• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Koeling verbeteren mogelijk?

Robin

Member
Heb momenteel dit:

Corsair crystal 680x behuizing met standaard LL fans. Achterin destijds een 140mm LL fan erbij geplaatst.

Systeem is momenteel een AM4 systeem, maar ga naar AM5.

Als laatst heb ik een XFX RX7900 XT gekocht.

Dat ding geeft mij de doorslag om de koeling te verbeteren.. Als je de kaart op de staart trapt komt er hele hete lucht in de behuizing te zitten.

De case fans zijn aangesloten op het moederbord. En ben niet zo FAN van dat systeem, want het enige wat je volgens mij kan doen is een fan curve in het bios instellen.
En heb dus geen zin, om voor elke instelling weer in het bios te moeten zijn.

Dus of ik moet gebruik maken van het moederbord, of via corsair eigen ICue software. standaard kastje wat bij de behuizing komt kan alleen de LEDs aansturen.

Heb om dit reden laatst nog een commander pro gekocht. Zodat het wel mogelijk moet zijn om de fans aan te sturen via icue.

Nou schijnen die corsair fans niet zo heel best te zijn als het op cooling aan komt. (meer voor het uiterlijk)

Kan er natuurlijk andere fans erin monteren, maar wil ook niet gigantische herrie hebben.

Nou zou ik bijvoorbeeld de front 3x fans 120mm kunnen opwaarderen naar 140mm.

Ik vraag me af of ik wat opschiet als ik geheel overstap op QL fans? ( ook de reden dat ik op de oude ook wat ben uitgekeken)
 
Wat belangrijk is dat je een goede airflow hebt in de kast, beste is evenveel fans die frisse lucht in de kast trekken en fans die (opgewarmde) lucht uit de kast blazen.

Kan je een foto plaatsen van jouw systeem, dat geeft beter beeld van de situatie :)

En wat zijn jouw temperaturen nu van CPU en GPU (idle en load)?
 
cpu is niet echt het probleem, daar zit een 280mm corsair capellix H115i

Alleen gpu maakt onder belasting zoveel warmte, dat als ik het zij deurtje open doe gewoon die warmte voel.

De LL 140mm fan achter voelt ook warm aan.. Alleen lijkt net of dat de gpu meer warmte maakt dan het uit de kast kan krijgen.
 
Als de CPU niet boven 60 graden uitkomt en GPU niet boven 120 graden, dan hoef je eigenlijk geen zorgen te maken.

De fans draaien wel voluit als je aan het gamen bent?
Zo niet, dan de fan programma aanpassen dat ie voluit moet gaan draaien bij een bepaalde CPU temperatuur bijvoorbeeld.

Als die al voluit draaien en je vindt dat de warmte niet snel genoeg de kast uitgaat, dan idd sterkere fans overwegen.
 
Als de CPU niet boven 60 graden uitkomt en GPU niet boven 120 graden, dan hoef je eigenlijk geen zorgen te maken.

De fans draaien wel voluit als je aan het gamen bent?
Zo niet, dan de fan programma aanpassen dat ie voluit moet gaan draaien bij een bepaalde CPU temperatuur bijvoorbeeld.

Als die al voluit draaien en je vindt dat de warmte niet snel genoeg de kast uitgaat, dan idd sterkere fans overwegen.

GPU niet boven de 90. 120 is gekkenwerk.

Custom fan profiel aanmaken kan ook helpen, als je de GPU op stock hebt staan kan het zijn dat de GPU fans pas bij een graad op 80 hun best gaan doen.
 
Als de CPU niet boven 60 graden uitkomt en GPU niet boven 120 graden, dan hoef je eigenlijk geen zorgen te maken.

De fans draaien wel voluit als je aan het gamen bent?
Zo niet, dan de fan programma aanpassen dat ie voluit moet gaan draaien bij een bepaalde CPU temperatuur bijvoorbeeld.

Als die al voluit draaien en je vindt dat de warmte niet snel genoeg de kast uitgaat, dan idd sterkere fans overwegen.

Enigste wat ik wil is dat ik van zoveel mogelijk ontstane hitte uit de kast wil kunnen afvoeren.
En dat lijkt met de huidige config niet zo geweldig te gaan.

En met een Node pro kan je geen fans sneller of langzamer laten draaien.
En wat er op het moederbord komt via het bios ben ik ook niet zo kapot van.
Wil dit liever gewoon in windows met een applicatie of programmatje zelf kunnen bij regelen.

De front fans in die behuizing zijn standaard 120mm.
Was eigenlijk al een tijd geleden dat ik me bedacht had deze fans al te upgraden voor 140mm.
Aangezien je een wat hogere opbrengst hebt met een wat lager geluid.
 
GPU niet boven de 90. 120 is gekkenwerk.

Custom fan profiel aanmaken kan ook helpen, als je de GPU op stock hebt staan kan het zijn dat de GPU fans pas bij een graad op 80 hun best gaan doen.
Gaat meer om de hitte uit de behuizing sneller af te voeren. Dat de GPU dan 80 graden haalt zal denk ik geen probleem zijn.

Het ding genereert zoveel hitte dat het gewoon niet uit de kast kan. Althans niet zo heel snel.
 
Gaat meer om de hitte uit de behuizing sneller af te voeren. Dat de GPU dan 80 graden haalt zal denk ik geen probleem zijn.

Het ding genereert zoveel hitte dat het gewoon niet uit de kast kan. Althans niet zo heel snel.

Daarom zeg ik, fan profiel maken zodat je GPU er veel en veel langer over moet doen om 80 graden te halen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
I Koeling tv meubel vraagjes. Overige Koeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
D Vraag over 2080ti koeling Overige Koeling 2
J Koeling Chokes en Mosfet's msi 1070 gaming x Overige Koeling 2
R Versterker koeling in TV meubel Overige Koeling 20
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
R Meubel koeling Overige Koeling 5
F Koeling Threadripper 3960x Waterkoeling 5
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
X Koeling HiFi kast Cases en Modding 23
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
wijthoef Koeling i7 7440 Overige Koeling 4
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
M aanpassingen voor betere koeling. Waterkoeling 8
meneer peer advies koeling ysplitsing & quickrelease? Advies Waterkoeling Setup 9
B NON-PC: pc koeling systeempje voor koelen 3 CNC motoren Waterkoeling 10
C Advies lucht koeling array controller Overige Koeling 3
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
D koeling pasta verwijderen van de cpu en gpu en atic cooling plaatsen op cpu en gpu Overige Koeling 1
H Voldoende kracht/koeling voor loop ? Advies Waterkoeling Setup 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
C Lage 775 koeling Overige Koeling 0
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
J Eerste water koeling set (800d) Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
WiSK NCase M1 (mini ITX, 12 liter, water koeling, fab Lian Li) Cases en Modding 20
F gpu koeling voor gigabyte hd radeon 7950 ver 2:0 Advies Waterkoeling Setup 0
PlayGamble [IN-ACTIVE] Koeling RAD, Pomp, Reservoir Verkocht 5
Viepert [IN-ACTIVE] Koeling, sleeving etc Verkocht 3
S Hulp bij 3xHD7950 koeling Advies Waterkoeling Setup 1
reclamations Water koeling advies Advies Waterkoeling Setup 6
R Koeling voor Matrox QID LP PCIe Overige Koeling 8
1 Water koeling Recom evo power station 300 euro budget Advies Waterkoeling Setup 10
G Koeling Matx case Waterkoeling 38
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
G Cryo-TEC extreme koeling/Wie helpt me om dit samen te stellen ?! Advies Waterkoeling Setup 6
G Cryo-TEC extreme koeling goed? of alternatief? Overige Koeling 0
M Nvidia GTX 560 koeling Overige Koeling 5
J Water Koeling Case Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan