• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

2e pomp voor grotere flow?

Xwardox

Junior Member
Ik wil mijn flow vergroten. Het is nu 2LPM met mijn Swiftech MCP655 pomp. Ik wil de tweede pomp in serie zetten met de huidige pomp. Ik heb gelezen dat parallel soms problemen kan opleveren.

Welke pomp levert een 2x zo grote flow als de MCP655 met ongeveer dezelfde (of hogere) druk. Ik heb een opvoerhoogte nodig van 4m, omdat mijn radiator op zolder staat.
De tweede pomp komt ook op zolder te staan dus geluid is minder belangrijk. Het zou wel handig zijn als ik hem kon aansluiten op mijn Koolance TMS200 controller.
 
het is uiteraard altijd als je 2 pompen gaat gebruiken het beste als je gewoon eenzelfde pomp neemt ;)
verder zou ik als ik jou was de pompen direct achter elkaar plaatsen, dit omdat als er zo een lange slang naar omlaag hangt hij mischien moeite heeft water aan te zuigen (en je dus eigenlijk weer een reservoir nodig hebt)

met 2 dezelfde pompen zul je niet precies een 2X zo hoge opvoerhoogte hebben, maar wel een heel end in die richting :)

heb je verder ook al eens nagedacht voor een andere pomptop voor je pomp?? (dit verhoogt vaag ook de opvoerhoogte/flow :) )
 
Voor in serie heb je idd altijd twee dezelfde pompen nodig. Het water stroomt overal even snel dus zou de zwakkere pomp een extra restrictie worden voor de sterkere pomp.

Verder een centrifugaalpomp heeft geen zelfaanzuigend vermogen; pompje zuigt dus niet, maar "duwt" het water alleen weg.
De hoogte van een wc set zorgt ook niet voor extra weerstand. Het is meer de lengte die voor die weerstand zorgt. De hoogte heeft geen invloed omdat er in de afgesloten omgeving van de waterkoelloop net zoveel water omhoog gaat als dat er naar beneden gaat. Het effect van de zwaartekracht staat daarom altijd op 0. Zou je de set vlak op de grond leggen is dus hetzelfde als alles rechtop zetten.
Het is dus vooral de lengte van de slangen die voor de extra weerstand zorgen in dergelijke wc sets. (geloof dat ik ergens las dat je 18.5 mtr slang erin verwerkt heb :p)
 
Thanks guys, maar volgens mij ben ik er nog niet.

heb je verder ook al eens nagedacht voor een andere pomptop voor je pomp?? (dit verhoogt vaag ook de opvoerhoogte/flow)
Ik heb een "EK Waterblock EK-D5 X-Top g1/4 Rev 2"

Het water stroomt overal even snel dus zou de zwakkere pomp een extra restrictie worden voor de sterkere pomp.
Als dat zo is dan moet ik ze misschien toch niet in serie zetten maar parallel.
Dat zal ook meer flow opleveren.

De hoogte van een wc set zorgt ook niet voor extra weerstand. Het is meer de lengte die voor die weerstand zorgt. De hoogte heeft geen invloed omdat er in de afgesloten omgeving van de waterkoelloop net zoveel water omhoog gaat als dat er naar beneden gaat. Het effect van de zwaartekracht staat daarom altijd op 0. Zou je de set vlak op de grond leggen is dus hetzelfde als alles rechtop zetten.
Het is dus vooral de lengte van de slangen die voor de extra weerstand zorgen in dergelijke wc sets. (geloof dat ik ergens las dat je 18.5 mtr slang erin verwerkt heb )
Met 2 pompen in serie krijg ik meer druk, maar dat heb ik niet nodig.
Als ik 2 pompen parallel zet zou ik meer flow krijgen.

Probleem is dat ik de ene pomp in mijn kast wil laten staan en de andere op zolder wil plaatsen.

Zou ik het probleem kunnen oplossen door bij beide pompen een bypass te maken. Waarschijnlijk moet er dan ook een terugslag klep in die bypass opgenomen worden.:017:
 
2 lpm = 120 l/uur lijkt me weinig.

Maar belangrijker is dat ik graag op zolder een 2e pomp wil hebben zodat ik de pomp in mijn systeem kast heel langzaam of uit kan zetten.

Ik wil de pomp in mijn kast niet uit de loop halen, omdat ik dan mijn systeem niet meer mee kan nemen.
 
hoe heb je die 2 liter per minuut berekent???

en de eene pomp om zachtjes zetten is juist onhandig, je moet namelijk beiden pompen hetzelfde "instellen" om te zorgen dat de een niet de ander kapot draait, of de een niet juist een restrictie vormt...
dan had je namelijk net zo goed 2 compleet andere pompen kunnen nemen...

maar waarom wil je de eene in je kast traag laten draaien dan?? hoor je hem dan uberhaupt???
 
Vind t zowiezo een beetje raar verhaal met spullen op zolder en de andere helf beneden , maargoed t lijkt me vrij logisch dat je twee pompen op de zelfde snelheid gaat laten draaien of je loop verandert naar 2 loops met 2 reservoirs anders gaat t niet werken hoor ;)

dope heeft gelijk anders gaat t niet werken
 
Afgezien van de extra flow onderwerp, als ik het goed begrijpt wilt Xwardox 1 pomp in de PC hebben, zodat zijn PC mobiel blijft voor bijvoorbeeld LAN parties :D

In principe heb je dan twee loops, 1 loop in de PC en 1 loop op de zolder.
Als je dan naar een LAN party gaat, dan wil je alleen de loop in jouw PC in werking hebben.
Klopt dat?

In dat geval kan dit een oplossing zijn:
Koolance 4-Way Switch Valve / Kraan VLV-SW2X4

Dan kan je "schakelen" tussen twee loops.
 
Afgezien van de extra flow onderwerp, als ik het goed begrijpt wilt Xwardox 1 pomp in de PC hebben, zodat zijn PC mobiel blijft voor bijvoorbeeld LAN parties
Klopt en de kraan van Koolance is hier helemaal geschikt voor :icon_mrgreen:

hoe heb je die 2 liter per minuut berekent???
Dat meet ik met de Koolance INS-FM17 Coolant Flow Meter , de TMS200 controller en de bijbehorende software.
Kan zijn dat ik een te lage waarde meet omdat ik mijn flowmeter verticaal heb gemonteerd. Koolance zegt daar niets over, maar op het forum worden wel problemen genoemd.

Met de tip van coolfris heb ik het volgende verhaal gevonden over de werking van centrifugaal pompen in serie en parallel. Daar lees ik niets over gelijke toerentallen. Bij een parallel schakeling kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Voordat ik wat ga bestellen moet ik me nog wat meer in deze materie verdiepen.:icon_pidu:
 
ga ook voor de grap eens naar deze site en download en gebruik daar eens martins flowrate estimator

Hier heeft iemand zijn huiswerk gedaan. FF snel invullen en ik zie direct dat mijn gemeten flow ongeveer de helft is van wat het zou moeten zijn. Dat kan aan de flowmeter liggen, die ik verticaal ipv horizontaal gemonteerd heb.
Wat ik ook direct kan zien is dat een 2e pomp in serie mijn flow verdubbeld.

Het is niet helemaal duidelijk of Martin ook daadwerkelijk getest heeft met 2 pompen.
 
Hier heeft iemand zijn huiswerk gedaan. FF snel invullen en ik zie direct dat mijn gemeten flow ongeveer de helft is van wat het zou moeten zijn. Dat kan aan de flowmeter liggen, die ik verticaal ipv horizontaal gemonteerd heb.
Wat ik ook direct kan zien is dat een 2e pomp in serie mijn flow verdubbeld.

Het is niet helemaal duidelijk of Martin ook daadwerkelijk getest heeft met 2 pompen.

die heeft het niet allemaal precies voor getest... die heeft gewoon berekeningen en alles (al heeft die gozer alles wel al een keer gedaan :p )

hij heeft het eigenlijk ALTIJD goed :p
hij is een goeroe op het gebied van WC hij heeft talloze reviews (onafhankelijk) gemaakt, maar is echter gestopt en daar is skinnee nu meer verder gedaan :)
 
Heb ook nog even voor je in het verleden gespit op het onderwerp parrallel pompjes gebruiken. Kwam een topic tegen op xs met wel waardevolle info over dit onderwerp. Die komt dan voormamelijk van nikhsub1, Cathar, en Martinm. + een topic waar Petra (de eigenaar van Petratech) zijn testresultaten presenteert over zijn toen net uitgekomen PetraTech pomp topje. Maar dat is verder nu niet interessant. Leuke is dat i ook nog even heeft uitgetest wat meer voordeel geeft: twee pompen in serie of parallel.

[Petra]

DDC Top & Pump Performance Comparison (Petra's, Radiical, Alphacool, etc.)

parallel testing:

Experimental cooling loop 1 (average restriction):


Test results:

Ddc+ w/ petra's top: 12.00v -- 2.32 gal./min. | 13.80v -- 2.58 gal./min.

2x ddc+ w/ petra's top (series): 12.00v -- 2.78 gal./min. | 13.80v -- 3.08 gal./min.



2x ddc+ w/ petra's top (parallel): 12.00v -- 2.43 gal./min. | 13.80v -- 2.78 gal./min.

...and a more graphical representation:

anbz94.jpg


...more evidence that, even in a somewhat low restriction loop, parallel pumps don't do much.
parallelchart.jpg

edit: plaatje/grafiek is zoek



[/Petra]


Hieronder wat quotes uit dat andere topic. Het is eigenlijk vooral waterkoelgod Cathar die het topic zijn waarde geeft. Maar halfgod martinm en ervaren tester niksub1 bevestigen elk op hun manier wat Cathar zegt.


Pumps in series vs. Parallel



nikhsub1

You guys need to understand something, pressure resistance of a loop is not a FIXED number... it depends how much pressure you are throwing at it. An RD-30 will create WAY more resistance in the same loop as an Eheim 1048!

conference pretty much nailed it - with series you are doubling head and parallel doubling max UNRESTRICTED flow rate - key word is UNRESTRICTED. Another factoid to ponder is the quadrupling effect as conference mentioned. To DOUBLE the flowrate in a given system, you in essence need 4x the pumping power - or the more PROPER way to look at it is if you DOUBLE the flowrate in a given system you have just increased pressure drop by a factor of 4.


Cathar
Turtle1, people have run the physical tests, and have crunched the maths.

Even today, in series is still better most of the time. Not always though. It depends on the pumps used and it depends on the back-pressure.

You simply can't wade in and make sweeping generalisations that everyone should put their pumps in parallel. It's simply not true for everyone, and it's not even true for more than maybe 10% of users.

You have a very unique setup you're designing Turtle1, with 3/4" tubing, large fittings on low-flow-resistance PA160.1's, and so on. I don't even know what waterblocks you have on your system or what configuration you're putting them in. Series? Parallel?

Petra's tests show us that in series in best for the average user who has CPU block, maybe a GPU block, 1/2" ID tubing or smaller, a double-pass radiator, and any of the commonly used pumps.

Turtle1, in the other thread you were talking about wanting to push 8gpm flow rates. I can tell you now that while what you're discovering is relevant to you, it's not relevant to 99.9% of people who water-cool.

As much as people want to attack the maths of it, we need the maths because the answer is not so simple that it could be explained to a 2yo.

I'll try to make it simple:

When we put two pumps in parallel, we double the peak unrestricted flow rate. If our loop is so unrestrictive that with just one pump that the main limiting factor is the single pump's peak flow rate, then yes, it'll be better to put two pumps in parallel.

When we put two pumps in series, we double the pressure head. If our loop is restrictive enough AND we're not currently limited by the peak flow rate of a single pump, then having the pumps in series will be better than parallel.

Where is this "magical" crossover point? That's where the need the maths to find out. I tried to work out a rule of thumb for it in the past, and it roughly worked out to 70% of the pump's peak flow rate.

- If with a single pump the system's flow-rate is greater than 75% of the pump's rated peak flow rate, then having the pumps in parallel with be better.
- If with a single pump the system's flow-rate is less than 70% of the pump's rated peak flow rate, then having the pump in series will be better
- Between 70-75% is where the cross-over point usually will lie, and you can go with either.


If you don't care for the maths of it, follow the above 3 rules, and you'll likely never go wrong.


Martinm210

Pumps in series will still perform better than parallel from what I can see. I've been working on some graphs here:
DualPumpResultsSeriesvsparallel.jpg


Series:
DualPumpResultsb.jpg


Parallel:
DualPumpResultsParallel.jpg


You have to be in an extremely low restriction condition before parallel becomes the better option.


Het komt er op neer dat in de meeste gevallen de pompen parallel aansluiten geen prestatiewinst geeft tov de pompen in serie. Alleen wanneer er zeer weinig weerstand/restrictie in de loop zit kan parrallel een voordeel zijn.

Jouw loop is volgens mij vooral dankzij die grote lengte aan slangen vrij restrictief. Daarom is de kans heel klein dat de pompen parallel aansluiten je veel prestatiewinst gaan opleveren.

In serie is het niet zinvol om één pomp langzamer te laten lopen dan de ander. Of dat slecht is voor de pompen kon ik niet vinden. Misschien wel bij pompen waar de waaier/impeller met een as direct vast staat op de motor. Maar bij de DCC pompjes is dat niet het geval. Daarom denk ik dat de snellere pomp alleen maar extra weerstand te verwerken krijgt van de langzamer draaiende pomp.



Vond ook nog via een XS topic het volgende:

Series / Parallel Pumping Analyzer with Autoplot - Joe Evans, Ph.D

Excel bestand waarmee je parallelle en serie opstellingen kan analyseren. In hoeverre dat relevant is voor een waterkoelopstelling zou ik niet weten. Maar misschien is het wel leuk om even naar te kijken.



Dit dus allemaal met betrekking tot de prestatie verschillen in flow tussen parallel en serie.

Jij zit natuurlijk met je eigen unieke opstelling waar de wens om de PC los te kunnen koppelen van een deel van de koeling de grote uitdaging is.

Hieronder een tekeningetje van een mogenlijkheid om de pompen in serie aan te kunnen sluiten en ook af te kunnen koppelen:

2uyt7wz.jpg

:p

Als je het zoldergedeelte er met de snelkoppelingen eraf koppelt, doe je het kraantje open en heb je weer een open loop in de kast. (die zwarte lijn is de kast)De koolance extreme flow snelkoppelingen zijn dan wel aan te bevelen. Die hebben duidelijk minder weeerstand dan de kleinere snelkoppelingen. (althans volgens mijn "zachtjes er door heen blaastest" ;))
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Pomp voor Aqua-Computer Aquaero 6 XT Advies Waterkoeling Setup 1
DutchChilles Combinatie Bitspower top en EK Housing voor DDC pomp Handleidingen en Installatie Tips 5
S Mening/Advies voor nieuwe pomp/reservoir Advies Waterkoeling Setup 1
TeQ99 Pomp overleden. tijd voor een nieuwe maar welke. Advies Waterkoeling Setup 6
M Pomptop, waarom een top voor een pomp? Advies Waterkoeling Setup 2
XenoMorpH Maak je eigen pomp psu voor het lek-testen :) Handleidingen en Installatie Tips 7
T Pomp genoeg voor.... Waterkoeling 4
N Pomp voor 2 radiatoren Advies Waterkoeling Setup 17
L 12V molex fan kabel voor H60 pomp Electronica 2
N Alphacool VPP655 Pomp: Schroefring voor Bitspower top? Waterkoeling 8
alain-s [REFUSED] Pomp stand voor EK-D5 X-TOP Verkocht 0
E Te veel flow voor systeem / Pomp te sterk? Waterkoeling 5
R D5/MCP655 Pomp krachtig genoeg voor 2x GTX480, CPU, Chipset, RX360, BI GTX240? Waterkoeling 14
D Pomp advies voor dual loop I7 systeem Advies Waterkoeling Setup 14
vincent controler voor liang D5 pomp. Waterkoeling 1
S advies pomp voor behuizing Waterkoeling 7
Baloo.be tops voor Laing pomp Waterkoeling 2
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan