• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Naar binnen of buiten??

mukkel

New member
Hallo iedereen,

Een kort vraagje die waarschijnlijk wel eerder is gevraagd, allen kon zon snel geen topic vinden.

Vandaag is m'n WC-setje binnen gekomen van Highflow. :051:
Maar wat is nu het beste kwa lucht door je rad heen sturen?
Ik heb een 240mm rad en de Cooler Master Advanced II behuizing.
Hier past mooi een 240 rad boven in.

Is het nu beter om koude lucht van buiten door je rad naar binnen te trekken?
Met gevolg dat je warme lucht in je behuizing krijgt + extra stof in je rad.

Of gewoon lucht vanuit je behuizing door rad. naar buiten sturen.
Warmere lucht tov buiten de behuizing, maar minder stof ect.

Een opmerking hierbij is als ik van buiten naar binnen blaas een Push opstelling heb
En van binnen naar buiten en Pull. ivm. dikte Rad + ventilator. Dan zit het erg strak tegen m'n geheugenbalkjes.
(Het past wel, maar als ik geheugen wil bijprikken, moet de fan er eerst uit)

Wat is jullie advies?

mvg, Michael
 
Met een goede airflow in de kast maakt het niet zo heel veel uit. De lucht van buiten naar binnen is altijd een beetje beter voor de temps van de onderdelen welke watergekoeld worden. Of je dat verschil in temps nodig hebt voor een betere overklok of iets dergelijks is de vraag.
Heb je dat kleine tempverschil niet nodig, dan is de stof die van buiten meegenomen word in de radiator imo een zwaarder wegend argument dan het koelprestatie argument.

De lucht die uit het rad komt is niet veel warmer dan de lucht die een paar cm verderop erin ging. Dat scheelt hoogstens een graad of drie.
Zolang die lucht maar weer met de luchtstroom in de kast buiten de kast komt, zal de boel niet verder opwarmen dan een verschil van hoogstens drie graden met de lucht voor de radiator.
Het is vooral de luchtverplaatsing in de kast die voor het warmtetransport van de overige onderdelen zorgt. Als de temp in je kamer 20c is, zal de lucht die dan door de radiator is geweest nog genoeg ruimte hebben om de warmte van de overige dingen in de kast ook mee te nemen.
Dan zijn er nog altijd mensen die zeggen dat de lucht van boven naar beneden blazen "tegen de natuur ingaat". Warme lucht stijgt idd als er geen fans in de buurt zijn. In de meestal kleine ruimte van een PC behuizing kan je de luchtstroom met de fans alle kanten opsturen.
Als je een pc met als voornaamste doel superstil, kan je weer wel gebruik maken van die stijgende lucht als hulpmiddel voor de luchtverplaatsing.


Maar een goede luchtdoorstroom in je kast zal er altijd voor zorgen dat de interne temps niet zo gek veel afwijken van de omgevingstemp en daardoor het koelprestatie verschil tussen die fan-oriëntaties kleiner houden.
Stofcontrolle is dan denk ik belangrijker dan die kleine tempverschillen. Voor je rad kan je natuurlijk ook weer stoffilters zetten, maar dat heeft weer invloed op de luchtstroom door het rad en dus op de koelprestaties. :)
 
Ok, bedankt voor de reacties,

Dus als ik niet na een paar graden meer of minder kijk, maakt het niet veel uit kwa koel-prestatie.
Dan kies ik toch binnen naar buiten. ivm stofcontrolle dan maar iets moeilijker bij m'n geheugen kunnen.

Voor push/pull zal ik even de link van Freddy door bladeren :) thx!
 
Toch nog een extra vraag.

Ik zie ook veel shrouds voorbij komen, om een grotere luchtkamer tussen fan en rad.
Dit zou de airflow verbeteren en geluid verminderen. Scheelt dit veel of is dit meer voor "fanatics" .

mvg.
 
De koelprestatieverschillen zijn klein tussen wel of geen shroud.


FanShroudTest4-25mm1350.png

http://martinsliquidlab.i4memory.com/Radiator-Fan-Orientation-And-Shroud-Testing-Review.html


Die getallen zijn zelfs nog de verschillen tussen de watertemp en de inkomende luchttemp.

Binnen elke opstelling zullen die verschillen weer anders zijn. In die test kwam hij er ook nog een achter dat met hogere fansnelheden een shroud een groter effect heeft als met lagere fansnelheden.


Een shroud scheelt zeker wel iets in geluid. Dat is al te merken wanneer je bv de afstand tussen bepaalde fangrils en een fan vergroot of verkleint.




Op zich zou je kunnen zeggen dat een shroud alleen voor de fanatics is. Anderzijds kan je er ook een sport of doel op zich van maken om de temps iets lager te krijgen. Alle beetjes bij elkaar opgeteld zorgen dan toch weer voor een paar graden tempwinst tov een niet geoptimaliseerde set.
 
:) ik had toevallig 3 foto's gemaakt. Met een half complete pc (Alleen de loop even checken)
Voor de rest niets bijzonder, een klein / kort loopje.

Over een maand of 2 komt er op m'n GTX570 ook een waterblok en een 2de 240mm waterblok (2 Pass) onder in de behuizing.


Foto-IVVF8RRQ-D.jpg

Foto-URHTRP3E-D.jpg
 
Alleen ben ik er vergeten een drain in te zetten... niet erg handig voor onderhoud en uitbereiding.
Achja. tis m'n eerste WC-setup, die drain komt er straks gelijk bij in :)

Ik ben nu op het werk. Loop draait de komende uren nog wel om te ontluchten.
Morgenvroeg even het setje goed testen met temps.
 
Laatst bewerkt:
Zijn anti-knikveren die had ik gelijk mee besteld. Ik wist niet of de slangen snel zouden knikken.
Bij ontvangst kwam ik erachter dat ze erg stug zijn. Opzich zijn die veren dus niet nodig, maarja wegdoen is ook zonde.

Achteraf vind ik het ook wat minder, maar ik heb een gesloten zijscherm en zie er toch niets van ;)

Hopelijk draait alles nog, zit nu nog op het werk en heb dalijk geen zin om te dwijlen :p
 
update :)

Hij heeft gans de avond en nacht doorgelopen => geen lekage.
Net even een uurtje prime95 gedraaid
Core i7 920 @4Ghz (200*20) met een vcore van 1.3V
Foto-FF6MPFVM-D.jpg


Volgens coretemp 0.99.5 liggen de cores rond de 60graden met een uitschieter naar 67.
Met de CM V8 zaten de cores met deze instelling rond de 80/83graden.
M'n pc draait alleen op 4Ghz met eventuele benchmarks.

Normaliter draait hij 3.6Ghz op 1.2V.
Met dit setje zijn de temps nu idle/tijdens surfen 30-35graden
En full load rond de 55 graden. Met fans op 1150 rpm zodat je ze amper hoort.

Kort om ik ben erg tevreden met dit setje.:woot:woot
Zeker omdat er vrij oude mx2 pasta opzit die ik al een jaartje of anderhalf/twee heb liggen ;) (En het niet netjes aangebracht is)

Met de uitbereiding komt er gelijk MX4 op. Maar hij kan er zo wel een paar maandjes tegenaan.

Edit: mmz hoe krijg ik die screen groter op "clickable"?
anders hier de normale link
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FF6MPFVM.jpg
 
Ik kon het niet laten en heb al eerder m'n 570 blok + 2de rad besteld. ;) :p
De 2de 240mm rad komt onder in de kast.

Geld hier nog steeds pull naar buiten? of ga ik dan te veel lucht naar buiten brengen?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
Hightower Opzoek naar 280mm rad grills Gezocht 0
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
M Op zoek naar deze kabel voor Hitbox Venom Arcade stick Gaming 3
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
Freddy Brook Console Converters (PS3 naar PS4, XBOX naar PS etc.), Fighting Board en meer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
Freddy Halo naar Arcade hallen Gaming 3
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
TinusB Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Matt Black BP-MBWP-C08 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Swiftech H220X2 uitbreiden naar Formula XI MB chipset Waterkoeling 60
Big 8 Pin Voedings Kabel naar Ssd aansluiting Hardware & Software 6
C 4pin molex splitter naar 4 pin molex (3x) PCB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
TheDeeGee Male 4-Pin GPU naar Female 4-Pin PWM HighFlow Webshop 8
Limecat Op zoek naar een betere PSU Hardware & Software 2
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Bas9466 MSI GTX 980 2 X 8 PIN verloop stukje van 6 naar 8 pin of gewoon nog 1 8 pin kabel kan Problemen & Oplossingen 0
Bas9466 Ben opzoek naar een product voor mijn Core x9 fan controller card met usb aansluitin Problemen & Oplossingen 9
H Headhunter upgrade naar nieuwe pc Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
S Op zoek naar 2pin moederbord naar aan/uit, Reset switch kabel langer dan 30cm Cases en Modding 2
U hardware shift van corsair 450D naar fractal node 605 (met hulp van de kat) Gallery & Build Logs 2
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
Bjorn@demichiel.nl Opzoek naar waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 173
B 4-PIn naar 3-Pin ?? Overige Koeling 3
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
MrGiorgio Minder naar de bioscoop? Films / Movies 12
D ben op zoek naar een waterblock van Bitspower HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
F Playstation 4 / PS4 - HDMI naar VGA met converter? Gaming 11
L LED strip connectie naar moederbord vraag Handleidingen en Installatie Tips 2
A Bestaande OS overzetten naar RAID 0 ? Handleidingen en Installatie Tips 4
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
F Waterkoeling (500 euro) i 7 4770k 3.5 ghz overclock naar 4.5 ghz met MSI GTX 780 TI Advies Waterkoeling Setup 29
Freddy [GEVONDEN] Nintento Game Cube kabel naar Televisie Gevonden 2
faljukin 800D naar 900D Gallery & Build Logs 13
N naar welke tempratuur kijken\programa Waterkoeling 3
DieHard [GEZOCHT-DIENST] Terugzetten van HTC One x naar vorige android en eventueel rooten. Gevonden 0
C opzoek naar begeleiding voor een build (PGB) Cases en Modding 8
olympus 12v accu naar 12v auto/gloeiplug stekker Electronica 9
retrorick Mijn verandering naar een betere computer... Gallery & Build Logs 7
C Help??!?!?! Quadcore q6600 2.4 naar 3.6? Overclocking 6
Freddy Garage omtoveren naar home gym en hobbyhoek Overige Builds 47
C pakket verzending naar belgie Algemene Discussies 4
stigma overstap naar de GTX680 NVIDIA 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan