• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Windows 7 RAID vraag

Jenne

Junior Member
Ik heb een SSD als C schijf en 2 WD 1TB als D schijf, deze staan in software raid omdat de controller op mijn P6X58D-E geen raid toelaat als ik mijn hot-swap bays wil gebruiken. Nu mijn vraag is: Ik heb door het OC'en mijn windows getrashed en kan het niet herstellen. Kan ik mijn C formateren en toch achteraf mijn software raid terug gebruiken zonder data verlies?

Groetjes

Jenne
 
Vraag ik mij ook af, ik heb/had namelijk ook een SSD als primaire schijf, 2x een 1TB Samsung Spinpoint f3 in Raid-0, op een P6X58D-E, allemaal in hot swap bays gehad. Ook op Windows 7!
 
Laatst bewerkt:
Ik doelde meer op het gegeven dat Raid 0 voor opslag schijven totaal onzinnig is.
Zeker bij software matige raid zijn de prestatie verbeteringen niet denderend, maar je loopt wel de nodige risico's zoals al is gebleken in de startpost.
Een mirror array kan ik daarentegen wel begrijpen, maar zou dan alsnog hardwarematig gaan en het liefst met een raid kaartje erbij.
 
Raid 0 voor je opslag (welke niet echt belangrijk is) kan juist best handig zijn als je een snelle ssd als boot hebt.
De reads en writes verdubbelen dan bijna van je opslag.
Je zou dan tenminste bijv echt met een snelheid van 200MB/s van C: naar D: kunnen kopiëren.
 
Waarom zou je grote bestanden van C naar D willen kopieren?
Ik neem aan dat je zaken als films e.d. op je opslag schijven opslaat?
Zeker als je SSD's in raid hebt of andere varianten die geen TRIMM ondersteunen dien je zo weinig mogelijk te schrijven op je SSD
 
Ik zal je 2 voorbeeldjes geven :p

Stel dat je maar 1 kleinere ssd als OS schijf hebt.
Je mapje met 50 GB games zou je dan op de raid0 array kunnen zetten.

Stel dat je veel download.
Probeer eens 1 film te downloaden, te parren, te repairen en te unrarren op dezelfde single opslag schijf.
En neem dan de tijd op die hij voor 1 film nodig heeft.

Ga nu eens downloaden, parren en repairen op je ssd, en laat hem unrarren naar je Schijven in raid0.

Als een single schijf bijv 100MB read 100MB write doet en hij moet dan unrarren (dus lezen en schrijven tegelijk op 1 schijf)
Ga dat een vergelijken met een ssd die 200MB write doet en een raid array die 200MB read doet.
Dat gaat dus theoretisch 4 x zo snel :) (Zal misschien 3x zo snel gaan)

Het beste zou nog zijn:
1 ssd voor puur OS
1 ssd voor downloads en games
2 hdd's in raid0 of liefst meerdere hdds in raid5-6-10
 
Ik kan niet zeggen dat je verhaal niet klopt.
Maar je ontkracht mijn post ook niet ;)
Een SSD zonder trimm (bijvoorbeeld 2 in raid), moet je zeker geen grote bestanden dagelijks op gaan schrijven.
Dan kan je zo gedag zeggen tegen je snelheden.

Ik heb het zo:
2x SSD raid0 voor enkel en alleen OS
2x 1TB raid1 voor games, muziek, documenten en downloads
1x 1,5 TB voor films

Ik download dus naar de raid 1 array en dan unrarren/wat dan ook naar de 1,5 Tb, is toch ook goed? :)

Het enige dat minder is aan mijn opstelling is dat de games op de Samsung F3 staan.
Maar met 100 mb/s read laden maps alsnog sneller dan de rest van het internet. Altijd wachten op andere players, dus zinloos om sneller te hebben.
 
Ik volg Visje66 en l3p. Het is idd zo dat ik mijn raid 0 ook gebruik als scratch disks (doe veel video) en dit levert mij toch een grote snelheidswinst op.
@visj66: Ivm de software raid ik heb zoals je misschien weet 2 x sataIII en 6 x sataII. Ik heb op 1 sataIII mijn ssd crucial c300 staan en op de andere sataIII staat mijn dvd brander. Dan heb ik op poort 5 en 6 van de sataII de 2 raid schijven staan van 1TB en poort 1, 2,3 en 4 van de sataII dienen voor mijn hotswap bays. Nu het probleem is, als ik in mijn bios RAID selecteer ipv AHCI dan kan ik dus in het CTRL+I menu de raid configureren en in windows booten. Maar als ik dan een schijf in de hot swap steek word mijn raid gebroken en is deze niet meer bereikbaar tot ik de schijf verwijder en herstart. Dus nu heb ik gewoon de bios op AHCI gezet en in het schijfbeheer de 2 schijven in raid gezet en volgens CrystalDisk haal ik toch +400MB read en ik dacht 375MB write. In de praktijk van mijn ssd naar de raid is ongeveer 220MB/s.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
Freddy Windows 10 ervaringen Hardware & Software 11
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
maomanna Naamloze symbolic links Windows 8 Hardware & Software 1
Freddy Versie installatie, Windows 7 of Windows 8??? Hardware & Software 19
Hightower windows 8 install via externe hdd. Problemen & Oplossingen 15
iSP Hulp bij slopen volume OSD windows 8 / 8.1 Problemen & Oplossingen 7
X Probleem met windows 7 activeren Problemen & Oplossingen 2
LRAB Pc boot tot Windows 7 logo en crashed. Problemen & Oplossingen 24
Skydrone Windows afsluiten Hardware & Software 11
Fumfum Fumfum's roze Windows Mac Pro Gallery & Build Logs 15
ForresT Apple Wired keyboard op windows 7 Problemen & Oplossingen 7
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
DjangoSoe 5870 Crossfire problemen, te lage framerate na Windows herinstallatie Problemen & Oplossingen 10
P Black Windows 1000 Gallery & Build Logs 8
D Drivers ati radeon 9250 werken niet op windows 7 AMD / ATI 2
M Windows installatie.. Problemen & Oplossingen 3
D Windows legaal of niet ? Hardware & Software 1
X Windows Explorer Vervanger Hardware & Software 5
DutchMicro Windows 8 Hardware & Software 21
Cygnitr0n Windows 7 Gadgets Topic Hardware & Software 5
D Windows rand met gamen Problemen & Oplossingen 3
Sw333t [Gezocht] Windows XP Home of Professional inclusief legale licentiecode. Gevonden 1
D met 12gb ram een 32bit windows? Hardware & Software 9
olympus windows reinstal muis werkt niet meer. Problemen & Oplossingen 1
S usb windows locker Hardware & Software 1
TYPHOON Windows 7 Freeze Problemen & Oplossingen 4
R Windows 7, opeens taal veranderd en in veilige modus? Problemen & Oplossingen 5
R Windows Live Messenger: Krijg geen berichten binnen Problemen & Oplossingen 6
D Upgrade van XP naar Windows 7? Hardware & Software 7
D Windows server 2008 of 2011. Hardware & Software 0
l3p Hoelang doet jouw Windows 7 erover om te restarten ? Benchmarks & Scores 113
D Windows Server 2008 R2 Printen Hardware & Software 0
F case mod windows goed vast zetten Cases en Modding 13
Rico Na nieuwe Windows installatie, geen geluid!? Help! Problemen & Oplossingen 11
G Windows XP blijft hangen bij Windows logo dan BSOD?! (SSD schijf fout?) Problemen & Oplossingen 2
D equalizer windows 7 Hardware & Software 13
Sanders Blue Screen bij afsluiten windows Problemen & Oplossingen 1
Freddy Asus P6T Probleem: Kan BIOS niet zien, maar Windows opstartscherm wel :S Problemen & Oplossingen 2
Robin Moet ik een ssd nog alignen met windows 7? Hardware & Software 2
D vaak gebruikte items verwijderen windows 7 Hardware & Software 9
88Gamer88 Windows installatie: Program Files locatie aanpassen. Hardware & Software 10
Traxtorm Windows 7 Ultimate, veranderen van Bitssysteem (32 naar 64 bit en andersom) Hardware & Software 16
J Windows support 1TB harddisk als C schijf? Hardware & Software 4
Katsie Windows Vista gedeelde mappen verwijderd, maar nog steeds zichtbaar op netwerk?! Problemen & Oplossingen 6
Kadett 'Euro' teken in Windows 7 Problemen & Oplossingen 14
Freddy Beste PCI WIFI kaart voor Windows 7 (64bit) Hardware & Software 19
Fuwa Fuwa Ingame Printscreen in Windows 7 ??? Algemene Discussies 5
Freddy SSD optimalisatie voor Windows 7 Hardware & Software 5
Issieee PC / Windows crashed tijdens spelen van WoW. Oorzaak: Virus! Problemen & Oplossingen 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan