• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Z87 Mpower Max Random reboots en shutdowns, geen BSOD

Verderf

Junior Member
Hallo Allen! :)

Normaal gesproken weet ik met redelijk gemak wel te vinden waar een computer probleem ligt maar in dit geval snap ik er zelf ook vrij weinig meer van, het probleem is namelijk als volgt:

Mijn pc reboot compleet at random, ik kan soms een hele dag gamen en de dag erna reboot hij om de 30 minuten, of hij stressed of idle is lijkt niet uit te maken. de machine reboot dan en sommige gevallen blijft hij ook uit.
Windows 10 zelf lijkt vrij weinig ervan te merken, geen BSOD melding, geen kernel power meldingen in de logs, niks.

Nadat gisteren tijdens een witcher 3 sessie van 15 minuten mijn pc al 3x reboot was dacht ik dat het maar eens tijd werd om er eens tijd in te investeren en gelijk de pc maar eens uit elkaar te halen, loop te drainen en fans en radiator uit te stoffen.

Mijn PC zit omdat ik in een wat ouder huis woon helaas op een ongeaard stopcontact en heb dan ook een draad van de kast naar de verwarming lopen sinds een paar dagen omdat ik de PSU vermoede, van het weekend sprong mijn pc ook opeens weer aan nadat hij uit was gegaan omdat ik de aarde draad naar de verwarming opnieuw aan het vastmaken was omdat deze los gekomen was.

Wat ik inmiddels geprobeert heb:
- AX 850 PSU vervangen voor een CM 450, de ax850 had vanaf het begin al het rare trekje dat ik soms de power button ingedrukt moet houden tot de leds op het mobo gaan branden en dan nog een keer de power button indrukken zodat hij wel door boot. Helaas met beide voedingen blijft hij spontaan rebooten.

- Event logs gechecked in windows, niks - voor windows lijkt er niks te gebeuren

- Cooling paste vervangen just in case, temps van cpu zitten rond de 30 graden, south bridge rond de 40.

- Als last resort gisteren de bios geupdate met de hoop dat hij niet opeens zou rebooten, gelukkig gelukt maar was wel een spannende minuut :p helaas nog niet kunnen uitvinden of dit het probleem compleet oplost aangezien het toen al 1 uur was en ik om 7 uur weer op moest ;)

Jullie nog enige ideeen wat het zou kunnen zijn als hij na de bios update nog steeds blijft rebooten?

Specs:
Intel i5 4670k (geen overlock aan)
MSI Z87 Mpower MAX
Asus Geforce 980 GTX
2x 1TB Harddisk
1x 256GB SSD
2x4GB Corsair Vengeance
 
Jumpers staan goed,
Gpu zit in goeie slot, de eerste
Temp van GPU weet ik niet exact maar in windows alleen draaien de fans alleen als het nodig is en deze staan uit.
Voor ik de 980 had reboote mn pc ook al soms 1x in de week dus ik denk dat we de video kaart wel kunnen uitsluiten.

Schone windows 10 nog niet geprobeert maar verwacht eerder een bsod en dan een reboot dan een complete shutdown en alleen de melding "computer has rebooted unexpected"
 
Alle stekkers goed aandrukken (inclusief de stroom stekker achter op de voeding).
Ik heb een keer random reboots gehad door dit, omdat de kabel achterin de voeding losjes in de voeding zat.
 
Kan het misschien zijn dat jouw stopcontact geen stabiel stroom levert?
Misschien kan je jouw PC bij een vriend/familie een dag laten draaien, als die het daar goed doet, dan moet het aan jouw stroom/meterkast liggen.
 
is het geen probleem van Witcher dan?

Dat die op een gegeven moment dusdanig veel resources vraagt waardoor je pc te warm wordt en eruit klapt? of gewoon na X geheugen in gebruik andere processen falen die windows nodig heeft?
 
Bij geheugen probleem krijg je toch meestal wel een BSOD?
Een spontane reboot heeft meestal een andere oorzaak...
Bij mijn vorige mobo/cpu combo kreeg ik ook spontane reboots waar ik de PSU verdacht, maar bij nieuwe PSU nog steeds hetzelfde.

Bleek later dat er bij 1 koppeling een minimaal lekje was, hierbij heeft zonder gezien te hebben over een bepaalde periode koelvloeistof had gelekt op een kaartje in een PCI-e 1x slot. Dus bij kortsluiting gaf het mobo een reboot of ging de pc gewoon uit. Totdat het POEF was en het kaartje gewoon door was gefikt en het pci-e slot compleet was doorgebrand.

Dus check je pci-e sloten...kan iets inzitten water niet in hoort. en wat een kortsluiting kan veroorzaken.
 
Update!
Als laatste test hetgene gedaan wat arwin74 ook al aanrade namelijk de complete pc buiten de case laten draaien.
Gelukkig laat ik mijn slangen altijd ietjes langer en kon ik het mobo zo onder mijn loop uitschuiven zonder ook maar iets te drainen lol.

Moederbord bleef crashen en rebooten zelfs met alleen de cpu en een stick geheugen dus besloten de mobo+cpu in te dienen als RMA (kwamen bij dezelfde shop vandaan)

Dag erna mailtje terug dat mobo inderdaad kapot is en dat hij naar MSI gaat omdat dit mobo niet meer beschikbaar is (2 jaar oud) nu dus 4 weken wachten op een reactie van msi :'(
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D ASUS MAXIMUS VI IMPACT (Intel Z87) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D (waterkoeling) I7 4770K, Geforce GTX770, ASRock Fatal1ty Z87 Professional Advies Waterkoeling Setup 1
Zwelgje C70 Mpower Gallery & Build Logs 87
Zwelgje Avexir Core Series MPOWER HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
Hightower clear top voor de ek mosfet max iv gene-z HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M watercooling 600eu max gpu + cpu block? Advies Waterkoeling Setup 1
F waterkoelsetup voor mijn 4670k (~350 max) Advies Waterkoeling Setup 15
R The Max Tunderstrom Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
k.3nny [GEVONDEN] SPOEDJE GEZOCHT MUIS, MAX 40 euro! Gevonden 6
M Maxzor - Max - Stormstryker build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
l3p [VERKOCHT] Asus ROG Maximus IV GENE-Z incl. EK-MOSFET Max IV Gene prototype blok Verkocht 8
D EK Waterblocks Max IV Gene -Z HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
B Max. Temp Q6700 Overclocking 4
sir serial WC set max. 200! Advies Waterkoeling Setup 16
aadje93 max voltage/temps (als ik de goede lees :P) van phenom x6 1090t. Overclocking 11
H mobo/cpu/ram 500 euro max? Hardware & Software 9
Dustyrick Aanschaf videokaart van max €180, welke? Hardware & Software 9
Betrayedcover [GPU] max temp? Hardware & Software 9
I PC Samenstellen..., max 600 euro Hardware & Software 14
aadje93 Nieuw waterkoeling set(je) max €400 Waterkoeling 2
D Highflow service echt de max!!! HighFlow Testimonials / Shopreviews 6
Jamoru [max 250,-] Graag hulp met WC voor i7 Advies Waterkoeling Setup 27
MonsterEnergy CoolerMaster aquagate max HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Advies Waterkoeling CoreI7 920+ GTX285 Budget max €500 Advies Waterkoeling Setup 21
P E6750 350 is de max FSB? Overclocking 2
Robin EK-NB S-MAX Acetal Afmetingen Waterkoeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan