• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke luchtkoeler op een HD5870?

Likety

New member
Heren, ik heb jullie advies nodig.

Ik heb nu een HD5870, hij doet het helaas niet maar zodra het opgelost is wil ik wel een stille koeler er op hebben.

Normaal is een koelertje uitzoeken niet zo heel moeilijk. Het probleem wat ik overal lees is echter dat de vrms super heet worden met aftermarket koelers.

Persoonlijk vind ik industrial looking koelers het mooist, denk aan HR-03. Deze heb ik ook op mijn HD2900XT. Dingen van Arctic Koeling... vind ik echt verschrikkelijk. Het oog wil ook wat. ;)

Nu zit er op mijn HR-03 een 92mm fan en dat is toch de luidruchtigste fan van allemaal. Ik heb juist een kast gekozen met 14cm fans omdat die bijna niet te horen zijn. 't Zijn allemaal nexus/yate-loon fans. Dus het liefst wil ik een koeler met minimaal 12cm fans.

Een Thermalright Spitfire gaat denk ik niet passen vanwege de Prolimatech Megahalems CPU koeler.

Ik zat zelf te denken aan een Prolimatech mk-13. Alleen de vrm heatsink is daarvan al helemaal verschrikkelijk, ook de vernieuwde versie krijgt het niet voor elkaar.

Wel vind ik Prolimatech geweldig mooie koelers maken, en super service. Bij mijn Megahalems waren de gaten in het montage blokje te klein, miste 1 of 2 bewerkingen, gaten waren te klein en gaten waren niet afgeschuint. (Ik had gewoon even 4.2mm geboord, geen probleem maar tijdens het boren toch het blokje een beetje beschadigd) Ik had ze gemaild en ene Minna Yu stuurde me gelijk nieuwe onderdelen op per vliegpost helemaal uit weet ik het waar ergens in Azië.

Affijn, dan zijn er de vrm heatsinks van thermalright maar moet daar persé een 80mm fan op? Ik ben niet van plan om m'n videokaart over te clocken maar ik wil wel die verschrikkelijke stock koeler er af.

Ik kan die vrm heatsinks van thermalright ook niet vinden op highflow... hebben jullie die dingen?

En als je dan zo'n thermalright ding heb, kan ik dan het beste degene nemen die voor de cpu koeler komt te zitten? Kan er dan nog een low-profile geluidskaart boven? (Auzentech X-Fi Forte 7.1) In het bovenste pci-e 1x slot op de Asus P5Q Deluxe. Nevermind, vrms zitten verder dan de lengte van de geluisdkaart.

Plaatje van de airflow gemaakt met mad photoshop skillz;
madphotoshopskillzPC.jpg

Er zit ook nog één 12 cm fan op de Prolimatech Megahalems die naar de outtake blaast.

Wellicht zijn er nog betere oplossingen? Zeg het maar.

Sowieso bedankt voor het lezen! En ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.
 
Laatst bewerkt:
ziet jou pcb er ongeveer zo uit??
ASUS5870-26.jpg

dan zou deze alvast op jou vrm's moeten passen (ik heb hem op mijn 4870 er werkt prima!)
dan moet je nog wel heatsinks op je "verdwaalde" vrm(s) die ergens anders op het bord zitten

en dan hoef je verder alleen nog maar je ram en gpu te koelen

btw een 120mm fan op de koeler word de kaart een stuk hoger van... (ik weet niet of je dat mooi vind)
 
Volgens mij past die niet op de 5870.
Als je hier op de site van thermalright kijk: Product | Thermalright Ultimate CPU Cooling Solutions! USA
Dan zijn de R1 en R2 voor de 4870, de R3, R4 en R5 voor de 5870 Volgens mij. Dus het lijkt mij dat het net wat anders is.

Overigens lijkt die een stuk kleiner als de vrm heatsink die bij de mk-13 zit, maar die bij de mk-13 is denk ik gespoten aluminium ipv koper...

-edit-
Zalman ding is ook alu, maar geanodiseerd.
 
Laatst bewerkt:
je hebt gelijk hij past niet...
de gaten van de 5870 zitten ook wel recht tegenover elkaar, maar die van de 4870 zitten NET niet aan het einde van het pcb (ofwel de gaten van de 5870 zitten net 2/3mm verder uit elkaar)
 
Zou zoiets niet passen met een HR-03. Nou weet ik dat die voor de GTX kaarten zijn maar 't is de enige hr-03 waar een 12cm fan op past en ik heb nog de brackets van een HR-03/R600 die heeft volgens mij dezelfde holes als de HD5870.

Alleen moet ik dan weten of die heatpipes dan boven de vrm/ram heatsink uitkomen...

Lijkt me wel supermooi! (maar duur! :eek:)
 
vrijwel zeker kom je dan in de problemen met de heatpipes...
dit kan je gemakkelijk oplossen door de heatsink van het geheugen enz een paar vinnen af te slijpen met een multitool oid :)
 
Okay, anders neem ik 'm als de lessen weer beginnen mee naar school, even een freesje er overheen. :)

Nog een vraagje, zitten er nog delen die gekoeld moeten worden aan de andere kant van de printplaat? Want er zit wel een backplate op bij de stock koeler. Ik ga 'm er nog niet afhalen want moet 'm waarschijnlijk nog rma sturen. :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C welke luchtkoeler op een gtx 470 van asus Overige Koeling 1
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
Freddy The Party 13: Welke Games? Even op elkaar afstemmen Lan Party 30
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan