• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wetenschap/proefjes.

Bruine onstaat door het chemisch "verbranden" van het papier. De Na2CO3 (Natriumcarbonaat, maar eigenlijk NaHCO3, omdat het in oplossing is, want Na2CO3 is een vaste stof) en het zwavelzuur reageren met elkaar. Daardoor vormt zich NatriumSulfaat (Na2SO4), water (H2O) en Koolstofdioxide (CO2).

H2SO4(aq) + Na2CO3(s) = Na2SO4(aq) + H2O + CO2


Bij toevoegen van NaOH (Natronloog) gebeurt eigenlijk dezelfde reactie, maar komt er geen CO2 bij vrij, dit komt door de afwezigheid van het carbonaat :)
 
Bruine onstaat door het chemisch "verbranden" van het papier. De Na2CO3 (Natriumcarbonaat, maar eigenlijk NaHCO3, omdat het in oplossing is, want Na2CO3 is een vaste stof) en het zwavelzuur reageren met elkaar. Daardoor vormt zich NatriumSulfaat (Na2SO4), water (H2O) en Koolstofdioxide (CO2).

H2SO4(aq) + Na2CO3(s) = Na2SO4(aq) + H2O + CO2


Bij toevoegen van NaOH (Natronloog) gebeurt eigenlijk dezelfde reactie, maar komt er geen CO2 bij vrij, dit komt door de afwezigheid van het carbonaat :)

Hoe ik mij nu voel: :p

 
Vandaag isolatie test onder vacuum gedaan.
10.000 volt AC op de contacten dat onder vacuum plasma vormt.
De plasmaboog weet na een paar opstart pieken nog net langs de isolatie schotten te ontsnappen.
Zodra ik meer lucht toevoeg begint het ook de isolatie te verbranden tot de druk zo hoog is dat de plasma boog geen stand meer kan houden:

 
Terug
Bovenaan