• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Opvallend bericht op Prolimatech website

Camacha

Junior Member
Tijdens het opzoeken van de specificaties van een Megalems kwam ik op de Prolimatech website de volgende tekst tegen:

Lapping Warning!
Prolimatech does not condone any type of lapping done to the CPU or to heatsink base. Every Prolimatech's heatsink base is designed on a pin-point scale of how the base is to be flat and/or curved where it's needed to be. We have programed our machines to machine the surface in a very calculated way. Any after-manufacture lapping or modding done to the base will alter the design, hence negating its performance factor as well as its warranty.

Ik snap dat ze roepen dat je je garantie verliest, maar dit is zo'n specifieke waarschuwing dat het performance kost dat ik toch ga twijfelen.

Wat denkt men er hier van?
 
dat je de cooler zelf niet moet lappen is wel vaker zo....
maar dat je de cpu niet moet lappen omdat ze daar de koeler base op ingestelt hebben, nee...
elke IHS is weer anders dus daar kunnen ze nooit rekening mee houden...
 
Onzin, ik heb zelf de prolimatech liggen hier en die was zo bol als een hoedje.
Ik heb hem op mn glasplaats gehad en je kon de koeler zo heen en weer wiebelen.
Daarnaast gaf het 2/3 graden verschil (in de goede richting) na het lappen.
En dan heb ik hem nog niet eens totaal spiegelend gemaakt...
 
ja maar was dat resultaat van het lappen van en je koeler en je cpu?? of alleen je koeler??
want namelijk sommige koelers (en dus blijkbaar ook de promilech) zijn juist expres bol...
dit om te zorgen dat er meer druk en beter contact op het midden van de cpu (waar de core dus zit) is waardoor de koelprestaties verbeteren....
het is hierom dus ook niet ongewoon dat de koelprestaties vaak dan achteruit gaan door lappen ;)
 
dat je de cooler zelf niet moet lappen is wel vaker zo....
Bij welke koelers is dat, en heeft het dan ook echt een negatief effect als je het toch doet? Ik heb wel gehoord van ietwat holvormige waterkoelblokken, wat naar wat ik begrepen heb iets met drukverdeling te maken heeft maar zelf ben ik dit nog niet tegengekomen.
Ik probeer een beetje feit en fictie te scheiden hier, want van je koeler verpesten wordt niemand blij :003:


Onzin, ik heb zelf de prolimatech liggen hier en die was zo bol als een hoedje.
Ik heb hem op mn glasplaats gehad en je kon de koeler zo heen en weer wiebelen.
Daarnaast gaf het 2/3 graden verschil (in de goede richting) na het lappen.
En dan heb ik hem nog niet eens totaal spiegelend gemaakt...

Zijn er nog andere mensen met een Megalems die hem hebben gelapt? Tot nu toe kom ik op Sanders na eigenlijk alleen maar mensen tegen die het niet aandurven of die het niet nodig vinden. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met een gelapte Megalems (en welke kant de temperatuur dan opging).
 
ja maar was dat resultaat van het lappen van en je koeler en je cpu?? of alleen je koeler??
want namelijk sommige koelers (en dus blijkbaar ook de promilech) zijn juist expres bol...
dit om te zorgen dat er meer druk en beter contact op het midden van de cpu (waar de core dus zit) is waardoor de koelprestaties verbeteren....
het is hierom dus ook niet ongewoon dat de koelprestaties vaak dan achteruit gaan door lappen ;)

Dat verhaal is inderdaad niet geheel onlogisch, alhoewel een goede koeler dat al niet nodig zou hebben in mijn ogen, omdat die al perfect aan hoort te sluiten.
Verder is het de zaak van de gebruiker om te zorgen dat hij niet scheef gemonteerd wordt oid

Het geval was bij mij: dat ik eerst mn CPU gelapt heb, dit scheelde al iets maar was niet geheel tevreden, dus heb ik de koelplaat ook maar gedaan.
Wanwege fluctuaties in kamertempereaturen kan ik niet 100% duidelijk zijn maar het scheelde 5 tot 8 graden,
waarvan er dus 2 tot 3 van het lappen van de koeler zelf afkomstig zijn.
 
Het enige dat ik me kan indenken is dat ze de base zodanig bol maken dattie beter aansluit bij een specifieke serie processors. Lappen is dan ongunstig. Met een (goed) gelapte proc zal je ALTIJD betere temps hebben met een koeler die ook gelapt is.
 
Een processor unit zit NOOIT in het midden owja wacht een oude p4 uit 1999zonder HT:p

Hier wat plaatjes.

hier een Qcore
intel_quad.jpg


I7
intel_i7-975_extreme_processor_12.jpg


i5
diagram.jpg


okok het zit wel ONGV in het midden maar als je dus een bolle koeler heb mis je toch een groot gedeelte van de procc aanrakings vlakte omdat ze dus ook UIT het midden zitten.
 
daar ben ik het niet mee eens...
een bowed koeler zal altijd betere koelprestaties geven ook al is de cpu lapped

ik zou het graag aantonen met een test, maar daar heb ik zoizo de spullen niet voor
 
de kracht komt door het bowen veel meer in het midden...
daardoor zal de IHS (ook al is hij super netjes en vlak lapped) een beetje (hoe klein ook) doorbuigen en daardoor net dat beetje betere warmte doorgeven :)

256qtd4.jpg


maar dan moet je wel het blok netjes gemount hebben (mooi in het midden van de IHS)

daarom zou je dus om te testen een blok moeten hebben die bowed is
dan moet je dus beslissen of je het op een lapped of niet cpu wilt testen

je begint met testen als de koeler nog niet lapped is die mount je een aantal keer (en bij elke mount test je dan voor de temps onder load en idle en ondertussen de kamer temp rekening houdend)

daarna moet je de koeler dus gaan lappen en dan de tests opnieuw gaan draaien


kortom je moet een koeler "verneuken", je hebt aardig wat koelpasta nodig en je hebt een zeker wel vrije dag nodig om te testen en dan ook nog een (paar) uurtjes om de resultaten netjes te verwerken ;)
 
Hier heeft iemand een HK 3.0 gelapped... slecht idee....
Lapping the Heatkiller 3.0 [Top tip: DON'T DO IT!] - XtremeSystems Forums
Swiftech blokken zijn ook licht gebogen en die moet je ook niet lappen.

Misschien is de reden dat de blokken licht gebogen zijn dta als je hem srak monteerd hij strak trekt en dan precies recht is... als hij al recht is kan het zijn als je strak op je cpu schroeft hij hol komt te staan van overspanning...
 
dat zou alleen waar zijn bij gigantische core's (relatief naar de IHS)

maar omdat het bowed stuk wel het stuk precies boven de core(s) bedekt is het nog wel beter (zodra dus eigenlijk de cores "erbuiten" gaan vallen zal dus de niet bowed beter worden)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan