• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Zonnepanelen op jouw dak

Freddy

Administrator
Forumleiding
Heeft iemand hier al zonnepanelen op hun dak?

Aantal van mijn buren hebben de laatste tijd panelen op hun dak geplaatst, het wekt wel mijn nieuwsgierigheid :)
Wat denken jullie erover?


Info van in het internet geplukt:

Waarom zonnepanelen?

Meest veelbelovende duurzame energie bron

Dat zonne-energie zo veelbelovend is, komt doordat de prijs van de systemen al jaren gestaag afneemt. Regelmatig worden er ontdekkingen gedaan die, ofwel het rendement verhogen, ofwel de productieprijs laten dalen. Er is ook een direct verband met de hoeveelheid zonne-systemen die wereldwijd verkocht worden en de prijsdaling. Bij elke verdubbeling van de verkoop in de wereld zakt de prijs met 20%. En het gaat heel hard. De afgelopen paar jaar is de markt met 50% per jaar gegroeid! Momenteel is de prijs van zonne-elektriciteit al goedkoper als de prijs die consumenten voor hun elektriciteit betalen.

Energiebesparing

Als je als consument of bedrijf al je mogelijkheden voor energiebesparing en consuminderen hebt bereikt, dan is de volgende stap om groene energieproducent te worden. Met een zonne-energiesysteem is het mogelijk om je totale elektriciteitsgebruik zelf op te wekken. Zonnepanelen zijn dan ook een belangrijke stap naar de energie-neutrale woningen van de toekomst.

Klimaatverandering en CO2 reductie

Hoe we de cijfers nu ook draaien of keren, het CO2 gehalte in de atmosfeer is door menselijk toedoen naar buitensporige proporties gestegen. Door kennisinstituten en onderzoeksinstellingen wordt unaniem aangegeven dat we niet meer kunnen wachten op de beste of de goedkoopste oplossing voor het CO2 overschot. Alle mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben moeten optimaal worden ingezet om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken.

De duurzame energiebron met geringe nadelige bijeffecten

Een zonnepaneel heeft nauwelijks onderhoud nodig, maakt geen geluid, stinkt niet en is makkelijk te plaatsen op ieder dak. Bovendien heeft deze schone energiebron geen maatschappelijke nadelen van veel andere duurzame bronnen. Zoals waterkracht die gebruik maakt van bestaande ecosystemen, die daardoor worden aangetast of verdwijnen. Of bijvoorbeeld biomassa (1e generatie) dat de concurrente aan gaat met voedsel en daarvan de prijs verhoogt. Zonnepanelen op ieder zijn dak is de meest democratische manier van energie opwekken; de zon is van ons allemaal!

Onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen

Onze energiebehoefte wordt voor het grootste gedeelte gedekt door olie, gas en kolen. De fossiele brandstof winning en het transport zijn de bron van veel menselijk leed, oorlogen en vervuiling. Ook de beschikbaarheid van olie uit onstabiele regio’s is onzeker en al vele jaren wordt gespeculeerd wanneer de olie op zal zijn (Oil-Peak). Voldoende reden om over te schakelen op andere duurzame en lokale energiebronnen.
- Zie Peak-oil

Bijdragen aan een duurzame toekomst

Het is duidelijk dat wij op deze schaal niet door kunnen gaan met de vervuiling en uitputting van onze leefomgeving. De overgang naar een duurzame energievoorziening is slechts een van de eerste stappen die gezet zal moeten worden. Met het aanschaffen van zonnepanelen ben je zelf in staat een positieve bijdrage te leveren.

Financieel

Zonnepanelen zijn een zeer goede investering. Naast de vele lokale en nationale subsidies zijn zonnepanelen een directe manier om op uw energie rekening te besparen. Zelfs zonder subsidies is het al aantrekkelijk om te investeren in uw eigen zonne-centrale. In de sectie “kosten” behandelen we een paar reken voorbeelden. Het is vandaag al mogelijk om uw stroomprijs voor de komende 25 jaar vast te zetten op een lagere kWh prijs dan u nu aan het energiebedrijf betaald!

Uw eigen energie opwekken is geweldig!

Op het moment dat u zonnepanelen in gebruik neemt gaat er een bewustzijn op dat de energie die wij gebruiken niet zo maar vanzelf is. Om dan zelf deze energie op te wekken is een geweldig gevoel. Voor het eerst uw meter terug zien draaien doet uw ogen en mond openen; en die van buren, familie en vrienden helemaal. U bent baas van uw eigen elektriciteitsvoorziening. Hiermee maakt u zich een stuk minder afhankelijk van de grote monopolistische energie maatschappijen.

Daarnaast wordt u vanzelf meer energie bewust en zuiniger met energie als u uw eigen zonnepanelen op uw dak heeft!


Is het rendabel?
Ja! Met dank aan de alsmaar stijgende energieprijzen en de huidige lage kosten van zonnepanelen, is het financiële rendement hoog en stijgt al snel boven de 10%. Naarmate de energieprijzen verder stijgen, zal dit rendement alleen maar verder toenemen. Nù investeren in zonnepanelen betekent blijvende lagere (energie)lasten later. Een woning die zelf de stroom opwekt zal bij verkoop meer waard zijn. Bovendien zijn zonnepanelen een milieubewuste manier om duurzame energie op te wekken. Samanzonnepanelen.nl stelt dan ook dat zonnepanelen de beste investering zijn die u op dit moment kunt doen!


Belastingvoordelen?
Ja, als u een set zonnepanelen plaatst, dan ontvangt u direct belastingvoordeel. U wekt namelijk zelf energie op. In tegenstelling tot de energie van het energiebedrijf betaalt u hierover geen belasting van 13,3 cent belasting per kWh. Bij een gemiddeld gebruik van 3.500 kWh kan dit voordeel oplopen tot ruim € 465,- per jaar.

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?
Dit is afhankelijk van uw energieverbruik. Het verbruik kunt u terugvinden op de laatste eindafrekening van het energiebedrijf. Voor een snelle berekening kunt u het jaarlijks energieverbruik in kWh delen door 0,9. De uitkomst is het totaal aantal Watt aan zonnepalen dat je nodig hebt om je totale energieverbruik af te dekken en de terugverdientijd zo kort mogelijk te houden.

Het gemiddelde elektriciteitsgebruik per huishouden in Nederland bedraagt 3.500 KWh per jaar. Zonnepanelen die tussen het zuidoosten en zuidwesten zijn geplaatst bij een hellingshoek tussen de 20 en 60 graden leveren ongeveer 140 kWh per m2 per jaar. Met 25 m2 aan zonnepanelen, (dat zijn ongeveer 15 stuks) zou de elektriciteitsbehoefte per jaar van een gemiddeld huishouden ruim gedekt moeten zijn. Vele huishoudens hebben echter kleinere daken of een kleiner oppervlak aan schaduwvrije daken. Door dan bijvoorbeeld 8 zonnepanelen te plaatsen, kunt u ruim de helft van uw jaarverbruik besparen. Onze adviseurs kunnen precies bepalen hoeveel elektriciteit u bespaart in uw situatie.
 
Vergeet aleen niet te controleren of je door je energie maatschappy genaaid wordt met een flatrate inplaats van piek/dal uur vergoeding.
Schijnt dat dit nogal vaak voorkomt en het honderden tot duizenden euro`s paar jaar kan schelen.
 
Ja precies, dat zei mijn buurman ook al.
Maar wel een beste investering die panelen, ook zonder BTW ben je al gauw 5000+ euro kwijt voor 12 panelen of meer.
Terugverdientijd is 8-10 jaar.

Dat is wel een rendement van ongeveer 10%.
Is meer dan dat je die 5000 euro op een spaarrekening zet (en betaald aan rente als je ervoor een lening afsluit).

Als je het zo bekijkt, direct doen eigenlijk toch :p
Maar ik wil wel verder in verdiepen, moet wel ergens een addertje on het gras zitten o.i.d. (hoop van niet natuurlijk).
 
Incl btw en incl montage tik je wellicht de 5k aan.

Ook zijn er genoeg die het voor minder aanbieden.
Er zit alleen wat kwaliteitsverschil tussen de soorten.
Mono en die andere.
Iemand hier zei een poos terug dat de ene een hoger rendement heeft?
 
Heb er ook naar zitten te kijken. Mooiste is om onafhankelijk te zijn van de energie leverancier, dus dik 4kW per jaar opwekken is geen overbodige luxe.

Essent, Nuon en consorten hebben hier al leuke concepten voor, maar als je daar iets afsluit heb je het er pas na 10 jaar uit en ook nog niet eens 100% selfsufficient.

De h.h. jaren wanneer je de boel er pas uit hebt is voor mij ook eigenlijk het struikelblok om dit te doen.
In DL is bijvoorbeeld het bedrag wat je voor elke kW krijgt vele malen hoger dan wat je hier in NL ervoor krijgt en kan daar dus dik uit.

Wanneer de NLse staat weer een kronkel in de kop krijgt om subsidies te geven op dit soort dingen, dan is het voor mij de trigger om dit direct te doen.
 
De overheid gaat de hele duurzame energie de nek omdraaien door het salderen aan banden te leggen per 2017.

Verwachting zal dus zijn dat veel mensen afzien van de aanschaf van een PV installatie, daar het nooit meer terug zal worden verdiend. De overheid gaat dan gelijk haar eigen duurzame energie doelstelling niet halen, welke ze in het energieakkoord hebben afgesproken.

Dacht ergens gelezen te hebben dat NL momenteel 4% duurzame opwek heeft, terwijl Duitsland en Belgie al tegen de 30% aan zitten.
Ronduit schofterig dat ze het tegen werken ipv het stimuleren.

Zal wel teveel belang hebben bij de Groningsche gaswinning en de Koninklijke Olie Maatschappij...
 
Ik ben bezig aan een niewbouw huisje momenteel en heb besloten om 9Kw piek aan PV te leggen dit aan ong. 16k euro
Terugverdien tijd is ong 10 jaar atm. (Belgie) zonder indexering van energie tarieven te tellen
Ik krijg geen subsidies of enig belastings voordeel..... 21% BTW op de installatie.
Ik weet niet wat ze kosten in Nederland of wat de juiste elec prijs is in NL maar in België is het nog altijd "betaalbaar"
Mijn ouders hebben even geleden 11Kw piek gelegd aan 32k euro en ja ze krijgen 300 euro per 1000kw/u dus hun terug verdientijd is ..... hetzelfde :D

Het kan wel best zijn bij kleinere installaties dat het iets langer duurt..... :)
 
Is ook eigenlijk te zot voor woorden....Aan de ene kant hebben ze dan wel het CO2 uitstoot omlaag geholpen, want daar hameren ze alleen maar op (zie ook de elektrische auto's, minder belasting), maar aan de andere kant kunnen ze er niets op verdienen en ka je dus gaan betalen voor je eigen opgewekte energie met zonnepanelen die je met je eigen centen hebt betaald.

Waar gaat het heen zeg...tsst
 
het heeft wssn allemaal te maken met de olie en kolen.
Daar is in het verleden natuurlijk giga in geinvesteerd en daar hebben ze nu aardig terug verdiend en gaan/maken enorme winsten. Ook de overheid is daarbij gebaat en zorgt met allerlei middelen dat het zelf opwekken van energie iets gaat worden dat alleen voor de elite is, met het gevolg dat het overgrote deel van de bevolking/huiseigenaren gewoon afhankelijk blijven van de energieleveranciers.
Zoiets zal het doel wel zijn.
 
Over het salderen zijn er gesprekken lopend ivm slimme energie meters maar aangezien deze ook nog in een proef project draaien in België zal het nog wel een jaar of 5 - 10 duren tot "bijna" iedereen er een heeft :)
Eigenlijk dus een project van lange duur.
In België hebben ze trouwens geprobeerd om een vaste net vergoeding in te voeren voor mensen met een PV installatie van +-250 euro voor huisinstallaties.
Maar dit was niet wettelijk en direct afgevoerd :D
Alsof we nog niet genoeg leveringskost/distributiekost betalen per Kw/U.
 
Ik ben echt zo benieuwd waarom er allerlei maatregelen komen om PV huishoudens te pakken??
Zonne/wind whatever-energie dat zelf opgewekt wordt, zou de overheid alleen maar toe moeten juichen ipv een extra rekening te presenteren. Waarom? waarom?
 
De overheid is net een bedrijf. Het belangrijkste voor hun is de geldstroom. Deze zal ten alle tijde naar het bedrijf moeten gaan. Helaas houdt dit wel in dat de burgers er de dupe van worden wanneer de geldstroom minder wordt dan de overheid verwacht.
 
Ik ben bezig aan een niewbouw huisje momenteel en heb besloten om 9Kw piek aan PV te leggen dit aan ong. 16k euro
Terugverdien tijd is ong 10 jaar atm. (Belgie) zonder indexering van energie tarieven te tellen
Ik krijg geen subsidies of enig belastings voordeel..... 21% BTW op de installatie.
Ik weet niet wat ze kosten in Nederland of wat de juiste elec prijs is in NL maar in België is het nog altijd "betaalbaar"
Mijn ouders hebben even geleden 11Kw piek gelegd aan 32k euro en ja ze krijgen 300 euro per 1000kw/u dus hun terug verdientijd is ..... hetzelfde :D

Het kan wel best zijn bij kleinere installaties dat het iets langer duurt..... :)

Is het al gelegd bij jou?
Uit hoeveel panelen (en welk merk) gaat jouw setup bestaan?

Ik ga voor Zwarte Sunpower zonnepanelen op mijn dak met Solaredge PowerOptimizers :)
 
Volgens de partijen die ik heb gesproken voor offertes, maakt kleur tegenwoordig niet veel meer uit.
Mensen kiezen nu de kleur wat beter past bij hun dak xD
Ik heb hele donkere pannen, zwarte panelen staan daarom mooier.
Daarbij hebben mijn buren ook zwarte panelen, dan ziet het er ook mooier uit als ik ook zwart neem :)
 
Zwarte panelen zijn enkel in labtests even goed dit komt omdat het rendement van PV panelled verminderd bij opwarming.
Zwarte panelen warmen sterker op dus ong. +- 3% verschil met de blauwe variant.
Zwarte panelen zullen vb. in de winter met zon ook warmer zijn en dus minder rendement hebben.
Bang for the buck is blauw beter maar mensen zien liever zwart.
Afhankelijk van installateur zullen blauwe mono panelen ook goedkoper zijn.
Bij mij zat hier een verschil van 1400 euro op.
En trap aub niet in de verkoopsargumenten van ja maar dat zijn chineese panelen.... deze zijn vaak evengoed of beter dan europeese varianten.

Beetje wetenschappelijk onderbouwd
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy HighFlow Polo Shirts met jouw Nickname, TP13 edition :) Lan Party 341
Freddy Beveiliging van jouw PC, gamegear en andere spullen thuis HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
MASTERBLASTER H70 hoe heet wordt jouw CPU?? Waterkoeling 10
l3p Hoelang doet jouw Windows 7 erover om te restarten ? Benchmarks & Scores 113
F wat zijn jouw beste wensen voor 2011 Algemene Discussies 8
Freddy HighFlow Polo Shirts met jouw Nickname, hier bestellen :) Lan Party 164
Freddy Discussie Topic: Waar is jouw HighFlow sticker? HighFlow Computer Cooling Shop 89
Freddy Contest: Waar is jouw HighFlow Sticker??? Win prijzen! HighFlow Computer Cooling Shop 30
Freddy Test Topic, voor jouw avatar, handtekening, nieuwe opties, etc. HighFlow Forum 31
l3p Hoe ziet jouw schijvenpark er uit ? Algemene Discussies 66
Baloo.be Hoeveel Liter Water gaat er in jouw Setup? Waterkoeling 32
HighSpeed^ Het Universum / Heelal - Jouw Mening Algemene Discussies 77
Issieee De grote STEAM topic, jouw ervaringen met STEAM Gaming 43
K Pi scores in jouw favoriete spel shoppen Overclocking 1
Mobomonster Foto van jouw huisdier! Algemene Discussies 388
D [Fans] Welke heb je op jouw radiator? Waterkoeling 15
Freddy Vertienvoudig jouw kracht met een robot pak :D Nieuws en Sport 15
Freddy Post jouw Snap Shots met jouw (mobile) camera Algemene Discussies 30
maomanna Jouw internetsnelheid Algemene Discussies 451
Freddy [PC] Jouw droom configuratie op het moment Hardware & Software 3
P Jouw Temperaturen Waterkoeling 24

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan