• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beastie

jetskyer

New member
Goedenavond!

Een aantal van jullie zijn al op de hoogte van mijn project genaamd Beastie. Hierover had ik namelijk meteen maar geschreven in mijn voorstel-thread aangezien Beastie de reden is dat op dit forum ben beland.

Even een korte samenvatting:
Ik wil zelf vanaf de grond af een case bouwen voor een stevige PC. De basis is waterkoeling en het doel is hem geruisloos te krijgen bij idle en ook onder load eigenlijk niet te horen is.
Onderhand heb ik wat hardware (althans, de info) bij elkaar gesprokkeld en gekeken hoe het allemaal in elkaar zou passen. Omdat ik niet halverwege het bouwen van de kast erachter wil komen dat het toch net niet past heb ik hem nu voor het grootste deel gemoduleerd in solidworks.

Wat ik erin wil zetten aan hardware: (overigens staat nog niets vast)
- 2500k met stevige overclock
liefste heb ik dat deze dynamisch de kloksnelheid en voltages aanpast naar load ivm verbruik en warmte.
- 1x 7970
later mogelijk een tweede
- 1x SSD
crucial M4 256GB lijkt me wel wat
- 16GB corsair dominator 1866Mhz
- Cooler Master Silent Pro Hybrid 1050W
- Gigabyte GA-Z68XP UD4


met aan waterkoeling:
Swiftech MCP35X + reservoir
XPSC raystorm
watercool heatkiller
homemade externe radiator (zie afbeelding)
Black Ice SR1 280 met 2x Be Quiet! SilentWings 140mm 1000rpm

met aquaero als fan en pomp-controller

De loop:
pomp - slang - 45º adapter - CPU - slang - GPU - slang - quickcoupling + 90º adapter - homemade rad - 90º adapter + quickcoupling - slang - black ice rad - 45º adapter - slang - reservoir - pomp

Airflow:
De twee bequiets zuigen voorin de case lucht aan en drukken het door de rad, vanaf daar zou het (hopelijk) zijn weg naar buiten vinden via de achterkant.
De PSU zuigt lucht naar binnen via het zijpaneel en dumpt het aan de achterkant.


Hier het binnenwerk:
wcpc - internals.5.jpg
Ik moet nog de waterblokken voor gpu en cpu tekenen maar daar had ik vanavond geen zin meer in. Buiten dat, en uiteraard de slangen, klopt de binnenkant wel.

Afbeelding van de buitenkant (met koelribben van homemade rad) komt ergens morgen, die moet nog gerenderd worden (en dat gaat niet zo snel op m'n macbookje)
In mijn eerste draadje is een afbeelding van een voormalig ontwerp maar om verwarring te voorkomen zal ik die hier niet posten.


Nu mijn vraag aan jullie wat jullie hiervan vinden. Ik heb 0 ervaring met PC's (modden, bouwen, of windows in het algemeen, op solidworks na dan) dus het zal me niks verbazen dat ik iets overduidelijks over het hoofd zie.
Bij voorbaat dank voor jullie mening en input.
 
Laatst bewerkt:
Eerst en vooral, het ziet er in ieder geval leuk uit :)
Wat de koeling betreft, ik weet niet wat die buizen precies gaan doen, maar ik denk wel dat het in ieder geval zal draaien met je 2500K en 1 7970, waar ik meer voor vrees is als je later die tweede wilt bijplaatsen, dan zal het wss wel krapjes worden.
 
heh ja, was even vergeten dat dat niet helemaal duidelijk is zonder de volgende afbeelding:
wcpc - external.7.jpg
hier kijk je tegen de achterkant van de pc aan.

hoop dat dit wat duidelijker is, beetje jammer van de belichting maar m'n mac deed al 10 minuten over die afbeelding...
in het midden zie je nog de koperbuis, daar moeten nog 'spacers' omheen die geklemd zitten tussen de koelribben (wat boven en onder zo is)
 
och, met die vinnen erbij zal dat inderdaad wel wat geven als je ze mooi vast kan krijgen. Dan zou ik hem zo maken en kijken welke temps je met je 1 7970 hebt, vallen die mee dan kan je een tweede toevoegen.
 
inderdaad.
ik zit nog wat te twijfelen wat PSU betreft, enermax platimax 1000w ziet er ook veelbelovend uit
[edit] al heeft die volgens mij geen hybrid mode, de seasonic platinum series 1000w wel en heeft helemaal geen slechte reviews
 
Laatst bewerkt:
van voren gezien:

wcpc - external.10.jpg

de hoek is een beetje vreemd door de belichting, maar dit is dus ongeveer het idee.
ik denk dat ik de hoekvittingen zwart ga spuiten en misschien de spacers tussen de koelvinnen voor wat meer contrast, maar dat weet ik nog niet.

wat zijn verder jullie ideeën over de hardware? ik denk aan koolance fittingen en 1/2ID 3/4OD slangen
 
Niet? Dat zou jammer zijn. Ik had verwacht gezien de buizen parallel aangesloten zijn de weerstand 1/3e lager is dan aaneen gesloten. De weerstand van die rad zou dus gelijk staan aan 30-50cm tubing met 'n binnendiameter van 10mm, dat is niet heel veel imo
 
Wat zou dat pompje niet sterk genoeg zijn?
Zit nu op mn iphone dus heb geen goedting om het hierop op te zoeken maar als ik me niet verhis dan heeft de 35x een grotere opvoerhoogte dan de mcp 655 (buiten de 90 graden hoeken is het trouwens enkel rechte buis,dat heeft toch bijna geen weerstand)
Iamand verbeter me maar hoor maar ik zou het BIJZONDER straf vinden moest je pompje niet sterk genoeg zijn
 
4.4 meter.
Daarnaast zou de prestatie van die pomp ietsje beter zijn met het bijbehorende res met de bovenkant als inlet (en intern een stukje buis zodat de inlet omgeven is met water tot vlak boven waar de pomp aanzuigt)

De enige fittings waar ik me zorgen om maak zijn de Koolance VLN3 quickcouplings met daarachter direct een 90 graden bocht. Die 90 graden bocht is niet noodzakelijk, op zich kan op de achterkant ook een U-bocht gemaakt worden met een stuk slang, al moet de bovenste T-fitting dan 90 graden gedraaid worden waar je achteraf niet heel blij van wordt.

Ik hoef echt geen flow van 2,5GPM, naar wat ik gelezen heb wordt de performance van geen enkel blok of rad significant beter van een flow boven de 1,5
Mocht dit niet waar zijn hoor ik het graag!
 
Een mcp 35X gaat dat wel trekken hoor! ik weet nog van DCMM(casemodshow in duitsland) was iemand met hetzelfde princiepe als jou met 10 meter aan koper leiding, hij had 1x mcp 350!
 
welke flowrate raden jullie eigenlijk aan?
ik heb voor zoveel mogelijk delen de pressure drop geprobeerd te vinden:

XPSC raystorm 1,2 @ 1,5GPM
watercool heatkiller 2,5 @ 1,5GPM
Black Ice SR1 280 0,5 @ 1,5GPM
Koolance VLN3 1,4 @ 1,5GPM

kloppen deze waardes ongeveer?
van de heatkiller heb ik de waarde van een gtx480 heatkiller block, in de goede hoop dat dit ongeveer overeen komt met het block voor een 7970
de waarde die ik heb staan de black ice is die voor een 360 rad, maar zoveel verschil maakt dat nou ook weer niet.

enig probleem is dat ik zo met de koolance quickdisconnects al op 7psi kom, wat al meer is dan de druk die de swiftech pomp levert (namelijk 6 psi) en dat is nog zonder externe rad, verdere slangen en 2x 90 graden fitting.

is het performance verlies erg groot als je op 1GPM draait ipv 1,5? bij 1GPM is het drukverlies minder dan 3,5psi totaal dus dat trekt de pomp dan makkelijk.
anders zou ik op zoek moeten naar een minder restrictief gpu block of proberen de quickdisconnects te omzeilen. of de veel duurdere optie, gaan voor een dual-pump setup. alleen zal het geluidsniveau dan bij idle toenemen.
 
Niet zoveel tellen kerel,de pomp trekt het ;)
Volgens mij klopt de berkening ook niet helemaal (je pomp gaat bij lange na niet de beloofde liters per uur geven)
Dus je mag niet de berekening doen hoeveel druk het zou creëeren moest die x aantal liters bv door je koolance fitting gaan want zo werkt het niet
 
Sorry xD
Ik loop nu zoveel te rekenen omdat ik nu nog delen kan veranderen.
Op zich kan de loop ook zonder QDC's. Het grootste nadeel is dat de case dan minder tilbaar is omdat je de koelribben niet los kunt koppelen zonder de loop te drainen.

Als de pomp niet de beloofde GPM's haalt zou ik eigenlijk zeggen dat de pomp het niet trekt.. xD
Maar goed, het blijft zo dat die twee Koolance QCD's evenveel restrictie vormen als een stevig waterblok. Zet me toch weer aan het twijfelen.
 
Je begrijpt toch dat een pomp die bv 1000 liter per uur pompt volgens het boekje,hij dat enkel volledig onbelast kan eh ?
Vanaf het moment dat je er een waterblok opzet word dit al minder, als je in een ietwat degelijke loop 100 liter per uur haalt dan heb je al een zeer goede loop hoor

Ps:twijfel er niet over en zet de quick disconnects er gewoon tussen ;)
 
Dat begrijp ik ja :p
Ik had het idee dat wanneer hij onbelast 4GPM haalt hij in een loop wel 1,5 zou halen.
Ik pas het ontwerp denk ik toch nog ietsje aan. Dan zitten de QDC's gewoon volledig in de kast en bouw ik de bochten achterop lekker met koperen elbow's. Die lijken mij iets minder restrictief en vindt het nog mooier ook.
 
Ik denk dat ik eerst het zonder de QDC's doe. Die kan ik er altijd later nog tussen zetten als ik het te onhandig vind.
Vannacht/morgen laat ik m'n mac nog 1 render draaien. Op de kleur van de elbows en spacers na zou dit dan het definitieve design zijn. Ik heb nu zelfs de fans gemoduleerd dus dat ziet er straks ook mooi uit.

Raden jullie het aan om een stoffilter voor de intake fans voorop te plaatsen? DemciFlex heeft wel leuke filters, zelfs op maat gemaakt en niet idioot duur. Alleen is het nodig? de effectiviteit van de fans gaat er natuurlijk iets op achteruit, al geld dat al helemaal wanneer de rad en fans verstoft zijn.
 
Terug
Bovenaan