• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke setup (met name Rad) voor CM Stacker STC-01

Bassio

Junior Member
Hallo allen,

Ik wil mijn huidige setup gaan voorzien van Waterkoeling en wil daarvoor mijn huidige kast (CM Stacker STC-01) blijven gebruiken.
De volgende hardware zit hier in:
Asus p5w DH Deluxe + e6600 + 4GB
XFX 8800 GTS
2x Sata hdd
1x dvd
1x floppy
CM 520w PSU

Ik had even wat uitgezocht op de site, maar zit vooral met de radiator (die is huge) en of dit allemaal in mijn kast past:

CPU= blockSwiftech Apogee GTZ
GPU= blockEK-FC8800 GTS SLI Plexi
Radiator= TFC Xchanger 360 Triple
Pomp=Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Reservoir=XSPC Passive Aluminium Reservoir 150mm Black
Slang=XSPC High Flex Tube - 1/2 ID - 3/4 OD - BLACK
Fans=Scythe 120MM Kama PWM 1200RPM
Noise blocke=120MM Noise Absorber - TFC Xvibe - Black
Fittingen=13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4

Wellicht kan de radiator vervangen worden door de TFC Xchanger 240 double. Ik zou wel willen weten wat dit voor invloed heeft op de coolprestaties.

Wt hebben andere aan WC in een Stacker weten te stoppen?
Hebben jullie nog andere goede tips voor mijn WC setup?
 
Dank je wel voor je reactie. Ik weet niet zeker of het allemaal past daarom hoop ik dat er andere Stacker eigenaren zijn die iets soortgelijks gedaan hebben. Ik ben ook benieuwd of de radiator zonder modificatie onder in de kast gemonteerd kan worden, waar al een rooster zit..

Denk je dat bij een overstap naar het i7 platform icm met b.v. een GTX295 de koeling nog steeds voldoende is? waarschijnlijk moet ik dan wel een andere voeding maar dat maakt voor de ruimte natuurlijk niet uit.
 
Hi Bassio,

Leuke setup.
Ik ga nou ook mijn nieuwe Core I7 systeem bouwen, dit komt allemaal in de cooler master RC-840:
Core I7-65
Asus Rampage Extreme II
Corair 6 GB Dominator 1600
WD Velociraptor 300 GB
Samsung Spinpoint 1 TB
XFX-GTX 295

Mijn samengestelde WC setup van HF:
CPU: Swiftech Apogee GTZ
Swiftech Apogee GTX/GTZ Hold Down plate for Intel i7 - 1366
Pomp: Laing DDC-1Plus MCP355 12V
Pomptop: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Radiator: TFC Xchanger 240 Double
Metalen Stop: Bitspower Silver Shining Sealing Plug for 1/2 ID Tube
Slangen: 2 x 1 meter Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
Fittingen: 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4
Fans: 2 x Noctua 120MM NF-S12 1300RPM
Koelvloeistof: 1 x Feser One Cooling Fluid - UV BLUE
Koelpasta: 1 x Arctic Cooling MX-2 Koelpasta (4g)
PSU Bridging Tool 20/24 pin (Afhankelijk van PSU)
Ik ga voor de CPU only, later misschien de GPU en alles intern in de cooler master.
Dus de jouwne zou ook moeten passen.

Groetjes,
Lucius.
 
Ik had een 240 rad op de bodem van mijn Stacker, je moet daar wel een beetje voor dremelen.

Hier even een fotootje

2hrlvu8.jpg


Zoals je ziet heb wat bogen eruit gedremeld voor betere afvoer van de lucht. Ook heb ik wat gaten geboord om de schroeven aan de fans vast te maken. Het ziet er lelijk uit zo, wilde het nog fatsoeneren, maar heb toen vrij snel een andere case gekocht.
 
hallo Bassio.

Heb zelf ook een stacker met waterkoeling gehad en had 1 240 rad op de bodem en 1 120 rad op de achterkant gemonteerd.

bij de radiator op de achterkand had ik de radiator buiten de kast met 2 gaten in de kast geboord om hem aan te sluiten.
 
Hee Sp33dFr34k, dank je wel voor de foto. Ik wil eigelijk proberen om niks te hoeven boren/dremelen, maar je hebt wel een punt m.b.t. de airflow.

Lucius, wil je mij op de hoogte houden van de voortgang van de bouw? Waar ga jij je rad wegwerken? Ik zit er ook nog aan te denken om mijn rad aan de voorkant te zetten, rechtop. Maar ik heb geen idee of dat kan en of dit nog nadelig is voor b.v. performance.
 
Aan de voorkant is het makkelijkste zag een filmpje op youtube van dangerden tutorials.Daar gebruikten ze een 360 rad die ze gewoon vastzetten met klittenband:icon_idea:
wel grappig zit te kijken voor dezelfde case met ong dezelfde wc setup:033:
Je kan ook nog een radbox kopen en de radiator aan de achterkant op het gat van die 120mm fan vastzetten , moet fe alleen 2 gaten maken voor je tubing
http://www.highflow.nl/radiatoren/radiator-toebehoren/swiftech-mcb-120-radbox.html
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad ook nog een idee, maar het liefst wil ik alles in de kast hebben. Heb jij toevallig nog een linkje naar het youtube filmpje, kan ik daar eens naar kijken.

Ik heb ook nog een vraagje over een reservoir, of het nut daarvan. Ik lees veel tegenstrijdige berichten dat het alleen voor de sier is en dat het verder weinig toegevoegde waarde heeft. Met een T-line kan je ook prima uit de voeten om je setup te vullen...
 
[ame=http://nl.youtube.com/watch?v=PEDPWVLY3Ks]YouTube - Watercool a Coolermaster Stacker 810[/ame]
je kan ook nog zoeken op watercooling stacker op youtube
vaag link werkt n iet meer, net nog gekeken
Op de site van danger den doet het filmpje het wel
 
Laatst bewerkt:
Sp33dFr34k, heb jij er ook over nagedacht om de radiator anders om te plaatsen? Dus met de fans naar boven gericht in de kast zodat de lucht via je radiator aan de onderkant uit je kast geblazen wordt? Dan hoef ik in ieder geval niet te boren, dremelen etc.

Ik ben mij lijstje steeds weer aan het aanpassen dus duurt nog wel even voor ik er helemaal uit ben, maar met de tips en reacties wordt het steeds wat beter.

Bedankt voor de link. Het is zo wel redelijk simpel. Je moet natuurlijk wel rekening houden met fans en shrouds, maar het idee is duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben inmiddels al weer wat verder met mijn speurtocht naar de juiste onderdelen en mogelijke setup. Dit zijn de onderdelen die ik uitgezocht heb:
Pomp = Laing DDC-1Plus MCP355 12V (1x)
Pomp bracket = (UN)Designs Absolute Pump Bracket Rev.2 (1x)
Reservoir = XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir (1x)
CPU block = Swiftech Apogee GTZ (1x)
NB Block = EK-NB 680i - Plexi (1x)
GPU Block = EK-FC8800 GTS SLI Plexi (1x)
Shroud = TFC Xtender BLUE Universal 120MM Shroud (2x)
Radiator = TFC Xchanger 240 Double (1x)
Bracket = Radiator in 5.25 bay Montage Brackets (2x)
Slang = Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear (2x)
Fittingen = 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 (14x)
Hoekje = G1/4 L-Stuk Fitting (1x ID - 1x OD) (8x)
Fans = Yate Loon 120MM D12SL-12 Black 1350RPM (2x)
Teflon = Teflon Tape 10 meter (1x)
Kraan = Slang kraan / verbinder Zilver (G1/4) (1x)


Mijn idee voor de opstelling is als volgt:
Radiator komt aan de voorkant in de 5"25 bay met de aansluitingen aan de onderkant.
Aangezien ik mijn kast in BTX stijl gebouwd heb zit mijn processor rechts onder, daarboven mijn NB en daarboven mij grafische kaart.

Mijn loop had ik als volgt in gedachte. Rad -> Pomp -> CPU -> NB -> GPU -> Rad.
Tussen het Rad en de pomp wil ik nog een T splitsing met een kraantje maken om het systeem leeg te kunnen laten lopen. Vullen kan via het reservoir.


Ik vraag mij het volgende af:
1. Is de pomp/rad/fan combi krachtig genoeg om alles koel te houden?
2. Maakt het uit of de aansluitingen van het rad boven of onder zitten
3. Maakt het uit of de pomp op de bodem van de case staat?
4. Mis ik nog onderdelen of staan er juist onderdelen bij die geen toegevoegde waarde hebben (Shroud, 2x radiator bracket, pump bracket) etc.

Alvast bedankt voor alle reacties.
 
Sp33dFr34k, heb jij er ook over nagedacht om de radiator anders om te plaatsen? Dus met de fans naar boven gericht in de kast zodat de lucht via je radiator aan de onderkant uit je kast geblazen wordt? Dan hoef ik in ieder geval niet te boren, dremelen etc.

Sorry voor de late reactie. Hoe bedoel je met de fans naar boven gericht. De fans zuigen nu als het ware aan de onderkant van het rad de lucht weg naar beneden.
 
Ik vraag mij het volgende af:
1. Is de pomp/rad/fan combi krachtig genoeg om alles koel te houden?
2. Maakt het uit of de aansluitingen van het rad boven of onder zitten
3. Maakt het uit of de pomp op de bodem van de case staat?
4. Mis ik nog onderdelen of staan er juist onderdelen bij die geen toegevoegde waarde hebben (Shroud, 2x radiator bracket, pump bracket) etc.

Alvast bedankt voor alle reacties.

1. De pomp is krachtig genoeg.
Radiator is ruimschoots voldoende.
Fans zijn ook prima.
2. Als ze boven zitten is het ontluchten makkelijker, maar op de TFC radiatoren zit bovenop de rad een onluchtingsschroefje dus heel veel verschil is er niet.
3. Als je er iets onder legt wat de trillingen tegenhoudt niet nee.
4. De shrouds zou ik eruit laten dat is geldverspilling (die werken alleen bij een push opstelling).
De brackets voor de radiator kunnen handig zijn omdat je dan niet zelf hoeft te modden aan je kast.
Als je met een pump bracket beter uitkomt met de aansluitingen op je pomp dan is die nuttig anders heeft het niet veel toegevoegde waarde.

Je hebt een mooie set zo EK blokken presteren goed, de GTZ is een van de beste blokken op het moment en de pomp top geeft de beste prestaties aan de mpc355 :).

Je hebt het trouwens over een T-stuk met een kraantje, alleen het T-stuk staat nog niet in je lijstje ;).
 
Ik was van plan de fans wel de lucht door het rad te laten pushen. Dus de opstelling wordt dan:
voorkant kast -> Fans -Shrouds - Rad

En inderdaad, het t-stukje moet er nog bij. Thanks.

@Sp33dFr34k.
Ik bedoelde dat de fans boven op de radiator geplaatst worden en dat de lucht van binnen uit de kast door de onderkant naar buiten geblazen wordt.


Maakt het overigens nog uit wat de volgorder van de verschillende elementen in de loop is? Is het bijvoorbeeld verstandiger om de pomp voor de radiator te zetten? Geen idee of dat veel verschil maakt voor de stroom snelheid van het water.
 
Klinkt logisch. Ik wil de slangen inderdaad zo kort mogelijk houden. Daarom wil ik die 90 graden fittingen in ieder geval gebruiken voor de verbing tussen mijn CPU & NB. Wellicht kan ik de fittingen ook gebruiken voor andere verbindingen, maar dat is een kwestie van uitproberen en de juiste setup vinden. Dan voorkom je in ieder geval van die grote lussen.

De loop gaat dan worden:

Pomp -> Rad -> CPU -> NB -> GPU -> Pomp
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
DeKentering Welke fans voor push/pull radiator setup?? Waterkoeling 7
S Welke pomp zou de stilste setup geven: MCP655, MCP35X or MCP35X2 ? Waterkoeling 5
M Welke pomp en is mijn setup goed? Waterkoeling 6
J Is deze setup geschikt en welke fan zijn het beste voor een stil systeem ? Advies Waterkoeling Setup 3
D Welke slang en fittingen voor nieuwe setup WC? Advies Waterkoeling Setup 3
J Nieuwe setup welke Radiatoren? Waterkoeling 4
A D-tek Nozzle Kit, welke nozzle voor mijn setup? Waterkoeling 5
E mijn eerste WC-setup...in welke case past het allemaaal ? Waterkoeling 20
Robin Welke radiator is het beste geschikt voor me setup? Waterkoeling 3
S welke setup te gebruiken voor wc Advies Waterkoeling Setup 48
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan