• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Xargeant's Blackheart

Besje

<3 buildlogs
Een tijdje terug ben ik begonnen met een nieuw PC'tje, en na jaren kijken naar andermans vette waterkoelingfoto's besloten dat dan zelf ook maar eens te gaan doen (na zeer goed advies alhier). :045:

Idee
Het idee is een mATX-systeem en een zo klein mogelijke behuizing. Heb lang gezocht naar iets wat me aan sprak, en uiteindelijk is het deze geworden. Een radiator gaat hier niet in passen, die moet dan ook extern. In eerste instantie komt 'ie los te liggen, wellicht later op de cover van de behuizing bevestigen. Met quick disconnects moet de rad makkelijk los te koppelen zijn, zodat het geheel ook mee te nemen is.

Hardware
Behuizing: Lan Gear Da Box 100 Blackheart
Moederbord: Asus Rampage III Gene
CPU: Intel Core i7 950
Geheugen: Corsair 4x3GB DDR3 2000MHz CL9
Grafisch: Sapphire Radeon 6950 CrossFire
SDD: OCZ Vertex2 120GB
HDD: WD 500GB 2,5"
PSU: Corsair AX850
Fans: NorthQ / Yate Loon

Waterkoeling
Pomp / res: Koolance RP-1000BK
Radiator: Black Ice SR-1 360 - TFC Xtender shrouds - Yate Loon 1350RPM Red led fans
CPU: Koolance CPU-360
GPU's: Koolance VID-AR697
Fittingen: Koolance
Slang: Feser UV Red 3/8 ID
Extra: Koolance temp sensor

ToDo
  • Fans plaatsen en kabels sleeven (fatsoenlijk leren sleeven)
  • Manier verzinnen om stroom bij rad fans te krijgen
  • Voedingskabels op maat maken / sleeven of iemand vinden die dit kan
  • LED's pompunit vervangen (zijn blauw, moet rood) of iemand vinden die dit kan
  • Waterkoeling afmaken (wacht op GPU blocks)
  • Naam verzinnen en banner maken (suggesties welkom)

Genoeg tekst, nu pics! :023:
3.jpg

Even de hardware testen. Iemand nog interesse in een Zalman CNPS10X Extreme? :)
4.jpg

Kan iemand me vertellen of de temp sensor op het CPU-blok zo goed bevestigd is? :schaam
5.jpg

De pompunit ontleed. De LEDs met zwarte kabel zijn van de TFC XTender, die zijn hier wel bruikbaar. De LEDs achter het schermpje (4 stuks op een PCB) zijn echter lastiger te vervangen...
6.jpg

:081:
7.jpg

Van de quick disconnect naar het CPU-blok.
8.jpg

Had iets zacht en vierkants nodig om te ondersteunen. Gelukkig had Freddy dit meegeleverd :p
9.jpg

De top 120 fan gaat niet meer passen, maar is ook niet nodig. Normaal blaast deze bovenop de videokaart(en).
10.jpg

De achterkant met 1 quick disconnect. Ook zichtbaar: gebrek aan sleeving skill.
11.jpg

Bovenaanzicht.

Vanaf CPU gaat de slang straks naar GPU's, parrallel aangesloten, en daarvandaan naar pomp. En dan van pomp weer naar bovenste disconnect.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, alle suggesties, commentaar en kritiek zijn van harte welkom! :045:

Grtz, Stefan.
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt een vette compacte bak! :D

De tempsensor zou ik niet onder het CPU blok plakken, want zo heb je geen optimaal contact tussen CPU en block.
Dat is dus niet goed voor de temperaturen.
 
Thnx! :D
Maar zo zit 'ie niet tussen CPU en blok, precies op 't randje (tussen blok en socketijzerdingetje). Zo stond het *ongeveer* in de handleiding :p Vraag me af hoe nauwkeurig het nu is, als 'ie niet echt contact met de CPU heatspreader maakt...
 
Dan is het goed, als het dus niet het contact belemmerd tussen cpu en block is er niks aan de hand :)

Het is zo natuurlijk niet 100% nauwkeurig, maar het geeft wel een goede indicatie van de temperaturen.
Daarbij kan je de temperaturen ook in de BIOS of in Windows met bijvoorbeeld coretemp aflezen en zo vergelijken met elkaar.
 
Mja, die aqua computer blokken vind 'k toch wat minder, qua uiterlijk. Bovendien is alles verder Koolance, dus dat moet je dan zo houden he. :) En Freddy had van tevoren netjes aangegeven dat levertijd wat langer zou zijn. Geen probleem, ben toch zelf ook niet zo snel.

Voorlopig ga ik de rad niet aan de kast vast maken, omdat 'ie dan niet meer in de LAN-tas past :p Maar zo'n stand (wellicht 2) is idd wel handig. En anders heb 'k ook nog een TJ07 waar 'ie in past! :D
Bij de compatibility staat de Black Ice SR-1 er alleen niet bij... Maar dat moet toch wel gewoon passen?
 
Update!

Jeej! Gister pakketje binnen gekregen, en gelijk aan de slag gegaan! Helaas gisteravond geen tijd, dus pas nu een update :p Sorry voor blurry foto's, was te enthousiast om camera stil te houden...

Het pakketje
21.jpg


Alles uitgepakt
30.jpg


Het belangrijkste:
25.jpg


Stock koelers maar van kaarten halen dan!
Zonder backplate
31.jpg


Zonder koeler
32.jpg


Schoongemaakt
33.jpg


Met MX-4
34.jpg


Blok met pads (stickertje er nog maar even afgehaald)
36.jpg


En hij zit vast!
37.jpg


Het verschil
38.jpg


Het verschil weggewerkt
40.jpg


Ingebouwd! :)
41.jpg


Ik vind 'm mooi...
42.jpg


Hoop dat hieruit duidelijk wordt hoe de slang moet lopen... van die QDC aan de linkerkant van de foto naar die haakse koppeling aan de pomp linksboven. :)
22.jpg


De koudmaker... Yate Loons in push / pull.
18.jpg


Ik hoor graag wat jullie er van vinden! Ga nu snel weer verder :040:
 
Laatst bewerkt:
Thnx allemaal! :D Ben blij met de positieve reacties. Maar commentaar / kritiek is ook van harte welkom, wil graag weten wat ik beter kan doen. ;)

Heb alle plaatjes maar even geresized, van 50MB aan foto's binnenhalen wordt niemand blij... :sarc:

Mini update!

De loop is (van binnen) rond, alleen hangt het er een beetje slapjes bij...
48.jpg

Zal nog het één en ander moeten ondersteunen om de slangen recht te houden... De Fruittella heeft het helaas niet gered :( Was te smakelijk om als ondersteuning te dienen...

Overzichtsplaatje
52.jpg


Nog één
51.jpg


Overigens eerder al de interne fans gesleeved...
13.jpg

Die NorthQ's zijn erg mooi wat dat aluminium en de verlichting betreft, maar het plastic waar de fan op zit is niet super. De verf valt er al af als je er verkeerd naar kijkt :icon_eyes:

Gelukkig zijn m'n sleeving skills er wel wat op vooruit gegaan, al zeg ik het zelf... was ook wel nodig!
16.jpg


Nu eerst verder met voedingskabels... en dat wordt een probleem, want die kabels van Corsair zijn zo stug als maar kan, en heb 1cm speling tussen 1e grafische kaart en de voeding...
Heb Corsair al gemaild en contactformulier ingevuld om te vragen of er kabels verkrijgbaar zijn in het geval dat ik ze sloop, maar na 2 weken nog geen reactie... Iemand ervaring? :)

Dit was 'm weer, alle kritiek welkom!
 
Laatst bewerkt:
Ze kunnen je gewoon replacement parts sturen volgens mij hoor, ik heb dat namelijk ook gehad met mijn Be Quiet voeding dat ik een stekker had gesloopt :p dus lijkt me gezien de service die corsair bied geen probleem!
 
Ze kunnen je gewoon replacement parts sturen volgens mij hoor, ik heb dat namelijk ook gehad met mijn Be Quiet voeding dat ik een stekker had gesloopt :p dus lijkt me gezien de service die corsair bied geen probleem!

Dat zou ik ook denken, maar voorlopig nog niks gehoord van ze... Van de week nog maar eens een poging wagen. :)

Nice hoor, maar als je dan toch bezig bent kan je het geheugen ook wel ff waterkoelen :D.

Thnx, maar dat valt bovendien een beetje buiten budget... wellicht later ;) bovendien vind 'k die luchtkoeler van Corsair best mooi, en koelt ook goed genoeg. Daarnaast ben ik al blij als de rad de componenten nu een beetje koel houdt...

Mooie build, ben benieuwd naar foto's met rad op of naast de kast.

Hoe bevalt die Langear Da Box eigenlijk?

Zal binnenkort wel weer eens de kap erop zetten, en totaalplaatje maken. Kastje kan ik echt aanraden, 't is wel krap, maar voor zo'n klein kastje kan er echt heel veel in! Als je van plan bent er ook één te nemen, wat wil je erin stoppen?

Mini update
Zojuist de LEDs in het reservoir omgezet van blauw...
53.jpg

Naar rood!
54.jpg


Rode LEDs komen van een TFC XTender, past precies. De LEDs achter het display laat ik voorlopig zitten.
En ja, de pomp heb ik van tevoren losgehaald. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zal binnenkort wel weer eens de kap erop zetten, en totaalplaatje maken. Kastje kan ik echt aanraden, 't is wel krap, maar voor zo'n klein kastje kan er echt heel veel in! Als je van plan bent er ook één te nemen, wat wil je erin stoppen?

Ja totaalshots van meerdere hoeken met kap en zonder kap erop zou mooi zijn :eusa_drool:, reviews/plaatjes over deze kast zijn er maar weinig te vinden helaas, daarom was ik zeer benieuwd naar jouw mening :)
Zelf wil ik deze mini-case gewoon luchtgekoeld met m'n huidige hardware (zie hieronder) en me Li met waterkoeling de deur uit.= iets anders geworden (zie m'n onderschrift)
 
Laatst bewerkt:
Update

Tot mijn grote schaamte heb ik het (voorlopige) eindresultaat niet meer gepost, hoewel 'ie nu toch al 2 maanden in gebruik is. Sorry! :053:

Vullen is allemaal goed gegaan, vond het wel eng, eerste keer. Gelukkig geen lekken. Er ging net iets minder dan één fles Feser in om de loop gevuld te krijgen. Pomp een uurtje voluit laten draaien, en af en toe zowel rad als kast schuin gehouden, volgens mij zijn alle luchtbellen er wel uit nu.

Pomp is overigens lekker stil, heb 'm nu op stand 5 en daarbij komt 'ie niet boven de lichte ruis van de Yate/Loons uit. Corsair geheugenkoelertje was wel vrij luidruchtig, dus die staat samen met de NorthQ's op stand 5 van de RP-1000.

Zo ziet 'ie er nu van binnen uit
60.jpg


De achterkant, met QDC koppelingen
63.jpg


Met de kap erop
67.jpg


Op z'n vaste plek
70.jpg


Blurry pic, koeler erachter
71.jpg


Draaiend en wel
74.jpg


Nogmaals
75.jpg


Achterop de radiator zit dit...
76.jpg


Binnenkort de NB en mosfet-koeling vervangen door waterblokjes, want dat wordt echt te warm. Wordt op m'n kamer 35 graden met de zon erop, en met de brakke koeling van de R3G is dat geen succes. Hij is al een paar keer uitgegaan door overheat protection (ingesteld op 80 graden nu). Dus Koolance blokjes besteld, helaas geen fullcover meer kunnen vinden. :(

Daarna de radiator maar eens op de kast plaatsen, maar daar heb 'k een paar haakse QDC's en fittingen voor nodig. Moet ook nog een mooiere oplossing verzinnen voor de stroom naar rad fans. Misschien een aansluiting knutselen in het achterpaneel. En misschien ook nog een slimline dvd-speler erin modden aan de achterkant... Oh, en de leds in het reservoir vervangen, denk terug naar blauw. Met vloeistof erin wordt het roze, mweh...:050:

Dat was 'm weer voor nu, ik hoor graag wat jullie er van vinden! Mocht je vragen hebben of foto's van iets specifieks willen zien, laat maar weten! :D

Gr. Stefan
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan