• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

xp 32 of vista 32 of vista 64

Die dingen zijn moeilijk leverbaar he!

Nog iets om te weten:
Windows Vista heeft SP1 uitgebracht.
In Vista 32bit versies, wordt met SP1 de volle 4GB weergegeven in systeem eigenschappen als je 4GB hebt geïnstalleerd.
(normaal gaf die 3GB of iets meer aan)

Maarrrrr de 32bit versie zal niet gebruik maken van de volle 4GB.
Het is dus eigenlijk "gezichtsbedrog" :p
32bit is qua architectuur beperkt en kan helaas 4GB niet volop benutten.

Daarom zal je toch 64bit moeten installeren, wil je van 4GB of meer gebruik willen maken.

Meer info:
http://support.microsoft.com/kb/929605
 
Ik heb 2gb werkgeheugen en vista 64, en hij loopt toch ferm snel! :D

Freddy, die sp1, is die ook voor 64 bit? want ik heb nog geen sp update gezien!
gr
Tim
 
yep

@ Tim: dan kan hij alleen nog maar sneller worden !
Sp1 is al te downloaden bij microsoft alleen nog niet beschikbaar via windows updates, dat zou 18 maart gebeuren maar is wat vertraagd, naar verwachting zal SP1 deze week in 6 talen op windows update komen en over een week of 2 a 3 pas in het nederlands beschikbaar zijn,.

Performance winst zal zo'n 10 % zijn, ga je zeker weer merken, ook is er meer ondersteuning voor hardware (drivers)

Maurice
 
Ik zou vanaf nou gewoon voor de 64-bit versie gaan, ookal heb je 2GB in de machine. Als je in de toekomst 2GB er bij wilt prikken dan heb je meteen voordeel van het 64-bit OS. Zou zonder zijn als je nou een 32-bit os koopt en dan later ineens ook voor nog een 64-bit os moet dokken.
 
Vista 32bit heeft alleen een "patch" gekregen, dat die bij systeemeigenschappen de volle 4GB weergeeft.
Maar helaas kan 32bit er niet volop van gebruik maken, zoals een 64bit OS.

Microsoft heeft dit gedaan voor 32bit om van dat gezeik af te komen.
Want ze kregen per dag echt wel duizenden emails met: Mijn systeem heeft 4GB maar ziet slechts 3GB! Hoe kan dit?!?!?
:D

Wil je dus optimaal gebruik maken van 4GB of meer, moet je een 64bit OS hebben.
 
Ik draai windows vista 64x, deze is dan wel illegaal en beetje uit zijn verband gerukt zodat er wat minder processen op de achtergrond zijn. Maar hij draaid echt TOP! Je moet gewoon de juiste drivers voor al je hardware hebben en dan loopt hij echt als een trein! En ik heb zowat een verplichting aan vista 64x vanwege mijn 8gig die ik gebruik om autodesk inventor knap te kunnen draaien bij 1200 parts
 
Je hoeft niet per se x64 besturingssysteem te hebben om meer dan 4 gig gebruiken. Ik heb 8gig en gebruik x32 systeem Windows Server 2003. Kan in totaal to 64gig met dat systeem gebruiken.

Nu ben ik an het uitproberen van x32 Windows Server 2008 - dat is in principe Vista maar al die extras moet je zelf inschakelen. Voor mijn dat is vordeel - je hebt eigenlijk basis systeem zonder onnodige troep en als je iets wil hebben zet je dat heel eenvoudig aan.

En ook een vordeel van Windows Server - ze zijn echt superstabiel.
 
Dat klopt inderdaad voor de Server editie's.

Maar daarbij het volgende punt. Net als 64-bit in tegenstelling tot 32-bit
in sommige gevallen er voor 64-bits specifieke versies zijn van software/
drivers.

Hoe zit dat met Server editie's? Wat voor een gebruiker ben jij en ben je
een all-rounder? Daarmee bedoel ik bijv. speel je ook hoogeisende games?

Als ik dan bijv. kijk naar Nvidia dat zie ik alleen ondersteuning voor Windows
Server 2003 64-bit, geen vorige versies en/of 32-bit. En bij ATI geen speci-
fieke Server drivers.

Mijn vraag is dan ook wat is jouw ervaring zo breed mogelijk genomen?

Ben het met je eens dat de Server editie stabieler is, het is immers voor een
doelgroep waar instabiliteit uit den boze is met betrekking tot het bedrijfs-
leven. Maar met oog op die doelgroep, is de driver/sofware selectie/onder-
steuning er dan ook specifiek op gericht.

XP gaat er al langzaam uit en 64-bit wordt nu zo langzamerhand een standaard.
De software/drivers richt hier zich dan ook op, maar hoe groot dat ten opzichte
voor Server editie's?

Meer om die redenen is mijn keuze dan ook gevallen op Vista 64-bit.
 
Laatst bewerkt:
Xelation
Met 32-bit servers heb je veel minder problemen qua drivers en software dan bij 64-bit vista of server. Bij mijne 32-bit server 2003 werken drivers voor XP zonder problemen. Krijg wel waarschuuwing tijdens installatie.

Alle software dat ik gebruik is gewoon voor XP bedoeld maar werkt zonder problemen - Office 2007 / Adobe CS2 / Corel / AutoCAD / verschillende render software. Ik gebruik geen "optimisators" voor XP of ander troep.

Niet alle antivirussen werken met server - maar ik gebruik altijd Symantec AntiVirus en die werkt zonder problemen. Laatste versie heet Symantec Eindpoint Protection.

Enige spel die ik niet kon spelen was Unreal 2, andere zoals Crysis/FEAR/HL2/Bioshock/Lost Planet/Race Driver GRID/STALKER/Witcher/Mass Effect/enz... werken zonder probleem.

Enige nadeel dat ik op 2003 nieuwste versie van Windows MediaPlayer niet volledig werkend krijg. Alle functies werken behalve sinchronisatie met MP3 players.
Bij Server 2003 zit standaard WMP10 en bij Server 2008 WMP11.

Even vergeten
Er zijn ook kleine programmatjes zoals:
- Win Server 2003 Optimize Tool
- Windows Server 2008 Workstation Converter

Met deze programmas kun je snel instellingen van server versies veranderen dat ze op XP/Vista lijken.
Ik doe dat met de hand binnen 5 minuten. Meeste handelingen zijn:
- Geluid aanzetten
- Themes aanzetten
- En nog kleine dingetjes.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan