• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Z68XP-UD5 problemen of i7 2600K?

Nou ik heb dus w7 helemaal getweakt zodat het uitziet als XP hehe. Ik heb nog vanallerlei benches gedaan en ook games.
Ik heb Crysis2 gespeeld (zonder DX11 patch en zonder highres texture pack) en de load wordt toch 99%:

Ik had gedacht met mijn GTX570 TwinFrozr3 IETSJES koelere temps te halen:
297483_1515686187939_1707991775_756907_1963866946_n.jpg


Nou ja het was ook warm vandaag, tenminste hier in zuidlimburg wel :)
 
Met Crysis 2 is met mijn 580 de gpu load ook 99%, dat is normaal bij dat spel.

Leuk displaytje trouwens... welke is het en welke aansturinings software gebruikje??
hebbe, hebbe hebbe:p
 
tis maar mijn Logitech G15 tobo hoor :) V1 nog. Heb ik toch echt al een paar jaar.
Ik gebruik AIDA64 (het vroegere Everest Ultimate) om deze dingen erin te zetten. Dat programma heeft echt bijna alle sensors.
Nou ik heb dus alle belangrijke dingen in dit schermpje moeten proppen (arial narrow, lettergrootte 5). Maar ja er is zoveel meer: cpu multiplier, ram clock, ram timings, used mem, free mem, mem utilization, 12V rail, 3.3V rail, 5V rail, alle casefans speeds, videomem load/utilization, shader clock, mobo-temps, cpu core utilization.....echt teveel om op te noemen :)

Hmmmm, bij een gebruiker op het tweakers.net forum is de load minder....hij heeft exact dezelfde CPU en GPU als ik. Hij zegt dat het door de DX11 patch, de 1.9 patch en de texture patch komt dat hij minder load heeft.....maar goed, volgens mij klopt dat dus niet. Hij gaat eens ff kijken :)
 
Bij deze laatste post geef ik een samenvatting van het hele topic. Is misschien wel handig ;)

Het begon allemaal met bootproblemen.
Bij een powerup kwam ik niet eens tot de bios en random artifacts verschenen in beeld waardoor de videokaart en memory direct verdacht werd.
Overvoltage ledjes bleven aan waardoor ook de voeding verdacht werd.
Het uitproberen van de onboard GPU, mijn oude videokaart en het testen van elk geheugenreepje in willekeurige DIMM slots gaf geen resultaat.
Een cmos clear gaf het eerste hoop-moment, waarbij in wel in het bios kwam maar dit was van korte duur en na een paar random poweroff-poweron momenten waren problemen waren weer terug als vanouds.
Een cmos clear hielp dit keer niet en de overvoltage leds bleven branden.
Toen ik 2 nieuwe voedingen probeerde kreeg ik waarempel weer beeld, maar nog steeds branden de overvoltage leds. Op dit moment dacht ik dus dat het de voeding was. Een biosflash van F1 naar F4 ging goed en sindsdien geen uitval meer gehad.
De voeding was ook uitgesloten aangezien ik 3 voedingen geprobeerd had, maar nog steeds de overvoltage, waardoor ik niet verder durfde te gaan met windows installeren, bang om overige componenten te beschadigen. Voltages in het bios naar beneden schroeven hielp ook niet, ookal had ik nu geen instabiele bootups meer.

Intussen kon het alleen nog maar de powerdistributie zijn van het moederbord of een defecte socket/cpu.
Intussen heb ik veel contact gehad met de gigabyte GTS en zij stelden me gerust dat ik zonder problemen het moederbord via Highflow kon terugsturen, maar hadden geen parate oplossing voor het probleem.

Tijdens de vakantie van Highflow heb ik een Intel Celeron G530 gekocht (42 euro) om definitief uit te sluiten dat de 2600K-cpu defect zou zijn. Foto's van de 2600K en de socket lieten niks vreemds zien.
Ik heb enkele uren lang memtest gedraaid om het geheugen nogmaals uit te sluiten, niet erbij nadenkend dat mijn pc dan ook lang aan zou blijven. Toen ik thuis kwam zag ik tot mijn verbazing dat alle ledjes uitwaren! Na windowsinstallatie en flinke Celeron-stressing d.m.v. Prime95, bleek dat de Celeron in orde was. Vervolgens de identieke stappen uitgevoerd met de 2600K en tijdens windows starten gingen alle ledjes uit. Alles draait gewoon stabiel, op een enkele random poweroff-poweron tijdens de bios-post.

Het uiteindelijke probleem was, beschamend genoeg, "slechts" een corrupt bios. Na de flash had ik geen artifacts meer, maar wel de overvoltage leds aan en af en toe een random poweroff-poweron, wat volgens gigabyte normaal is. Wanneer je veel settings in het bios wijzigt, een cmos clear doet of een load to optimized settings, kan het zijn dat het moederbord een "dubbele" poweroff-poweron doet, wat natuurlijk even schrikken is. Maar dit was geen teken van instabiliteit. Daarna zag ik ook nog op de gigabyte website dat alle cpu's pas ondersteund werden vanaf versie F2.
Het GD2 overvoltage ledje is gewoon een oranje led die aan of uit kan. Ledjes gaan allemaal aan, maar gaan na de bios post direct uit tijdens windows starten. Zover was ik nooit gekomen omdat ik geen andere componenten wilde beschadigen en dus altijd ledjes zag die aanbleven omdat ik nooit voorbij de post kwam.

Conclusies:
- Iedere "stap" zette me weer op het verkeerde pad waardoor troubleshooten gewoon erg lastig werd om alles uit te sluiten
- random reboots zijn geen teken van instabiliteit maar bestaande functionaliteit bij wijzigen van bios, vreemd genoeg
- LED-werking: leds gaan altijd allemaal aan en gaan uit na succesvolle bootup en windows startup
- bij verlies van spanning op de voeding (door kabel uittrekken), zal het bios altijd een melding geven dat er iets mis is gegaan met overklokken/voltages en dat de huidige settings mogelijk instabiliteit kunnen veroorzaken. Dit is normale functionaliteit.

Iedereen bedankt voor de tips en het medeleven!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R [VERKOCHT] Gigabyte GA-P67A-UD5-B3 Verkocht 1
N [waterkoeling] €500-€700 I7920, 5870,GIGABYTE -EX58-UD5 Advies Waterkoeling Setup 11
S verkeerde voltage uitlezing Gigabyte X58 UD5 Hardware & Software 0
U Gigabyte X58 UD5 / Core i7 , PCI-e frequentie verhogen? Overclocking 2
Robin Gigabyte x58 UD5 / xtreme Liquid blocks. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Robin Waterblokken Gigabyte X58 UD5 S1366 Waterkoeling 8
M Koeling problemen Problemen & Oplossingen 19
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
J Mayhems Pastel in nieuwe loop geeft problemen Waterkoeling 5
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
P problemen met de kraken x51 Waterkoeling 1
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
AQuAKiNG problemen met Nvidia Surround NVIDIA 1
R Problemen met waterkoeling en Aqua-computer Waterkoeling 29
D problemen met pc op starten geen beeld Handleidingen en Installatie Tips 1
D Problemen met ratelende fans? Overige Koeling 11
Freddy Problemen die je hebt sinds gisteren, hier posten aub HighFlow Forum 39
U Problemen met GTX 680 SLI OC/BIOS/Volt mod Overclocking 0
W gtx 780 3way problemen Problemen & Oplossingen 0
D Problemen videokaart (waarschijnlijk) Problemen & Oplossingen 3
D Problemen met internet explorer Hardware & Software 28
B Keuze problemen watercooling Advies Waterkoeling Setup 2
K Opstart problemen met nieuwe videokaart (GTX670) Hardware & Software 1
sir serial Shout problemen. Problemen & Oplossingen 2
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
Johnny [Nvidia] Driver problemen Hardware & Software 147
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
N i5 3570k overclock problemen Overclocking 15
arwin74 Feser One mixen met Feser VSC, problemen? Waterkoeling 6
DjangoSoe 5870 Crossfire problemen, te lage framerate na Windows herinstallatie Problemen & Oplossingen 10
S Problemen met Aqua-Computer Aquastream XT 1046 12v usb Waterkoeling 3
X schroef / bevestiging problemen rad + shroud + fan + 1 of 2 mm metaal + fan gril Waterkoeling 4
R i5 2500K OC problemen Overclocking 17
M Problemen met flow Watercooling Waterkoeling 8
Wouter Problemen die bekend zijn. HighFlow Forum 2
E Problemen met LED achter het plexiglas..... Cases en Modding 4
T BSOD Problemen met nieuw buildt PC Problemen & Oplossingen 3
E Wie heeft ervaringen/problemen met Asus p8p67 moederborden? Hardware & Software 17
D Problemen met CFx + 2e scherm. Problemen & Oplossingen 26
B Waterdruk problemen Overige Koeling 2
Freddy Problemen met Forum + Internet Explorer? HighFlow Forum 29
CrUzEr problemen met mijn XFX Radeon HD 5870 Hardware & Software 10
Wouter Problemen gevonden? Meld ze hier!! Report bugs! HighFlow Forum 387
J Problemen met HighFlow site HighFlow Computer Cooling Shop 7
Yil Problemen Raid0 setup REXII Problemen & Oplossingen 13
Don_Holio Problemen met vullen van loop Waterkoeling 6
R overclock problemen Overclocking 23
Exeon Problemen met Rampage II extreme en geheugen Problemen & Oplossingen 47

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan