• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Databeest

Hakker

Junior Member
Mijn eerste Custom Casemod Project nouja zelfs de eerste Casemod in zijn algemeen en laat ik het gelijk maar goed aanpakken.

Na eeuwen op zoek te zijn geweest om een goede fileserver te maken die ik ook naar bepaalde LANs kan nemen kwam ik maar niks tegen dus trok ik mijn stoute schoenen aan en ben ik begonnen met het maken van een eigen kast van de grond af aan die modulair is.

Er komen 2 kasten voor de harde schijven voor 2x 24 schijven daarboven komt een kast met de benodigde hardware als mobo, voeding, raid kaart en SAS expanders.
Om gewicht te besparen wordt alles gebouwd uit aluminium.

Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden heb ik een schets gemaakt in sketchup
fileserver_model.jpg

De kast wordt ietsje breder maar mijn sketchup skills zijn niet zo geweldig maar over het geheel klopt het heel aardig.

Wat je niet hoeft te verwachten is iig een PC met uber hardware. De PC wordt grotendeels gebouwd uit oude hardware die ik nog had liggen. Niet dat dat zo slecht is trouwens maar je zal geen waterkoeling en de allernieuwste spullen gaan zien :) daar wordt het project toch al te duur voor :p

Heul veul alu
IMG_0340.jpg

Aluminium buizen van 25, 30, 50 & 60 cm

IMG_0341.jpg

IMG_0346.jpg

De koppelstukken om het geheel te verbinden.

IMG_0347.jpg

Ze tools: een vijl en een hamer voor vandaag

IMG_0349.jpg

IMG_0350.jpg

STOP!!! Hammertime

IMG_0352.jpg

IMG_0353.jpg

IMG_0355.jpg

Ja de laatste zit niet vast aangezien ik te weinig koppel stukken had gekregen ;( maar dat is allemaal goed gekomen.

Nou het frame zit nu dus in elkaar zonder ook maar een popnagel, las te hoeven maken. Wel handig als je voor geen ene meter kan lassen en alu lassen is toch een vak apart.

Voor de volgende update... het begin van de ellende. HDD racks maken en vijlen.
Het begin van de ellende
 
Laatst bewerkt:
Los van het feit dat 48 disks veel te veel is (maar je moet doen wat je wilt ;) ), gaat dat niet gewoon verloren als die dan op een simpel moederbordje zet en via een simpele ethernet aansluiting deelt? Wat ga je er op draaien btw? gewoon windows of een van de leukere opties?
 
als eerste maar eens iedereen bedanken die dit als een interresant project zien :) Het is misschien een beetje megalomaan maarja ik heb zoiets pak het groots aan of doe het niet.

@enthernal
Uhm de kast krijgt een standard atx bord op het moment maar ik kan zonder problemen zo een HPTX bord erin kwijt als ik wil. De bovenste kast is namelijk 50x60x25cm.
Op het moment heeft het bord in kwestie 2x pcie16 en 2x pcie8 aansluitingen daarnaast 2x gbit ethernet, maar snelheid is niet mijn prioriteit. Het is leuk om er een 10 gbit nic erin te stoppen maar het is absoluut niet rendabel op het moment of iemand moet het me sponsoren :p

48 disks komt er ook niet gelijk in. het zullen 6 arrays van 8 schijven worden. En als je zoals mij echt heel veel films kijkt en series slijt je heel snel door de dvd's heen. Ja in dat opzicht heb ik een verzamelwoede misschien maarja ik zie een hoop lui hier aan de auto sleutelen wat mij totaal niet kan boeien :)

Nee ik ga er absoluut geen Windows erop draaien. Het zal FreeBSD met ZFS worden. Om verschillende redenen
1. Geen dure raid kaarten nodig. Areca is leuk maar prijzig met zulke hoeveelheden schijven ;)
2. Betere recovery mode van ZFS waardoor je rebuild een stuk sneller gaat
3. Snelheid is meer dan genoeg. Rustig 300-400 MB/sec lees snelheden
4. Niet afhankelijk van 1 merk raid oplossingen.
5. Het niet hoeven kopen van dure harde schijven met oa TLER om geen array timeouts te krijgen.
6. Waarom geen Windows... noem eens een goede windows oplossing ;) de software raid in windows is een drama.

De bedoeling is "veillige" data opslag. De snelheid is een leuke bijkomstigheid maar geen prioriteit. Veilige opslag is trouwens ook niet voor niets tussen haakjes want dat is natuurlijk relatief, maar losse HDD's in een kistje en op gebrande DVDs is natuurlijk een stuk minder veilig dan Raidz2 pools met wat spares.

@XenoMorpH
Koppelstukken? het enige wat van kast naar kast gaat zijn wat kabels. Wil ik het hele spul vervoeren bv dan is het een paar kabels los halen en het is in 3 stukken. In het meeste gaat het om 16-20 kabels die los hoeven. Goed labelen en er is niks aan de hand. Het opbouwen en afbreken zal ongeveer 5 minuten werk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we elkaar een beetje verkeerd verstaan hebben dan :p Het is moeilijk te verstaan wat jij als 'oude' hardware ziet ;) 2 gigabit netwerkkaarten is natuurlijk al beter dan 1, maar voor zo'n bak is nog altijd een bottleneck op bijv. lans.

Wat het stukje over windows betreft, ik vroeg het omdat je er niets bij zet (en dat hier op highflow vaak windows wilt zeggen ;)). Freebsd met ZFS is een zeker een leuke optie voor zo iets. Zelf heb ik er nog niet veel ervaring mee, maar ik weet ondertussen wel al dat het niet altijd van een even leien dakje gaat (ik weet niet hoe ervaren je bent met de materie) en dat je flinke hardware (en vooral veel ram) nodig hebt. Je zegt dat het 6 RAIDZ2 arrays van 8 schijven worden met spares, dan heb je een oneven aantal data disks? of zitten je spares daar niet bij gerekend?
 
raid z2 was volgens mij met twee spares net als raid 6, ik kan me vergissen daarin, maar zoiets stond me nog bij

@Hakker: als jij 24 hdd wilt aansluiten zullen je altijd bij de grotere raidkaarten uitkomen.
dus omdat dat als reden te gebruiken voor je OS vind ik niet echt op gaan.
en hoe wil je software raid draaien met 6x8 hdd's??:p geen boord die 24 sata poorten heeft:p
 
RAIDZ2 is inderdaad met 2 pariteiten, maar dat zijn geen spares. spares zijn disks die eigenlijk niets doen tot er een disk stuk gaat en dan inspringt. Vandaar, als hij RAIDZ2 doet met 1 van die 8 disks als spare, dan heeft hij maar 5 datadisks (en dus oneven), wat verre van optimaal is en zelfs afgeraden met RAIDZ.
 
Eerder cold spares om het maar zo te noemen dus gewoon een paar HDD's op de plank. Als je het met 2 parity disken niet gaat redden weet ik het niet meer. Daarnaast heb ik dan een disk of 2 klaar liggen die zo gepakt kunnen worden zodat ik kan bestellen het is niet zo dat harde schijven moeilijk te verkrijgen zijn.

Misschien heb ik het ook een beetje raar verwoord.

Oude hardware in dit geval is een Gigabyte GA-X58UD7 rev1
I7 920 D0
12 GB geheugen
2 SSD's 1 als boot + SLOG en 1 als L2ARC cache

Optimale Raid-Z opties zijn eigenlijk
RAID-Z: 3, 5 of 9 disks
RAID-Z2: 6 of 10 disks
Maar dat is als je puur prestatiegewijs bekijkt. Het heeft puur met de 4K blokgrootte te maken en veel impact heeft het niet. Het doel is ook niet om het onderste uit de kan te halen daarvoor zal je grote caches moeten gebruiken en idd betere pool builds maar elke array zijn eigen ssd als cache geven zit er gewoon niet in net als die 10 gbit nic ;)

Wat betreft installatie ervan... och we zien wel ik heb al wat geknoeit met Linux dus het zal wel lukken.

@ The Grinch
Ik kan je alleen maar zeggen dat je met je RAID kaarten helaas fout zit maar daar kom je later in de build nog wel achter ik ga tenslotte nog niet alles verklappen :)
 
BAM update!!!

Okay zoals ik al zei het begin van de ellende en ja dat was het zeker.

Allereerst het zagen van aluminium U profielen in stukken van ongeveer 5 CM.
Ter informatie je moet U profielen hebben die 30x2x2 mm zijn een HDD is officieel 26.1mm dik maar feitelijk gewoon 26mm en ze passen hierdoor precies in zo'n U profiel want 30-2-2=26mm

Helaas van dat zagen geen foto's want dat heb ik op mijn tijdelijke werk kunnen doen. Nadeel was dat het eigenlijk allemaal voor zwaar metaal was maar ik zag het absoluut niet zitten om het decoupeerzaag te gaan doen. Niet heel snuggeren want dat betekende hetgeen wat je onderaan ziet. Namelijk veel vijl werk. Als in rustig 2 middagjes werk.

Anyways het resultaat
IMG_0380.jpg

ja een tas vol U profieltjes beter gezegd 104 stuks (ja 8 meer dan nodig maar ik had wat over dus dat waarom niet)

IMG_0377.jpg

De tool van de dag. Ieders favoriet, de dremel natuurlijk :)

IMG_0375.jpg

IMG_0376.jpg

De vuile is voor het vijlen de schonere erna. Natuurlijk daarna goed schoonmaken maar dat mag duidelijk zijn. lang leve de compressor voor dat werk.

In de volgende aflevering...
creatief met lijm
 
Laatst bewerkt:
Creatief met lijm deel 1

De benodigdheden van de dag:
2 componenten lijm metaal gebaseerd
klemmen c/q wasknijpers beiden doen het goed genoeg
schuurpapier
een zaag
een vijl

IMG_0387.jpg

Als eerste 4 stukken van 24cm gezaagd van een rechthoekbuis 40x20mm
IMG_0393.jpg

4 stukken van 24 cm gezaagd van een platstaaf
IMG_0395.jpg

Het vastlijmen kan beginnen. Eerst goed mengen... bij twijfel gewoon mengen :p
daarna vastlijmen en heel veel klemmen/wasknijpers gebruiken. Nee ik gebruikte er echt meer dan 4 ;)
IMG_0386.jpg

Boven en onder de vorderingen en de 2 componenten lijm.
IMG_0384.jpg

IMG_0388.jpg

Ja meer lijmen en meer klemmen maar nu dus met een rechthoekbuis ertussen zodat ik later mijn vingers er nog tussen kan krijgen. Als Jochem Meijer er was zou ie zeggen HEUL HEUL HEUL veul klemmen.
IMG_0394.jpg

MacGyver style wasknijpers als klemmen gebruiken. Wel de goeie uitzoeken want hoe meer kracht hoe beter bij die dingen.

Voor de volgende update... creatief met lijm deel 2 ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan