• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Yamaha XV 750 Cafe Racer

alain-s

Junior Member
Na al een tijdje met pc modding bezig te zijn vond ik dat het eens tijd werd voor totaal iets anders. Aangezien ik ook een vervend motorrijder ben dacht ik waarom geen cafe racer bouwen.

Ik ben een tijd geleden het internet wat beginnen afzoeken wat er allemaal op de markt is. Omdat ik al een motor heb dat een 4in lijn blok heeft dacht ik waarom niet voor een V twin gaan. Ik was ook op zoek naar een model dat een mono shock vanachter had zodat ik niet met het subframe zit. Zo ben ik uitgekomen op de Yamaha XV 750/920 modellen.

Dit is het model van 1981 tot 1983



Na een tijd zoeken heb ik dan eindelijk 1 gevonden voor een goede prijs. Voor maakt het niet uit in welk toestand de moto was zolang het blok in orde is en het frame. Op 2dehands.be een XV gevonden voor 450€ met extra motorblok.
Momenteel steekt er een nieuwer blok onder dat 920cc heeft en is het origineel blok er nog bij.

Hier de XV al deels gestript.





Het eerste wat op de planning stond was de motor aan de praat krijgen deze stond al een tijd stil. na alle check up gedaan te hebben en olie bij gevuld. startte de motor.

https://www.youtube.com/watch?v=AYeGRU4JrKg&feature=youtu.be

De XV gaat goed onder handen worden genomen. Gaan heel wat andere onderdelen op komen om deze een stoere look te geven.

Hier al wat foto's van stukken dat ik heb gevonden op de 2de hands markt.

R1 2001 voorvork met remklauwen.





R1 2001 Voorwiel



Nieuwe clip on van Ebay.



Momenteel wacht ik nog op een stuuras dat van US komt deze zorgt er voor dat het R1 Tstuk en kroomplaat op de XV past.

Zo als er meer foto's zijn zal je deze hier wel zien verschijnen.
 
Mooi man,een keer wat anders dan pctjes
Idd Hightower :)
Mooi project!!!
Dank je Freddy ^^
leuk project ga em volgen motors altijd wel cool
Dank je Mixedup :)
Gaaf !
Gaan we volgen, ben benieuwd.

Benzinekraantje staat trouwens nog dicht in het filmpje. :p
Ja kraantje lekt en word vervangen samen met de benzine tank.

Vandaag naar de post gegaan om pakje op te halen waar ik al even op wacht. In pakje zit een op maat gemaakt stuur pin die er voor zorgt dat de R1 voorkant op de XV past. Spijtig genoeg geen foto' van genomen veel te druk bezig me de oude stuur pin uit het T stuk te persen. Om vervolgens die nieuwe er terug in te persen.

Maar heb wel foto van motor zonder de voorkant.



Oude lagers er uit en de nieuwe er in.



T stuk en kroonplaat ge installeert





Voor vorken er op en wiel er in.







De voorvork van de R1 is 10cm korter dan de standaard vork. Dit zorgt er voor de de motor dichter bij de grond zit en zou hierdoor hoop ik ook beter handelen. Maar dat zal ik pas weten als ik er met rij.

Volgende stap bobber zadel zoeken en andere benzine tank.
 
Heb ondertussen al contact gehad met de eigenaar en steken momenteel de carbs van 920 blok onder. Nu lijken die wel het zelfde op foto maar zal ze is moeten demonteren om te zien hoe de pakkingen er uit zien voor ik ze bestel.

Ondertussen heb ik Duitsland een tank van Kawazaki 650 SR gevonden batterij gekocht en is het zadel dat ik heb laten maken bij Bad Ass Seats ook al aangekomen.


Paar foto's van het zadel.











Als ik al deze onderdelen heb kan ik beginnen met de tank te verhogen batterij er onder te steken en het zadel een plaats geven.
 
Het valt wel mee alleen zelf iets maken is wat lastiger. Met pc modding kan je rap iets zagen in plexi en lijmen. Met een motor moet het echt allemaal stevig zijn. Dus als ik iets wil doen moet ik al met andere tools beginnen te werken. Waar ik momenteel nog geen enkele ervaring met heb bv lassen.

Je hebt echt wel een brede keuze aan onderdelen in Europa maar soms voelt het toch vrij beperkt aan. Zeker als je iets wilt dat niet iedereen heeft.

Maar het goede nieuws is dat de tank die ik aan het zoeken was voor deze build eindelijk is aangekomen. Tank is afkomstig van een Kawasaki Z 650 SR 1978









Op het eerste zicht ziet de tank er goed uit klein beetje roest aan de binnenkant en van voor aan de buitenkant van de tank. Momenteel steekt er 14L azijn om de plekjes op te lossen.

Batterij is ook verstuurd zodra ik deze heb kan ik beginnen met subframe te maken tank en zadel.
 
Ondertussen de tank onderhanden genomen. Zaten een paar barstjes in de verf dus dacht steek het even af en zag toen al direct een hoop plamuur zitten.





Dus alles er af gehaald met brander en steekmes. Om vervolgens alle restjes met de slijpsteen weg te halen.







Kon het niet laten om even op de motor te zetten. :)

 
Tank polijsten en clearcoat erop, gaat dan ook wel gaaf uitzien :D

Dat is ook mijn eerste gedachte. Niks meer aan doen. Het ziet er goed uit zo.

Het zin in mijn gedachten. :)

Deze week weer al wat verder geraakt. De vorige eigenaar was blijkbaar al iets van plan met de motor. Want de originele tank bevestiging op het frame was afgezaagd.



Al goed dat er nog wat rest metaal lag in de garage en met wat aanpassingen paste dit perfect.









Het volgende op de planning was de steun van het zadel maken. Dit heb ik gemaakt van een stuk rest U profiel.



Met wat slijpen en lassen een kleine constructie gemaakt.





Vervolgens verder afgewerkt.





Op het frame gelast.





Tank en zadel er op. Nu begint het er al wat beter op te lijken.







Volgende stap is bevestiging van de tank maken op de nieuwe steun en bevestiging maken voor de control unit van de monoshock vanachter.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat verder geklust aan de motor. Tank voorzien van extra steun en bevestiging ogen.





Omdat de tank wat smaller is van boven past de control unit niet meer van voor op het frame. Heb deze dan maar een plekje aan de zijkant gegeven.





Met de tank er op en een linkje verf ga dit helemaal niet meer zien.



Volgende stap is de control unit van de mono shock. Kleine aanpassing aan originele beugel.







Op het frame vast gezet.



Dan het slechtere werk. Wou van onder de batterij plaatsen dus wou ik de achterbrug er af halen om vlotter te kunnen werken. Dit viel tegen doordat de bus op de as was vast geroest en vervolgens niet te demonteren was. Tijden het los draaien van de bout was de achterbrug stilletjes aan het verplooien waar het oog van de bout zat. Eenmaal de bout uit de schroefdraad was kon deze nog altijd niet verwijderd worden zelf met een andere bout er op gelast en dan met een trekker plooide het oog nog harder. Tot de conclusie gekomen te zien wat de beste optie om door te zagen. Ik geraakt niet bij de as zelf dus heb ik besloten om stuk van de achterbrug af te slijpen om deze vervolgens ergens 2dehands te zoeken.







Deel van de naald lager waren vast geroest.



Nog wat extra tijd verspillen om naar de juiste onderdelen te zoeken.

Als iemand toevallig nog een achterbrug en as voor aan het frame te bevestigen heeft liggen mag hij dit altijd laten weten ^^
 
Vraagje tussen door, hoe heb je precies de lak/verf van de tank gehaald?
Ik heb een oude kauwgombal machine van staal met oude lelijke zwarte lak.
Wil deze opknappen, lak eraf schuren en opnieuw spuiten, maar kreeg de oude lak niet eraf met schuurpapier en met een dremel ben ik volgend jaar nog bezig :sarc:
 
Je kan het op verschillende manieren doen. Met verf afbijtmiddel of met warme lucht blazer op de verf blazen en dan afsteken. Ik heb optie 2 gebruikt. Hierdoor maak soms ook kleine krasjes in de het metaal maar deze kun je er gewoon uitschuren achteraf of als je terug in een kleur zet kan je ze opvullen met spuitplamuur.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
TinusB Corsair 750 D Black and Blue Buildlog Gallery & Build Logs 5
M [Waterkoeling] € 750, i7-2600, GTX780Ti, Corsair Obsidian 750D Advies Waterkoeling Setup 6
W [Waterkoeling] €750 euro Intel I7 2700K 2x 290x Refference Advies Waterkoeling Setup 5
coolfris [VERKOCHT] OCZ ZT 750 Watt Verkocht 1
E X2O 750 Dual bay pump/res genoeg voor 240 + 360 radiator Waterkoeling 2
R Problemen intel i5 750 cpu Problemen & Oplossingen 10
Adam Vandervorst Kan de XSPC 750 baypump/pomp mijn loop aan? Waterkoeling 3
k.3nny [IN-ACTIVE][500-750]15" laptop voor daily. Gevonden 2
T [VERKOCHT] X2O 750 Dual 5.25” Bay Reservoir Pump Verkocht 2
M advies voor i5 750 + 6950 2gb dirt3 Advies Waterkoeling Setup 12
M [WC-Advies] Gigabyte GA-P55-UD4, I5-750, Gigabyte GTX 460 SLI €400 Advies Waterkoeling Setup 7
R [VERKOCHT] Intel Core i5 750 Verkocht 2
T Waterkoeling i5 750 en XFX GTS250 Advies Waterkoeling Setup 2
Johnny [VERKOCHT] XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump Verkocht 25
D [IN-ACTIVE] Lange voeding / server voeding van min. 750 watt Gevonden 0
N [Waterkoeling] €750 euro, i7 930, asus p6T deluxe V2 Advies Waterkoeling Setup 7
R XSPC X2O 750 Pomp Irritant Geluid Waterkoeling 6
Freddy [INACTIVE] 4x 1U servers: €120, €150, €275 en €750 Verkocht 16
brazen [VERKOCHT] Intel Core i5 750 Verkocht 1
JeanPaul [INACTIVE] [i5 750 , DDR3 Geheugen . Asus P6TD deluxe ] Verkocht 8
M XSPC Rasa 750 RS360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R I5-750 overclock 4GHZ ==> Blue screen Overclocking 18
B [waterkoeling] €500-750: e6550, EN8600GT, 2 x hdd3.5'' Advies Waterkoeling Setup 11
R WC set navraag - ~400-450€ (core I5-750/asrock P55 deluxe3) Advies Waterkoeling Setup 14
D [WC] 750 euro, i7 930, Gigabyte GA-X58A-UD7 NB, 1x HD4870X2 Advies Waterkoeling Setup 5
N 360 radiator genoeg voor i5 750 en 2x HD5850? Waterkoeling 1
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
Robert i5 750 @4Ghz hulp Overclocking 8
D i5-750 2,66 ghz processor overclocken Hardware & Software 12
J [Waterkoeling] 300 euro, core i5 750, hd5870 Advies Waterkoeling Setup 5
M amd 965BE of intel i5 750 Hardware & Software 17
dark viper zwolle The Reality X Drachten 5-7 Maart 2010, 750 MAN Lan Party 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan