• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke rad zal ik nemen?

Een PE360mm is in theorie genoeg voor 1 GPU en 1 CPU maar dat is op het randje met een 9900K en 2080Ti hoor, 2 nogal uitbundige componenten...

Je gaat volgens mij 2000+rpm fans nodig hebben om die niet in saturatie te laten gaan... Ik geloof dat een smalle PE ongeveer 507W vermogen op 2000 RPM kan koelen als je Vardars gebruikt. Een 9900K heeft een TDP van 95W, een 2080Ti 250W. Begin je met overclocken, dan ga je vrij snel over die 507W zitten, en op water en met die categorie aan componenten wil je dat toch kunnen?

Ik heb een tijdje een EK Predator, waar zo'n PE360mm in zit, met de ingebouwde DDC 3.1 pomp (minder krachtig dan een reguliere DDC 3.2) op 2 1080Ti's gezet, zonder CPU. Zelfs undervolted naar 80% was dat nog wat te veel van het goede. Het ging, net, maar dat ding was ZO luid... Een 1080Ti is ook 250W TDP.

Ik draai nu dezelfde 2 1080Ti's met een 7700K (ook 95W TDP, maar wel overclocked dus waarschijnlijk eerder 110-120W vermogen) en koel ze met 2 HWLabs 360mm GTS radiatoren (30mm dunne rads) en een D5 pomp. Als alle 3 de componenten vol draaien, haal ik 10-11 delta T (het verschil tussen de luchttemperatuur buiten je systeem en dat van je water), wat zo'n beetje een streefdoel is... Daarvoor moet mijn pomp op max speed draaien (4400rpm geloof ik) en draaien alle 6 mijn 120mm Noctua's tussen de 1000 en de 1200rpm. Ik denk dat een HWLabs GTS vergelijkbaar is qua performance met een PE360mm. Ook in games die geen SLI toelaten, en dat zijn de meeste tegenwoordig, zit ik snel aan een delta T van 10 met behoorlijk wat fan noise. Dan werkt de CPU en 1 van de 1080Ti's op vol vermogen, en slaapt de 2e 1080Ti. Die geeft nog wel iets warmte af in de loop, maar geen 100+Watt.

Hopelijk geeft dit je iets van indicatie over hoeveel radiator je wil. Volgens mijn is het beste advieszo veel als kan... Altijd...
 
Een PE360mm is in theorie genoeg voor 1 GPU en 1 CPU maar dat is op het randje met een 9900K en 2080Ti hoor, 2 nogal uitbundige componenten...

Je gaat volgens mij 2000+rpm fans nodig hebben om die niet in saturatie te laten gaan... Ik geloof dat een smalle PE ongeveer 507W vermogen op 2000 RPM kan koelen als je Vardars gebruikt. Een 9900K heeft een TDP van 95W, een 2080Ti 250W. Begin je met overclocken, dan ga je vrij snel over die 507W zitten, en op water en met die categorie aan componenten wil je dat toch kunnen?

Ik heb een tijdje een EK Predator, waar zo'n PE360mm in zit, met de ingebouwde DDC 3.1 pomp (minder krachtig dan een reguliere DDC 3.2) op 2 1080Ti's gezet, zonder CPU. Zelfs undervolted naar 80% was dat nog wat te veel van het goede. Het ging, net, maar dat ding was ZO luid... Een 1080Ti is ook 250W TDP.

Ik draai nu dezelfde 2 1080Ti's met een 7700K (ook 95W TDP, maar wel overclocked dus waarschijnlijk eerder 110-120W vermogen) en koel ze met 2 HWLabs 360mm GTS radiatoren (30mm dunne rads) en een D5 pomp. Als alle 3 de componenten vol draaien, haal ik 10-11 delta T (het verschil tussen de luchttemperatuur buiten je systeem en dat van je water), wat zo'n beetje een streefdoel is... Daarvoor moet mijn pomp op max speed draaien (4400rpm geloof ik) en draaien alle 6 mijn 120mm Noctua's tussen de 1000 en de 1200rpm. Ik denk dat een HWLabs GTS vergelijkbaar is qua performance met een PE360mm. Ook in games die geen SLI toelaten, en dat zijn de meeste tegenwoordig, zit ik snel aan een delta T van 10 met behoorlijk wat fan noise. Dan werkt de CPU en 1 van de 1080Ti's op vol vermogen, en slaapt de 2e 1080Ti. Die geeft nog wel iets warmte af in de loop, maar geen 100+Watt.

Hopelijk geeft dit je iets van indicatie over hoeveel radiator je wil. Volgens mijn is het beste advieszo veel als kan... Altijd...

Oke, ik heb nog de mogelijkheid een 120mm 45mm bij te plaatsten. de 9900k wordt zelf al erg warmer, echter met deliden kunnen de temps lager worden. Dit ga ik echter niet doen en laat hem zoals hij is ivm garantie en mogelijke schade. De 120mm zou dan tussen de cpu en gpu in komen. ik kan hem nog meebestellen komende maand dan heb ik enkel een nieuwe 120mm fan nodig.
 
Je kan bij een delid de temperatuuroverdracht van de cpu-die naar de IHS en van de IHS naar de hotplate van je koelblok verhogen, maar je verlaagt ermee niet de hoeveelheid warmte die je kwijt moet hé. Het te koelen vermogen is identiek en hoe meer plaats je hebt om dat vermogen terug aan de lucht af te geven, hoe beter...

Ik zou zeker voor een extra 120mm radiator / fan gaan, of 140mm als dat kan want dat is nog wat meer dissipatievermogen (een 280mm radiator is vaak bijna equivalent met een 360mm qua dissipatie).

Waar in de loop een radiator precies staat, maakt nauwelijks uit. Ik heb 2 temp probes, 1 net voor en 1 net na mijn 2 360mm radiators. Om de een of andere reden geeft die na mijn radiatoren meestal een hogere waarde dan die ervoor met ongeveer 0,4 graden C verschil. Ik denk dus dat de verschillen in probes dus groter zijn als die in temperatuur... Het is vooral oppervlakte en fan speed die de performance van je loop bepalen, met in 2e instantie de flow rate.
 
Je kan bij een delid de temperatuuroverdracht van de cpu-die naar de IHS en van de IHS naar de hotplate van je koelblok verhogen, maar je verlaagt ermee niet de hoeveelheid warmte die je kwijt moet hé. Het te koelen vermogen is identiek en hoe meer plaats je hebt om dat vermogen terug aan de lucht af te geven, hoe beter...

Ik zou zeker voor een extra 120mm radiator / fan gaan, of 140mm als dat kan want dat is nog wat meer dissipatievermogen (een 280mm radiator is vaak bijna equivalent met een 360mm qua dissipatie).

Waar in de loop een radiator precies staat, maakt nauwelijks uit. Ik heb 2 temp probes, 1 net voor en 1 net na mijn 2 360mm radiators. Om de een of andere reden geeft die na mijn radiatoren meestal een hogere waarde dan die ervoor met ongeveer 0,4 graden C verschil. Ik denk dus dat de verschillen in probes dus groter zijn als die in temperatuur... Het is vooral oppervlakte en fan speed die de performance van je loop bepalen, met in 2e instantie de flow rate.

140mm kan ik niet kwijt qua maat, de 120mm zou het dan worden, die is ook 45mm dik.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A welke rad pas in de Phanteks enthoo primo Handleidingen en Installatie Tips 1
volcom Welke fans best op Magicool 240 slim rad? Waterkoeling 11
D3T0X Welke rad voor low noise bij OC prestaties Waterkoeling 13
N Welke 120MM rad? Waterkoeling 7
B Welke setup (met name Rad) voor CM Stacker STC-01 Advies Waterkoeling Setup 17
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan