Bij deze laatste post geef ik een samenvatting van het hele topic. Is misschien wel handig
Het begon allemaal met bootproblemen.
Bij een powerup kwam ik niet eens tot de bios en random artifacts verschenen in beeld waardoor de videokaart en memory direct verdacht werd.
Overvoltage ledjes bleven aan waardoor ook de voeding verdacht werd.
Het uitproberen van de onboard GPU, mijn oude videokaart en het testen van elk geheugenreepje in willekeurige DIMM slots gaf geen resultaat.
Een cmos clear gaf het eerste hoop-moment, waarbij in wel in het bios kwam maar dit was van korte duur en na een paar random poweroff-poweron momenten waren problemen waren weer terug als vanouds.
Een cmos clear hielp dit keer niet en de overvoltage leds bleven branden.
Toen ik 2 nieuwe voedingen probeerde kreeg ik waarempel weer beeld, maar nog steeds branden de overvoltage leds. Op dit moment dacht ik dus dat het de voeding was. Een biosflash van F1 naar F4 ging goed en sindsdien geen uitval meer gehad.
De voeding was ook uitgesloten aangezien ik 3 voedingen geprobeerd had, maar nog steeds de overvoltage, waardoor ik niet verder durfde te gaan met windows installeren, bang om overige componenten te beschadigen. Voltages in het bios naar beneden schroeven hielp ook niet, ookal had ik nu geen instabiele bootups meer.
Intussen kon het alleen nog maar de powerdistributie zijn van het moederbord of een defecte socket/cpu.
Intussen heb ik veel contact gehad met de gigabyte GTS en zij stelden me gerust dat ik zonder problemen het moederbord via
Highflow kon terugsturen, maar hadden geen parate oplossing voor het probleem.
Tijdens de vakantie van
Highflow heb ik een Intel Celeron G530 gekocht (42 euro) om definitief uit te sluiten dat de 2600K-cpu defect zou zijn. Foto's van de 2600K en de socket lieten niks vreemds zien.
Ik heb enkele uren lang memtest gedraaid om het geheugen nogmaals uit te sluiten, niet erbij nadenkend dat mijn pc dan ook lang aan zou blijven. Toen ik thuis kwam zag ik tot mijn verbazing dat alle ledjes uitwaren! Na windowsinstallatie en flinke Celeron-stressing d.m.v. Prime95, bleek dat de Celeron in orde was. Vervolgens de identieke stappen uitgevoerd met de 2600K en tijdens windows starten gingen alle ledjes uit. Alles draait gewoon stabiel, op een enkele random poweroff-poweron tijdens de bios-post.
Het uiteindelijke probleem was, beschamend genoeg, "slechts" een corrupt bios. Na de flash had ik geen artifacts meer, maar wel de overvoltage leds aan en af en toe een random poweroff-poweron, wat volgens gigabyte normaal is. Wanneer je veel settings in het bios wijzigt, een cmos clear doet of een load to optimized settings, kan het zijn dat het moederbord een "dubbele" poweroff-poweron doet, wat natuurlijk even schrikken is. Maar dit was geen teken van instabiliteit. Daarna zag ik ook nog op de gigabyte website dat alle cpu's pas ondersteund werden vanaf versie F2.
Het GD2 overvoltage ledje is gewoon een oranje led die aan of uit kan. Ledjes gaan allemaal aan, maar gaan na de bios post direct uit tijdens windows starten. Zover was ik nooit gekomen omdat ik geen andere componenten wilde beschadigen en dus altijd ledjes zag die aanbleven omdat ik nooit voorbij de post kwam.
Conclusies:
- Iedere "stap" zette me weer op het verkeerde pad waardoor troubleshooten gewoon erg lastig werd om alles uit te sluiten
- random reboots zijn geen teken van instabiliteit maar bestaande functionaliteit bij wijzigen van bios, vreemd genoeg
- LED-werking: leds gaan altijd allemaal aan en gaan uit na succesvolle bootup en windows startup
- bij verlies van spanning op de voeding (door kabel uittrekken), zal het bios altijd een melding geven dat er iets mis is gegaan met overklokken/voltages en dat de huidige settings mogelijk instabiliteit kunnen veroorzaken. Dit is normale functionaliteit.
Iedereen bedankt voor de tips en het medeleven!