• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Z-Machine opvolger - NCase M1 [Brainstormfase] hulp gevraagd

JaccoW

gat in hand
Hallo allemaal, het is alweer een tijdje geleden dat ik hier was op dit forum maar ik ben er weer. :D

Mijn huidige computer begint zo langzamerhand toch wel verouderd te raken (E8400 + P35, nog een kleine upgrade gekocht in de vorm van een Q9550) dus toen ik laatst de NCase M1 zag heb ik hem meteen ge-preordered. (hier is ons eigen topic)
jc0r4LF.jpg

De behuizing is compatibel met watercooling, maar aangezien het een Mini-ITX case is moet ik daar natuurlijk wel nog de nodige (passende) onderdelen bij zoeken.

De hardware ligt nog niet vast, zeker aangezien de kast waarschijnlijk pas deze zomer geleverd wordt en ik pas eind augustus het geld zal hebben om alles te kopen.

Mobo: Asus Maximus VII Impact (Z97, maar de voorganger is ook een optie)
CPU: Intel i7 4790K (of mogelijk de iets oudere variant als de prijzen tegen die tijd echt de pan uit rijzen)
GPU: Nvidia GTX 770 (???)
RAM: nog onbekend, heb goede ervaringen met Corsair
Opslag: 1x 500GB SSD + 1x 3,5" 4TB HDD (Mogelijk hergebruik ik mijn oude 3TB WD Green schijf uit mijn huidige build)

Koeling: Hier wordt het natuurlijk pas echt interessant. Ik wil zowel de CPU als de GPU waterkoelen. Voor dit bord zijn waarschijnlijk tegen die tijd de full-cover blokken van BitPower en EK uit en de GPU is natuurlijk afhankelijk van welk type ik neem.
Dat betekent natuurlijk wel dat er nog een reservoir, slangen en pomp bij moet.

Ik zat te denken aan 1x 240 radiator aan de zijkant, maar kan er ook 120 aan de zijkant + 240 op de bodem van maken...

Wat denken jullie?

Inspiratie:
Voor jullie allen een idee hoe de layout is van deze dingen:
Gallery

qUFc5vB.jpg

kz0Dz87.jpg

tWKbqKt.jpg

J0vub5t.jpg

Using Apogee Drive II, Magicool radiator, FrozenQ M1 res
2SZMbTO.jpg

120mm radiator + 240mm radiator w/slim fans, ATX PSU, Swiftech Apogee Drive II, FrozenQ M1 res
GfMymeW.jpg

Laatst bewerkt:
Altijd leuk als mensen zeggen dat iets teveel geld gaat kosten... -_-'

Was de vorige keer al met mijn huidige behuizing en nu met watercooling en gamen in een mITX kast.

Heb jij nog ideeën Sw333t? Zijn er nog grote veranderingen te verwachten de komende maanden?
Alleen X99, maar die zal niet in ITX uitkomen.

Verder vind ik een i7 nogal zwaar overdreven voor een gamebak. Wil je gamen en ook nog overclocken, pak dan de Core i5 4690K. Scheelt je een kleine 100 kneuro ongeveer, zeker wel belangrijk gezien een stukje tekst op Bit-tech:

Budget: €1000 for hardware + €500 for the watercooling.

Qua geheugen, itx heeft maar 2 sloten dus is het een keuze wat je doet 8gb of 16gb (persoonlijk zou ik nog steeds voor 8gb kiezen). Corsair heeft dan ook mijn voorkeur (zelf eigenaar van een setjes Vengeance LP).

Wat het moederbord betreft, beetje overkill... vooral gezien je budget. Asus Z97I-PLUS zou ook geen slechte keuze zijn. Full cover wc block is wel heel erg onzinnig wat mij betreft. Beetje airflow er overheen jakkeren en een cpu wc block zal meer uithalen.

Qua gpu, een GTX770 lijkt me een mooie keuze.

Wat de schijven betreft, dat is persoonlijk. Een ssd als bootdisk lijkt me wel een vereiste. Past een 3,5" hdd eigenlijk wel bij gebruik van een rad? Die zitten toch op dezelfde bracket?

Goeie, de i5-4690K had ik nog niet gezien. Mooie clocks en toch nog een redelijke prijs ook.
RAM is waarschijnlijk afhankelijk van wat ik kan betalen tegen die tijd. Meer is meestal beter, maar alles vanaf 8GB is prima.

Houdt wel in de gaten dat vanwege de ruimte in dit geval de airflow over het moederbord wel beperkt zal zijn. De meeste mITX moederborden waar waterkoeling voor is gaan dan ook gelijk voor full-cover, ook omdat alles toch vrij compact is.
De Rad zal waarschijnlijk tegen de zijkant aangaan en dan blijft er 1-2 cm aan ruimte over met de fans erop.
Maar ik ga eens kijken, die andere Asus zag er ook goed uit inderdaad, al zal het zwart/rood thema wat de ROG heeft wel erg leuk staan bij de rest van mijn spullen.
Ik heb een toetsenbord in de maak van massief zwart aluminium met rode backlight, waar dan donkergrijze met oranje toetsen op gaan. Die zou voor het einde van de maand klaar moeten zijn en weer hier voor mijn neus moeten staan. :D

Gelukkig heeft een mobo ook niet zo heel veel koeling nodig, aangezien tegenwoordig zo goed als alle functionaliteiten al in de cpu ingebakken zit. Alleen een usb3 controller of sata controller die extra wordt toegevoegd voor meer poorten kan wel wat koeling gebruiken, enige is dat dat ruimte kost op een moederbord en dus is het iets wat eigenlijk al nooit voorkomt bij het ITX formaat.

In feite is een moederbord (vooral dus ITX) enkel een domme printplaat met componenten ;). En veel koeling heeft dat echt niet nodig, ook niet bij weinig ruimte (heb ervaring met weinig ruimte in een case ;)).

De dikste slangen 1/2 " zullen denk ik niet passen. Die zijn ten eerste groter, maar ten tweede ook dikker en dus zal je dan minder krappe bochten kunnen nemen.
Qua flow maakt het niet uit.

En scherpe bochten zullen waarschijnlijk wel nodig zijn bij deze build.
Ik was deze guide al aan het lezen en daar hadden ze het ook al over 3/8 inch. :)

Maakt het nog veel uit wat voor fittingen je gebruikt? Bitspower en EK zijn veelgebruikt lijkt het, maar veel mensen geven ook de voorkeur aan Monsoon.

Ik meen ergens eerder gelezen te hebben dat je niet allerlei onderdelen moet gaan mixen ivm lekken. Dus het liefst EK blokken met EK fittingen. Klopt dit?

Thanks i3p, ik had jouw foto's al langs zien komen, maar ben wel benieuwd hoe het afgelopen was. In de ijskast dus.

Waarom ben je niet doorgegaan als ik vragen mag?

Je hoef niet op EK blokken de EK fittingen te gaan gebruiken ivm lekken hoor, das gewoon een fabeltje.
Als je krappe bochten gaat maken kan je ook 3/8-5/8 slang eens bekijken, door de dikkere wanddikte vergeleken met 3/8-1/2 knikt deze veel minder snel.
Als ik weer een krappe case in elkaar ging flansen zou ik Tygon E1000 3/8-5/8 gaan gebruiken, deze slang is super flexibel en knikt bijna niet.
Een voorbeeldje van een bocht die ik met geen enkele andere slang zo had kunnen maken, andere maten zouden knikken en de andere merken zijn op deze diameter stugger waardoor je ze niet over de fitting krijgt

uY1rubS.jpg

Thanks i3p, ik had jouw foto's al langs zien komen, maar ben wel benieuwd hoe het afgelopen was. In de ijskast dus.

Waarom ben je niet doorgegaan als ik vragen mag?

Ik was er al verliefd op de eerste dag dat ik hem in het Hardocp thread zag.
Heb hem besteld om hem ooit eens in te bouwen, geen idee of er sowieso ooit een buildlog van komt.

Wat is er met jouw Z-machine gebeurd trouwens?

@Thierry: Zeker een mooi bochtje! Ik had al zo mijn vermoedens, maar het kan nooit kwaad om dit soort dingen even te controleren. Bedankt voor de tip over die slang. Ga ik zeker even naar kijken.

Op dit moment heb ik mijn oog op de fittingen van Monsoon laten vallen. De recensies zijn goed, ze zijn redelijk compact en ook best betaalbaar.

@I3p: De Z-Machine is nog steeds vrolijk aan het draaien hier naast me. ;)
Heb er zelfs een paar dagen geleden nog een leuke Q9550 voor op de kop getikt.
Het is mijn dagelijks systeem, maar hij is alweer 4-5 jaar oud dus je merkt gewoon dat het sneller kan, ook al zit er best een redelijke videokaart en een SSD in.

Daarnaast wilde ik mijn bureau wat leger hebben, dus de printer, receiver en het gigantische reel-to-reel tapedeck gaan er vanaf.

De Z-Machine blijft voorlopig nog wel even, ik zat te denken om hem ergens centraal neer te zetten en er een NAS/mediacenter van te maken. Een paar extra grote schijven er nog bij en dan kan ie best nog wel een tijdje mee denk ik. :)

Welke rads zijn er die minder dan 280mm zijn en niet al te dik? (+/- 30mm)
Ik heb zelf deze gevonden:
- XSPC EX240 Slim Line Dual fan radiator (275mm x 121 x 35.5)
- MagiCool SLIM DUAL 240 Radiator (273x121x30mm)
- Black Ice Nemesis GTS (278mm x 133mm x 29.6mm)

Zijn er nog meer en wat is jullie mening over de kwaliteit van deze modellen?

Verder zit ik nog een beetje te rommelen met de pomp en het reservoir. Een D5 gaat niet passen met een dubbele rad en ik zou niet direct veel lagere (de motor van de D5 steekt nogal uit) pompen weten die ook nog redelijk stil zijn.
Een combi van pomp + FrozenQ M1 reservoir lijkt de meest compacte oplossing te zijn, maar dat reservoir heeft de nodige problemen.
Het liefst zou ik een combinatie van pomp + reservoir willen hebben en dan eventueel achterop de kast gemonteerd. Of ik moet zelf iets gaan ontwerpen natuurlijk... niet dat ik dat ooit heb gedaan afgezien van wat basaal Sketchup ontwerpen.

Waar zouden jullie voor kiezen?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan