• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Aangifte inkomstenbelasting, laat jij het doen of doe je het zelf?

chinx

Member
In 2013 kan je tot 1 april 2013 je belastingaangifte over 2012 doen als je geen uitstel hebt gevraagd en gekregen. Tegen die tijd heb je je definitieve loongegevens en de gegevens van de bank. Het wordt dan ook al tijd om na te denken over je belastingaangifte 2013, belastingtips en de aftrekposten die dan gelden, omdat fiscaal een aantal zaken zijn gewijzigd.

Wie laat zijn aangifte door een ander invullen (tegen betaling)?

Tegenwoordig kan je de vooraf ingevulde aangifte downloaden van de website belastingdienst.nl, maar je moet wel controleren of alles juist is. Met name de aftrekposten waar je recht op hebt.

Zijn er ook mensen hier met inkomen (werk, uitkering of pensioen) die helemaal geen aangifte doen? :icon_cool:
 
Een belastingconsulent uit Enschede heeft vermoedelijk duizenden valse belastingaangiftes ingediend. De opsporingsinstantie FIOD doorzocht dinsdag zijn woning in Enschede en kantoren in Nederland en Duitsland.

Vermoed wordt dat de 63-jarige man voor anderen ten onrechte aftrekposten opvoerde om zo hogere teruggaven inkomstenbelasting te krijgen.

Of de mensen voor wie de man aangifte deed van de praktijken wisten, kon een woordvoerster van de FIOD dinsdag niet vertellen. Ook is niet duidelijk om hoeveel geld het gaat. Wel is duidelijk dat mensen het geld dat ze ten onrechte hebben gekregen, terug moeten betalen.

De man is niet aangehouden. Wel is er administratie in beslag genomen. Het onderzoek van de FIOD beslaat de periode van januari 2011 tot nu.

bron: Man doet duizenden valse belastingaangiften - AD.nl

Dat is niet best de FIOD op je dak.

Vorig jaar laten doen ivm nieuwe woning, maar dit jaar staat alles zo'n beetje al ingevuld. Makkie :)

Als je een fiscaal partner heb, moet je je eigen woning forfait/hypotheekrente aftrek en bezittingen in box 3 beetje gaan schuiven zodat je minder betaalt of meer terug ontvangt. Heb je dat gedaan? Door de totale belastingdruk zo laag mogelijk te houden wordt de belastingdruk, fiscaaltechnisch gezien, geoptimaliseerd. Dat staat nooit optimaal ingevuld dacht ik :) (of je hebt geen fiscaal partner, dan is het zeker een makkie:p)
 
Als je een fiscaal partner heb, moet je je eigen woning forfait/hypotheekrente aftrek en bezittingen in box 3 beetje gaan schuiven zodat je minder betaalt of meer terug ontvangt. Heb je dat gedaan? Door de totale belastingdruk zo laag mogelijk te houden wordt de belastingdruk, fiscaaltechnisch gezien, geoptimaliseerd. Dat staat nooit optimaal ingevuld dacht ik :) (of je hebt geen fiscaal partner, dan is het zeker een makkie:p)

Is eigenlijk gewoon een kwestie van checken of alles goed staat ingevuld, mede omdat ik al een voorlopige teruggave heb. Was idd ff schuiven met bedragen zodat ik toch nog op een negatief saldo kwam. Maar goed, maandelijkse teruggave zorgde er iig voor dat ik niets kreeg, en niets hoef te betalen :).
Mijn voorlopige aanslag 2013 maar eens naar boven bijschroeven....

Werk bij de overheid, woon in een huurhuis... niet veel rede om überhaupt aangifte te doen.
Volgens mij moet ieder werkende individu een belasting aangifte doen? Je krijgt vanzelf toch vanzelf de blauwe envelop in de bus.
 
Volgens mij moet ieder werkende individu een belasting aangifte doen? Je krijgt vanzelf toch vanzelf de blauwe envelop in de bus.
"U moet aangifte doen om belasting te betalen of terug te krijgen. Meestal ontvangt u hierover automatisch bericht. Maar ook als u geen bericht ontvangt, kan het zijn dat u aangifte moet doen".

Bron:
Wanneer moet u aangifte doen?

Added after 53 minutes:

Werk bij de overheid, woon in een huurhuis... niet veel rede om überhaupt aangifte te doen.
recht op huur en zorgtoeslag?
 
Laatst bewerkt:
"U moet aangifte doen om belasting te betalen of terug te krijgen. Meestal ontvangt u hierover automatisch bericht. Maar ook als u geen bericht ontvangt, kan het zijn dat u aangifte moet doen".

Bron:
Wanneer moet u aangifte doen?

Met andere woorden, je moet aangifte doen hoe je het wendt of keert. En als je je geen aangifte doet, dan sturen ze je wel een envelop en dan moet je alsnog aangifte doen, al dan niet over meerdere jaren daarvoor....
 
Soms krijg je ook een brief dat je geen aangifte hoeft te doen. Bijvoorbeeld wanneer je minder dan 6 euro terug moet betalen of minder dan 14 euro terug gekregen hebt bij de voorgaande aangifte. Wanneer er geen wijzigingen zijn (qua inkomsten of uitgaven die betrekking kunnen hebben op de aangifte), dan hoef je geen aangifte te doen.
 
Mijn financieel adviseur vult m voor ons in. Die is toch al op de hoogte van onze ins and outs op financieel gebied.

Maar inderdaad, voordat ik samenwoonde, vulde ik ook jarenlang niks in, want ik had geen koophuis en had na mijn studie geen aftrekposten meer.
 
"Bij de belastingaangifte voor 2012 maken miljoenen mensen gebruik bij de vooraf ingevulde aangifte. Hierbij kunnen mensen er voor kiezen om gegevens over bijvoorbeeld loon, spaartegoeden en schulden al te laten invullen door de Belastingdienst (Lees: Wat er in uw vooraf ingevulde aangifte staat). Dit maakt aangifte doen gemakkelijker en dat zorgt dat mensen steeds vaker zelf hun aangifte doen in plaats van naar een belastingadviseur of accountant te stappen."

Bron: 5 veel gemaakte fouten bij belastingaangifte - Alles over uw belastingaangifte en belastingtips op OverGeld.nl [Belastingen]

Ik zou alleen door accountant of belastingadviseur laten invullen als die het gratis doet :D anders gewoon door vooraf ingevulde downloaden. Als je ondernemer bent, moet je je balans/winst en verlies (jaarrekening) nog zelf invoeren, maar dat is gewoon simpel mbo invoerwerk. Alleen bij het fiscale gedeelte als ondernemer heb je misschien hulp nodig. (zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek , mkb-vrijstelling , Fiscale Oudedagsreserve .. etc).
 
Ik werk niet, geen uitkering, woon in een huurhuis en krijg alsnog geld terug ;).

Zodra jij wel gaat werken en inkomen hebt, moet je gaan middelen:

Middeling sterk wisselende inkomens

In het kort:
laatste 2 jaar geen inkomen, 3e jaar wel inkomen. Dan gemiddelde van die 3 jaren berekenen en dan bereken hoeveel je per jaar betaalt/terug krijgt. Waarschijnlijk heb je dan recht op een teruggaaf, maar er geldt volgens mij wel een drempel.

Dus wwwicked hou er rekening mee, in het jaar dat je "significant meer" inkomen hebt gehad dan 2 voorgaande jaren, ga dan middelen voor die 3 jaren, grote kans dat je wat terugkrijgt of minder betaalt.
 
Ja dan heb je iemand nodig die kennis heeft van fiscale aangiftes: ob, ib, lb, toeslagen etc...

Er zijn ondernemers die de hoofdprijs hiervoor betalen, zzp'ers die zo 5k tot 10k betalen bij bdo, deloitte, pwc of ander acc kantoor. Terwijl het werk voor de helft gedaan kan worden, meestal wordt het werk bij die acc kantoren uitgevoerd door assistent accountants en daarna kijkt de accountant (AA of RA) er ff naar.

Veel ondernemers (bijv. een timmerman), boeit al die zaken zoals prijs/kwaliteit (juiste aangiftes) niet. Als het maar gedaan wordt en winst gemaakt wordt. Gewoon geen verstand van aangiftes etc en geen zin om erin te verdiepen.
Net als dat ik auto wegbreng voor onderhoud (ik heb geen enkel verstand van prijs/kwaliteit bij onderhoud auto), je vertrouwt er maar op dat het naar behoren wordt gedaan en niet de hoofdprijs ervoor betaalt.

Maar als aangiftes verkeerd gedaan worden en na aantal jaar wordt dat ontdekt door belastingdienst, kunnen er naheffingen en boetes komen voor de rekening vd ondernemer (en niet de persoon die aangiftes deed). Dus kijk altijd naar de diploma's van je boekhouder/accountant en vraag offertes op bij verschillende kantoren, doe onderzoek en betaal niet de hoofdprijs :D

edit:
wat info over fiscale fraude:
http://www.mazars.nl/Startpagina/Nieuws/Nieuws/Het-risico-van-fiscale-fraude
(gaat om wat grotere ondernemingen)
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan