• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Zou ik waterkoeling op mijn pc kunnen aansluiten?

Hallo forumleden,

Sinds vandaag heb ik dit account aangemaakt. Ik heb redelijk veel ervaring op forums dus de regels enz. zullen snel duidelijk zijn. Goed dit is dus mijn vraag: 'Ik heb nogal een redelijk oud moederbord ( 5 jaar ongeveer ) en daar wil ik gaan proberen waterkoeling op aan te sluiten. het is de bedoeling alleen de CPU te gaan koelen ( is volgens mij die Chip toch>? ) nu weet ik niet waar deze chip precies op mijn moederbord zit en ik zie dat er van die schroeven door je moederbord heen moet. Levert dat dan geen schade op aan mijn moederbord. Hieronder heb ik een lijstje met gegevens van mijn moederbord uit everest home edition gekopieerd. hopelijk kunnen jullie dan mijn volgende vragen beantwoorden.

- Hoe moet ik van die schroeven door mijn moederbord krijgen zonder schade aan te richten.

- Kan mijn moederbord wel waterkoeling aan?
- wat voor blok heb ik nodig.
- kan iemand mij de exacte plek van de CPU aanwijzen? ( d.m.v. plaatje van google ofzo )

- wat voor spullen raden jullie allemaal aan.

Budget: Maakt niet echt veel uit. alleen niet meer dan 350,-

Bedankt!

tijdelijkbestand.png
 
Is het niet een beetje zonde om je geld te investeren in waterkoeling aangezien je zo'n oude setup hebt? Ook klink je niet echt als iemand die veel ervaring heeft met waterkoeling. Misschien eerst wat research doen?
  • Bij de socket, waar de processor wordt geplaatst kun je de schroeven door het moederbord halen. Dat geldt voor de meeste Intel moederborden.
  • Je moederbord kan wel degelijk waterkoeling aan.
  • Je hebt een blok nodig die voor je socket geschikt is, dus eentje die past.
  • Ik raad je een kant-en-klare set aan, bijvoorbeeld van XSPC.
 
waarom wil je eigenlijk gaan waterkoelen?
dit wordt meestal alleen gebruikt door mensen die hun hardware flink willen overclocken (sneller maken)
natuurlijk is waterkoeling ook stiller maar voor de prijs die het met zich mee brengt kan je net zo goed een lucht koeling plaatsen voor 30 euro die ook erg stil is!
 
ik wil het graag gebruiken voor de Case-modding. Het cpu blok heb ik gevonden en ik heb ook al eerder die instructie van Freddy gelezen. Is er toch iemand die mij kan uitleggen hoe je van die pinnen door je cpu heen krijgt zodat je dat blok kan bevestigen? Het liefst een video.
p.s ik ben eens opzoek gegaan naar een setje en deze vond ik: http://www.highflow.nl/watercooling-sets/cpu-sets/alphacool-starter-set-eheim-600-2-xp.html ik vroeg me af of deze op mijn CPU past zoja dan schaf ik deze set aan.
Hieronder de SPECS van mijn CPU:

tijdelijk.png


Heel erg bedankt again :023:
 
Laatst bewerkt:
er zitten al standaard gaten in je moederbord voor de pinnen!
pinnen door je cpu zal helaas je cpu vernietigen?
Ik denk dat je een heeeeeeeeeeeeeel verkeerd beeld hebt van pc koeling.
je gebruikt dezelfde gaten van je koeler.

Ik vrees dat je jezelf eerst eens moet gaan inlezen:
Hoe vervang ik mijn koeler?
wat is waterkoeling?
hoe werkt waterkoeling?
hoe werkt luchtkoeling?
wat is koelpasta?
 
Laatst bewerkt:
ze moeten niet door je cpu heen. op je mobo heb je 4 gaten zitten om je CPU heen.

misschien helpt deze vid je:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=LFHi2hlpS4M]YouTube - Tutorial - Installation CPU Watercooling - english[/ame]
 
ik zat ook al over die set te denken. ondertussen heb ik gekeken of ik die gaten in mijn moederbord kon vinden ik heb er 2 gevonden er zitten namelijk 2 schroeven op die plekken. ( alleen onder en boven ) ernaast zit een batterij en allemaal andere rommel ik betwijfel of zo blok wel past. ik heb er maar even een foto van gemaakt ( slechte kwaliteit) oja het filmpje heb ik ook even gekeken :)

zou iemand mij aan de hand van deze foto de plekken van de pinnen kunnen aanwijzen?
BEDANKT!
cpuikx.jpg
 
waar zit die Damn CPU dan? xD sorry ik weet dat ik echt noob ben maargoed ik maak een hele foto van me moederbord jullie zeggen het dan waar die zit :p

02072009004.jpg


wacht is even zit die CPU niet gewoon achter die Zwarte coller heet toch niet voor niks CPU koeler?
 
2u76m1c.gif


ok een kleine uitleg over je moederbord...
ik heb verschillende dingen omcirkelt en genummert en daarbij vertel ik wat het is...

1: dat witte ding
je cpu socket (hier word de cpu via de pinnen die onder op de cpu zitten ingestopt)

2: dat zwarte ding
hier word je koelblok voor de cpu op bevestigt
standaart ziet die er als de volgende uit
cooler-box-478.jpg



3: die zwarte langwerpige dingen
hier gaat het werkgeheugen (RAM) van je pc in

4:dat zilvere koelblok
dit is je northbridge (verbind je cpu met je RAM en de rest van je bord

5: dat zwarte plaatje
dit is DIRECT je southbridge hier zit geen koelblok op omdat dit toen nog niet nodig was (hij zorgt voor de comenucatie van je hardeschijven)


als je dus zou gaan waterkoelen zou je dat zwarte ding voor je cpu koeler eraf moeten halen (die zit vast met die 4 witte plugjes en dat zijn ook meteen de benodigde gaten in je moederbord)

toch zou ik waterkoeling af willen raden hier is in mijn ogen een redelijke voorkennis van de pc voor nodig (en ook al wat sleutel ervaring aan pc's) je kunt namelijk zo je hardware slopen en voor een mooie look is een aftermarket luchtkoeler ook niet mis (heb ook zo een type moederbord hier staan met een andere koeler en dat ziet er best leuk uit als je wilt kan ik een pic maken)

meer vragen?? vraag ze maar of stuur een prive bericht ;)
 
Bedankt voor je reactie ik snap het nu helemaal ik zit nu ongeveer al een half jaar uit te vogelen over de werking van hardware alleen over het moederbord wist ik niet zoveel dat zwarte ding ga ik eraf halen en ik ga toch waterkoeling kopen. Mocht het niet lukken dan laat ik het inbouwen door Highflow.

Nu heb ik nog een vraag eerder in mijn topic noemde ik een set die ik wil kopen. zou deze set mogelijk zijn om te plaatsen op mijn CPU?

Dan weet ik hierna voldoende

Thanks everyone.:043:
 
Als ik jou was dan zou ik eerst maar een een keer of 10 je pc uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, dus cpu koeler eraf, cpu eruit, ram eruit, videokaart eruit. Alle kabels los.
Dan wanneer alles eraf is pak je het boekje van je moederbord erbij en kijk je wat waar zit en waar het voor dient.

Dan weer in elkaar zetten inclusief nieuwe koelpasta enzo tussen de cpu en koeler.
Dan kijken of alles weer normaal werkt.
Dat doe je een keer of 10.
Je zult heus een keer wat vergeten en je dan achter je oren krabben.
Dan los je dat zelf op en heb je weer wat geleerd.
Want erg veel kaas heb je van hardware nog niet gegeten.
Laat staan van waterkoeling.
Een beetje achtergrondkennis is dan wel nodig.
En om je te behoeden voor een overleden pc lijkt me dit verstandiger.


:icon_pidu:

Ries
 
Ik heb een tijd terug aan een oude pc gesleuteld die het niet meer deed. Daar hebi k moederbord voeding , videokaart , RAM enz. uitgehaald dat heb ik heel vaak in elkaar gezet. en dat werkte iedere keer dat snap ik dus wel :)

Zijn er trouwens ook sets op de highflow webwinkel te bestellen die op mijn CPU blok passen? ( trouwens die koeler boven de videokaart ( met die LED verlichting ) die haal ik weg en daar kan de radiator met fan komen.

weer thanks :002: ( ik wil die waterkoeling niet alleen erin zetten dat doe ik met me ouders die weten zelf ook veel van pc's )
 
Je kan aan Freddy of een van ons vragen of wij een set voor je kunnen samenstellen die netjes in je PC past. Kun je een aantal foto's posten aangezien je een pompje, reservoir en een radje kwijt moet?

Heel graag. Ik hoop dat de ruimte goed is er moeten enkel wel een paar dingen weg maar dat staat allemaal in de foto's die je vraagde gemarkeerd!


Dit is de pc ( neon verlichting uit )
02072009005.jpg


deze LED koeler moet weg hier wil ik de radiator( dat is toch zoon ding waar je een koeler op vast maakt? en dat dan ook weer vastschroefd? )
02072009006j.jpg


de pomp en het reservoir mogen helemaal onderin de pc dan verzin ik wel een nieuwe plek voor me neons


Misschien niet helemaal duidelijk maar hier zit ook een blauw led koeler ( rechts onder )
Als het mogelijk is wil ik daar graag de pomp hebben.
02072009007.jpg


Het liefst een niet superdure set. maar gewoon standaard dat goed werkt en het liefst 13 mm slangen.
EDIT: Die zwarte koeler moet ook natuurlijk weg ( plek van de CPU )

Bedankt alweer :icon_wink:
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R [Advies] Waterkoeling, zou deze setup werken? Advies Waterkoeling Setup 24
M welke video kaart zou er geschikt zijn voor een alienware aurora alx Hardware & Software 0
S Welke pomp zou de stilste setup geven: MCP655, MCP35X or MCP35X2 ? Waterkoeling 5
Killerbee Wat zou jij doen met 20 miljoen. Algemene Discussies 68
maomanna Wat is je hobby en welke zou je wil je nog wel willen hebben? Algemene Discussies 67
C Welk licht zou goed zijn? Cases en Modding 25
Johnny Welke graka zou ik nemen? Hardware & Software 9
A Waterchillers: Zou dit wat kunnen zijn? Overige Koeling 5
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan