Deathchant
New member
Ik heb afgelopen vrijdag alle onderdelen van Freddy binnen gekregen:
Core i7 2600K
Gigabyte Z68XP-UD5
MSI GTX570 power edition
Kingston HyperX 8G dual channel
Crucial M4 SSD 128G
Prolimatech mega shadow
Corsair AX750
Lian Li PC-P50
De eerste poweron is altijd spannend, zeker omdat ik nog nooit een gigabyte mobo heb gehad.
Helaas gaat de startup niet goed.
Ik krijg het gigabyte logo in beeld, en daarna bewegende strepen bovenaan het beeld:
Echter als ik op een knop op het toetsenbord druk dan stopt het bewegen ervan, maar verder gebeurt er niks.
Kijk ik op het moederbord en in de handleiding dan zie ik vanallerlei diagnostische LEDjes staan:
CPU VTT LEDS: GD1 en GD2. volgens de handleiding moeten beide groen zijn, en bij mij is de GD2 oranje. GD2 betekent volgens de handleiding:
"Excessive overvoltage or overloading"
Phase LEDS: dit zijn er een stuk of 6 oplopend van groen naar rood om aan te geven hoeveel load de CPU heeft. Deze staat bij mij vol open.
CPU LED: deze zit boven de socket, springt bij poweron ff op blauw en daarna blijft ie uit.
Verder nog wat PCI-E ledjes en sata ledjes maar dat is minder van belang.
Ik kan nergens vinden hoe exact de status van die ledjes moet zijn.
GD1 led = groen, GD2 LED = oranje:
Phase LEDs zijn allemaal gevuld:
En zo blijft het dan hangen.
Heel soms doet hij eens een spontane reboot ofzo.
Wat heb ik gedaan:
- alle hardware van de voeding ontkoppeld, alleen de 8-pins en de 24pins. Resultaat -> hetzelfde als boven. Alleen gaan de phase leds en de GD1 en GD2 leds dan uit en blijven ook uit nadat ze even aangeweest zijn. Daarna de videokaart erbij gepakt omdat ik toch beeld moet hebben. Maar er kwam nu niet eens beeld.
- 1 geheugenmodule gebruikt -> geen resultaat, hetzelfde als bij het vorige punt
- alle voedingskabels vervangen (er zijn er meestal 2 van) -> geen resultaat. Ik had gehoopt dat de 8pins cpu kabel misschien het probleem was, maar beide kabels geven hetzelfde resultaat.
- cpu koeler erafgehaald en CPU gechecked. Ik zag wat gemorste MX4, maar de drukverdeling van de prolimatech was gewoon goed. Er zitten ook geen pinnetjes scheef of iets kapot op de CPU zelf. Het ziet er allemaal netjes uit:
Maar het resultaat blijft hetzelfde. En ik blijf geen beeld krijgen.
- moederbord eruit gehaald om kortsluitingen met het chassis uit te sluiten:
Ik heb geen reserve voeding beschikbaar die ik even 1,2,3 kan uitbouwen. De GTX570 kan ik nog testen in mijn huidige PC, maar voor zover ik weet kan het nog zijn:
- voeding
- CPU
- mobo
Het meest waarschijnlijke lijkt me de CPU of mobo.
Ik heb geen idee wat ik verder nog moet doen :'(
Core i7 2600K
Gigabyte Z68XP-UD5
MSI GTX570 power edition
Kingston HyperX 8G dual channel
Crucial M4 SSD 128G
Prolimatech mega shadow
Corsair AX750
Lian Li PC-P50
De eerste poweron is altijd spannend, zeker omdat ik nog nooit een gigabyte mobo heb gehad.
Helaas gaat de startup niet goed.
Ik krijg het gigabyte logo in beeld, en daarna bewegende strepen bovenaan het beeld:
Echter als ik op een knop op het toetsenbord druk dan stopt het bewegen ervan, maar verder gebeurt er niks.
Kijk ik op het moederbord en in de handleiding dan zie ik vanallerlei diagnostische LEDjes staan:
CPU VTT LEDS: GD1 en GD2. volgens de handleiding moeten beide groen zijn, en bij mij is de GD2 oranje. GD2 betekent volgens de handleiding:
"Excessive overvoltage or overloading"
Phase LEDS: dit zijn er een stuk of 6 oplopend van groen naar rood om aan te geven hoeveel load de CPU heeft. Deze staat bij mij vol open.
CPU LED: deze zit boven de socket, springt bij poweron ff op blauw en daarna blijft ie uit.
Verder nog wat PCI-E ledjes en sata ledjes maar dat is minder van belang.
Ik kan nergens vinden hoe exact de status van die ledjes moet zijn.
GD1 led = groen, GD2 LED = oranje:
Phase LEDs zijn allemaal gevuld:
En zo blijft het dan hangen.
Heel soms doet hij eens een spontane reboot ofzo.
Wat heb ik gedaan:
- alle hardware van de voeding ontkoppeld, alleen de 8-pins en de 24pins. Resultaat -> hetzelfde als boven. Alleen gaan de phase leds en de GD1 en GD2 leds dan uit en blijven ook uit nadat ze even aangeweest zijn. Daarna de videokaart erbij gepakt omdat ik toch beeld moet hebben. Maar er kwam nu niet eens beeld.
- 1 geheugenmodule gebruikt -> geen resultaat, hetzelfde als bij het vorige punt
- alle voedingskabels vervangen (er zijn er meestal 2 van) -> geen resultaat. Ik had gehoopt dat de 8pins cpu kabel misschien het probleem was, maar beide kabels geven hetzelfde resultaat.
- cpu koeler erafgehaald en CPU gechecked. Ik zag wat gemorste MX4, maar de drukverdeling van de prolimatech was gewoon goed. Er zitten ook geen pinnetjes scheef of iets kapot op de CPU zelf. Het ziet er allemaal netjes uit:
Maar het resultaat blijft hetzelfde. En ik blijf geen beeld krijgen.
- moederbord eruit gehaald om kortsluitingen met het chassis uit te sluiten:
Ik heb geen reserve voeding beschikbaar die ik even 1,2,3 kan uitbouwen. De GTX570 kan ik nog testen in mijn huidige PC, maar voor zover ik weet kan het nog zijn:
- voeding
- CPU
- mobo
Het meest waarschijnlijke lijkt me de CPU of mobo.
Ik heb geen idee wat ik verder nog moet doen :'(