Het spel is idd meer op economie gericht. Maar je kan je inkomsten ook halen uit roven en vechten (ruimteschepen kapen en verkopen) of korte missies doen.
Eigenlijk heb je alle vrijheid om te doen waar je zin in hebt. Van een beetje passief rondtuffen ,om je heen kijken en hier en daar een opdracht/missie doen die je oa op ruimtestations kan oppikken of tot zeer actief een groot rijk opbouwen met een goed lopende economie en machtige oorlogsmachine. Dit allemaal in een onnoemelijk groot universum met heel veel verschillende stelsels welke onderling verbonden zijn met een soort van ruimtepoorten.
Oh ja, er zit er ook een verhaallijn die je kan spelen. Maar als je een beetje in de game zit, ga je die verhaallijn een beetje als bijzaak zien. Die speel je af en daarna gaat het spel pas echt beginnen.
Het is btw geen snel spel. Dan heb ik het over X-Tension en X²: The Threat. Hoe de huidige games zijn weet ik niet, X³: Reunion had al geloof ik wat opties dat je kon kiezen uit een gamestart met al wat meer eigendommen.
De hardcore weg om toen met een nieuw spel te beginnen was met bijna helemaal niets. Alleen een klein zwak en langzaam ruimtebootje in dat grote universum.
Het duurde vaak AL een paar dagen (real time) voordat je je eerste centen had verdient.