• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Voorbereiding, Onderhoud en Levensduur.

Blackruby

Senior Member
Zou iemand een lijstje kunnen maken wat er allemaal komt kijken bij de voorbereiding van je setje? (Zoals bijvoorbeeld schoonmaken enzo.) Ook zou het handig zijn als iemand aangeeft wat er allemaal aan onderhoud bijkomt (en hoe vaak) en wanneer je dingen moet vervangen. (Levensduur.)

(PS: Freddy, je mag deze TS kapen om er een mooi lijstje van te maken, zodat andere mensen er ook baat bij hebben.)
 
Een ruwe lijstje van mij wat ik altijd doe:
-Waterkoeling set samenstellen, dit is al het halve werk :p Want dan inventariseer je al.
-Alvast bepalen waar je de radiator/reservoir gaat plaatsen en hoe je de slangen laat lopen.

Als je de set eenmaal thuis hebt:
-Hardware uit elkaar halen (bij een nieuwe PC is dat niet nodig natuurlijk)
-Hardware schoonmaken, alle stof wegblazen met een airduster
-Waterblokken op de hardware
-Fittingen erop
-Radiator monteren
-Hardware in de kast
-Reservoir monteren
-Slangen aansluiten
-Onvoorziene problemen oplossen (met nadruk op onvoorzien)
-Lektesten
-En het systeem draaien :)


Qua onderhoud valt het reuze mee.
Ik vul om de twee maanden mijn reservoir bij.

Om de jaar kan je eventueel het vloeistof verwisselen, maar dat is niet noodzakelijk als je temperaturen gewoon goed zijn en niet last hebt van verkleurde slangen.
 
Alleen bij de radiator kan dat aan te raden zijn.

Dat gaat heel makkelijk.
Je koopt bij de kruidvat paar flessen gedistilleerd water (50 cent per fles/liter).
Je vult de radiator met gedistilleerd water.

Dopjes erop draaien of vingers op de aansluitingen houden.
Flink schudden en het water weer uit laten lopen.

Dit herhaal je tot je vindt dat het water wat eruit komt helder genoeg is.
 
Ik kan me herinneren dat sommige mensen de gewoonte hebben hun water blocks ook eerst even schoon te maken met Heinz ketchup (lichtelijk zuur dat miniscuul bovenlaagje weghaalt).
 
Met ketchup maak je de blokken schoon als ze al gebruikt zijn en er vlekken op zitten en dof zijn geworden.... als ze nieuw en schoon zijn heeft het ketchup gebeuren geen zin...
 
Hmm, geen idee, denk dat ik soms gewoon dingen wil melden, zelfs al weet ik ze niet zeker.

Ik ga me, zoals altijd, maar houden aan een Mark Twain quote:

"It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt."
 
Over de levensduur kan ik het volgende melden, mijn setje werkt al sinds zomer 2004 zonder ernstige problemen, ik heb 1x een pomp vervangen en dat was alles eigenlijk!
En hij draait toch zeker 7 uur per dag,en soms 24/7 als een download niet zo vlot gaat :107:
Een paar maanden geleden is het hele setje mee verhuist naar een nieuwe pc, en nu gaat hij weer vrolijk verder, dus het is de investering zeker waard!!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan