• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Mapster project

Mapster

New member
Hallo Highflow'ers,

Dit word mijn eerste watercooling project en wil graag de build met jullie delen. Deze build word mijn derde PC die ik zelf in elkaar schroef en voor het eerst dus met waterkoeling. Erg spannend! (voor mij dan :hmm). Ik hoop op advies en tips tijdens mijn build aangezien mijn ervaring nul komma nul is. Veel gelezen op dit forum en in een andere topic al wat advies gevraagd en ook gekregen http://forum.highflow.nl/f40/waterkoeling-i7-3770k-gtx680-first-timer-13325/.

De hardware setup van de PC:

Case: Caselabs M8
Mobo: Asus Sabertooth Z77 socket 1155
CPU: Intel core i7 3770K 3.50GHz
Ram: Corsair 4x4 GB Dominator @1600GHZ CL7
GPU: Asus GTX680 DCII Top 2GB
SSD: OCZ Vertex 4 256GB
HDD: 2x Seagate 1TB SATA600
2x Western Digital 500GB SATA300
PSU: Corsair AX850 modulair
Fans: Corsair SP120 quiet edition (10 stuks)
Corsair AF 120 quiet edition (1 stuks)
DVD: Samsung DVD SATA

Vandaag de bestelling bij Highflow gemaakt;

Pomp: 1x Swiftech MCP35X Pump
Rads: 2x XSPC RS360 Black
Res: 1x EK-Multioption RES X2 - 250 Advanced
CPU: 1x XSPC RayStorm CPU WaterBlock Intel - XS-RAYS-INT
GPU: 1x EK-FC680 GTX DCII - Acetal+Nickel CSQ
1x EK-FC680 GTX DCII Backplate - Black
Slang: 3x Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - WHITE
Water: 4 x Feser VSC - Heat Carrier
1x Feser Aqua - Ultra Pure Water (t.b.v. spoelen van rads)
Fitting: 7x 10MM (3/8) Bitspower Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black BP-MBCPFD-CC2
1x Bitspower G1/4 T-Block Matt Black BP-MBTMB
Drain: 1x Bitspower 2xG1/4" Fillport Matt Black BP-MBWP-C04
1x Bitspower G1/4 Matt Black Stop Fitting BP-MBWP-C06
1x Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Mini Matt Black BP-MBWP-C42
1x Bitspower Valve / Kraan Matt Black BP-MVV-MBK
Overig: 1x Lamptron FCT Fan Controller 6x 30W Channels - Touchscreen - Black
1x Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (20g)
1x Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
2x BitFenix 3-Pin Splitter naar 3x 3-Pin Fan - 60CM Sleeved Black/Black
1x PSU Bridging Tool 24 pin
1x Revoltec Ultra Bright Cold UV Light - 30cm
1x Trechter
1x Slangknipper (10-40MM)


Ik kom nog wat fittingen tekort maar deze heb ik bewust uit de bestelling gehaald omdat ik niet zeker weet hoe de setup daadwerkelijk gaat uitpakken. Zo heb ik nog een 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Bitspower Schroeffitting 90 graden Rotary - G1/4 Matt Black BP-MB90R2LCPF-CC2 of Bitspower G1/4 Matt Black Dual Rotary 90 Degree IG1/4 Adapter BP-MB90R2 fitting nodig op de top van het reservoir en weet ik niet zeker of de slang de knik kan maken door de mobotray en ik heb wellicht nog enkele Bitspower G1/4 Matt Black Triple Rotary Mini Snake-Style Dual IG1/4 Adapter BP-MBSR3 nodig.


Nu is het wachten op de levering van Highflow :)

Doelstelling van de build is stiller en looks, de build word zwart/wit.
Hierbij al wat pics van de hardware:

Case:

P7020090.jpg

P7020088.jpg

P7020091.jpg

P7020092.jpg


Componenten:

P7020078.jpg

P7020085.jpg

P7020084.jpg


P7020082.jpg


Dit is een schets wat ik in gedachte heb:

Watersetup.jpg




Kreeg nog een tip van een vriend (Ryan!) om het volgende toe te voegen aan deze watersetup:

goudvis.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update 1:

De eerste componenten geinstalleerd. HDD's, SSD, voeding, DVD brander en case fans zitten erin.

Maar ook de eerste tegenvaller; Mobo moet terug naar leverancier en word waarschijnlijk vervangen voor een nieuwe. Het schroefje van het kapje waar 1 van de assist fans moet worden geinstalleerd is "lam" en draait door doordat de fitting is gescheurd.

Inmiddels reactie gehad van 4launch en ik kan het mobo omruilen.

Pics volgen nog.
 
Laatst bewerkt:
Update 2:

Inmiddels is het mobo omgeruild voor een nieuwe. Prima service trouwens van 4launch; kreeg netjes een mail dat ik het mobo kon terugsturen of komen brengen. Voor het laatste gekozen en ik kreeg direct aan de balie een nieuwe mee. Deze hadden ze al op voorhand besteld voor me.

Vorig weekend en vandaag de hardware in de case geschroefd;

P7170130.jpg


Toch er handig zo'n removable mobotray!


P7170133.jpg


Assist fans geinstalleerd op het mobo, RAM erin, CPU erin en exhaust fan geinstalleerd. De PCi sloten die ik (nog) niet gebruik afgedicht met de meegeleverd dustcovers.


P7170146.jpg


Vast wat kabels aangesloten om te kijken hoe ik straks uitkom met kabelmanagement en de verwachte loop.


P7170143.jpg


Veel ruimte, ik hou van een clean look.


P7170148.jpg


DVD brander erin gesleuteld en in de 3de bay komt straks de fancontroller. Tevens de 3 Corsair fans (met dustfilters van Silverstone) geinstalleerd. Jammer dat je de witte ringen nu niet meer ziet maar ik heb een hekel aan stof in mijn case.


P7170139.jpg


HDD bays erin gezet inclusief de SSD (OCZ Vertex 4 256Gb) en de 2 SATA's (Seagate 1 TB's) alsmede de PSU. Kom er nu ook achter dat ik wat 3/6gb's connectors te kort kom. Direct even op Highflow gekeken en al een paar mooie uitgezocht. Worden besteld te samen met de nog ontbrekende fittingen. Maar dat is voor later. Waarschijnlijk wil ik er nog een SSD bij om deze in raid 1 te kunnen zetten. De HDD's komen eveneens in raid 1. Daarmee laat ik de "oude" SATA's (Western Digitals green 500 gb) vervallen i.v.m. te kort aan aansluitingen op het mobo (2x sata600, 4x sata300, 2x sata600 Asmedia)


P7170153.jpg


De achterkant nu met PSU en mobo backplate.


Nu heeft deze case 2 x 2 USB 3.0 aan de frontpanel zitten. Er lopen dus ook 2 x 20pin connector vanuit de frontpanel. Op het mobo zit maar 1 USB 3.0 20pin aansluiting. Ik heb al een beetje lopen googlen maar nog geen splitter (of iets dergelijks) kunnen vinden.

Wellicht hebben jullie hier een oplossing voor??
 
Update 3:

Vandaag was het pakjesavond!!! Iets te vroeg voor het jaar zou je zeggen maar geloof me......... zo voelde het!

De deurbel gaat.....hartkloppingen....... GLS koerier met een jute zak (kartonnendoos).......... en een stralende glimlach van ondergetekende. Het heeft even geduurd maar daar is dan eindelijk mijn eerste Highflow pakketje;

P7270002.jpg


En ja, met de originele Highflow lolly;

P7270006.jpg



In de avond maar vast een beetje begonnen met in elkaar zetten;

P7270007.jpg

Eerst maar eens de rads spoelen met demi water. Ergens gelezen in een van de topics op Highflow forum dat dit niet onverstandig is.

P7270010.jpg

Ondertussen maar de koelpasta aangebracht op de CPU.

P7270011.jpg

XSPC Raystorm erop gemonteerd. Ging trouwens niet echt soepel in eerste instantie. Verschuift makkelijk van plek en de springschroeven moeten eerst geheel vast gedraaid worden (A en B screw) voordat je het block op de CPU en backplate bevestigd.

P7270012.jpg

Nog een pic van de Raystorm op het mobo

P7270019.jpg

Rads in de top geplaatst. In eerste instantie was de bedoeling dat ik de een pull setup zou creeëren echter kwam een push setup beter uit zonder te hoeven zagen. Er zitten nu nog gewone Bitmap fittingen op maar ik ga er twee vervangen voor een 90 graden fittingen zodat de rads in de top in elkaar overlopen.

P7270020.jpg

Pic van de andere kant, direct vast de Bitfenix 3pin splitter op de fans aangesloten.

P7270014.jpg

Binnen aanzicht met de fans en rads gemonteerd.

P7270023.jpg

Dit moet het drainpunt gaan worden van de loop. Zal nog een kleine extender moeten bestellen om deze mooi recht te laten lopen (ten opzichte van de pomp).

P7270024.jpg

Vertical bracket gemonteerd; hierop moet de tube reservoir komen. Nog even gaatjes boren voor de holder en dan kan deze er tegen aan. De reservoir zal recht boven de pomp komen te hangen en in het zicht van de window door.

P7270032.jpg

Fancontroller in de bay geplaatst. Verder nog niet aangesloten maar om de afstanden binnenin te kunnen bepalen wel zo handig.

Dat was het tot zover. Van de week weer verder met reservoir en GPU.

Nu tijd voor een biertje!
 
Laatst bewerkt:
hangt er vanaf wat je kwaad noemt. Je temps zullen wel hoger uitvallen dan met een dunner laagje of de 'rijst-korrel'-techniek. Ook zal er bij een te dik laagje redelijk wat aan de kanten uit komen. Als je pasta dan geleiden kan je mogelijks problemen krijgen(maar moet al flink dik zijn daarvoor). Aan de andere kant ben je wel zeker dat hij contact maakt zo :sarc:
 
Update 4:

Vandaag eerst maar eens begonnen met het overschot aan koelpasta te verwijderen van de CPU. Overtollige koelpasta verwijderd, voornamelijk van het koelblok weggehaald.

Vervolgens de videokaart aangepakt; zoals jullie weten is dit mijn eerste waterkoeling build en een GPU is zeker niet het goedkoopste onderdeel van een PC dus dit is dan ook best spannend. Althans voor mij dan.

P8010003.jpg

Het betreft een Asus GTX680 DCII TOP editie.


P8010007.jpg

Na wat schroefwerk en de stockkoeler te hebben verwijderd ook de GPU van koelpasta ontdaan.


P8010019.jpg

Laagje koelpasta (MX-4) op de GPU en de phase regulators en de nodige pads aangebracht en vervolgens het block erop gemonteerd.


P8010020.jpg

En van de andere kant.


P8010021.jpg

De backplate van EK erop gemonteerd voor een mooi geheel plaatje.


P8010029.jpg

Inmiddels ook enkele gaatjes geboord in vertical plate ten behoeve van het reservoir.


P8010035.jpg

Inmiddels in de bodem een gat uitgefreesd ten behoeve van het drainpunt. Nog niet te te zien op deze foto maar zo komt wel de drain te staan.


P8010025.jpg



P8010032.jpg

Videokaart erin gehangen.


P8010033.jpg



P8010031.jpg

Zo meeste hardware zit er nu wel in.


Vanavond direct maar een paar fittingen bijbesteld bij Highflow;

2x Bitspower G1/4 Matt Black 90 Degree ID 1/4 Adapter BP-MBWP-C39
Beide 90 graden fittingen komen op de rads bovenin de top. Ik heb precies 2.1 cm ruimte om een 90 graden te maken zodat de rads via een tube in elkaar overlopen bovenin de top (de 2 fittingen aan de binnenzijde worden vervangen voor de 90 graden fittingen);

P8010036.jpg



2x Bitspower G1/4 Matt Black Five Rotary Snake-Style Dual IG1/4 Adapter BP-MBSR5DG
1x voor de top van het reservoir en 1x voor het drainpunt naar de GPU toe.

1x Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Mini Matt Black BP-MBWP-C42
1x Bitspower Matt Black G1/4 Fitting Spacer BP-MBWP-C25
Beide om het drainpunt mooier te laten aansluiten op de pomp.

2x BitFenix SATA Kabel 30cm - sleeved black/black
2x BitFenix SATA Kabel 30cm - sleeved white/black
Voor de SATA's. Voor de SSD gebruik ik de meegeleverde 600gb kabels maar deze vind ik wel mooi voor de SATA schijven.

Als de bestelling binnen is hoop ik volgend weekend de tubes en lights te hebben geinstalleerd en wordt het tijd om proef te gaan draaien.

Prettig weekend allemaal, zolang het nog duurt.

Greetz,

Mapster.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg deze. Moet nog wel wat wennen aan de nieuwe layout van die waterblokken.. lijkt wel op van die rubber verpakkingsstrips

Ik moet zeggen dat ik de blokken erg mooi vind. In het echt zien ze er niet "nep" uit. Ieder zijn smaak natuurlijk maar ik ben er qua uitstraling iig blij mee. Nu nog kijken hoe ze de graka koel houden ofc.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Even voorstellen Mapster Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan