• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Zelf kabels maken en Sleeving Guide (SATA / Fan Cable / ATX / GPU etc.)

Source

Mr. Grillmeister
Vervolg op:

------------------

Now what about those Sata Cables that have plugs at various intervals along the cable??? No Problem:up:

An example of the plug most power supplies use

DSC00404.jpg



Now what you do is use simething thin but sturdy - standard tweezers do the trick nicely - you slide the edge of the tweezer under the rim of the plug and simply pop the top off like so...

DSC00405.jpg



Once you have done that the cables simply come out and you end up with this

DSC00406.jpg



Now all you need to do is work out how far apart the plugs need to be in order to get the cleanest lengths of cable and arrange the plugs appropriately. Then while the cables are still detached from the plug simply aplly your sleeving as demonstrated in the post above and try and get them as close to the plug as possible to avoid and "colour" of the cable showing.....

To get the cable back into plug requires a little force as when you put it back in it actually cuts the exterior of the cable (which is great as it saves you from having to buy wire strippers!!!:D)



Now here is one I did earlier :lol:

DSC00994.jpg





Ok another thing that is relatively simple to sleeve are fans. Now there are two types of connectors for fans. You have the three pin and the molex. Three pins are more common on your after market fans as opposed to stock fans that tend to come with cases which are usually molex.

I will start with the three pin:
What you will need is something thin that can push in the pin of the little connector at the end of each cable. Since breaking the pin remover I have been using it but you could also use a paperclip, tweezers, really anything which as a thin but fairly sturdy end.

When you press in gently using you selected tool - simply pull back on the apporpriate cable and it should come straight out.

Now excuse the hands:p:

DSC00442.jpg



To give you an idea of what it is that you are trying to achieve Moogle drew up the following diagram which illustrates the above step (Picture courtesy of Moogle @ Hexus.net)




DSC00445.jpg



Once you have removed all three cables you can apply your chosen sleeving + heatshrink combo. Now it is possible to use 1/8 sleeving on the cables for fans - but it is next to impossible to use 1/8" heatshrink. You need to use the next size up for your sanity (trust me I did 2-3 fans with 1/8" and I nearly lost my mind :p

Before you reinsert the cables into the plug you will need to raise the tab you pushed in when you removed it. Easiest thing to use here is a good old stanley knife, just gently easy it in and bend it back out again. But remember to be gentle as they can break off if too much force is applied.

DSC00447.jpg



again here are some that I prepared earlier :D

DSC00440.jpg



DSC00435.jpg



DSC00919.jpg



EDIT:

SATA Data Cables

Ok well I finally got my hands on the sleeving I wanted to use for my Sata cables (big up to Charles_h for getting these for me) so as I was doing them I took a few pics to help explain what to do. The sleeving that I am using is 3/8" Techflex.

Ok so first thing is first determine how long you want your heatshrink to be and cut 2 pieces the same length. Feed both of them over one end of the cable like this

Satasleeving1.png



Now you may just make out that the corners of the plug have been shave to stop them from catching on the sleeving as I pass it over. To do this I simply used a razor blade and shaved a little bit of the point off.

Then the next step is to guide your sleeving over the end. Now this bit is a little tricky I found that the best way was to place the sleeving at the end of the connector and then bunch it up which stretches it enough to go over the plug and from there you can guide it down the rest of the length of cable.


Satasleeving2.png



Then guide your shrink down to the desired point on the connector like this


Satasleeving3.png



Then using your favourite heating device (hairdryer ?) heat the shrink till it grips. Now the shrink I am using here is 3:1 gluelined which gives it an excellent grip and I dont think it will be coming off anytime soon.

Satasleeving4.png


-----------------------------------------

Deze Guide is gemaakt door Dangals @ XtremeSystems forum.

This thread is made by Dangals on XtremeSystems Forum, for original thread, see here.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen ?
Ik zou graag mijn main powercables willen sleeven (Ik zeg wel sleeven, maar ik sta ook wel open voor het aankopen van alreeds gesleevde kabels)
Met main powercables bedoel ik het moederbord (24 pin ATX), GPU (8pin) en optioneel de 8pin voor de CPU.

DE ATX kabel heeft aan een zijde een 24pin connector (moederbord kant) en aan de andere kant (PSU kant) is deze opgeslits in twee connectors, nl. 10pin en 18pin.
Deze ATX kabel heeft dan ook nog eens (ik dacht aan juist voor 24pin connector) een aantale condensators zitten, waarschijnlijk voor de rimpelspanning.

Voor de GPU kabel hebben we aan de PSU kant een 8pin connector, aan de GPU kant is deze opgesplits in 2 connectors. elke conncector is ook nog eens opgeslits in 6pin + 2pin.

Voor de CPU kabel hebben we 8pin connector langs beide kanten.

Deze zijn ook de enigste kabels die echt zichtbaar zijn in mijn case, al de rest zit achter het moederbord verschuilt, zelfs de PSU aan het achterpaneel. (Case is Lian Li O11 XL Dynamic).
Ik heb ook al gekeken voor extensions of vervangingssets, maar ik zou graag mijn thema willen behouden van Rood/wit kabels, maar kan deze niet vinden.
Enkel cablemod heeft een set, maar dit is een volledige set, dus ook met de sata/molex power cables.

Ik vroeg me af hoe ik dit best kan oplossen, wat zijn de mogenlijkheden ?
Ik was ook al naar de strimer plus extension kabel aan het kijken van Lian Li, maar zou dit overwegen als niets anders nog mogelijk is.
In geval om de kabels te sleeven, zou ik moeten weten hoe elke pin verbonden is met de andere kant, en ik weet niet wat te doen met die extra condensators .Is daar ergens een plannetje voor.

Ah ja mijn PSU voeding is een Corsair RM750x White Edition.

Met vriendelijke Groeten,
Peter
 
De condensatoren zitten aan de zijde van de PSU en zijn dus niet zichtbaar toch?
In dat geval zou je het jezelf makkelijk kunnen maken door de kabels maar voor "de helft" te sleeven, dus alleen het zichtbare te sleeven.
Je hoeft dan kort uitgelegd bij de connector van de kabel (van de zijde van het moederbord) de pinnen uit de connector te drukken, sleeve om de kabel heen en de pin/kabel weer terug in de connector en alle pinnen/kabels afgaan van de kabel.
 
Dan zou ik mijn bestaande Kabel moeten gaan ontleden, wat ik persoonlijk niet onmiddelijk wou gaan doen.

een korte extensie maken, is dat geen oplossing, tis maar, om een terugval te hebben.
Plus die bestaande kabel, ik denk dat die niet zo makelijk plooibaar is.

Peter
 
Ja dat filmpje had ik al gevonden.

Die kerel spreekt wel van 16AWG kabel te gebruiken voor de main power cables.
Het laagste wat ik hier kan vinden is 17AWG.

Gaat dat veel verschil uit maken of ik nu 17AWG of 18AWG gebruik ?
 
Hieronder heb ik een lijstje opgesteld van de matrialen die ik denk nodig te hebben, zou het gaan lukken met deze of heb ik, nog iets nodig of iets anders :

  1. MDPC-X 17-AWG Hook-Up Wire C-White
  2. MDPC-X Crimp Terminal ATX Female Pin
  3. MDPC-X Crimp Terminal ATX Male Pin
  4. MDPC-X Sleeve - SMALL
  5. MDPC-X Heatshrink 4:1 SMALL
  6. ATX Connectors - Male/Female
  7. PCIexpress Connectors Male-Female
Ik vermoed dat ik ook nog een aantal tooltjes nodig heb, hiervoor heb ik een volledige set gevonden van Alphacool :

Alphacool Eistools crimping kit

Is dit een behoorlijk setje waarmee ik verder kan, en dat dit tooltje werkt met bovengenoemde matrialen ?

Groeten,
Peter
 
Daarmee kan je zeker mee aan de slag.

De pinnen kan je eventueel weglaten als je kies voor connectoren waarbij de pinnen zijn meegeleverd:

24-pins:

8-pins PCIE:

6-pins PCI:

8-pins CPU:
 
De condensatoren zitten aan de zijde van de PSU en zijn dus niet zichtbaar toch?
In dat geval zou je het jezelf makkelijk kunnen maken door de kabels maar voor "de helft" te sleeven, dus alleen het zichtbare te sleeven.
Je hoeft dan kort uitgelegd bij de connector van de kabel (van de zijde van het moederbord) de pinnen uit de connector te drukken, sleeve om de kabel heen en de pin/kabel weer terug in de connector en alle pinnen/kabels afgaan van de kabel.

de corsair RM750i's hebben ook ...gok maar condensatoren in de kabel is iets van corsair heb het verder nog niet echt gezien (teven's hadden mijn custom cablemod kabels voor de 750i deze ook in de kabels verwerkt, heel irritante plaatsing ook nog geen idee of het wat merkbaars bijdraagd zaten daar op de 24 pin 8 pin cpu en de 6+2 pci kabels rest had het niet.

mijn huidige RM750 en geloof dat de SF750 die ik overweeg hebben ze weer niet hebben. maar die gebruike ook een ...type 3 cable ipv een type 4 (type 4 is dan blijkbaar waar een condensator in de kabel zit maar ik weet niet of dit betekent dat dit voor die connector dan niet in de voeding zit, dus of het een 2e is of ipv omdat die daar in de kabel plaatsen beter is. heb er totaal geen verstand van dus kan niet zeggen waarom)
 
Laatst bewerkt:
Je zou het kunnen wagen om de kabels zelf in te korten:
1) Van een kabel bundel elke losse kabel labelen/nummeren

2) Pinnen (kabels) uit de connector drukken, gereedschap:

3) Kabels op maat knippen

4) Nieuwe pinnen erop zetten met een crimping tool

5) Pinnen (kabels) weer in connector drukken in de juiste volgorde (dit aan de hand van punt 1)

Of als je dit liever niet wilt wagen en jouw kabels heel wilt laten, dan zou je zelf kabels kunnen maken.
Hier is iemand jou voor geweest:
 
1. Per kabel werken dus.
2. Heb ik hier een compleet setje mee om alles te doen met de kabels?.
3. Uit voorzorg iets langer laten?.
4. Deze crimping tool zit bij het setje van stap 2?.
5. Top, anders help ik mijn pc naar de gallemiezen XD.

Ik ga het erop wagen, mocht het niet lukken, dan kan ik altijd over naar de volgende stap.
Ik wil alleen voorkomen dat ik een tijdje zonder PC kom te zitten omdat ik geen PSU kabels heb XD.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
dave-firsttimer:) Zelf kabels maken. Cases en Modding 13
S Zelf kabels sleeven Handleidingen en Installatie Tips 13
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
S 1e keer zelf bouw Waterkoeling 2
P zelf cable sleeving Cases en Modding 1
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
JeanPaul Pc reboot zich zelf Problemen & Oplossingen 2
chinx Aangifte inkomstenbelasting, laat jij het doen of doe je het zelf? Algemene Discussies 18
T 7950 nieuwe bios, of zelf overclocken? AMD / ATI 1
Tokke Advies zelf gemaakt setup Advies Waterkoeling Setup 1
P Voeding anders bedraden en Molex connectors zelf maken ..... Cases en Modding 5
Dustyrick Zelf Stroom kabel maken Hardware & Software 12
stravinski hoe start je zelf ook weer een FTP? Hardware & Software 6
stravinski [web] sites waar je zelf je laptop kan samenstellen Algemene Discussies 9
Freddy Foto van jou zelf Algemene Discussies 938
Hightower Cablemod kabels Cases en Modding 6
Jason EK-Loop D-RGB 2-Way & 3-Way Splitter Kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy Nieuwe Cablemod kabels en kits! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
XenoMorpH PCI-E kabel custom kabels anders in de connector Electronica 1
Freddy Cable Combs voor Cablemod kits (andere kabels met circa 2mm diameter) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Displayport kabels gezocht NVIDIA 0
Freddy CAT.7 Patch, UTP, Netwerk kabels! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
G Op zoek naar witte PSU met witte kabels Hardware & Software 4
Freddy Crimping Tool / Tang voor pinnen op kabels, nu op voorraad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy Sharkoon SATA kabels in allerlei lengtes en kleuren HighFlow Computer Cooling Shop 3
M Tips voor verwijderen pinnetjes uit PSU kabels Cases en Modding 2
MrGiorgio Kabels Home Cinema, welke kwaliteit? Merk of merkloos? Algemene Discussies 17
Hightower bitfenix kabels levertijd? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D Bitfenix losse sleeved psu kabels verleng stuk op corsair ax760i of ax860i Hardware & Software 2
Sw333t [Gezocht] 3 stuks rechte sata kabels (geschikt voor sata3) Gevonden 1
J Kabels sleeven met paracord Cases en Modding 5
Fumfum Roze kabels~ Cases en Modding 5
W fan kabels: Phobya Y-Cable 3Pin Molex to (4x EN 6x) 3Pin Molex 60cm - black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P SATA Data Kabels Sleeven. Cases en Modding 8
P Witte SATA III / SATA-600 Kabels Cases en Modding 5
A kabels sleeven Cases en Modding 18
H [GESLOTEN] Kabels sleeven / cable sleeving aangeboden voor vieding en overige Verkocht 20
T Losse stroom kabels (voor PSU) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Jort Welke kleur sleeved psu kabels Cases en Modding 17
tomasvanderpijl Bitfenix verleng kabels HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
B kabels sleeven Cases en Modding 4
R kabels e.d. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N [Tutorial] Kabels sleeven Cases en Modding 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan