoals Computer Totaal, Tips en Trucs en Zoom.

De ontvlechting van HCC en IDG is de reden dat u nu apart wordt gefactureerd voor het HCC lidmaatschap. Wij hebben al onze leden hiervan op de hoogte gebracht middels e-mail, briefpost en meldingen op onze website.

Voor uitgebreide informatie over de voordelen die HCC u biedt verwijzen wij u naar onze website HCC.nl.

Heeft u vragen? U kunt deze stellen via www.hcc.nl/contact of via telefoonnummer 0900 5626333 (€0,20/min).

Vanuit het buitenland zijn we te bereiken op +31 10 7009797.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
 
*UPDATE*
Even gereageerd op het antwoord van HCC.

Beste,

U suggereert dat ik lidmaatschapsgeld betaald heb, maar HCC heeft deze bedragen zelf afgeschreven. Ten onrechte, want na de splitsing is er nooit een overeenkomst getekend of machtiging afgegeven aan HCC. Ik heb nooit een nieuw document ondertekend waaruit blijkt dat er een overeenkomst tussen HCC en ondergetekende tot stand is gekomen. Bij deze verzoek ik u om een ondertekend document naar mij op te sturen waaruit blijkt dat ik een overeenkomst ben aangegaan met HCC.

Daarbij verzoek ik ook u om de incasso terug te trekken wegens bovenstaande reden.

Als blijkt dat ik inderdaad een betaald lidmaatschap ben overeengekomen, ben ik
bereid om de €26,75 voor het lidmaatschap te betalen.

Met vriendelijke groet,
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan