• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Z68XP-UD5 problemen of i7 2600K?

Deathchant

New member
Ik heb afgelopen vrijdag alle onderdelen van Freddy binnen gekregen:

Core i7 2600K
Gigabyte Z68XP-UD5
MSI GTX570 power edition
Kingston HyperX 8G dual channel
Crucial M4 SSD 128G
Prolimatech mega shadow
Corsair AX750
Lian Li PC-P50

De eerste poweron is altijd spannend, zeker omdat ik nog nooit een gigabyte mobo heb gehad.
Helaas gaat de startup niet goed.

Ik krijg het gigabyte logo in beeld, en daarna bewegende strepen bovenaan het beeld:
312807_1481993785650_1707991775_733499_947051176_n.jpg


Echter als ik op een knop op het toetsenbord druk dan stopt het bewegen ervan, maar verder gebeurt er niks.
Kijk ik op het moederbord en in de handleiding dan zie ik vanallerlei diagnostische LEDjes staan:
CPU VTT LEDS: GD1 en GD2. volgens de handleiding moeten beide groen zijn, en bij mij is de GD2 oranje. GD2 betekent volgens de handleiding:
"Excessive overvoltage or overloading"
Phase LEDS: dit zijn er een stuk of 6 oplopend van groen naar rood om aan te geven hoeveel load de CPU heeft. Deze staat bij mij vol open.
CPU LED: deze zit boven de socket, springt bij poweron ff op blauw en daarna blijft ie uit.
Verder nog wat PCI-E ledjes en sata ledjes maar dat is minder van belang.
Ik kan nergens vinden hoe exact de status van die ledjes moet zijn.

GD1 led = groen, GD2 LED = oranje:
296302_1481994465667_1707991775_733501_1568701786_n.jpg


Phase LEDs zijn allemaal gevuld:
313832_1481995025681_1707991775_733502_1875438644_n.jpg

En zo blijft het dan hangen.
Heel soms doet hij eens een spontane reboot ofzo.

Wat heb ik gedaan:
- alle hardware van de voeding ontkoppeld, alleen de 8-pins en de 24pins. Resultaat -> hetzelfde als boven. Alleen gaan de phase leds en de GD1 en GD2 leds dan uit en blijven ook uit nadat ze even aangeweest zijn. Daarna de videokaart erbij gepakt omdat ik toch beeld moet hebben. Maar er kwam nu niet eens beeld.

- 1 geheugenmodule gebruikt -> geen resultaat, hetzelfde als bij het vorige punt

- alle voedingskabels vervangen (er zijn er meestal 2 van) -> geen resultaat. Ik had gehoopt dat de 8pins cpu kabel misschien het probleem was, maar beide kabels geven hetzelfde resultaat.

- cpu koeler erafgehaald en CPU gechecked. Ik zag wat gemorste MX4, maar de drukverdeling van de prolimatech was gewoon goed. Er zitten ook geen pinnetjes scheef of iets kapot op de CPU zelf. Het ziet er allemaal netjes uit:

318447_1482173390140_1707991775_734026_1349628137_n.jpg


308704_1482173870152_1707991775_734028_1689058355_n.jpg


309142_1482174470167_1707991775_734030_145714658_n.jpg


Maar het resultaat blijft hetzelfde. En ik blijf geen beeld krijgen.

- moederbord eruit gehaald om kortsluitingen met het chassis uit te sluiten:
297309_1482174790175_1707991775_734032_933179178_n.jpg


Ik heb geen reserve voeding beschikbaar die ik even 1,2,3 kan uitbouwen. De GTX570 kan ik nog testen in mijn huidige PC, maar voor zover ik weet kan het nog zijn:

- voeding
- CPU
- mobo

Het meest waarschijnlijke lijkt me de CPU of mobo.
Ik heb geen idee wat ik verder nog moet doen :'(
 
Als ik me niet vergis heeft dat mobo dual-bios.
Wat ik nog even zou proberen de schakelaar om te zetten, en een keer die bios te proberen.

Sowieso zou ik even een clr cmos uitvoeren.
Ik hoop voor je dat het werkt.

Gr. Basje


Verstuurd vanaf mijn iPhone met tapatalk
 
ik zie geen schakelaar :S

Ik heb de batterij eruit gehaald en daarna tijdens dat de power erop stond de CMOS gecleared. Safesettings geladen en voila! Beeld!
Wat me opvalt is dat het GD2 lampje nog steeds oranje is.....

Vreemde zaak.....de phase leds zijn ook nog VOL open, alsof ie full load is. CPU temp = 25 graden, fan draait op 866rpm....

Alles staat op auto....de 12V rail geeft wel 12.17 aan.....wellicht dat dat het probleem is?

292758_1482224271412_1707991775_734056_223396658_n.jpg


307208_1482224711423_1707991775_734057_445598129_n.jpg


299333_1482225351439_1707991775_734058_317678460_n.jpg
 
Laat ik maar niet meteen met beta biosjes beginnen. ik heb de laatste nieuwe hier gedownload: GIGABYTE - Motherboard - Socket 1155 - GA-Z68XP-UD5 (rev. 1.0)

de F4. Ik heb nu de F1 erop staan. ik ga dalijk even flashen met q-flash...


EDIT: nou mooi. ik ben weer terug bij af. Gisteravond toen ik eindelijk beeld had, heb ik alles terug de case in gedaan en nou wilde ik net weer booten, hetzelfde gezeik als gister :'( Dus ik weer batterij eruit gehaald, clearCMOS gedaan, maar nu blijft het probleem bestaan. Overigens, toen ik het mobo eruit had liggen, had ik dezelfde problemen, pas toen ik aan de batterij en clearcmos kwam kreeg ik weer beeld. Dus het ligt ook niet aan de case.
Ik ga straks weer alles uitbouwen en alles gewoon bloot op de tafel leggen. Misschien toch een kortsluiting ergens? Kan bijna niet maar goed. Het moederbord steekt zeker 1,5cm boven de plaat uit.
Even een filmpje gemaakt voordat ik weer op clearCMOS drukte (ik had toen het logo uitgezet):

FILMPJE

Nadat ik clearCMOS drukte kwam weer het logo in beeld met deze strepen.
Misschien een kabelbreuk in 1 van de kabels? Maar dat kan het ook niet zijn omdat ik, toen ik bij de eerste keer nog alles in de case had zitten, alle kabels 1 voor 1 vervangen had.....
BIOS flashen gaat niet eens, ik kom gewoon niet verder. Ik weet dat het geen CPU issue is en geen videokaart issue. Dus het kan alleen nog maar het moederbord of de voeding zijn....Ik ben ten einde raad :'(
 
Laatst bewerkt:
Neem sowieso even contact met Gigabyte, kans is groot dat zij je kunnen verder helpen en kunnen checken of mobo RMA moet:
GIGABYTE GTS

Als het mogelijk is, leen een andere videokaart of PSU.
Strepen in beeld is meestal videokaart dat niet goed erin zit, onvoldoende stroom krijgt of gewoon defect is.
 
De videokaart heb ik uitgesloten. Ik heb gewoon beeld gekregen en ik heb beide PCI-E connectors gechecked.
Ik heb helaas geen andere voeding. Mijn huidige voeding is te oud (4 pins cpu power, niet modulair).
Dan ga ik even mijn huidige 8800GT inbouwen en kijken wat het dan is.

Luister, die Gigabyte GTS...daar heb ik al eens eerder contact mee gehad. Eer ze je helpen ben je 3 weken verder. Ik zit nu nog binnen de 7 werkdagen dat ik iets kan terugsturen.....Ik kan morgen/overmorgen nog dingen op de post doen en dan ben ik een week op vakantie......Dus ik wilde het graag vandaag, uiterlijk morgen geregeld hebben als dat kan.
 
Zo ik heb zoals Freddy ook al voorstelde, nogmaals de videokaart gechecked. Kep mijn huidige 8800GT in de nieuwe build gedaan. Hetzelfde resultaat. Dus videokaart is uitgesloten.

Hoezo denk je de voeding dan? Het enige inconsistende gedrag dat ik zie, is het moederbord....
EDIT: directe omgeving.....Dat is zuid limburg.....ik denk niet dat iemand in de buurt woont ;)
 
Tis puur grafisch...een gpu die te heet word maakt artifacts (denk dat dat woord fout is :p ) en daar lijkt het verdacht veel op

dus denk dan zelf aan de onboard gpu van de cpu? ik kan me ook voorstellen dat hij die eerst wil inschakelen voor het systeem de externe gpu gaat gebruiken..
 
Alles doet mij denken aan een te zwakke voeding. De ledjes die ingeschakeld zijn enzo. Welke voeding heb je eigenlijk, want die zie ik nergens genoemd worden. Edit: Corsair AX750 zo te zien.

Er wonen genoeg mensen in zuid limburg (maastricht).

@Serial: Een te zwakke of defecte psu geeft exact hetzelfde ;).
 
jongens, ik heb de videokart uitgesloten. Ik heb 2 andere videokaarten geprobeerd (8800GTS en 8800GT) die beiden nog gewoon goed lopen. En daar werkt het ook niet op.
Maar goed, ik ga de onboard proberen, even kijken of ik over de juiste connectors beschik om em aan mijn tv te hangen.

@WWWICKED, staat in startpost: Corsair AX750 ;)
 
wwwicked ook dit heb ik geprobeerd, om de graka in een ander slot te doen ;) geen resultaat.
Ik heb nou net de onboard gpu die ind e cpu zit geprobeerd. HDMI kabel -> Plasma TV.
En guess what?? Nog steeds hetzelfde resultaat.

Het lijkt me dus uitgesloten dat de videokaart te weinig stroom krijgt, aangezien het onboard hetzelfde resultaat geeft.
Als het de voeding zou zijn, hoe zou je dan verklaren dat ik toch die 10 minuten gisteravond wel beeld had na een clearCMOS en een batterij-eruithaal-actie?

Kijk, ik kan nou wel met gigabyte liggen bellen en over 3 weken opnieuw de hele standaard riedel afwerken, maar dan ben ik weer 1 maand verder.
Ik kan gewoon nu met geen enkele mogelijkheid aan een voeding komen, of ik moet er ene gaan kopen, wat natuurlijk belachelijk is.
Ik heb net gebeld met de lokale pc boer. Grapje gaat me 30 euro kosten als ik alleen wil checken of het de voeding is ja of nee :'(

Ik denk dat ik toch een beroep moet gaan doen op highflow :( ik weet het gewoon niet meer. Ik kan natuurlijk zowel mobo als PSU opsturen. Ik kan niet nu nog 1 maand gaan wachten of me naar gigabyte laten doorsturen, daar kom ik nu even niet mee verder. Ik wil het gewoon via highflow doen. Ze hebben tenminste goeie service en doen niet moeilijk.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R [VERKOCHT] Gigabyte GA-P67A-UD5-B3 Verkocht 1
N [waterkoeling] €500-€700 I7920, 5870,GIGABYTE -EX58-UD5 Advies Waterkoeling Setup 11
S verkeerde voltage uitlezing Gigabyte X58 UD5 Hardware & Software 0
U Gigabyte X58 UD5 / Core i7 , PCI-e frequentie verhogen? Overclocking 2
Robin Gigabyte x58 UD5 / xtreme Liquid blocks. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Robin Waterblokken Gigabyte X58 UD5 S1366 Waterkoeling 8
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
P problemen met de kraken x51 Waterkoeling 1
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
AQuAKiNG problemen met Nvidia Surround NVIDIA 1
R Problemen met waterkoeling en Aqua-computer Waterkoeling 29
D problemen met pc op starten geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 1
D Problemen met ratelende fans? Overige Koeling 11
Freddy Problemen die je hebt sinds gisteren, hier posten aub HighFlow Forum 39
U Problemen met GTX 680 SLI OC/BIOS/Volt mod Overclocking 0
W gtx 780 3way problemen Problemen & Oplossingen 0
D Problemen videokaart (waarschijnlijk) Problemen & Oplossingen 3
D Problemen met internet explorer Hardware & Software 28
B Keuze problemen watercooling Advies Waterkoeling Setup 2
K Opstart problemen met nieuwe videokaart (GTX670) Hardware & Software 1
sir serial Shout problemen. Problemen & Oplossingen 2
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
Johnny [Nvidia] Driver problemen Hardware & Software 147
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
N i5 3570k overclock problemen Overclocking 15
arwin74 Feser One mixen met Feser VSC, problemen? Waterkoeling 6
DjangoSoe 5870 Crossfire problemen, te lage framerate na Windows herinstallatie Problemen & Oplossingen 10
S Problemen met Aqua-Computer Aquastream XT 1046 12v usb Waterkoeling 3
X schroef / bevestiging problemen rad + shroud + fan + 1 of 2 mm metaal + fan gril Waterkoeling 4
R i5 2500K OC problemen Overclocking 17
M Problemen met flow Watercooling Waterkoeling 8
Wouter Problemen die bekend zijn. HighFlow Forum 2
E Problemen met LED achter het plexiglas..... Cases en Modding 4
T BSOD Problemen met nieuw buildt PC Problemen & Oplossingen 3
E Wie heeft ervaringen/problemen met Asus p8p67 moederborden? Hardware & Software 17
D Problemen met CFx + 2e scherm. Problemen & Oplossingen 26
B Waterdruk problemen Overige Koeling 2
Freddy Problemen met Forum + Internet Explorer? HighFlow Forum 29
CrUzEr problemen met mijn XFX Radeon HD 5870 Hardware & Software 10
Wouter Problemen gevonden? Meld ze hier!! Report bugs! HighFlow Forum 387
J Problemen met HighFlow site HighFlow Computer Cooling Shop 7
Yil Problemen Raid0 setup REXII Problemen & Oplossingen 13
Don_Holio Problemen met vullen van loop Waterkoeling 6
R overclock problemen Overclocking 23
Exeon Problemen met Rampage II extreme en geheugen Problemen & Oplossingen 47

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan