• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wil aan waterkoeling beginnen, wat n00b vragen!

Bas

Beunhaas
Hallo iedereen,

Heb me een tijdje terug eens voorgesteld in het daarvoor bestemde topic. Nu zit er binnenkort een nieuwe pc aan te komen, die ik dan graag zou willen voorzien van water koeling. [Ook omdat ik gelijk een case van mdf erbij ga maken:D] In de pc zal een Phenom 2 965 cpu komen en 2x een HD5770, die dan in crossfire worden gezet. Nu heb ik op verschillende sites al wat mooie setjes gezien, en weet opzich wel wat op wat past. Maar nu heb ik de volgende vragen:

* Ik heb graag een pc die ik niet om de maand uit elkaar moet halen wegens nieuwe koelvloeistof etc. Kan de vloeistof in een wc setup gewoon altijd erin blijven, of moet dat om de zoveel tijd vervangen worden?

* Als de computer een paar weken stil staat, kan ik dan last van algen krijgen? [sorry als dit lachwekkend is, maar heb een keer iemand gezien die had algen in zijn WC loop:p]

* Ik ben van plan om er de CPU, 2x HD5770 [waarvan alleen de gpu's gekoeld worden] en chipset mee te gaan koelen, volstaat dan een 240mm radiator of is een 360mm beter?

* Ook ik ben als de doods voor waterkoeling als er wat kan gaan lekken. Is deze kans er, en hoe groot is deze kans?

Nou, alvast bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! :)

Gr,
Bas
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bas,

* Ik heb graag een pc die ik niet om de maand uit elkaar moet halen wegens nieuwe koelvloeistof etc. Kan de vloeistof in een wc setup gewoon altijd erin blijven, of moet dat om de zoveel tijd vervangen worden?

Ik heb zelf jaren lang dezelfde vloeistof er in gehad, (ik gebruik auto koelvloeistof!) Als je zorgt dat je een goed gesloten systeem hebt waar geen lucht bij kan, dan kan je met elke vloeistof heeeeeel lang doen.

* Als de computer een paar weken stil staat, kan ik dan last van algen krijgen? [sorry als dit lachwekkend is, maar heb een keer iemand gezien die had algen in zijn WC loop.

Algen kunnen ontstaan door vuile trechters, vieze handen enz
dus gewoon schoon werken, en zorgen voor 'dood' water door geen zuurstof toe te laten in de loop, en natuurlijk heb je toevoegingen om in je vloeistof te gooien die dat kunnen voorkomen!


* Ik ben van plan om er de CPU, 2x HD5770 [waarvan alleen de gpu's gekoeld worden] en chipset mee te gaan koelen, volstaat dan een 240mm radiator of is een 360mm beter?

Das best veel, zou er een 360 tussen hangen!

* Ook ik ben als de doods voor waterkoeling als er wat kan gaan lekken. Is deze kans er, en hoe groot is deze kans?

Die kans is er altijd, maar zoals eigenlijk met alles,als je netjes en doordacht te werk gaat dan is de kans dat het ook echt gaat lekken minimaal, ik denk zelf dat je eerder door de bliksem wordt getroffen dan dat het gaat lekken :003:
Je moet natuurlijk niet een 12 mm slang op een 8 mm slangpilaar dicht willen krijgen met een slangklem of een andersom, een 8 mm slang op een 12 mm pilaar willen persen, dat lijkt me toch allemaal wel logisch toch?!

En maak vooral veel foto's , daar maak je vrienden mee hier :045:
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt man!:) Ik ken iemand hier in de buurt, die binnenkort zijn watercooling setup in gaat bouwen. Ga denk ik eens bij hem kijken hoe dat gaat, kan je veel van leren denk ik!:)
 
Iedereen maakt fouten wanneer hij voor het eerst begint. Gelukkig zijn dat meestal kleine fouten, en geen grote flaters, zoals een liter water over je mobo morsen.

Mijn advies: Wanneer je je spul hebt, wordt niet overenthousiast, en ga het niet meteen inbouwen. Neem je tijd. Laat eerst een avondje de loop buiten je computer draaien (PSU hotwiren), zodat je op lekken kan testen. Leg er iets van toilet papier onder (niet te absorberend, anders zie je geen ene druppel). Hier komt gekleurde vloeistof van pas, want gewone waterdruppels kunnen nogal moeilijk te zien zijn.

En ik ben het helemaal eens met cool daddy. Ga bij die vriend kijken, en hou in de gaten wat hij doet. Doet hij het goed, vraag hem anders om te helpen. Doet hij het fout, leer dan van zijn fouten.

Wees ook niet bang om hem te helpen. 2 geesten weten meer dan 1.
 
toen ik met waterkoeling begon vond ik het ook allemaal eng enzo maar het valt hartstikke mee..

het mooiste is de 1e keer dat je je pc aanzet, en hij beeld geeft. vervolgens check je je temps in je bios en je word helemaal gek :003::003:
 
Ik las net je post en dit zijn mijn bevindingen:

Om zo min mogelijk onderhoud aan je wc set up te doen: gebruik 100% gedistileerd water of feser one ultra water of iets vergelijkbaars tezamen met PT-nuke of een Zilver kill coil beide doden bacterien en algen, een zilver kill Coil kun je ook zelf maken kost 7 euro. Gebruik geen dye (verfkleur) in je loop het blijft achter in je blokken en kost meer onderhoud, hou het simpel. (te veel verhalen gelezen van mensen die kleur gebruiken in hun loop dat verkeerd ging)

Zorg ook er ook voor dat je wc componenten bestaan uit koper (Messing, verchroomt, brass) metalen die zeg maar familie zijn met koper, absoluut geen aluminium in je loop zeker in combinatie met koper vanwege corrosie.

Je wilt je cpu, 2x HD5770 en een chipset waterkoelen zoals cool daddy al zei plaats er een 360 tussen (bijv een 360rad=2xgpu en chip + 240rad=cpu heb je wel plaats in je kast?)

Lekken? Na veel research ben ik tot deze conclusie gekomen.
Als je a alles rustig en weloverwogen doet en kwalitatief goede componenten haalt (metalen fittingen) dan is de kans heel erg klein neem je tijd en doe onderzoek enne hou alvast rond de 600 eur vrij kan zelfs meer zijn....

Beter is het om een cpu blok te nemen uit massief koper dus geen plexiglas top want die kunnen (ik zeg kunnen...)scheuren als je je fittingen te strak aan draait zelfde geld voor de gpu blokken.

Final advise:

Je wilt je cpu, 2x gpu en chipset koelen zorg ervoor dat de blokken van het niet restrictive soort zijn, hoe groter de restrictie in blokken en ook de rads hoe meer moeite de pomp moet doen. Heatkiller, xspc rads, EK, zijn over het algemeen niet restrictief.

En blijf vragen als je problemen hebt schroom niet want het is een investering.
 
Laatst bewerkt:
Yep even snel een berekening globaal:

Pomp=70
cpu blok=60
gpublok x2=180
chipset=50 a 90
rad360=80
rad240=65
slang 5m=15
fittingen= 30 a 60
aanverwante wc spullen=25
mischien nog fans, koelpasta, bezorgkosten etc.....

je zit nu al op rond 600 zoveel, kan goedkoper of kan ook duurder, ik zou zeggen skip die chipset koeler heb je niet echt nodig. En ja denk goed na over wat je wilt, en doe je eigen onderzoek zo weet je wat je werkellijk nodig hebt succes man!
 
bezuinig dan niet op je CPU blok!
Je kan het natuurlijk ook in stappen op bouwen, maar wel met de gedachte dat je gaat uitbreiden, dus ipv van een 240 gelijk al een 360 rad, en een goede pomp dan heb je de grootste kostenpost al zo'n beetje gehad.
Dan weer even een paar maanden wat geld sparen en investeren in je GPU blokken , zo leer je er ook beter van en hoef je niet gelijk een uitgebreide set in te bouwen met weinig ervaring....en zo hou je ook nog wat geld over om te gaan stappen met je vrienden ;-)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Ik wil mij ook even aan jullie voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
D moederbord wil niet aan? Hardware & Software 1
R Ik wil mij ook even aan jullie voorstellen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 29
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
Flexi-Cook Hi guys, Ik wil mij graag even voorstellen, Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Bas9466 ik wil deze winkel zeer zeker op de goede manier nog 1x bedanken HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Bas9466 Wil mij even voorstellen. Bas Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 16
M Yeey ik ben jarig :D nu wil ik aandacht xD Felicitaties 13
radmiraal vraag/mening over nieuwe setup die ik wil gaan bouwen Hardware & Software 3
tomasvanderpijl [CLOSED]Waarde onderdelen die ik wil gaan kopen Gesloten 2
CDA441 [CLOSED]Waarde van computer die ik wil kopen Gesloten 9
D Wil mogelijk overstappen op watercooling, wie o wie helpt:) Advies Waterkoeling Setup 9
P [IN-ACTIVE] Modder die een LED strip kan/wil solderen. Gevonden 3
K Nieuwe Rig wil watercooling, CPU + SLI GPU (MOBO) Advies Waterkoeling Setup 12
Cygnitr0n Wil een nieuwe icon in het leven roepen HighFlow Forum 3
R Ik wil graag waterkoeling in de toekomst Waterkoeling 4
olympus [REFUSED] Persoon wie 18+ is en zich wil identificeren Gevonden 11
Rico Systeem wil niet opstarten!... Problemen & Oplossingen 43
D fujitsu siemens scaleo p wil niet meer opstarten? Problemen & Oplossingen 1
D oqo e2 umpc wil geen verbinding maken met wifi. Problemen & Oplossingen 0
boefmans laatste check: wil volgende week bestellen :-) Advies Waterkoeling Setup 7
Ludwig Ik wil de boel koeler hebben Advies Waterkoeling Setup 26
maomanna Wat is je hobby en welke zou je wil je nog wel willen hebben? Algemene Discussies 67
Fryslanboy PC wil niet opstarten/dingen branden door/rook Hardware & Software 2
D Noob wil starten met wc voor 1366 met mogelijkheid tot uitbreiden Advies Waterkoeling Setup 1
Xtrafresh Een Glaciator die ik wél wil kopen ziet er zó uit: Overige Koeling 17
J wie wil mij helpen?? Advies Waterkoeling Setup 12
B Bestelling al geplaatst, maar wil nog iets bij bestellen en laten mee verzenden HighFlow Computer Cooling Shop 3
Fedmas Fedde wil ook wat! - Geweldig HF! HighFlow Testimonials / Shopreviews 9
Wouter Nieuwe mods. Welke wil jij er op hebben? HighFlow Forum 21
Kadett Wil je eindelijk je WC spullen bestellen..... Algemene Discussies 22
B Ik wil een kernreactor bouwen Waterkoeling 27
Sanders RAID0 Instellingen wil niet: SATA schijven met Asus Maximus II Formula P45 Problemen & Oplossingen 18
H EVGA Classified E760 wil niet meer booten Hardware & Software 23
S Lucht wil er niet uit Waterkoeling 6
C wil overstappen naar waterkoeling Waterkoeling 6
stravinski 1,5tb schijf Samsung wil niet Formateren Hardware & Software 37
Don_Holio De lucht in de loop zit niet waar ik het wil Waterkoeling 2
meneer peer ik wil mijn Q9450 waterkoelen, hoe? Advies Waterkoeling Setup 21
Sw333t Wil gaan kijken naar een WC setup, maar snap er weinig van wat ik allemaal nodig heb. Advies Waterkoeling Setup 5
stravinski [windows probleem] wil niet inloggen Hardware & Software 2
B Nieuwkomer wil geen lucht Waterkoeling 29
S Wil vandaag voor 13:30 bestellen. Advies graag! Advies Waterkoeling Setup 16
stravinski www.DeBestePagina.nl wil Highflow.nl toevoegen... HighFlow Computer Cooling Shop 2
Freddy Welke auto rij je nu en welke "wil" je rijden :) Algemene Discussies 1836
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
H Hoe kabels bevestigen aan PCI-e female Cases en Modding 2
C 22MMRGB aansluiten als PC aan/uit knop Handleidingen en Installatie Tips 4
jesse20 pc gaan aan en uit Hardware & Software 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan