• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Htbt

meneer peer

Tja, fruit....
Home Theater Beer Tap (HTBT)

Na een paar weken van wat geheimzinnigheid en rare vragen stellen op het forum, hierbij dan de start van een nieuw buildlog.
Het wordt de volgende in de reeks van de Home Theater serie.

Vorig jaar voor The Party heb ik de Home Theater Beer Cooler gemaakt. Dit was een erg leuke build. Echter tijdens Campzone 2015 kwamen we er achter dat de capaciteit van de HTBC niet voldoende was.

Na dik 3 weken studie en planning presenteer ik u:
The Home Theater Beer Tap.
De naam zegt het al, een biertap.
Dit gaat echter geen gewone biertap worden. Het idee is om een gooi te doen naar een biergekoelde pc met speakers, schermen en online dashboard. De hele mikmak.
En nu kun je je afvragen, kan dat zo maar? Geen idee, maar na 2 weken lang materialen en technieken te hebben gestudeerd zou het theoretisch moeten kunnen.

24-05-2016
Vandaag half Nederland doorgereden om materialen te halen.
Maar de plannen zijn er inmiddels en het grootste deel van materiaal om de tap en behuizing te maken.
Het idee is om er een mobiele tap van te maken. Hiervoor is gekozen voor een koeling die de gehele fusten koelt. Dit omdat er op Campzone geen stromend water is voor een watergekoelde tap.

Nu nog even wachten op de order van Highflow met alle slangen, fittingen etc.

Afbeeldingen zeggen meer woorden.
Ik zal proberen het log deze week meerdere malen te updaten.

Vragen? Stel ze gerust!

IMG_9233.jpg
IMG_9234.jpg
IMG_9235.jpg
IMG_9237.jpg
IMG_9238.jpg
IMG_9239.jpg
IMG_9240.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_9236.jpg
    IMG_9236.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
25-05-2016

Vandaag een start gemaakt met het frame en de koeling geplaatst.
Voor morgen staat op de planning:
- het frame afmaken.
- koeling uitlijnen en de schotten binnenin de bar uitlijnen (kan pas als koeling op zijn plek zit)
- Daarna gaten zagen voor bekabeling en koeling.

Hieronder wat beeldmateriaal van de progressie.
XV0GHgH.jpg

o4OGHOf.jpg

RjwMPvs.jpg

DAbNN9A.jpg

c5YZlkF.jpg

8ZAdsO9.jpg

jhXdXFd.jpg

2SiGWTE.jpg

CBkcUe8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag vooral bezig geweest met uitlijnen van alle panelen (Daar gaat stiekem heel veel werk in zitten).
De plekken voor de monitoren en het moederbord zijn ook bepaald.
Ook heb ik nog even naar de ophanging van de frontplaat gekeken. Uiteindelijk besloten om rampa moeren te gaan gebruiken. Dit zorgt er voor dat ik de voorkant van de bar er zo vaak af kan halen als ik wil.
En dat is wel handig als ik wat wil vervangen.

Morgen ga ik niet veel klussen want ik moet her en der nog wat onderdelen voor de tap gaan halen.

Wat er nog moet gebeuren:
- Meer gaten zagen voor de koeling
- Gat voor de tap zagen
- Frontplaat maken
- CO2 fles plaatsen
- Planken plaatsen
- Deurtjes hangen (1 links en 1 rechts)
- Opstaande rand maken aan de voorkant
- Aflakken
- Speakers monteren
- Moederbord en schermen monteren
- Tap & tapblad monteren
- Leidingwerk
- Elektra


_MG_9252.jpg
_MG_9253.jpg
_MG_9254.jpg
_MG_9255.jpg
_MG_9256.jpg
_MG_9258.jpg
_MG_9259.jpg
 
Vandaag bestond de hele dag uit afspraken etc. etc.
Wel heb ik iemand gevonden die voor niet al te veel geld de missende onderdelen nog kan leveren :)
Dus niet heel veel kunnen doen.
Op de tussenwand heb ik de plek voor de monitoren bepaald en ventilatie gaten gezaagd voor de koeling.
Tevens heb ik het pakketje van Highflow in ontvangst mogen nemen :) Dat is altijd leuk!

_MG_9260.jpg
_MG_9261.jpg
_MG_9262.jpg
 
Vandaag weer lekker door Nederland gescheurd.
Ik had namelijk iemand gevonden die mij kon helpen met het leidingwerk voor de tapkraan etc.
Helaas is de tapkraan en fustkoppeling die ik al had niet echt geschikt voor wat ik er mee wil doen, dus toch maar nieuwe aangeschaft. Dan is het in één keer goed. En ga ik verderop niet tegen problemen aanlopen.
Dus vandaag thuisgekomen met tapzuil, kraan, fustkoppeling & reduceer voor Co2
Tevens ook even een Co2 fles van 2KG op de kop getikt (met inhoud)

Morgen weer verder met de constructie.
Vandaag wel besloten dat ik de onderkant van de bar nog ga verstevigen door er een houten balk onder te monteren.
Hij zakt namelijk nu nog een beetje door wanneer de schroeven niet vast zitten. Dit gaat alleen maar erger worden wanneer en 2 fusten van totaal ongeveer 50KG in worden gezet.
En je wil het hout zo stresvrij mogelijk vastzetten aan elkaar, anders gaat alles lopen trekken en heb je kans dat het na langere tijd alsnog krom gaat staan.
Deze bar moet natuurlijk wel jaren mee gaan.

_MG_9266.jpg
_MG_9268.jpg
 
Gisteren weer lekker lopen klussen.
Zoals aangegeven in de vorige post wilde ik de onderkant nog verstevingen.
Uiteindelijk besloten om hiervoor aluminium balken te gebruiken van 4x4x100CM.
Die gaat nu dus echt niet meer doorzakken.

Tevens een start gemaakt met het opknappen van het tapblad en de tapkraan/zuil.
Deze zaten vol krassen.
Ik zie het RVS tapblad als 1 grote cpu die ik aan het lappen ben.
Inmiddels is deze opgeschuurd tot korrel 800. Ik wil deze tot korrel 2000 gaan schuren en dan polijsten.
Voor het polijsten had ik in eerste instantie alleen een haakse borstel. Echter na een korte test op de achterkant, bleek dat deze wel heel makkelijk strepen achterlaat.
Maar met behulp van een microvezeldoek en wat tape heb je zo een mooie polijst borstel die je er wel recht op kan zetten en dus niet streept.
Het rooster in de bak ga ik niet verder schuren dan korrel 400. Ik vind dat het zo namelijk wel een mooi effect krijgt.

Ook zijn nog de gaten voor de speakers gezaagd uit de tussen wand, de ventilatie gaten vergroot en alvast de 1e dwarsbalk gemonteerd met helicoils voor de montage van de voorplaat.

_MG_9269.jpg
_MG_9270.jpg
_MG_9272.jpg
_MG_9273.jpg
_MG_9274.jpg
_MG_9275.jpg
_MG_9279.jpg
_MG_9278.jpg
 
Gisteren vooral bezig geweest met bepalen waar de bedrading ed. moet komen.
Tevens de omlijsting gemaakt voor het moederbord waar de led strips geplakt gaan worden.
Dat is nog een nauwkeurig werkje, want nadat het frame is gemaakt moet er nog een schuin profiel in aan de binnenkant zodat je niet in de ledstrips kijkt.
Vervolgens het geheel afgewerkt met zwart plakfluweel, dit weerkaast nagenoeg geen licht. De foto's zijn ook genomen met flits en dan blijft het zwart ook echt zwart.

Ook nog begonnen aan de window van de voorplaat. Echter werd het weer erg laat, en ik wil niet de hele buurt wakker houden met het gefrees.

Helaas zit mijn vrije week er weer op en moet ik vandaag gewoon weer aan het werk. Het wordt dus weekend/avond werk vanaf nu.

_MG_9280.jpg
_MG_9281.jpg
_MG_9282.jpg
 
Vandaag even het tapblad opgepoetst en de binnenkant in de eerste laklaag gezet. Hiervoor moet je bij MDF wel even goed de randen afsmeren zodat deze niet te veel verf opzuigen. Als je dat niet doet gaat namelijk je hele constructie krom staan.
Ik ben dus lekker in de weer geweest met plamuur want dan worden de randen ook meteen strak ;)

Ik had alleen niet goed gekeken naar de droogtijd van de lak.. Dit duurt dus 18 uur en ik kan dus morgen pas de 2e laklaag aanbrengen :(

Tevens is mijn huisgenoot alvast begonnen met het eerste prog werk :)

_MG_9285.jpg
_MG_9284.jpg
_MG_9290.jpg
_MG_9291.jpg
_MG_9288.jpg
_MG_9286.jpg
 
Dit weekend was de buitenkant van de bar aan de beurt om in de lak te zetten.
Nadat de montage plaat voor de schermen af was, ben ik maar eens begonnen met het zwart lakken van het geheel.
Toen ik vorige week bij de Action was om lak bakken en rollers te halen (Die zijn echt fijn voor geen geld), kwam ik ook blikken zwarte lak tegen. Ik dacht, "het zal wel niet zo goed dekken en wat kun je nou verpesten aan een pot lak?".... Nou schijnbaar dus alles.
In eerste instantie ziet het er prima uit, totdat het gaat drogen.
Zelf na 4 lagen lakken ziet het er nog niet uit. Naast dat het voor geen meter dekt lijkt het ook niet egaal te drogen met plakkerige plekken tot gevolg.

Nu had ik bij de montage plaat het er dik opgezet en dacht ik dat het daar aan lag. Dus de overige panelen maar heel dun gedaan. Het resultaat blijft echter het zelfde.

Morgen maar het hele ding weer opschuren en even fatsoenlijke lak kopen.

_MG_9292.jpg
_MG_9294.jpg
_MG_9296.jpg
_MG_9297.jpg
_MG_9298.jpg
_MG_9299.jpg
 
mdf zuigt nu eenmaal heel veel. Ik gebruikte altijd eerst een goede grondlak daarna opschuren en dan pas lakken. de kop ze kanten verf even verdunnen aangezien dit het meeste zuigt. vergeet niet om zowel de boven als onderkant te lakken dit ivm krom trekken bij grotere platen
 
Dat heb ook juist gedaan.
De witte binnenkant heb ik met speciale keukenkasten lak gedaan.
Dat ging prima. Niets mee aan de hand.

Dit weekend de zwarte lak laag grondig opgeschuurd en nu polyurethaan lak er overheen.
De eerste laag was al heel erg goed gedroogd.
Deze zojuist nogmaals opgeschuurd en de 2e laag er op gezet.

De kop kanten van de plaat heb ik afgesmeerd met MDF filler, hoef ik me ook geen zorgen te maken over de zuiging ;)

Ik zal straks even het resultaat posten van de laatste lak laag als deze een beetje gedroogd is.
 
Terug
Bovenaan